De Almachtige God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

De Almachtige God

Berichtdoor Riska » 25 aug 2007 14:28

Veel mensen hebben vragen over de almacht van God. Hoe kan Hij almachtig zijn en hoe is het mogelijk dat Hij dan dingen toelaat, niet ingrijpt… Waar was Hij in de holocaust, waar is Hij als kinderen mishandeld, misbruikt worden, vrouwen verkracht en er zoveel onrecht is?
Hoe kan Hij toelaten dat mensen veel te jong vaak sterven, dat er zoveel oorlogen zijn.
God is toch almachtig?
Ik heb jaren en jaren gevochten met deze vraag. Ik kwam er niet uit.
Er zijn mensen die je zeggen dat God een bedoeling heeft met iemand als die moet lijden, iets overkomt, iets wordt aangedaan. God is ook een wrekende God, nietwaar? Soms zegt men dat God satan de ruimte geeft – denk aan Job. Maar voor mij persoonlijk was dat niet toereikend. En als iemand zei dat God een bedoeling had met diverse dingen, dan voelde ik me met een kluitje in het riet gestuurd, het maak(te) me opstandig en ik kan begrijpen dat er mensen zijn die zeggen, dat ze niets meer met God te maken willen hebben, of zelfs, dat Hij niet bestaat. Want waar is Hij dan en wat doet Hij dan?

Ik ben op zoek gegaan, want ik kwam er niet uit. Ik heb er boeken op nageslagen en me erin verdiept.

Dr. H. Berkhof schrijft in zijn Christelijk Geloof – een inleiding tot de geloofsleer:
"De kerk heeft met grote nadruk de almacht van God geleerd en is daardoor verantwoordelijk geworden voor onnoemlijk veel onnodige berusting, opstandigheid, vertwijfeling en ongeloof. In de bijbel komt de uitdrukking 'almachtig' weinig voor en dan nog in eschatologisch verband. Maar met minder dan het woord 'overmacht' kunnen wij niet toe. De rechtmatigheid van dat woord kunnen we niet ontlenen aan een afwegen tegen elkaar van positieve en negatieve verschijnselen van het menselijk bestaan. We durven het gebruiken op grond van het feit dat de gekruisigde Christus ook de Opgestane is. Daarin ontmoeten wij de overmacht van de liefde"

Eerder schrijft hij dat tot aan onze dood God aanwezig is. Ook als wij afdwalen en ons tegen Hem verzetten. Hij zal tot het einde toe met ons bezig blijven, opdat wij de kracht van vernieuwing en vergeving mogen ervaren.

Ik denk daarbij aan een lied van Huub Oosterhuis die het precies verwoordt:

"De Heer heeft mij gezien en onverwacht
ben ik opnieuw geboren en getogen.
Hij heeft mijn licht ontstoken in de nacht,
gaf mij een levend hart en nieuwe ogen.
Zo komt Hij steeds met stille overmacht
en zo neemt Hij voor lief mijn onvermogen".

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 25 aug 2007 15:12

Een passende zin, vond ik, die ik een keer las:

Alles wat tegen de wil van God in gaat, gaat niet buiten de wil van God om

Het lijden gaat zeker tegen de wil van God om, maar niet buiten de wil van God.

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 25 aug 2007 15:26

Het heeft alles te maken met een vrije wil theodicee (zeg ik dan als katholiek he?) denk ik. Dát is ook een vorm van almacht; niet je almacht wilen uitoefenen, misschien is dat moreel gezien nog wel een hogere vorm van almacht.

Tegelijkertijd kan het net zo goed zijn dat alles weldegelijk is voorbeschikt, maar daar kunnen we als mensen zo moeilijk iets over zeggen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 aug 2007 09:14

Ik twijfel niet aan de almacht van God, b.v.satan was al in opstand gekomen met zijn engelen voordat God de aarde schiep, God had ook satan en zijn engelen kunnen vernietigen, om alle ellende te voorkomen, het gaat bij God om de vrije keus, en kan aantonen wat de zonde teweeg brengt.

