zijn de 10 geboden onzin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 17:36

Vrij duidelijk lijkt me!

Boudewijn

de 10 geboden onzin?

Berichtdoor Boudewijn » 24 nov 2003 07:57

Beste Petertje,

Je schreef o.a. dit:

@@14 De hele wet is immers samengevat in dit ene gebod: "Houd net zoveel van uw medemens als van uzelf." (A)
15 Maar als u als beesten tegen elkaar tekeergaat, blijft er niets van u over. Pas daar dus voor op.
16 Leef altijd in gehoorzaamheid aan de Heilige Geest; dan zal de zonde geen kans krijgen zich uit te leven.
17 Want de zondige neigingen gaan in tegen de verlangens van de Heilige Geest en omgekeerd. Deze twee krachten zijn altijd met elkaar in conflict. U moet dus niet doen wat u maar wilt.
18 Als u zich voortdurend door de Heilige Geest laat leiden, valt u niet meer onder de wet.
19 Het is duidelijk wat de zondige natuur voortbrengt: Overspel, ontucht, vuiligheid en losbandigheid;
20 afgoderij en spiritisme; haat, ruzie, nijd, drift, rivaliteit, onenigheid, sektarisme,
21 jaloezie, dronkenschap, onmatigheid en meer van dergelijke dingen. Ik heb u al eens eerder gezegd dat mensen die dat soort dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen ontvangen.
22 Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing.
23 Er is geen wet die zulke dingen veroordeelt.
24 Wie bij Jezus Christus hoort, heeft met zijn oude natuur en begeerten afgerekend; die zijn aan het kruis geslagen.
25 Als de Geest ons nieuw leven heeft gegeven, moeten wij ons ook in alle opzichten door de Geest laten leiden.@@

Waaruit kun je mij nu bewijzen dat de Sabbat NIET deel is van wat je hier over Handelingen schrijft. Handelingen betekent: uitvoeren in daad, door het woord of Jezus als voorbeeld. Ik was een Heiden en ben nu volgeling van Jezus; als Jezus HEER is over het 4e gebod, de Sabbat, ga ik dan- ook- niet naar de gewoonte op Sabbat naar de gemeente? Natuurlijk, anders heb uj GEEN DEEL aan Jezus!
Lees nog eens vers 14 waarin staat dat GEHELE wet (dus ook de SABBAT) samengevat is in dat ene gebod; houdt van alle mensen. Juist dat is het voorbeeld van Jezus, dat ons in staat stelt om te verkondigen. Juistv dat ene gebod, waaraan deus de GEHELE wet hangt, stelde JEzus in staat dat te doen wat Hij deed. Maar de MENSEN NAMEN HEM HET KWALIJK, omdat Hij met ALL E mensen omging. Zijn wij Christenen dan zijn wij GEESTELIJE Joden. Immers Jezus is een Jood en dus zijn we gelijk aan diezelfde opdracht als die van het Volk Israël. (Van dé Israël= Christus):

@@Genesis 35:10
En God zei: "U zult niet langer Jakob (Bedrieger) worden genoemd, maar Israël (Hij, die overwint met God). @@

Zie je Petrtje (en anderen) Jezus overwon, Hij overwon. Dé Israël overwon; niet een / het land maar Jezus die een Staat vertegewoordigt het HEMSL Israël: Geestelijlk en wettig aan de tien geboden als Hemelse GRONDWET. Kijk maar Petertje: De Sabbat is een eeuwig verbond, dus in het door jou aangehaalde stuk staat de Sabbat centraal als de geboden hier als liefdesgebod weergegeven worden: God zelf laat immers geen jota of titel weg!:

@@Exodus 31:17
Het is een eeuwig gedenkteken van het verbond tussen Mij en het volk Israël. Want in zes dagen maakte de HERE hemel en aarde en Hij rustte op de zevende dag om Zich te verkwikken." @@

Iemand die dus beweerd dat de Sabbat niet meer hoeft of veranderd is in de eertse dag der week LIEGT dus over Gods geboden en de Waarheid Jezus. Hij verklaard een MENSELIJKE wet die uit Rome komt; de RK kerk als politiek en religieusze vervalsing van God Waarheid (edict van 7 maart 321)Eerst lezen en de profetiën bestuderen dan de Heilige Geest centraal stellen in gebed en dagelijks leven: zelfs het geloof hebben we van Jezus ontvangen meent dus nooit dat je van jezelf kunt weten of beweren!

