Matt 7 en zelfbedrog.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Matt 7 en zelfbedrog.

Berichtdoor Acire » 24 nov 2003 11:24

21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Hallo allemaal!!!

Wat moet je met deze tekst? (komt uit Matt 7) Hij werd tegen mij gezegd als waarschuwing tegen zelfbedrog. Ik wist niet goed hoe ik daar op reageren moest. Hoe moet deze tekst uitgelegd worden? Waarom zegt Jezus dit, en wat moet je er nu nog mee??

Ben benieuwd, alvast bedankt!! ;)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 24 nov 2003 13:33

Weggestuurd omdat ze de wil des Vaders niet hebben gedaan? En wat is die wil dan?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 24 nov 2003 13:39

Ik denk dat dat ook in deze tijden heel veel het geval is, overal schieten kerken als paddestoelen uit de aarde en ik denk toch echt dat er verschillende leringen dwalen.
Ik heb hierzelf ook pas een preek over gehoord, dat ging ook tevens over het "Onze Vader" bidden, er moet voorzichtig meegedaan worden.
Ken je echt een leven met God en waaruit blijkt dit?
Ik mag niet oordelen over mensen en ik wil dat ook niet, maar toch denk ik dat er aardig wat mensen zijn die zichzelf bedriegen en die echt zo voor God moeten verschenen en dan te horen krijgen, ga weg van Mij, Ik heb u nooit gekent.
Het is volgens mij wel eens goed om bij zo'n tekst bepaald te worden, ik zou zeggen toets je geloof d.m.v. de bijbel, dan hoef je ook niet bang te zijn voor zulke teksten.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 nov 2003 13:51

21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

De wil van de Vader:

Joh. 6:40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 24 nov 2003 13:52

Mattheüs schreef:
Hoofdstuk 7

1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. 2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden: en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden. 3 En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet? 4 Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik den splinter uit uw oog uitdoe: en zie, er is een balk in uw oog? 5 Gij geveinsde! werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog uit te doen. 6 Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen: opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, uverscheuren. 7 Bidt, en u zal gegeven worden: zoekt, en gij zult vinden: klopt, en u zal opengedaan worden. 8 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt: en die zoekt, die vindt: en die klopt, dien zal opengedaan worden. 9 Of wat mens is er onder u, zo zijn zoon hem zou bidden om brood, die hem een steen zal geven? 10 En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven? 11 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die zevan Hem bidden! 12 Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo: want dat is de wet en de profeten. 13 Gaat in door de enge poort: want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan: 14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden. 15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven. 16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen? 17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten. 18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen. 19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.

Zo kijk je er al heel anders tegen aan. Ik heb een hekel aan dominees die (bijv.) vers 45b uit een tekst rukken om daaraan te hangen dat "Vele geroepen en weinigen uitverkoren zijn" of aan de andere kant: "Al zo lief heeft God de wereld."

Zo moet je deze tekst ook in de context lezen en dan zien we dat gelovigen de vruchten van hun geloof moeten dragen.

En nu is de vraag:
Welke vruchten zijn dit?

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 24 nov 2003 13:53

Weggestuurd omdat ze de wil des Vaders niet hebben gedaan? En wat is die wil dan?

even verder lees je:

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.
24 Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots.
25 En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest.

dit moet je lezen in verband met een tekst aan het begin van de Bergrede

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.
19 Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der Hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.

en Openbaring 14
12 Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jesjoea bewaren.

m.a.w. Jesjoea wijst op het gevaar van het overboord zetten van de geboden (en dat zijn er meer dan de 10 van Éxodus 20 getuige Matthéüs 5:21-48
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 24 nov 2003 13:53

surfer schreef:

De wil van de Vader:

Joh. 6:40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Ja, en de wil van de Vader is ook hetgeen Jezus net daarvoor had uitgesproken in de Bergrede.
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 24 nov 2003 14:00

16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distels? 17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten. 18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen. 19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.

Aan de woordkeuze in dit gedeelte kun je zien dat Jesjoea de woorden van Psalm 1 laat weerklinken: dit zet vervolgens de toon voor zijn betoog inzake de wetteloosheid.
M.a.w. de context van dit gedeelte is de relevantie van de Tora (Wet/geboden): iets waarop hij ook al in Matthéüs 5:17-20 preludeerde.

