GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 aug 2007 14:22

GKN'er schreef:Raido, ik denk dat je het verkeerd ziet. De alphacursus is een eerste 'kennismaking' met het christendom voor mensen die niet christelijk (of 'nominaal christelijk') zijn opgevoed en kan hierdoor dienen als 'opstapje' voor verdere lering in de gereformeerde theologie, traditie en belijdenisgeschriften. Eerst de basis (alpha), daarna verdieping ('Dordt' :)).
Dat weet ik, het is niet voor GKV-insiders... alleen geloof ik niet dat je om gereformeerde eigenschappen heen kunt bij het uitleggen van het christendom.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 aug 2007 09:32

Bij ons in de gemeente hebben we twee varianten: de Alphacursus en de Emmauscursus. Die laatste is geloof ik wat meer gereformeerd geaccepteerd ofzo? Ik weet niet precies hoor, kan me ook weinig schelen. Ik vind het heel tof dat mensen zich intensief inzetten om andere kennis te laten maken met Jezus Christus, en daar gaat het uiteindelijk om lijkt me.
pobody's nerfect

Dricus
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Dricus » 07 aug 2007 20:26

als je een simpele vergelijking tussen 44 en anno nu maakt, zie je dat het hard achteruit is gegaan, zowel in leer als in leven.

Leer
Wat ik ervaar is dat de leer niet zo zeer hard achteruit is gegaan, maar dat er meer vrijheid is om over de leer na te denken. Waar je misschien 50 jaar geleden onder de tucht werd gesteld als je vragen stelde over de zondagrust (of op z'n minst vermanend werd toegesproken), is er nu veel meer vrijheid om deze zaken bespreekbaar te maken.
Het zelfde geldt voor de positie van de vrouw in de kerk (en in het ambt), het is een bespreekbare zaak geworden.

Leven
Is zeker achteruit gegaan, echter heeft dit ook z'n oorzaak in de tijdsgeest.
    * Respect voor ouders / leidinggevende,
    * individualisme,
    * weekend/tijdbesteding,
    * 2e middagdienst
GKV-er

André

Berichtdoor André » 07 aug 2007 20:55

Dricus schreef:Het zelfde geldt voor de positie van de vrouw in de kerk (en in het ambt), het is een bespreekbare zaak geworden.
Ik vind het een positieve stap dat er nu (vrouwelijke) PPH'ers worden opgeleid als toevoeging op de ouderlingen en diakenen.
(PPH = Psycho Pastorale Helpers)

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 18 aug 2007 21:11

Dricus schreef:
als je een simpele vergelijking tussen 44 en anno nu maakt, zie je dat het hard achteruit is gegaan, zowel in leer als in leven.

Leer
Wat ik ervaar is dat de leer niet zo zeer hard achteruit is gegaan, maar dat er meer vrijheid is om over de leer na te denken. Waar je misschien 50 jaar geleden onder de tucht werd gesteld als je vragen stelde over de zondagrust (of op z'n minst vermanend werd toegesproken), is er nu veel meer vrijheid om deze zaken bespreekbaar te maken.
Het zelfde geldt voor de positie van de vrouw in de kerk (en in het ambt), het is een bespreekbare zaak geworden.

Leven
Is zeker achteruit gegaan, echter heeft dit ook z'n oorzaak in de tijdsgeest.
    * Respect voor ouders / leidinggevende,
    * individualisme,
    * weekend/tijdbesteding,
    * 2e middagdienst
je mag best nadenken over leer, maar dingen die in de kerk zijn afgesproken op synodes worden niet opnieuw en opnieuw besproken. dat is gewoon weer die oude acta uit de kast trekken en kijken of je daar een goede onderbouwing ziet. zo niet mag je het er over hebben, maar als het gegrond is, hoef je niet elke keer weer de discussies te openen. (gelukkig is refoweb geen synode ;) )
als je gereformeerd bent dan zijn er dingen die vaststaan, ze zijn al genoeg behandeld. bijv: Godheid van Christus, canonieke boeken, verdeling van de ambten.
ik vraag me dan ook af hoe het kan dat men in een kerk weer gaat nadenken over vrouw in het ambt, homofilie/sexualiteit, de betrouwbaarheid van de bijbel. alsof we weer 'verlicht' zijn en alles nu beter zien dan vroeger, alsof ons geloof met het 21e eeuwse denken beter is dan het geloof van vroeger.
lees dan 1tim1:
3 Doe, zoals ik u bij mijn reis naar Macedonië aangeraden heb: blijf nog te Efeze, om sommigen te bevelen geen andere leer te brengen, 4 noch zich bezig te houden met fabels en eindeloze geslachtsregisters, die veeleer moeilijkheden ten gevolge hebben dan door God gegeven leiding in het geloof. 5 En het doel van (alle) vermaning is liefde uit een rein hart, uit een goed geweten en een ongeveinsd geloof. 6 Door dit spoor te verlaten zijn sommigen vervallen tot ijdel gepraat; 7 zij willen leraars der wet zijn, zonder ook maar te beseffen wat zij zeggen of waarover zij zo stellig spreken. 8 Wij weten, dat de wet goed is, indien iemand haar wettig toepast, 9 wel wetend, dat de wet niet gesteld is voor de rechtvaardige, maar voor wettelozen en tuchtelozen, voor goddelozen en zondaars, voor onverlaten en onheiligen, voor vadermoorders en moedermoorders en doodslagers, 10 hoereerders, knapenschenders, zielverkopers, leugenaars, meinedigen, en al wat verder ingaat tegen de gezonde leer, 11 in overeenstemming met het evangelie der heerlijkheid van de zalige God, dat mij is toevertrouwd.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 aug 2007 22:50