Vergeet niet, dat wij een schouwspel zijn geworden voor het gehele universum, hier wordt het conflict uitgevochten, oorlogen, lijden, ziekten, verdriet, teleurstellingen, ruzies, elkaar niet willen begrijpen, verkeerde geesten in ons, twijfelen aan de goede bedoelingen van God enz. dat alles wordt bewerkt en gevoed door satan en zijn engelen, hij hitst de mensen op tegen God, hij is slim, hij gebruikt zijn kennis die hij ontvangen heeft in de hemel.

Als ik God niet wil gehoorzamen en liefhebben kan God niets voor mij doen, God pakt mij niet bij mijn kraag "en je moet" mij liefhebben en gehoorzamen.

God gebruikt Zijn (al)macht niet om alles naar Zijn hand te zetten, het moet uit liefde totstand komen voor Hem.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2007 10:18

En toch denk ik dat God alles in Zijn hand heeft en dat Hij de uiteindelijke staat van het heelal en de mensheid daarin bepaalt. Dat hangt gelukkig niet van ons mensjes af. Aan de andere kant moet je wel verantwoording afleggen over wat je hier op aarde hebt uitgespookt. Maar het oordeel zal bedoeld zijn om alles recht te maken, dat is rechtvaardigheid, gerechtigheid. We mogen uitzien naar de tijd dat God alles in allen zal zijn.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 26 aug 2007 12:34

In sommige erge dingen zie ik God terug.

Bijvoorbeeld:

Mijn tante kreeg te horen dat ze een vorm van longkanker had. Dat was niet te genezen, wel (tijdelijk) tot stilstand te brengen. Chemo's gehad end. Toen kreeg ze weer pijn in dr rug en in dr been. Scan gemaakt en vervolgens wachten. Vervolgens een dag voor de uitslag zijn haar naaste familieleden allemaal nog op bezoek geweest. Die nacht stief ze aan een hartstilstand.
Wij denken dat die pijn in haar rug en been weer een tumor was en dat dat aangaf dat het gedaan was en dat ze afscheid zou moeten nemen. En daar had ze zo'n hekel aan: Afscheid nemen. En dat heeft ze nu niet hoeven doen.

Daarna bleef haar man dus over. Hij is na anderhalf jaar weer getrouwd met een vrouw die ook nogal wat meegemaakt heeft. Samen zijn ze nu weer gelukkig.

Voor mij heeft God hier 2 dingen verricht. Het hoofddoel was 2 mensen weer gelukkig maken. En iemands pijn verzachten, terwijl het allemaal zo hard lijkt.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

André

Berichtdoor André » 26 aug 2007 13:46

@ Riska, God is niet alleen een almachtige God, maar ook een onafhankelijke God, misschien is dat nog wel moeilijker te bevatten...
Hij heeft de mens niet nodig, wij hebben wel God en zijn werken nodig.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 26 aug 2007 14:44

marin schreef:Als ik God niet wil gehoorzamen en liefhebben kan God niets voor mij doen, God pakt mij niet bij mijn kraag "en je moet" mij liefhebben en gehoorzamen.

God gebruikt Zijn (al)macht niet om alles naar Zijn hand te zetten, het moet uit liefde totstand komen voor Hem.

Je geeft hier wel een heel bijzondere definitie van almacht :
kan God niets voor mij doen
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Riska

Berichtdoor Riska » 26 aug 2007 15:17

marin schreef:Als ik God niet wil gehoorzamen en liefhebben kan God niets voor mij doen, God pakt mij niet bij mijn kraag "en je moet" mij liefhebben en gehoorzamen.

Waarom doet God niks als een mens wél in Hem gelooft en probeert Hem te volgen - of met jouw woorden: liefhebben en gehoorzamen - en die mens wordt mishandeld? Het is zo gemakkelijk om gelijk de schuld bij de mens te leggen. Jaja, wij zijn zondig... maar toch...

André schreef:Hij heeft de mens niet nodig, wij hebben wel God en zijn werken nodig.

Ik deel je mening niet. God heeft de mens wel degelijk nodig.

Lalage schreef:En toch denk ik dat God alles in Zijn hand heeft...

Dat geloof ik ook - Hij laat niet los het werk dat Zijn hand begon... wordt iedere zondag als groet in de kerk gezegd. Maar dan denk ik aan wat ik in het begin schreef, dat Hij ons wil overtuigen van Zijn liefde,- de stille overmacht...

