Moderator: Moderafo's
En God zei: "U zult niet langer Jakob (Bedrieger) worden genoemd, maar Israël (Hij, die overwint met God).
De Sjabbat is de zaterdag, ik neem aan dat je weet hoe de joden de Sjabbat moeten vieren. Vier jij dus net zoals de joden de Sjabbat omdat jij vindt dat je een GEESTELIJKE jood bent? Je spreekt jezelf hier tegen als je Exodus 31:17 Het is een eeuwig gedenkteken van het verbond tussen Mij en het volk Israël. Want in zes dagen maakte de HERE hemel en aarde en Hij rustte op de zevende dag om Zich te verkwikken." leest, dan zie je dat het een verbond tussen God en Israel is.
En ja, de christenen komen in Handelingen op de eerste dag van de week bij elkaar? Is dat een denkfout van deze christenen? Nee, ze komen bij elkaar op de eerste dag van de week om de dood en de opstanding van de Here Jezus te gedenken. (Hand 20,7 En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht.)
hoe de Joden de Sjabbat moeten vieren.
menachem schreef:hoe de Joden de Sjabbat moeten vieren.
heel simpel: niet werken [d.w.z. geen betaalde arbeid en verder niet dagelijkse klusjes doen die op normale weekdagen kunnen.]
Jesaja 58
13 Indien gij niet over de Sjabbat heenloopt door uw zaken te doen op mijn heilige dag, maar de Sjabbat een verlustiging noemt, de heilige dag van J*H*W*H van gewicht, en die eert door noch uw gewone bezigheden te doen, noch uw zaken te behartigen, of ijdele taal uit te slaan.
Sorry, maar ik ben nog steeds geen Jood. Ook dit is voor de joden geschreven. Geef me bijbelse voorbeelden dat een christen uit de heidenen zich hier ook aan moet houden. En als dat zo was, dan zou het ook wel in Galaten en Efeze staan. En zou het aan de eerte christenen in Handelingen verteld zijn. Maar dat lees ik niet: aan de christenen in Handelingen wordt gezegd dat ze zich maar aan drie dingen moeten houden:
Sorry, maar ik ben nog steeds geen Jood. Ook dit is voor de joden geschreven.
menachem schreef:Sorry, maar ik ben nog steeds geen Jood. Ook dit is voor de joden geschreven.
Waarom dan heb je nog steeds een OT en haal je dat gedeelte niet uit je Bijbel? Het is immers niet voor heidenen? Het gemak ervan is dat je dan ook mag echtbreken, vloeken, alles wat je wil: omdat de geboden aan de Joden zijn gegeven, toch?
Begrijp je nu wat er niet klopt aan het argument?
Zijn Jesjoea´s woorden ook alleen voor Joden?
Hier laat ik het maar even bij,
Groeten,
Menachem
jacobH schreef:Gershwin schreef:Ok, nog ff toelichting over de wet (ad JacobH):
De wet is gekomen 'omwille van de overtredingen'. De wet is geen doel op zich; het gaat, zoals The Edge al goed verwoord heeft (ik herhaal het nog een keer) om de geest, niet om de letter van de wet. De kern van de wet (je zou dit natuurwet kunnen noemen) is: God liefhebben boven alles, de naaste als onszelf. Daar zijn de 10 geboden een verwoording van, voor het volk Israel van 4000 jaar geleden. Dat wil niet zeggen dat het niet meer geldig is; echter: het gaat om de kern, niet om de verwoording. De kern van de wet is de liefde.
Laten we het socratisch spelenhoe groot is volgens jou de kans dat mensen nu beelden gaan maken en zich daarvoor gaan buigen?
Beste Gershin,
Ik begrijp werkelijk niet wat je zegt. Wat bedoel je nu precies met de woorden.; Dat wil niet zeggen dat het niet meer geldig is; echter: het gaat om de kern, niet om de verwoording.
en wat is dan precies het verschil met de wet in de tijd van het OT
We buigen nog steeds voor eigen gemaakte goden. Welke? Geld, je kinderen, je vrouw je werk enzv.
groeten
JacobH
columbus schreef:dus als de 10 geboden niet meer zo belangrijk zijn, maakt het ook niet uit of ze nageleefd worden. want Jezus heeft toch je zonden vergeven.
je doet Hem dus ook geen verdriet want je hebt een persoonlijke relatie met Hem.??
lekker makkelijk!