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 24 nov 2003 13:23

En God zei: "U zult niet langer Jakob (Bedrieger) worden genoemd, maar Israël (Hij, die overwint met God).

Jakob (ja`aqov: v/h w.w. `aqav)=hij liegt / licht iemands de hielen.
Israël (jisra - El: v/h w.w. sará)=God strijdt / hij strijdt [met] God.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 24 nov 2003 13:32

Ik reageer even op de 1e poster.

Ik geloof zeker dat de 10 geboden geen onzin zijn, hoe moet het anders met de orde en regelmaat? Kan en mag dan alles maar, ook binnen de kerken?

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 24 nov 2003 15:45

Boudewijn, je gebruikt nogal grote woorden. Mag ik je vragen of jij de Sabbath houdt?? De Sabbath is de zaterdag, ik neem aan dat je weet hoe de joden de Sabbath moeten vieren. Vier jij dus net zoals de joden de Sabbath omdat jij vindt dat je een GEESTELIJKE jood bent? Je spreekt jezelf hier tegen als je Exodus 31:17 Het is een eeuwig gedenkteken van het verbond tussen Mij en het volk Israël. Want in zes dagen maakte de HERE hemel en aarde en Hij rustte op de zevende dag om Zich te verkwikken." leest, dan zie je dat het een verbond tussen God en Israel is.
En ja, de christenen komen in Handelingen op de eerste dag van de week bij elkaar? Is dat een denkfout van deze christenen? Nee, ze komen bij elkaar op de eerste dag van de week om de dood en de opstanding van de Here Jezus te gedenken. (Hand 20,7 En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht. )

In Galaten en Efeze staat het zo mooi. zie o.a. 16 Leef altijd in gehoorzaamheid aan de Heilige Geest; dan zal de zonde geen kans krijgen zich uit te leven.
17 Want de zondige neigingen gaan in tegen de verlangens van de Heilige Geest en omgekeerd.
Waarom niet gewoon de bijbel geloven??? We leven nu in de tijd NADAT het voorhangsel gescheurd is!

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 24 nov 2003 16:46

De Sjabbat is de zaterdag, ik neem aan dat je weet hoe de joden de Sjabbat moeten vieren. Vier jij dus net zoals de joden de Sjabbat omdat jij vindt dat je een GEESTELIJKE jood bent? Je spreekt jezelf hier tegen als je Exodus 31:17 Het is een eeuwig gedenkteken van het verbond tussen Mij en het volk Israël. Want in zes dagen maakte de HERE hemel en aarde en Hij rustte op de zevende dag om Zich te verkwikken." leest, dan zie je dat het een verbond tussen God en Israel is.
En ja, de christenen komen in Handelingen op de eerste dag van de week bij elkaar? Is dat een denkfout van deze christenen? Nee, ze komen bij elkaar op de eerste dag van de week om de dood en de opstanding van de Here Jezus te gedenken. (Hand 20,7 En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht.)

1) de Sjabbat is voor elke sterveling die zich bij J*H*W*H voegt en niet slechts Israëlieten getuige Jesaja 56:

1 Zo zegt J*H*W*H: Onderhoudt het recht en doet gerechtigheid, want mijn heil staat gereed om te komen en mijn gerechtigheid om zich te openbaren.
2 Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de Sjabbat, zodat hij hem niet ontheiligt, en acht geeft op zijn hand, zodat zij niets kwaads doet.
3 Laat dan de vreemdeling die zich bij J*H*W*H aansloot, niet zeggen: J*H*W*H zal mij zeker afzonderen van zijn volk; en laat de ontmande niet zeggen: Zie, ik ben een dorre boom.
4 Want zo zegt J*H*W*H van de ontmanden, die mijn Sjabbatten onderhouden en verkiezen wat Mij behaagt en vasthouden aan mijn verbond:

2) een GEESTELIJKE Jood bestaat niet: althans niet volgens de Bijbel: de reden dat Boudewijn de Sjabbat houdt is omdat hij doorheeft wat Jesjoea zegt in Matthéüs 5:17-20 en het vierde gebod in Exodus 20 niet verdraait.

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.
19 Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.

