reform schreef:Collateral schreef:Ik heb je in mijn vorige posting al uitgelegd dat dat niet zo is. Enig idee wat falsificeerbaarheid inhoudt?
Als de bijbel daadwerkelijk tegenstrijdig is, dan laat ik de onfeilbaarheidsaanname los. Zolang de onfeilbaarheidsaanname werkt, ga ik er ook vanuit. Jij neemt zomaar aan dat je de onfeilbaarheidsaanname los mag laten. Als je die loslaat krijg je ook andere resultaten en verbaast het mij niet dat er dan tegenstrijdigheden zijn.
Tja, jij laat ook aannamen los. Dat de aarde plat is, bijvoorbeeld. Als je die aanname loslaat krijg je ook andere resultaten en verbaast het mij niet dat je dan gaat geloven in een ronde aarde...
Ik laat geen aannamen los; ik heb ze eenvoudigweg niet 'vast'. Je doet nu alsof ik een neutrale positie verlaat, maar het tegenovergestelde is het geval. Jij bent degene die je neutraliteit verliest door een aanname te doen waarvoor je geen gegronde reden hebt, ik niet. Ik blijf neutraal en doe de aanname niet.
Verder heb ik in
mijn op één na laatste posting (die waar je voor het gemak maar helemaal niet op hebt gereageerd) al uitgelegd hoe je jezelf voor de gek kunt blijven houden met die onfeilbaarheidsaanname - en waarom dat niet wetenschappelijk is.
En, last but not least: je geeft geen antwoord op mijn vraag.

2) Deduceren is een algemene regel toepassen op een specifiek geval. Bijvoorbeeld: alle eenden hebben een snavel; Donald Duck is een eend; dus heeft Donald Duck een snavel. Wat jij doet is echter geen geldige vorm van deductie: je leidt je verificatie af uit een regel die slechts een mogelijkheid aangeeft. Het is namelijk geen regel dat alle gebruiken tussen Romeinen en Joden verschilden
Heb ik gezegd dat het volledigheidsdeductie is? Dat heb je alleen in de wiskunde. Ik gebruikte het voorbeeld om aan te geven dat zowel ik als Cicero gebruik maken onvolledigheidsinductie/deductie.
Ga je (nogmaals) eerst eens verdiepen in wat deductie inhoudt, voordat je je erop beroept...
Ik weet niet wat je bedoelt met het onderscheiden van 'volledigheidsdeductie' en 'onvolledigheidsdeductie'. Google weet het ook al niet, want beide woorden zijn niet te vinden. Deductie is gewoon deductie. Lees
dit eens.
Verder heb ik even gekeken wat voor deductie Cicero erop na houdt, en nee, dat is geen deductie. Hij heeft het over
inductie, de tegenhanger van deductie.

Nu zou je je er vervolgens op kunnen beroepen dat jij dat ook doet, maar dan verwijs ik je al op voorhand terug naar mijn kritische opmerkingen over de falsificeerbaarheid van jouw methode. De tweebronnenhypothese is overigens goed falsificeerbaar.
Daar heb ik je al een paar keer antwoord op gegeven (waar je nog niet op hebt gereageerd). Maar de Bijbel zelf spreekt je ook tegen: 'De letter doodt, maar de Geest maakt levend.' (2 Kor. 3:6b.) Je kunt je dus kennelijk beter op de Geest richten.
Ik vroeg het ook niet aan jou. Jij gelooft sowieso niet in de essentiële dingen van de bijbel. Jij bent een ster om teksten uit zijn verband te rukken. Als je graag wil weten, wat er met die tekst wordt bedoeld, moet je eens orthodoxe kantekeningen er bij halen.
Die geschreven zijn door contraremonstranten? Ach, jij gelooft (als remonstrant) sowieso niet in de essentiële dingen van de gereformeerde leer.

En ja, als verbanden duidelijk gericht zijn om een subjectieve overtuiging hoog te houden, dan ruk ik teksten daar graag uit.
Overigens blijft mijn argument hoe dan staan, zo je wilt in een iets gewijzigde vorm. Een routebeschrijving (naar de hemel, zoals je de Bijbel zo graag ziet) is namelijk niets anders dan een verzameling wetten. Doe dit (ga hier rechtsaf), doe dat (rij 3500m tot de volgende afslag). Terwijl die wetten je niet 'levend maken', maar (eerder) de realisatie dat je dat van jezelf niet kunt. Maar dat is misschien een te orthodox antwoord voor jou.

Er is mij geen enkele bijbeltekst bekend die ondubbelzinnig aangeeft dat de (gehele) Bijbel zoiets is als een routebeschrijving naar de hemel.
Beeldspraak....wie in Hem gelooft ontvangt het eeuwige leven.
Kun je jezelf iets duidelijker maken? 'Wie in Hem gelooft ontvangt het eeuwige leven' zegt in ieder geval niets over de Bijbel zelf.
Daarentegen zijn er wel teksten te noemen die manen tot voorzichtigheid jegens zulke aannamen.
Vertrouwt niet op prinsen, op des mensen kind, bij hetwelk geen heil is. Je mag wel op mensen vertrouwen, alleen niet op mensen die zeggen dat zij het heil zijn.
Je verdraait de boel.
De Bijbel zou een hulpmiddel kunnen zijn voor God om je wijzer te maken, maar zoals jij er mee omgaat maak je er mijns inziens een afgod van. Dat is misschien iets minder ingrijpend dan Cicero suggereerde, maar hij heeft wel een punt.
Ik zie niet in waarom ik de bijbel als een afgod gebruik. Ik vereer de Bijbel an sich niet.
Nee, maar je geeft haar wel erg veel autoriteit, terwijl je dat niet door God is opgedragen. In die zin geef je de Bijbel wat mij betreft te veel eer.
Het is wel de enige schriftelijke manier waarop God zich openbaart. Hoe zou ik God anders moeten leren kennen?
Denk jij dat je iemand goed kent als je alleen over hem/haar hebt gelezen? Denk je dat dat lezen überhaupt nog iets waard is als je diegene persoonlijk door en door kent? En dan hebben we het ook nog eens over God, waar woorden nooit recht aan kunnen doen.
Als dat schriftelijke niet klopt, waarom zou ik er dan nog in geloven? Als het ene niet klopt, waarom zou de opstanding dan wel kloppen?
Als je de betekenis van de opstanding uit woorden moet halen (woorden die je nota bene eerst nog even zelf moet interpreteren), waarom zou jouw geloof dan wel kloppen?
Jouw uitlegmethode van de bijbel leidt volgens mij niet tot Jezus. Dus mijn inziens een verkeerde methode. Hoe leg je deze tekst uit?
Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
De tekst is wat mij betreft te oud om stellige uitspraken over te doen, maar ik kan me voorstellen dat de mens Jezus hier vanuit zijn werkelijke wezen - dat, zoals bij alle mensen, in God ligt - spreekt. Dan zegt hij dus eigenlijk: de weg tot God is God; een formulering die je ook in andere mystieke stromingen tegenkomt. Maar dit klinkt jou waarschijnlijk allemaal te mystiek in de oren.