Maar de 'vertaling' van het woord "almacht" is altijd dat God het toelaat, dat God het ons geeft (zondag 10!!) en dat wij alles moeten zien als uit Gods hand. Dát gaat er bij mij niet in.
De tsunami: niet de rijken zijn het slachtoffer, maar de armen, de mensen die niks hebben, die geen kant uitkonden dan maar aan de kust te gaan wonen... Hadden ze dat maar niet moeten doen en is het dus "eigen schuld, dikke bult"? Of klopt er iets niet in de redenering dat God die tsunami heeft verordonneerd?
Van veel wreedheden zijn kinderen en vrouwen het slachtoffer. Waar is dan die almacht? Waarom - ik kom terug op mijn begin post - greep God niet in bij de holocaust? Notabene Zijn eigen volk????
Straf? Wat is dat dan voor een God die zo wreed is?
Hoezo: Liefde en Barmhartige?

Begrijpen jullie wat ik bedoel? Dat er miljoenen mensen zijn die met deze vragen worstelen? Dat er in het dogma van de almachtige God iets niet klopt?

André

Berichtdoor André » 26 aug 2007 16:29

Riska schreef:Begrijpen jullie wat ik bedoel? Dat er miljoenen mensen zijn die met deze vragen worstelen? Dat er in het dogma van de almachtige God iets niet klopt?
God is almachtig, betekend niet dat Hij alles doet wat in de ogen van de mensen almachtig zou moeten inhouden. Kijken we bijvoorbeeld naar Lazarus, deze vriend van Jezus stierf wel eerst, zodat Jezus hem bij Zijn komt kon opwekken uit de dood.
Voor ons mensen bijzonder onlogisch, waarom had Jezus er niet voor gezorgd dat hij beter werd en niet hoefde te sterven? weet jij het......?

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 26 aug 2007 17:51

Ik denk het te weten, namelijk om Gods almacht aan te tonen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

André

Berichtdoor André » 26 aug 2007 19:33

The Engineer schreef:Ik denk het te weten, namelijk om Gods almacht aan te tonen.
Dat denk ik ook, zo zie je maar dat God ook onafhankelijk is.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 26 aug 2007 20:35

Tja, het probleem van het kwaad. Er zijn hier meerdere verklaringen mogelijk, je kunt op de eigen verantwoordelijkheid van mensen wijzen, onze vrije wil, de duivel en wat nog meer. Hoe correct en waterdicht die verklaringen ook mogen zijn, ze schieten simpelweg tekort bij het zien of het horen van genocides, massamoorden, stergevallen van kleine kinderen etc. etc.
Ik ben bang dat dit een vraag, een probleem is waar we geen bevredigend antwoord op zullen krijgen en neerkomt op een kwestie van vetrouwen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 aug 2007 17:04

marin schreef:(.......)

Als ik God niet wil gehoorzamen en liefhebben kan God niets voor mij doen, God pakt mij niet bij mijn kraag "en je moet" mij liefhebben en gehoorzamen.

Lees Handelingen 9 eens, Hij kan het wel!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 aug 2007 18:28

Machiavelli schreef:Tja, het probleem van het kwaad. Er zijn hier meerdere verklaringen mogelijk, je kunt op de eigen verantwoordelijkheid van mensen wijzen, onze vrije wil, de duivel en wat nog meer. Hoe correct en waterdicht die verklaringen ook mogen zijn, ze schieten simpelweg tekort bij het zien of het horen van genocides, massamoorden, stergevallen van kleine kinderen etc. etc.
Ik ben bang dat dit een vraag, een probleem is waar we geen bevredigend antwoord op zullen krijgen en neerkomt op een kwestie van vetrouwen.

Mee eens.
In de bijbel wordt medere malen vermeld dat de schepping geschapen is door Christus (vergelijk Johannes 1). Dat kan mogelijk ook betekenen dat de schepping ook lijkt op de lijdende Knecht des Heeren. Zoals het lijden bij Jezus hoorde, hoort het ook bij de schepping.
En idd zoals Jezus uiteindelijk eindigde met de waarom-vraag, zo zullen ook wij niet veel verder komen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”