3) In Handelingen zie je dat ze op de eerste dag bijeenkomen: wat je wel moet weten is dat de eerste dag in Bijbelse tijd begint op Zaterdagavond rond zonsondergang: dus aan het eind van de Sjabbat: Paulus houdt een toespraak tot middernacht want naar het gebod rust hij de 7e dag om vervolgens op Zondag verder te reizen.

Dat Paulus en andere joden zich aan de Sjabbat hielden kun je lezen in het hoofdstuk erna: Handelingen 21:

20 οι δε ακούσαντες εδόξαζον τον θεόν, ειπόν τε αυτω, Θεωρεις, αδελφέ, πόσαι μυριάδες εισιν εν τοις Ιουδαίοις των πεπιστευκότων, και πάντες ζηλωται του νόμου υπάρχουσιν.
En zij loofden God, toen zij dit hoorden, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele tienduizenden er onder de Joden gelovig zijn geworden en allen zijn zij ijveraars voor de wet.

Dussss: Paulus hiel weliswaar z´n rede aan het begin van de eerste dag, maar daarmee is niet gezegd dat in vervolg de eerste dag maar de rustdag moet zijn. Dat staat er eenvoudigweg niet.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 24 nov 2003 16:51

hoe de Joden de Sjabbat moeten vieren.

heel simpel: niet werken [d.w.z. geen betaalde arbeid en verder niet dagelijkse klusjes doen die op normale weekdagen kunnen.]

Jesaja 58

13 Indien gij niet over de Sjabbat heenloopt door uw zaken te doen op mijn heilige dag, maar de Sjabbat een verlustiging noemt, de heilige dag van J*H*W*H van gewicht, en die eert door noch uw gewone bezigheden te doen, noch uw zaken te behartigen, of ijdele taal uit te slaan.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 24 nov 2003 17:10

menachem schreef:
hoe de Joden de Sjabbat moeten vieren.

heel simpel: niet werken [d.w.z. geen betaalde arbeid en verder niet dagelijkse klusjes doen die op normale weekdagen kunnen.]

Jesaja 58

13 Indien gij niet over de Sjabbat heenloopt door uw zaken te doen op mijn heilige dag, maar de Sjabbat een verlustiging noemt, de heilige dag van J*H*W*H van gewicht, en die eert door noch uw gewone bezigheden te doen, noch uw zaken te behartigen, of ijdele taal uit te slaan.

Sorry, maar ik ben nog steeds geen Jood. Ook dit is voor de joden geschreven. Geef me bijbelse voorbeelden dat een christen uit de heidenen zich hier ook aan moet houden. En als dat zo was, dan zou het ook wel in Galaten en Efeze staan. En zou het aan de eerte christenen in Handelingen verteld zijn. Maar dat lees ik niet: aan de christenen in Handelingen wordt gezegd dat ze zich maar aan drie dingen moeten houden: Handl. 21: 15 ev:15 En na die dagen maakten wij ons reisvaardig en gingen op naar Jeruzalem; 16 en met ons gingen ook enige van de discipelen uit Caesarea mede, die ons brachten bij een zekere Mnason van Cyprus, een der eerste discipelen, wiens gasten wij zouden zijn.
17 En toen wij te Jeruzalem kwamen, heetten de broeders ons van harte welkom. 18 En de volgende dag ging Paulus met ons Jakobus bezoeken, en alle oudsten waren daarbij aanwezig. 19 En toen hij hen begroet had, verhaalde hij in bijzonderheden, wat God onder de heidenen door zijn dienst had verricht. 20 En zij loofden God, toen zij dit hoorden, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden er onder de Joden gelovig zijn geworden en allen zijn zij ijveraars voor de wet; 21 nu heeft men hun van u verteld, dat gij alle Joden onder de heidenen afval van Mozes leert, door te zeggen, dat zij hun kinderen niet behoeven te besnijden, noch naar de gebruiken te leven. 22 Wat is dan het geval? Zij zullen stellig horen, dat gij aangekomen zijt. 23 Doe daarom wat wij u zeggen: Er zijn vier mannen bij ons, die een gelofte op zich genomen hebben; 24 neem hen mede, heilig u met hen en draag de kosten voor hen, opdat zij hun hoofd kunnen laten scheren; dan zullen allen bemerken, dat van alles, wat men hun van u verteld heeft, niets waar is, maar dat gij ook zelf medegaat in de onderhouding van de wet. 25 Maar inzake de heidenen, die tot het geloof gekomen zijn, hebben wij als ons oordeel geschreven, dat zij zich hebben te wachten voor wat de afgoden geofferd is, voor bloed, voor het verstikte en voor hoererij. .
Ik ben een christen uit de heidenen en voor mij geldt dit niet. Dit zijn de basisregels en toen het later fout ging in de gemeentes te Galatie en Efeze heeft Paulus het duidelijker omschreven in zijn brieven aan hen.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 24 nov 2003 17:38

Sorry, maar ik ben nog steeds geen Jood. Ook dit is voor de joden geschreven. Geef me bijbelse voorbeelden dat een christen uit de heidenen zich hier ook aan moet houden. En als dat zo was, dan zou het ook wel in Galaten en Efeze staan. En zou het aan de eerte christenen in Handelingen verteld zijn. Maar dat lees ik niet: aan de christenen in Handelingen wordt gezegd dat ze zich maar aan drie dingen moeten houden:

zoals ik citeerde uit Jesaja is de Sjabbat niet slechts aan Israëlieten voorbehouden, Jood hoef je niet te zijn: ook gelovige heidenen worden in dat hoofdstuk zoals je geciteerd leest hierboven aangeraden acht te slaan op de Sjabbat.

ik vind dat je de bewijslast omdraait: je zegt: er staat nergens dat heidenen zich aan de Sjabbat moeten houden.
ik zeg: lees dan als je wilt, Matthéïs 5:17-20 waar staat dat de Wet pas ophoudt als Hemel en Aarde naar beneden komen.

dan zeg je maar dan had het wel in Galaten gestaan of in Efeze: wel, ik anwtoord dan nu maar:

moet Paulus daadwerkelijk elk woord van Jesjoea herhalen? ik denk het niet.

de bewijslast voor je punt moet omgekeerd zijn: immers Jesjoea zegt dat de Wet (dus ook het sabbathsgebod) geldt: als je dat niet gelooft moet je aantonen waar staat dat het afgeschaft is.

maar laat ik de tekst die je aanhaalde iets verder citeren:

1 En sommigen, uit Judea gekomen, leerden de broeders: Indien gij u niet besnijden laat naar het gebruik van Mozes, kunt gij niet behouden worden.
2 En toen er van de zijde van Paulus en Barnabas geen gering verzet en tegenspraak tegen hen ontstond, droegen zij Paulus en Barnabas en nog enigen van hen op zich tot de apostelen en oudsten te Jeruzalem te begeven naar aanleiding van dit geschil.
3 Zij reisden dan, nadat hun door de gemeenten uitgeleide gedaan was, door Fenicie en Samaria, en bereidden met hun verhaal van de bekering der heidenen al de broeders grote blijdschap.
4 En te Jeruzalem aangekomen, werden zij door de gemeente, de apostelen en de oudsten ontvangen en vermeldden al wat God met hen gedaan had.
5 Maar er stonden uit de partij der Farizeeen enigen op, die gelovig geworden waren, en zeiden, dat men hen moest besnijden en gebieden de wet van Mozes te houden.
6 En de apostelen en de oudsten vergaderden om deze aangelegenheid te overwegen.
7 En toen daarover veel verschil van mening rees, stond Petrus op en zeide tot hen: Mannen broeders, gij weet, dat God van de aanvang af mij onder u heeft verkoren, opdat door mijn mond de heidenen het woord van het evangelie zouden horen en geloven.
8 En God, die de harten kent, heeft getuigd door hun de Heilige Geest te geven evenals ook aan ons,
9 zonder enig onderscheid te maken tussen ons en hen, door het geloof hun hart reinigende.
10 Nu dan, wat stelt gij God op de proef door een juk op de hals der discipelen te leggen, dat noch onze vaderen, noch wij hebben kunnen dragen?
11 Maar door de genade van de Here Jezus geloven wij behouden te worden op dezelfde wijze als zij.
12 En de gehele vergadering werd stil en zij hoorden Barnabas en Paulus verhalen wat al tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen gedaan had.
13 En nadat dezen uitgesproken waren, nam Jakobus het woord en zeide: Mannen broeders, hoort naar mij!
14 Simeon heeft uiteengezet, hoe God van meet aan erop bedacht geweest is een volk voor zijn naam uit de heidenen te vergaderen.
15 En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven staat:
16 Daarna zal Ik wederkeren en de vervallen hut van David weder opbouwen, en wat daarvan is ingestort, zal Ik weder opbouwen, en Ik zal haar weder oprichten,
17 opdat het overige deel der mensen de Here zoeke, en alle heidenen, over welke mijn naam is uitgeroepen, spreekt de Here, die deze dingen doet,
18 welke van eeuwigheid bekend zijn.
19 Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen,
20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed.
21 Immers Mozes heeft van oudsher in iedere stad, die hem prediken, daar hij elke sabbat in de synagogen wordt voorgelezen.