Yotam schreef:...10 hoereerders, knapenschenders, zielverkopers, leugenaars, meinedigen, en al wat verder ingaat tegen de gezonde leer,...

Het staat er wat verhuld in deze vertaling, maar dat vet gedrukte woord [Gr.: arsenokoitais], daarmee worden volgens mij gewoon praktizerende homoseksuelen mee bedoeld.
In de SV staat: Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;
In de SV is duidelijker de link te leggen met Leviticus 18:22 (en Leviticus 20:13) door de woordelijke overeenkomst.
Hetzelfde heb ik al eens geconstateerd m.b.t. 1 Korinthiërs 6:10.
Zakelijk gezien is deze kwestie voor mij zo helder als glas.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 18 aug 2007 23:41

Boekenlezer schreef:In de SV staat: Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;

Welke Christen kan van zich zelf zeggen dat hij nooit een leugen(tje) om bestwil gebruikt heeft. Hoe je het ook went of keert, het blijft een leugen.

Mijn punt lijkt mij wel duidelijk.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 aug 2007 11:27

Jou punt is incorrect, omdat iemand liegt (wat niet mag), kun je niet gaan zeggen dat we dan ook maar "bij mannen moeten gaan liggen" dit is nog steeds net zo verkeerd als liegen is.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 aug 2007 12:43

Dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat men zonde loopt te classificeren. Het ene woord (mannen etc) (zonde) word er uitgelicht, De andere zonde (liegen) slaat men gemakshalve maar over.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2007 13:58

Yotam schreef:als je gereformeerd bent dan zijn er dingen die vaststaan, ze zijn al genoeg behandeld. bijv: Godheid van Christus, canonieke boeken, verdeling van de ambten.
ik vraag me dan ook af hoe het kan dat men in een kerk weer gaat nadenken over vrouw in het ambt, homofilie/sexualiteit, de betrouwbaarheid van de bijbel. alsof we weer 'verlicht' zijn en alles nu beter zien dan vroeger, alsof ons geloof met het 21e eeuwse denken beter is dan het geloof van vroeger.

Het is ook gereformeerd om te geloven dat mensen zondaren zijn en niks volmaakts doen. In dat kader is het zeker niet verkeerd eerder gedane uitspraken opnieuw te bekijken. Toen konden er immers ook fouten gemaakt zijn en een hoop regels en interpretatie van de Bijbel, waar die regels door komen kunnen wel degelijk beinvloed zijn vanuit de cultuur. Dus wel goed om naar dit soort dingen te kijken, de Bijbel er weer bij te leggen, af te vragen: Is dit zoals de Bijbel het leert? Is dit Gods wil? Of ihebben er meer dingen meegespeeld?

Dat wil niet zeggen dat we ons beter voelen. Anders hadden we sowieso nooit vernieuwingen door moeten voeren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 aug 2007 15:31

Harm-J schreef:Dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat men zonde loopt te classificeren. Het ene woord (mannen etc) (zonde) word er uitgelicht, De andere zonde (liegen) slaat men gemakshalve maar over.

Dan was mijn punt niet jou punt, maar wel een punt. ?:|
Maar je hebt gelijk, je eigen zonden onder ogen zien is nou eenmaal niet zo fijn, dus wijs je maar naar een ander.
Dit wil overigens niet zeggen dat je helemaal niet over een ander mag praten, als maar niet vergeet dat je zelf ook een balk in je oog hebt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 20 aug 2007 18:20

Marnix schreef:Het is ook gereformeerd om te geloven dat mensen zondaren zijn en niks volmaakts doen. In dat kader is het zeker niet verkeerd eerder gedane uitspraken opnieuw te bekijken. Toen konden er immers ook fouten gemaakt zijn en een hoop regels en interpretatie van de Bijbel, waar die regels door komen kunnen wel degelijk beinvloed zijn vanuit de cultuur. Dus wel goed om naar dit soort dingen te kijken, de Bijbel er weer bij te leggen, af te vragen: Is dit zoals de Bijbel het leert? Is dit Gods wil? Of ihebben er meer dingen meegespeeld?