1 Welzalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen, die niet staat op de weg der zondaars, noch zit in de kring der spotters;
2 maar aan de Tora (`Wet´) van J*H*W*H zijn welgevallen heeft, en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht.
3 Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, welks loof niet verwelkt; al wat hij onderneemt, gelukt.
4 Niet alzo de goddelozen: die toch zijn als kaf dat de wind verstrooit.
5 Daarom houden de goddelozen geen stand in het gericht, noch de zondaars in de vergadering der rechtvaardigen,
6 want J*H*W*H kent de weg der rechtvaardigen, maar de weg der goddelozen vergaat.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 24 nov 2003 14:29

Ok.. iig bedankt alvast voor de reacties.
Er is tot nu toe vooral gereageerd op vers 21, thanx,
maar wat moet ik met vers 22. Hoe kan het dat je in Gods naam duivelen uitwerpt en profeteerd, en ondanks dat niet de zaligheid zult ontvangen....???
Kun je dat vergelijken met in Jezus geloven en toch niet zalig zijn?????
Laatst gewijzigd door Acire op 24 nov 2003 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 24 nov 2003 14:30

Acire schreef:Ok.. iig bedankt alvast voor de reacties.
maar wat moet ik met vers 22. Hoe kan het dat je in Gods naam duivelen uitwerpt en profeteerd, en ondanks dat niet de zaligheid zult verdienen....???

Simeon de tovenaar misschien?

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 24 nov 2003 15:16

Acire schreef:Ok.. iig bedankt alvast voor de reacties.
maar wat moet ik met vers 22. Hoe kan het dat je in Gods naam duivelen uitwerpt en profeteerd, en ondanks dat niet de zaligheid zult verdienen....???

Die 'velen' uit vers 22 zijn zij, die door prestaties boven de massa van vereerders uitsteken, zonder toch daders van de goddelijke wil te zijn. Het zijn de valse profeten uit vs. 15-20. Het feit dat over 'velen' wordt gesproken, geeft aan dat het gevaar van valse profeten zeer groot is. De valse profeten beroepen zich evenals de echte op de naam van Jezus, vgl Jer.14:14,15; 27:15; 29:9; Zach.13:3; Marc.9:38. Het uitdrijven van boze geesten is sommigen gelukt (Marc.9:38-40), maar anderen niet (Hand.19:13-16). Dat deze mensen hun werken 'op die dag' naar voren brengen, kan betekenen dat zij menen iets bijzonders gepresteerd te hebben. Maar ze hebben zichzelf misleidt en de naam van Jezus gebruikt zonder hun leven onder Zijn heerschappij te stellen.
Bron: StudieBijbel
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:19

Het is ook een oproep om jezelf nauw te onderzoeken!

bloempie
Majoor
Majoor

Re: Matt 7 en zelfbedrog.

Berichtdoor bloempie » 28 nov 2003 10:40

Acire schreef:

Hallo allemaal!!!

Wat moet je met deze tekst? (komt uit Matt 7) Hij werd tegen mij gezegd als waarschuwing tegen zelfbedrog. Ik wist niet goed hoe ik daar op reageren moest. Hoe moet deze tekst uitgelegd worden? Waarom zegt Jezus dit, en wat moet je er nu nog mee??

Ben benieuwd, alvast bedankt!! ;)

God kijkt niet naar wat wij allemaal doen, Hij kijkt naar ons hart. Waarom hebben wij duivelen uitgeworpen? Waarom hebben wij onze naaste eten gegeven? Waarom gaan we elke zondag naar de kerk?
God kijkt naar ons hart en wil daar in zien, dat we het gedaan hebben uit liefde voor God. Maar er zijn ook mensen die het gedaan hebben om te laten zien hoe veel ze wel niet met de Bijbel bezig zijn en hoe goed ze wel niet voor hun naaste zorgen. (Farizeeergedrag)
Deze laatste groep zal God vervloeken. We moeten alles doen tot eer van God en niet uit eigenbelang.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

matth. 7 en zelfbedrog

Berichtdoor tanteoranje » 31 dec 2003 08:17

Inderdaad, het gaat er niet om wat we doen maar hoe we het doen.
"...in Uw naam geprofeteerd", Bileam, Kajafas en Saul hebben ook geprofeteerd maar ze waren niet door Christus gezonden. Ze profeteerden om er zelf voordeel van te hebben. Judas heeft ook duivelen uitgeworpen maar was een zoon der verderfenis

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 dec 2003 09:53

hallo, dit is idd een punt, dat zelfbedrog.

ik heb een goede kennis, een Kind van God, zegt hij zelf. ik twijfel daar niet aan gezien zijn levenswandel. heel zijn leven en werk, voor zover ik kan zien, staat in dienst van God.
toen ik hem vroeg over zijn bekering, uit belangstelling en nieuwsgierigheid, vertelde hij me dat hij zijn bekering/wedergeboorte niet bewust had meegemaakt . omdat hij ook gelovige ouders had en 'in de Heer' was opgegroeid is het in zijn geval dat hij van jongsaf al Kind van God is.
hij weet zelf niet beter of het is altijd zo geweest bij hem.

ik ga niet oordelen over hem, maar is zoiets mogelijk? of hou je jezelf, in zijn geval, voor de gek?

ik heb hem aangehaalt als voorbeeld, maar ik bedoel dit als algemeen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”