Nu, als je zorgvuldig leest, zeggen ze dat ze zich hier en daaraan moeten houden: maar waarom staat er dan in vers 21 Immers Mozes (de Wet heeft) van oudsher in iedere stad -mensen-, die hem prediken, daar hij elke sabbat in de synagogen wordt voorgelezen? Het verklarende `immers´ geeft aan dat men ze niet verder hoeft lastig te vallen; ze moeten zich hier en daaraan houden, omdat het belangrijke wetsvoorschriften zijn: als ze op de sabbat immers luisteren naar de prediking in elke stad, dan horen ze vanzelf wel wat de verdere eisen zijn: m.a.w. laat het Woord maar z´n werk doen.

Ik denk niet dat ik je overtuigen kan dat moet Gods Geest in je doen: maar ik wil er nog wel deze 2 dingen over kwijt.

1) zelfs aan die paar bepalingen van Handelingen 15:20 houden zowat alle christenen zich niet: want hoe vaak krijg ik niet als Jood bij christelijke vrienden toch bebloed vlees voorgeschoteld? Ik heb mensen gehoord, christenen zelfs die bloedworst eten, en het vlees halfgaar eten: weliswaar lekker mals: maar absoluut tegen de Bijbel in: God bij in Leviticus en ook monde van de apostelen verbiedt het! Toets je hart en ga na of je bereid bent je aan deze paar geboden van Handelingen 15:20 te houden: als je dat niet bent, wat voor zin heeft het dan je in andere discussies op de Bijbel te beroepen als je er niet naar wilt leven?

2) In ieder geval kun je Boudewijns keuze in het licht van het woord niet afkeuren: hij doet wat hij denkt dat god van hem vraagt en ik ben het met hem eens: er is geen tekst die hem veroordeelt (integendeel).

Een groet,

Menachem

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 24 nov 2003 17:42

Sorry, maar ik ben nog steeds geen Jood. Ook dit is voor de joden geschreven.

Waarom dan heb je nog steeds een OT en haal je dat gedeelte niet uit je Bijbel? Het is immers niet voor heidenen? Het gemak ervan is dat je dan ook mag echtbreken, vloeken, alles wat je wil: omdat de geboden aan de Joden zijn gegeven, toch?

Begrijp je nu wat er niet klopt aan het argument?
Zijn Jesjoea´s woorden ook alleen voor Joden?

Hier laat ik het maar even bij,

Groeten,

Menachem

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 24 nov 2003 18:15

menachem schreef:
Sorry, maar ik ben nog steeds geen Jood. Ook dit is voor de joden geschreven.

Waarom dan heb je nog steeds een OT en haal je dat gedeelte niet uit je Bijbel? Het is immers niet voor heidenen? Het gemak ervan is dat je dan ook mag echtbreken, vloeken, alles wat je wil: omdat de geboden aan de Joden zijn gegeven, toch?

Begrijp je nu wat er niet klopt aan het argument?
Zijn Jesjoea´s woorden ook alleen voor Joden?

Hier laat ik het maar even bij,

Groeten,

Menachem

Het is aan jou de keuze of je de bijbel wilt geloven of niet. Jij wilt graag de Joodse wetten en regels houden?? Van mij mag je, maar het zijn niet God's regels. De joden gaan naar de synagogen, en niet de christenen uit de heidenen. in Handl. 15 vers 21. En als je verder leest zie je dat de Heilige Geest hen vertelt wat ze als antwoord moeten geven.

