Sexuele voorlichting slecht??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Sexuele voorlichting slecht??

Berichtdoor The Engineer » 07 aug 2007 21:58

Mijn vriendin zat een zondag in de kerk, oud gereformeerd. Daar werd een preek voorgelezen waarin stond dat sexuele voorlichting een slechte zaak is.

Wat is jullie mening hierover?

Ik vind zelf, en mijn vriendin ook, dat goede sexuele voorlichting nodig. Als er geen sexuele voorlichting plaatsvindt denk ik juist dat jongeren niet weten wat ze doen en wat ze voelen op een bepaald moment. Ik denk juist dat het tegenovergestelde wordt bereikt, namelijk nog meer losbandigheid.

Ik vind wel dat erbij gezegd moet worden dat het bij liefde hoort en niet bij lust.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 aug 2007 22:20

Grbls wat een vreselijk domme opmerking in die preek
Voorlichting is juist harstikke nodig, vooral in deze tijd. En net als je zegt: dat het bij liefde hoort, hoort zeker voorgelicht te worden.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Sexuele voorlichting slecht??

Berichtdoor Speedy » 07 aug 2007 22:24

The Engineer schreef:Mijn vriendin zat een zondag in de kerk, oud gereformeerd. Daar werd een preek voorgelezen waarin stond dat sexuele voorlichting een slechte zaak is.

Graag zou ik ook de context willen weten waar het mee gezegd is, daarnaast over welke tekst ging de preek.
Misschien is meer informatie wel even handig?

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 08 aug 2007 03:06

Voorlichting is een noodzakelijk iets!
Zo vroeg mogelijk graag!

Mijn zus is ermee begonnen toen haar kinderen ong. 4 jaar waren. Gewoon, naar hun begrip vertellen hoe het komt dat er een broertje op komst was.
Mijn schoonzus veel en veel later en daar was seksualiteit altijd iets om over te ginnegappen.

Je krijgt er later erg leuke reacties op als je vroeg begint en het in de loop van jaren verder uitbouwt, zeker als ze het dan even laten bezinken en plotseling vol walging kunnen zeggen (8 jaar): gatsie, jullie hebben het dus twee keer gedaan...
(Ze heeft 2 kinderen)
A smile costs nothing, but gives much

Lunteren
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lunteren » 08 aug 2007 08:31

Ik ben ook wel benieuwd naar de argumenten waarom het slecht zou zijn. Ik kan ze namelijk niet verzinnen. Sterker nog, het is alleen maar goed!

In de eerste plaats binnen het gezin. En begin daar zo vroeg mogelijk mee. Want het experimenteren met je eigen lichaam en het fantaseren over anderen begint vaak al vroeg. Als je er pas over ga beginnen als je kinderen 15 jaar zijn dan is er van beide kanten vaak al veel te veel schaamte opgebouwd. Juist door vroeg te beginnen kun je dit voorkomen.

Maar het thema seksualiteit is op school en de jeugdvereniging erg belangrijk!

je wilt niet weten hoevoel problemen er zijn op het gebied van seksualiteit. Onder jeugd, onder jongeren, maar ook onder ouderen. En niet alleen buiten het huwelijk, maar zeker ook binnen huwelijken. Door goede voorlichting in de jeugd (openheid) kan veel hiervan voorkomen worden.

Vanwege mijn eigen 'anders-zijn' zou ik er nog aan willen toevoegen: neem in de seksuele voorlichting ook mee dat er zo iets is als homoseksualiteit. ik weet van gevallen dat het enorm moeilijk is om bij jezelf die andere geaardheid te accepteren. Vertel daarom ook aan de jongeren dat mochten ze een andere geaardheid hebben dit geen schande is en dat het iets is wat meer mensen hebben. Juist ook openheid hierover kan heel veel ellende voorkomen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 aug 2007 08:41

Heerlijk die sexuele repressie. Het zal wel in de trant zijn van: als je het er maar niet over hebt, zullen ze het ook wel niet doen. Volkomen achterhaald natuurlijk. Net zoals het argument om geen condoomautomaat op een school te hangen, want dan zouden de leerlingen er eerder aan beginnen. Wordt wakker mensen: kinderen doen toch wel aan seks, en dan heb ik persoonlijk liever dat ze het MET een condoom doen dan zonder.

Goede sexuele voorlichting kan juist betekenen dat kinderen later aan echte sex beginnen, en ook dat er minder schaamte wordt opgebouwd zoals Lunteren zegt.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 08 aug 2007 08:54

MrSokkie schreef:Goede sexuele voorlichting kan juist betekenen dat kinderen later aan echte sex beginnen, en ook dat er minder schaamte wordt opgebouwd zoals Lunteren zegt.