Dat wil niet zeggen dat we ons beter voelen. Anders hadden we sowieso nooit vernieuwingen door moeten voeren.
klopt, maar ik doelde vooral op dingen die vrijwel letterlijk in de bijbel staan. ik begrijp bijv niet waarom de PKN de discussie heeft geopent over homosexualiteit en homohuwelijken... wil men echt niet meer naar de bijbel luisteren?
gedane uitspraken steeds controleren is goed, maar je kan zaken niet weer met dezelfde argumenten openen. controleren is zelfs plicht, je zit in een kerk, en je moet de leer altijd controleren. u hoeft niet elke punt of komma te wikken en wegen, maar er zijn dingen zoals homohuwelijk waar niemand omheen mag en kan.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2007 11:06

Ben ik het mee eens, wat betreft het punt homohuwelijk. Wat vrouwen in het ambt betreft al niet meer overigens, dat ligt niet zo makkelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 aug 2007 18:34

Yotam schreef:als je gereformeerd bent dan zijn er dingen die vaststaan, ze zijn al genoeg behandeld. bijv: Godheid van Christus, canonieke boeken, verdeling van de ambten.

Het heeft niets met beter of slechter geloven te maken. Vragen mogen gesteld worden als ze leven.Dat verbieden lijkt me de dood in de pot. Of heb je geen vertrouwen in de blijvende overtuigingskracht van de Schrift?
Dat is dan ook niet gerefomeerd!
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 nov 2007 21:53

Er is een topic 'Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?' Maar is er eigenlijk ook niet reden om een topic op te starten met als naam: 'Waar staan de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt?'
Nou is een compleet nieuwe discussie opstarten onder die naam nogal wat, dus plaats ik het maar hier.
Op de Gereformeerde Gemeenten is veel kritiek. Het komt zoveel voor, dat de term GerGem-bashen zelfs bedacht is.
Maar volgens mij wordt het eens tijd om aan GKV-bashen te gaan doen.
In ieder geval is er over de GKV best wat te zeggen.

De GKV, ze willen graag vooruitstrevend zijn. Liturgische veranderingen, 'eigentijdse' kinderdiensten, Nieuwe Bijbelvertaling zo snel als maar mogelijk geïntroduceerd, modernere bijbelexegese. Maar kom eens aan met het functioneren van de 'toe-eigening van het heil', de noodzaak van wedergeboorte. Zeg maar eens: 'Jullie gaan er maar a priori van uit dat jullie allemaal wel bekeerd zijn, maar ga nu eens de noodzaak van wedergeboorte inclusief een doorleefde (bevindelijke) zondekennis serieus nemen!' Moet je eens kijken hoe enghartig conservatief ze dan plotseling zijn! (Een boek als De achilleshiel van het calvinisme van ds. F. van Hulst mag dan nogal erg dik zijn aangezet w.b. de wedergeboorte, het is wel ergens een symptoom van!)
Daar zijn ze best wel eens op gewezen, hoor. Wat denk je van de kerkelijke contacten die ze hebben met de Christelijke Gereformeerde Kerken?
Die beschreven enghartigheid zit niet zo zeer op het officiële theoretische niveau. Op dat niveau is ooit wel eens overeenstemming bereikt. Het zit meer in de praktijk. Er komt gewoon vrijwel niets van terecht. Het is door de christelijke gereformeerde broeders dan inmiddels ook wel opgemerkt: dat vlak is er niets veranderd!
Nou zullen ze dat enghartige conservatisme van het eigen gelijk natuurlijk nooit officieel toegeven. Welnee, ze zullen beweren dat ze best ruimte willen geven voor datgene waarover ik het nu heb. Maar vergis je niet! Want dat gaat dan wel onder de paraplu van het pluriformisme: voor elk wat wils. Daar zijn ze vandaag de dag nogal sterk in. Het lijkt er een beetje op alsof er vandaag meerdere wegen tot zaligheid zijn!

Wat we vandaag in de GKV zien, zijn de bloemen die uitbotten, van de plant die allang aan het groeien was, al zeker in de jaren '90. En volgens mij nog wel veel eerder ook. Er was altijd veel weerstand tegen het bevindelijke. Je vraagt je af of het gereformeerde schuldbesef, zoals we dat in de gereformeerde belijdenis terug kunnen vinden, en ook bijvoorbeeld in het avondmaalsformulier, geen dode letter was. Men stelde zich er tevreden mee dat men het voor zichzelf wel geloofde.
Die mildheid in eigen kring die er altijd was - als je maar van de vrijgemaakte kerk lid bent en van de gereformeerde organisaties zal het wel goed met je zijn - is vandaag meer totaal geworden. Men heeft een hekel gekregen aan dogmatiek en tucht. Ernstig vermanende teksten in de Bijbel komen allang niet meer tot hun recht. Als je goed oplet zul je het merkwaardige verschijnsel opmerken dat het wel lijkt of men die domweg niet ziet staan!

Het jezelf als verdoemelijk zondaar kennen voor God, en wat er verder op volgt, is essentieel. Niet alleen voor het persoonlijke geloofsleven, maar eveneens voor het kerkelijke leven. Als dat gaat ontbreken, dan is dat de eerste aankondiging van de ondergang van het kerkelijke leven!

Er is nog veel meer te noemen. Maar om het niet te lang te maken laat ik het voor deze bijdrage even hier bij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”