Je kunt het ook nog een keer nalezen in Handl. 15: Het antwoord aan Antiochië
22 Toen besloten de apostelen en de oudsten met de gehele gemeente mannen uit hun midden te kiezen en met Paulus en Barnabas naar Antiochië te zenden: Judas, genaamd Barsabbas, en Silas, mannen van aanzien onder de broeders. 23 En men schreef door hun bemiddeling: De apostelen en oudsten groeten als broeders de broeders uit de heidenen in Antiochië, Syrië en Cilicië. 24 Aangezien wij gehoord hebben, dat enigen uit ons midden u met hun woorden hebben verontrust, uw zielen in verwarring brengende, hoewel wij hun niets geboden hadden, 25 hebben wij eenstemmig besloten mannen te kiezen om die tot u te zenden met onze geliefden, Barnabas en Paulus, 26 mensen, die hun leven hebben overgehad voor de naam van onze Here Jezus Christus. 27 Wij hebben dan Judas en Silas gezonden, die zelf ook mondeling hetzelfde te uwer kennis zullen brengen. 28 Want het heeft de heilige Geest en ons goed gedacht, u verder geen last op te leggen dan dit noodzakelijke: 29 onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wèl doen. Vaart wel!
30 Toen men afscheid van hen genomen had, kwamen zij te Antiochië aan, riepen de vergadering bijeen en legden de brief over. 31 En toen zij die gelezen hadden, verblijdden zij zich over de bemoediging. 32 Judas en Silas, die zelf ook profeten waren, bemoedigden en versterkten de broeders met vele woorden. 33 En toen zij daar een tijd lang geweest waren, werden zij door de broeders met de vredegroet gezonden tot degenen, die hen hadden afgevaardigd. 34 [Maar Silas besloot op hen te wachten.]

Deze mensen waren christenen geworden en wisten niet waar ze zich aan moesten houden. En dit is het antwoord. In feite waren ze met hetzelfde onderwerp bezig als wij. Hoe simpel!

En nee, je moet het Oude Testament niet weggooien. Het is een deel van de bijbel waar we veel uit en van kunnen leren. Maar we leven nu in het Nieuwe Testament, we leven na het offer van de Here Jezus. We mogen in een tijd leven waarin het volle evangelie geopenbaard is.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 24 nov 2003 19:43

Het is aan jou de keuze of je de Bijbel wilt geloven of niet. Jij wilt graag de Joodse wetten en regels houden?? Van mij mag je, maar het zijn niet Gods regels.

* Peter, het heeft geen zin hierop door te gaan: ik geloof niet in de Bijbel vanaf het boek Galaten zoals jij maar ook in de woorden van Jesaja en toon je aan dat Jesjoea zelf deze dingen zegt en je wuift ze weg: wel als je zo met zijn onderwijs omgaat, dan ben ik niet meer bereid met je te discussiëren.

Maar we leven nu in het Nieuwe Testament, we leven na het offer van de Here Jezus. We mogen in een tijd leven waarin het volle evangelie geopenbaard is

* je hebt me nog steeds niet aangetoond waar staat dat Jesjoea´s offer die zaken overbodig maakt.

einde discussie met jou.

Hier zijn twaalf duidelijke verklaringen van wat het Nieuwe Verbond zegt over de Wet van God:

1. Hoorders van de Wet zijn niet gerechtvaardigd voor God, maar zij die de Wet doen zullen gerechtvaardigd worden (Rom 2:23).

2. De beloften van God zijn afkomstig uit de Wet, waarvan Paulus de Efeziërs vertelde deze te gehoorzamen, zodat zij er wel bij zouden varen en zij lang zouden leven op aarde (Efez 6:2-3, Ex 20:12 en Deut 5:16).

3. De schrijver van het boek Hebreeën bevestigt, dat het Nieuwe Verbond hetzelfde verbond is als Gods Wet die Hij beloofde te vernieuwen door deze in onze harten en ons denken te schrijven (Hebr 10:16, Jer 31:33 en Ezech 36:27).

4.Jacobus herinnert ons eraan dat indien wij zondigen we de Wet overtreden (Jec 2:11 en 8:26).

5. Door het houden van Gods [color=blue]geboden[/color] Weten we dat we Hem kennen (1 Joh 2:3-4).

6. Onze gebeden worden verhoord omdat we de geboden van J*H*W*H onderhouden en die dingen doen die aangenaam zijn voor Zijn Aangezicht (1 Joh 3:22).

7. Als we de geboden onderhouden, zal God in ons midden wonen en hebben wij zekerheid dank zij Zijn Geest (1 Joh 3:24).

8. Door het houden van Gods geboden Weten we dat de liefde die we hebben voor God en onze mede-gelovigen echt is (1 Joh 5:2-3).

9. De definitie van Bijbelse liefde is te wandelen naar Gods geboden (2 Joh 6).

10. Slechts zij die de geboden van J*H*W*H onderhouden hebben recht op de Boom des Levens (Openb 22:14, Statenvertaling en King James-vertaling).

11. Verwijzend naar het Oude Testament, de enige beschikbare Wet, schrijft Jacobus: ‘Maar wie zich verdiept in de volmaakte Wet, die der vrijheid, en daarbij blijft, niet als een vergeetachtig hoorder, doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn doen’ (Jac 1:25).

12. De man (of vrouw) die zegt dat hij J*H*W*H kent maar niet Zijn geboden onderhoudt is een leugenaar en de waarheid is in hem (of haar) niet. (1 Joh 2:4).

Deze onderwijzingen, die vaak over het hoofd worden gezien, zijn een integraal deel van de structuur van het nieuwtestamentische denken. De apostelen zijn nooit van mening geweest dat de Wet van God iets overbodigs was. In deze tijd keren meer en meer christenen terug naar de bron. Het is mijn hoop dat deze analyse een herinnering zal zijn aan het feit dat de positieve geboden van God, die op zo’n negatieve zienswijze weggewerkt zijn, eigenlijk de morele tentpinnen zijn van de christenheid. Zonder Gods morele principes is het onmogelijk, voor welke groep mensen dan ook, in harmonie te leven met elkaar. Denk aan de woorden van David: ‘De Wet van J*H*W*H is volmaakt, zij verkwikt de ziel!’ (Psalm 19:8 ) .

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 nov 2003 15:11

jacobH schreef:
Gershwin schreef:Ok, nog ff toelichting over de wet (ad JacobH):
De wet is gekomen 'omwille van de overtredingen'. De wet is geen doel op zich; het gaat, zoals The Edge al goed verwoord heeft (ik herhaal het nog een keer) om de geest, niet om de letter van de wet. De kern van de wet (je zou dit natuurwet kunnen noemen) is: God liefhebben boven alles, de naaste als onszelf. Daar zijn de 10 geboden een verwoording van, voor het volk Israel van 4000 jaar geleden. Dat wil niet zeggen dat het niet meer geldig is; echter: het gaat om de kern, niet om de verwoording. De kern van de wet is de liefde.

Laten we het socratisch spelen :D hoe groot is volgens jou de kans dat mensen nu beelden gaan maken en zich daarvoor gaan buigen?

Beste Gershin,

Ik begrijp werkelijk niet wat je zegt. Wat bedoel je nu precies met de woorden.; Dat wil niet zeggen dat het niet meer geldig is; echter: het gaat om de kern, niet om de verwoording.

en wat is dan precies het verschil met de wet in de tijd van het OT

We buigen nog steeds voor eigen gemaakte goden. Welke? Geld, je kinderen, je vrouw je werk enzv.

groeten

JacobH

Zoals ik verwachtte, stoot je bij het 2e gebod gelijk door naar de kern, naar het hele idee erachter. En dat is wat ik bedoel: het gaat om die kern, niet om de letter. Dat impliceert ook, dat de verwoording van tijd tot tijd kan veranderen (afhankelijk van 'wat is actueel'). Dit zie je ook in de Bergrede, wat een geheel andere verwoording van dezelfde basis-wet is. Kortom: de wet blijft goed. Ik zet alleen mijn vraagtekens bij de verwoording van die wet.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 25 nov 2003 16:03

columbus schreef:dus als de 10 geboden niet meer zo belangrijk zijn, maakt het ook niet uit of ze nageleefd worden. want Jezus heeft toch je zonden vergeven.
je doet Hem dus ook geen verdriet want je hebt een persoonlijke relatie met Hem.??

lekker makkelijk!

Precies, en dat het zo gemakkelijk gaat, dat is wat de mensen nou net niet willen, wij willen altijd weer met onze eigengerechtigheid aan komen sjorren.

Columbus, hoe kun je nou Jezus verdriet aan doen als je prsoonlijike relatie met hem hebt?

Door de tien geboden niet precies na te komen?

Heb je dan echt niet door dat Hij ons van de wet heeft vrijgemaakt.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Harold
Mineur
Mineur

Re: de 10 geboden onzin?