Het kan inderdaad betekenen dat ze later met sex beginnnen. Maar het belangrijkste is denk ik dat ze dan niet op eigen ontdekkingstour gaan (zoals ik zelf heb gedaan) en dan op een hele foute manier naar sex gaan kijken als puur iets wat er uit lust is en verder niet. Kan uit eigen ervaring vertellen wat voor elende dat met zich meebrengt!

Kortom op jonge leeftijd er open en eerlijk over praten heeft naar mijn idee alleen maar voordelen!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 08 aug 2007 10:43

Wij hebben pas op de school van mijn zoon een avond gehad over het thema Sexuele Vorming.

Er is een methode opgezet om ook al in het basis onderwijs bezig te zijn met sexuele voorlichting. Groep 7 en 8.

Degene die de inleiding hield was er van overtuigd dat kinderen van 10 jaar "alles" al behoorden te weten. Mijn zoon van 9 weet al vrij veel. Iemand anders die daar zat zei (en haar kind is net zo oud), hij weet nog niets. Omdat ze niet weet hoe erover te beginnen enz.

Volgens mij komt juist zoiets vrij spontaan. Laatst vroeg mijn zoon van 6 ineens, zomaar uit het niets, hoe komt het eigenlijk dat er een baby in je buik groeit. Ik vertelde er een en ander over. O ja, zei hij en ging weer verder met spelen. Heb je verder nog vragen vroeg ik: nee hoor, was het antwoord.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Lunteren
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lunteren » 08 aug 2007 10:58

*Annet* schreef:Volgens mij komt juist zoiets vrij spontaan. Laatst vroeg mijn zoon van 6 ineens, zomaar uit het niets, hoe komt het eigenlijk dat er een baby in je buik groeit. Ik vertelde er een en ander over. O ja, zei hij en ging weer verder met spelen. Heb je verder nog vragen vroeg ik: nee hoor, was het antwoord.

Ik denk dat het zo het beste is ja. Seksualiteit is iets heel moois. Het kroontje op de mens. Maar tegelijkertijd is het iets heel gewoons, in die zin, dat er op een ontspannen manier over gepraat kan worden. Niet plat natuurlijk, zoals je op straat zo vaak hoort, maar praat er open over hoe bijzonder en mooi seksualiteit is. En dat het iets is om zuiver mee om te gaan.....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 aug 2007 11:36

Het begint denk ik al dat je als ouders gewoon doet over verliefdheid en vriendjes enzo, als je daar normaal over kunt praten dan heb je al heel wat gewonnen.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 08 aug 2007 12:39

Graag zou ik ook de context willen weten waar het mee gezegd is, daarnaast over welke tekst ging de preek.
Misschien is meer informatie wel even handig?

Alle details weet ik niet, maar het was wel een preek waar weer eens overal tegenaan getrapt werd: kleding, jongens met lang haar gaan niet naar de hemel, meisjes met kort haar al evenzo, als je seks hebt voor het huwelijk ook al niet.

Ik ben blij dat jullie er wat makkelijker over denken dan de predikant in kwestie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2007 15:08

Ja... de kern van hun evangelie. Je komt alleen in de hemel als je heeel goed je best doet, goed leeft etc. En dan vooral naar wat wij als goed definieren. En

Annet, inderdaad. Als je je kinderen niks vertelt komen ze er toch wel achter en het gebrek aan openheid zorgt dan juist vaak voor een verkeerde manier van er mee omgaan, schunnige moppen etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 08 aug 2007 15:23

Schunnige moppen heeft daar niet veel mee te maken Marnix. Ik hou ook van schunnige moppen maar ben wel goed voorgelicht. Ik hou juist van schunnige moppen omdat sommigen er zo onnozel over doen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 aug 2007 15:28

The Engineer schreef:Schunnige moppen heeft daar niet veel mee te maken Marnix. Ik hou ook van schunnige moppen maar ben wel goed voorgelicht. Ik hou juist van schunnige moppen omdat sommigen er zo onnozel over doen.

En Marnix kan er zelf ook wat van :wink:

Eerlijk gezegd heb ik nooit bijzondere voorlichting gehad, dan alleen de biologielessen op school. Nooit van m'n ouders iig. En ach, elke puber doet er een beetje onnozel/kinderachtig over, dat overgroei je vanzelf.

Wat ze ws. bedoelden in die preek, is seksuele voorlichting over veilig vrijen, ofwel; Gebruik voorbehoedsmiddelen. En daar kan de oud ger. gem. inderdaad niet achterstaan. Zelf kom ik ook uit de ogg, maar ze zijn echt niet tegen seksuele voorlichting :wink:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 aug 2007 15:47

The Engineer schreef:Alle details weet ik niet, maar het was wel een preek waar weer eens overal tegenaan getrapt werd: kleding, jongens met lang haar gaan niet naar de hemel, meisjes met kort haar al evenzo, als je seks hebt voor het huwelijk ook al niet.

Het klinkt om eerlijk te zijn als iemand die door alle regeltjes de kern van het geloof een beetje is kwijtgeraakt.

Terug naar “Archief”