Kritiek is goed, ook op je eigen kerkverband. Vanuit deze gedachte heb ik dit topic geopend. Soms stoor ik me aan uitspraken van iemand als scriba B. Plaisier of communiqués van het PKN-moderamen.
In het hele SoW-proces heeft de PKN haar blik eigenlijk continu gericht op vrijzinnige geloofsgemeenschappen als de Remonstrantse Broederschap, de Doopsgezinden, de Molukse Kerken en de Nederlandse Protestantenbond. Toegegeven, de meer rechtzinnige kerken hebben zich altijd verre van SoW gehouden, maar de voorliefde van het PKN-bestuur voor contacten met de vrijzinnigheid is mij nooit helemaal duidelijk geworden.
Ook is het PKN-bestuur dikwijls erg op de hand van de vrijzinnige PKN'ers, die in aantal ver in de minderheid zijn (overigens was dit in de NHK ook al zo). Heeft men daarmee de (rest van de) gereformeerde gezindte niet uit het oog verloren? De verhouding lutheraan - calvinist (gereformeerd/hervormd) is nota bene 1:150.
Graag alleen onderbouwde kritiek leveren; met PKN-"bashing" komen we niet verder.