Berichtdoor Harold » 25 nov 2003 16:11

Boudewijn schreef:Beste Petertje,

Je schreef o.a. dit:

@@14 De hele wet is immers samengevat in dit ene gebod: "Houd net zoveel van uw medemens als van uzelf." (A)
15 Maar als u als beesten tegen elkaar tekeergaat, blijft er niets van u over. Pas daar dus voor op.
16 Leef altijd in gehoorzaamheid aan de Heilige Geest; dan zal de zonde geen kans krijgen zich uit te leven.
17 Want de zondige neigingen gaan in tegen de verlangens van de Heilige Geest en omgekeerd. Deze twee krachten zijn altijd met elkaar in conflict. U moet dus niet doen wat u maar wilt.
18 Als u zich voortdurend door de Heilige Geest laat leiden, valt u niet meer onder de wet.
19 Het is duidelijk wat de zondige natuur voortbrengt: Overspel, ontucht, vuiligheid en losbandigheid;
20 afgoderij en spiritisme; haat, ruzie, nijd, drift, rivaliteit, onenigheid, sektarisme,
21 jaloezie, dronkenschap, onmatigheid en meer van dergelijke dingen. Ik heb u al eens eerder gezegd dat mensen die dat soort dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen ontvangen.
22 Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing.
23 Er is geen wet die zulke dingen veroordeelt.
24 Wie bij Jezus Christus hoort, heeft met zijn oude natuur en begeerten afgerekend; die zijn aan het kruis geslagen.
25 Als de Geest ons nieuw leven heeft gegeven, moeten wij ons ook in alle opzichten door de Geest laten leiden.@@

Waaruit kun je mij nu bewijzen dat de Sabbat NIET deel is van wat je hier over Handelingen schrijft. Handelingen betekent: uitvoeren in daad, door het woord of Jezus als voorbeeld. Ik was een Heiden en ben nu volgeling van Jezus; als Jezus HEER is over het 4e gebod, de Sabbat, ga ik dan- ook- niet naar de gewoonte op Sabbat naar de gemeente? Natuurlijk, anders heb uj GEEN DEEL aan Jezus!
Lees nog eens vers 14 waarin staat dat GEHELE wet (dus ook de SABBAT) samengevat is in dat ene gebod; houdt van alle mensen. Juist dat is het voorbeeld van Jezus, dat ons in staat stelt om te verkondigen. Juistv dat ene gebod, waaraan deus de GEHELE wet hangt, stelde JEzus in staat dat te doen wat Hij deed. Maar de MENSEN NAMEN HEM HET KWALIJK, omdat Hij met ALL E mensen omging. Zijn wij Christenen dan zijn wij GEESTELIJE Joden. Immers Jezus is een Jood en dus zijn we gelijk aan diezelfde opdracht als die van het Volk Israël. (Van dé Israël= Christus):

@@Genesis 35:10
En God zei: "U zult niet langer Jakob (Bedrieger) worden genoemd, maar Israël (Hij, die overwint met God). @@

Zie je Petrtje (en anderen) Jezus overwon, Hij overwon. Dé Israël overwon; niet een / het land maar Jezus die een Staat vertegewoordigt het HEMSL Israël: Geestelijlk en wettig aan de tien geboden als Hemelse GRONDWET. Kijk maar Petertje: De Sabbat is een eeuwig verbond, dus in het door jou aangehaalde stuk staat de Sabbat centraal als de geboden hier als liefdesgebod weergegeven worden: God zelf laat immers geen jota of titel weg!:

@@Exodus 31:17
Het is een eeuwig gedenkteken van het verbond tussen Mij en het volk Israël. Want in zes dagen maakte de HERE hemel en aarde en Hij rustte op de zevende dag om Zich te verkwikken." @@

Iemand die dus beweerd dat de Sabbat niet meer hoeft of veranderd is in de eertse dag der week LIEGT dus over Gods geboden en de Waarheid Jezus. Hij verklaard een MENSELIJKE wet die uit Rome komt; de RK kerk als politiek en religieusze vervalsing van God Waarheid (edict van 7 maart 321)Eerst lezen en de profetiën bestuderen dan de Heilige Geest centraal stellen in gebed en dagelijks leven: zelfs het geloof hebben we van Jezus ontvangen meent dus nooit dat je van jezelf kunt weten of beweren!

Boudewijn wat maak je je toch altijd vreselijk druk om de sabbath, maak van de sabbath toch geen afgod.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Terug naar “Archief”