"Dolerende Gemeenten" afsplitsing van GKN in 1975?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GKN'er
Sergeant
Sergeant

"Dolerende Gemeenten" afsplitsing van GKN in 1975?

Berichtdoor GKN'er » 31 aug 2007 16:46

Dit kaartje toont een groot aantal afsplitsingen in christelijk Nederland:

Afbeelding

Bij de gereformeerde kerkgenootschappen viel mij iets op. Er bestaan meerdere van dergelijke kaartjes, maar bovenstaande is de enige waarop een afsplitsing van de GKN in 1975 staat, de zogenoemde "Dolerende Gemeenten". Op internet, in encyclopedia en in boeken is niets over deze afsplitsing te vinden. Weet iemand hier misschien meer over, of is het gewoon een "verzinsel"?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 aug 2007 17:01

Howel ik toch wel behoorlijk wetend ben in kerkelijk Nederland, heb ik nog nooit van de Dolerende Gemeenten (1975) gehoord.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 31 aug 2007 18:46

Boekenlezer schreef:Howel ik toch wel behoorlijk wetend ben in kerkelijk Nederland, heb ik nog nooit van de Dolerende Gemeenten (1975) gehoord.

Ik had dus precies hetzelfde; ik ken alle afsplitsingen in gereformeerd Nederland met de exacte jaartallen...maar deze kende ik nog niet. ;)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 01 sep 2007 23:51

zo te zien is het wel een kerkgeschiedeniskaartje uit de GKN hoek, te zien aan deze details, en de erg grove lijnen van andere richtingen.

Is over deze kwestie niets te vinden in jullie synodeverslagen uit die tijd? mocht dat op internet beschikbaar zou zijn....
When I kneel before You, them I'm defying gravity

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 02 sep 2007 12:43

spacy schreef:Is over deze kwestie niets te vinden in jullie synodeverslagen uit die tijd? mocht dat op internet beschikbaar zou zijn....

Nee, de synodeverslagen zijn - denk ik - alleen in te zien in het Archief te Utrecht. I.t.t. tot die van de GKV, staan ze niet online.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 sep 2007 14:03

Spacy schreef:zo te zien is het wel een kerkgeschiedeniskaartje uit de GKN hoek, te zien aan deze details, en de erg grove lijnen van andere richtingen.

Nee hoor, dit schema circuleerde allereerst en al heel veel jaren in de Hervormde Kerk en is in de loop der jaren getrouw bijgewerkt. En als je goed ziet zijn er twee heel dikke lijnen: de RK en de Hervormde Kerk. Van daaruit zijn in feite alle kerken ontstaan. En inclusief de voormalige GKN zijn ale lijnen daarna dunner.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 02 sep 2007 14:36

Riska, weet jij misschien iets meer over de weergegeven "Dolerende Gemeenten"? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord en in geen enkel boek of op geen enkele website wordt van deze GKN-splinter melding gemaakt.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 sep 2007 14:59

Het spijt me, ik heb het ook nooit gehoord en waar ik via internet gezocht heb blijf ik steken, het archief van de kerken is maar mondjesmaat te vinden...

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 02 sep 2007 20:14

Heb ook even gezocht, in boeken, maar niks te vinden vooralsnog

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 sep 2007 20:48

Vraagje voor de vragenrubriek :wink:

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 03 sep 2007 10:50

m.i. bestaan ze niet (meer). maar er zijn wel meer 'dolerende gemeenten'. zo is er bijv. een gkv in kampen die doleert.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 sep 2007 14:29

Yotam schreef:m.i. bestaan ze niet (meer). maar er zijn wel meer 'dolerende gemeenten'. zo is er bijv. een gkv in kampen die doleert.
Eudokia? Daar is volgens mij niets dolerends aan, die zijn gewoon uit het kerkverband gekickt..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 sep 2007 20:04

Raido schreef:
Yotam schreef:m.i. bestaan ze niet (meer). maar er zijn wel meer 'dolerende gemeenten'. zo is er bijv. een gkv in kampen die doleert.
Eudokia? Daar is volgens mij niets dolerends aan, die zijn gewoon uit het kerkverband gekickt..

Ichthus bedoel je?
Naar mijn weten is er (nog) geen sprake van uit het kerkverband gekickt zijn. Er is daar wel een ingewikkelde situatie, van twee delen van een kerkelijke gemeente die gescheiden de kerkdiensten houden. Er is daar een dominee die onder tucht is gezet door de kerkenraad, en een deel van de gemeente die het daarmee oneens is.
't Is afwachten wat dat precies voor beslissingen gaat opleveren (synode).
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 04 sep 2007 09:02

ene dominee hogendoorn volgens mij....
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 04 sep 2007 16:47

Yotam schreef:ene dominee hogendoorn volgens mij....

Die Gereformeerde Kerk vrijgemaakt die jij bedoelt in Kampen kun je toch moeilijk 'dolerend' noemen; dat is gewoon een vrijgemaakte kerk die zich heeft vrijgemaakt van het kerkverband der Gereformeerde Kerken vrijgemaakt.

Even een kwinkslag: ik hoorde dat de Gereformeerde Kerken (hersteld) van Zwijndrecht en Veenendaal zich alweer hebben vrijgemaakt van de Nieuwe Vrijgemaakte Kerken, die zich in 2003 hebben vrijgemaakt van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, die zich op hun beurt in 1944 weer hebben vrijgemaakt van de Gereformeerde Kerken in Nederland.

Repeterende breuk...:-s Dankt allen Klaasje Schilder hartelijk...!

Terug naar “Archief”