Hoe kan Hij toelaten dat mensen veel te jong vaak sterven, dat er zoveel oorlogen zijn.
God is toch almachtig?
Ik heb jaren en jaren gevochten met deze vraag. Ik kwam er niet uit.
Er zijn mensen die je zeggen dat God een bedoeling heeft met iemand als die moet lijden, iets overkomt, iets wordt aangedaan. God is ook een wrekende God, nietwaar? Soms zegt men dat God satan de ruimte geeft – denk aan Job. Maar voor mij persoonlijk was dat niet toereikend. En als iemand zei dat God een bedoeling had met diverse dingen, dan voelde ik me met een kluitje in het riet gestuurd, het maak(te) me opstandig en ik kan begrijpen dat er mensen zijn die zeggen, dat ze niets meer met God te maken willen hebben, of zelfs, dat Hij niet bestaat. Want waar is Hij dan en wat doet Hij dan?
Ik ben op zoek gegaan, want ik kwam er niet uit. Ik heb er boeken op nageslagen en me erin verdiept.
Dr. H. Berkhof schrijft in zijn Christelijk Geloof – een inleiding tot de geloofsleer:
"De kerk heeft met grote nadruk de almacht van God geleerd en is daardoor verantwoordelijk geworden voor onnoemlijk veel onnodige berusting, opstandigheid, vertwijfeling en ongeloof. In de bijbel komt de uitdrukking 'almachtig' weinig voor en dan nog in eschatologisch verband. Maar met minder dan het woord 'overmacht' kunnen wij niet toe. De rechtmatigheid van dat woord kunnen we niet ontlenen aan een afwegen tegen elkaar van positieve en negatieve verschijnselen van het menselijk bestaan. We durven het gebruiken op grond van het feit dat de gekruisigde Christus ook de Opgestane is. Daarin ontmoeten wij de overmacht van de liefde"
Eerder schrijft hij dat tot aan onze dood God aanwezig is. Ook als wij afdwalen en ons tegen Hem verzetten. Hij zal tot het einde toe met ons bezig blijven, opdat wij de kracht van vernieuwing en vergeving mogen ervaren.
Ik denk daarbij aan een lied van Huub Oosterhuis die het precies verwoordt:
"De Heer heeft mij gezien en onverwacht
ben ik opnieuw geboren en getogen.
Hij heeft mijn licht ontstoken in de nacht,
gaf mij een levend hart en nieuwe ogen.
Zo komt Hij steeds met stille overmacht
en zo neemt Hij voor lief mijn onvermogen".