Boudewijn schreef:Beste Petertje,
Je schreef o.a. dit:
@@14 De hele wet is immers samengevat in dit ene gebod: "Houd net zoveel van uw medemens als van uzelf." (A)
15 Maar als u als beesten tegen elkaar tekeergaat, blijft er niets van u over. Pas daar dus voor op.
16 Leef altijd in gehoorzaamheid aan de Heilige Geest; dan zal de zonde geen kans krijgen zich uit te leven.
17 Want de zondige neigingen gaan in tegen de verlangens van de Heilige Geest en omgekeerd. Deze twee krachten zijn altijd met elkaar in conflict. U moet dus niet doen wat u maar wilt.
18 Als u zich voortdurend door de Heilige Geest laat leiden, valt u niet meer onder de wet.
19 Het is duidelijk wat de zondige natuur voortbrengt: Overspel, ontucht, vuiligheid en losbandigheid;
20 afgoderij en spiritisme; haat, ruzie, nijd, drift, rivaliteit, onenigheid, sektarisme,
21 jaloezie, dronkenschap, onmatigheid en meer van dergelijke dingen. Ik heb u al eens eerder gezegd dat mensen die dat soort dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen ontvangen.
22 Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing.
23 Er is geen wet die zulke dingen veroordeelt.
24 Wie bij Jezus Christus hoort, heeft met zijn oude natuur en begeerten afgerekend; die zijn aan het kruis geslagen.
25 Als de Geest ons nieuw leven heeft gegeven, moeten wij ons ook in alle opzichten door de Geest laten leiden.@@
Waaruit kun je mij nu bewijzen dat de Sabbat NIET deel is van wat je hier over Handelingen schrijft. Handelingen betekent: uitvoeren in daad, door het woord of Jezus als voorbeeld. Ik was een Heiden en ben nu volgeling van Jezus; als Jezus HEER is over het 4e gebod, de Sabbat, ga ik dan- ook- niet naar de gewoonte op Sabbat naar de gemeente? Natuurlijk, anders heb uj GEEN DEEL aan Jezus!
Lees nog eens vers 14 waarin staat dat GEHELE wet (dus ook de SABBAT) samengevat is in dat ene gebod; houdt van alle mensen. Juist dat is het voorbeeld van Jezus, dat ons in staat stelt om te verkondigen. Juistv dat ene gebod, waaraan deus de GEHELE wet hangt, stelde JEzus in staat dat te doen wat Hij deed. Maar de MENSEN NAMEN HEM HET KWALIJK, omdat Hij met ALL E mensen omging. Zijn wij Christenen dan zijn wij GEESTELIJE Joden. Immers Jezus is een Jood en dus zijn we gelijk aan diezelfde opdracht als die van het Volk Israël. (Van dé Israël= Christus):
@@Genesis 35:10
En God zei: "U zult niet langer Jakob (Bedrieger) worden genoemd, maar Israël (Hij, die overwint met God). @@
Zie je Petrtje (en anderen) Jezus overwon, Hij overwon. Dé Israël overwon; niet een / het land maar Jezus die een Staat vertegewoordigt het HEMSL Israël: Geestelijlk en wettig aan de tien geboden als Hemelse GRONDWET. Kijk maar Petertje: De Sabbat is een eeuwig verbond, dus in het door jou aangehaalde stuk staat de Sabbat centraal als de geboden hier als liefdesgebod weergegeven worden: God zelf laat immers geen jota of titel weg!:
@@Exodus 31:17
Het is een eeuwig gedenkteken van het verbond tussen Mij en het volk Israël. Want in zes dagen maakte de HERE hemel en aarde en Hij rustte op de zevende dag om Zich te verkwikken." @@
Iemand die dus beweerd dat de Sabbat niet meer hoeft of veranderd is in de eertse dag der week LIEGT dus over Gods geboden en de Waarheid Jezus. Hij verklaard een MENSELIJKE wet die uit Rome komt; de RK kerk als politiek en religieusze vervalsing van God Waarheid (edict van 7 maart 321)Eerst lezen en de profetiën bestuderen dan de Heilige Geest centraal stellen in gebed en dagelijks leven: zelfs het geloof hebben we van Jezus ontvangen meent dus nooit dat je van jezelf kunt weten of beweren!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten