Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 aug 2007 13:53

Rekening houden met wat je verwachten kunt, kan mogelijk geld besparen.
Van auto wisselen kost, zeker bij een garage sowieso €2000,-, is mij laatst verteld.
4 deuren is ook handig, ook voor spullen op de achterbank leggen.

Citroen C3, Mitsubitshi Colt, Opel Corsa en Renault Clio, vallen in het zogenaamde B-segment.
Opel Astra, VW Golf en de Toyota Corolla, valt in het C-segment.
Die wegen soms meer dan 1150 kg, dus kosten veel meer aan houderschapsbelasting.
Citroen C3, Mitsibitshi Colt en Opel Corsa uit 2005 : €232/jr,
Toyota Corolla, VW Golf : €380,-/jr, en Opel Astra uit 2005 : €452,-
afhankelijk van type (http://www.houderschapsbelasting.nl/).


Een Corolla zou ik nooit kopen. Maar dat is persoonlijk.
Iemand die ik goed ken rijdt nu in de 4e (of meer) Corolla, en is er zeer tevreden over.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 17 aug 2007 19:26

Mijn eerste auto was een Corolla, zo'n stokoud geval maar een geweldige auto :D Trok iedereen eruit bij een stoplicht zonder er moeite voor te doen. Ik heb er altijd nog een beetje heimwee naar :cry:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 aug 2007 20:10

Voor de technici :
Een aantal nieuwe auto's hebben VVT, Variable Valve Timing (http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_valve_timing).
Hiermee kan de opening van de in- en uitlaatklep aangepast worden aan het toerental.
Het resultaat is dat de auto zuigier is, en meer trekkracht heeft bij lager toerental.
Honda heeft dit al lang, en o.a. Toyota en Opel nu ook.

Opel heeft daarnaast ook nog het zogenaamde Twinport systeem (http://www.autokompas.nl/archief/2003/01/Twinport_techniek_in_Opel_Ecotec_motoren_.html).
Dit verminderd het brandstofverbruik nog iets meer.
De Opel Corsa heeft dat ook, en kan inderdaad, bij bedachtzaam rijden, op langere afstanden, gemiddeld 1 op 20 halen.
Tevens verbetert dit de trekkracht bij lage toerentallen ook nog iets. Dus minder schakelen. Dat draagt ook bij aan het comfort.

Tenslotte, wat Fiat heeft, is nog mooier, de 1.4 Turbo (http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/20/fiat-doet-ook-aan-14-turbo-en).
Heeft VW ook, en Renault heeft een 1.2 Turbo voor de Clio. Niet voor snelheid, maar voor meer zuinigheid en trekkracht.
Opel heeft die in de maak, voor de opvolger van de Vectra, de Insignia. Andere merken volgen misschien ook snel.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8484
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 18 aug 2007 08:12

Rolf schreef:Rekening houden met wat je verwachten kunt, kan mogelijk geld besparen.
Van auto wisselen kost, zeker bij een garage sowieso €2000,-, is mij laatst verteld.
4 deuren is ook handig, ook voor spullen op de achterbank leggen.

Citroen C3, Mitsubitshi Colt, Opel Corsa en Renault Clio, vallen in het zogenaamde B-segment.
Opel Astra, VW Golf en de Toyota Corolla, valt in het C-segment.
Die wegen soms meer dan 1150 kg, dus kosten veel meer aan houderschapsbelasting.
Citroen C3, Mitsibitshi Colt en Opel Corsa uit 2005 : €232/jr,
Toyota Corolla, VW Golf : €380,-/jr, en Opel Astra uit 2005 : €452,-
afhankelijk van type (http://www.houderschapsbelasting.nl/).


Een Corolla zou ik nooit kopen. Maar dat is persoonlijk.
Iemand die ik goed ken rijdt nu in de 4e (of meer) Corolla, en is er zeer tevreden over.


Ik ga nooit naar een garage. Een goede vriend is automonteur en beunt bij. Dus ik betaal altijd alleen kosten voor materiaal, nooit voor werktijd. En ik koop en verkoop mijn auto via marktplaats, dus dat scheelt ook. En doordat die vriend en mijn eigen vriend er verstand van hebben kunnen zij kijken of het een goede auto is.
Bedankt voor de tips!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 18 aug 2007 09:11

Ik spaar voor de Mazda MX5

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 aug 2007 09:31

T.a.v. MissF,
ook bedankt dat je dat even laat weten.

Onderhoud
Vroeger deed ik het onderhoud aan auto's zelf.
Op het ouderlijk bedrijf was ruimte en gereedschap, en met een werkplaatshandboek konden alle reparaties worden uitgevoerd.
Maar na inruil van een oude Fiat, voor een veel nieuwere Opel, liet ik het bij de officiele dealer doen.
Dat kostte wel ~€200,- tot soms €500,- per jaar.

Nog iets over inruilen.
Vorige week, in de Suzuki-garage, vroeg ik de verkoper of hij mogelijik mijn Opel Corsa en een Suzuki Wagon wilde inruilen, voor 1 MPV.
Ik zei direkt, we zullen wel niet tot overeenstemming komen, want U moet dan toebetalen.

Hij zei : "Ik wil het niet uitsluiten, een enkele keer doen we zoiets. Laten we eens gaan praten".
Maar, na een uur werd het heel duidelijk.
Mijn Opel zou weer worden doorverkocht (naar een Opel-garage?).
En het bedrag wat hij wilde geven was zeer laag.
Hij gaf het ook wel toe, en zei : "je kunt hem beter via Internet verkopen".

Conclusie, een garage als handelaar is heel duur.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 aug 2007 08:32

Wat vinden jullie eigenlijk van tunen?
sleutel jij veel aan je auto?

Zelf vind ik het vreselijk zonde om de auto zo lelijk te maken...
Geef mij maar een originele auto.
Meestal zie je het bij auto's zoals Golf en BMW 3 serie.
Deze bijvoorbeeld vind ik echt te lelijk:
Afbeelding

Gebruikersavatar
keessie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 07 jun 2007 14:33
Locatie: A beautiful place on earth

Berichtdoor keessie » 23 aug 2007 09:06

Ik ga juist voor tunen
Die golf op jou foto vind ik cool. Alleen de voorkant zou ik zelf wat anders doen.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Gebruikersavatar
keessie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 07 jun 2007 14:33
Locatie: A beautiful place on earth

Berichtdoor keessie » 23 aug 2007 09:13

leuk karretje!

Afbeelding
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 aug 2007 09:32

Tante Pollewop schreef:Afbeelding


Deze auto vind ik veel mooier dan zo'n verlaagd en verbreed geval...

Het lijkt me trouwens zo lastig rijden, met al die drempels..

Chiptuning lijkt mij wel eens leuk. iets meer power uit je motor, en toch een beschaafd uiterlijk ;)
Een wolf in schaapskleren zeg maar...

Gebruikersavatar
keessie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 07 jun 2007 14:33
Locatie: A beautiful place on earth

Berichtdoor keessie » 23 aug 2007 10:10

zo n chip merk je vooral bij het optrekken. Om je topsneldheid te verhogen hoef je het niet te doen. Scheelt meestal 5 km/h ofzo
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 23 aug 2007 21:03

keessie schreef:zo n chip merk je vooral bij het optrekken. Om je topsneldheid te verhogen hoef je het niet te doen. Scheelt meestal 5 km/h ofzo


ach, de meeste mensen trekken ook vaker op dan dat ze op topsnelheid rijden. erg leuk, zo'n topsnelheid, maar hoe vaak rijd je dat nou? mijn hoogste snelheid met mijn huidige auto ligt zo'n 30 km onder he max.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 aug 2007 21:55

Het gaat mij idd niet om de topsnelheid. zo hard rijd ik ook nooit...

Ietsje snelller optrekken zou wel leuk zijn... ;)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8484
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 23 aug 2007 22:35

Tunen vind ik zo dom. Dan is een auto heel geen auto meer. Maar ach, dat is vast iets vrouwelijks om dat te vinden ;)
De auto van mijn ouders (een degelijke donkerblauw Mazda 626) een verlaagd. Vreselijk irritant! De onderkant is bijna weggeschraapt omdat je amper een hobbel over komt, met 4 personen in dat ding.
Wij rijden wel eens met een stel auto's naar een kroeg ofzo, en dan rijdt voorop een vriend, met een enorm verlaagde auto. En die moet dan eerst links rijden, dan heel voorzichtig, met 10 km/h schuin naar rechts die hobbel over...

Ik vind er niks moois aan, alleen maar erg irritant
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 aug 2007 07:27

Helemaal met je eens, MissF!!

Sommige mannen vinden het dus ook niks. ;)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten

cron