Wanneer ben je gereformeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Wanneer ben je gereformeerd?

Berichtdoor Maja de Bij » 06 aug 2007 18:24

Roodkapje schreef:Verder: er zijn heel veel mensen die zich gereformeerd noemen, er zijn slechts weinigen die het ook zijn.

De vraag is dus : wat is nou kenmerkend voor iemand die zich gereformeerd noemt? En dan niet de kerk, maar de richting. Wat verenigt de Gereformeerde Gemeente, de Christelijke Gereformeerde Kerk, de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk en vul maar aan met elkaar?
Ligt er een gemeenschappelijk idee aan ten grondslag?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 06 aug 2007 19:23

ehm..., zomaar wat ideeen:

- het erkennen van de drie formulieren van enigheid en de drie geloofsbelijdenissen
- staan buiten de hervormde kerk
- willen staan in de lijn van de reformatie en het erkennen van de drie sola's

de invulling hiervan laat echter nog steeds zoveel ruimte dat men elkaar soms over en weer niet of niet volledig herkent. Per kerkverband kan er ook nog een nadere inkadering hebben plaatsgevonden. Deze nadere inkadering kan dan bestaan uit het erkennen en belijden van de ideeen uit de nadere reformatie.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Re: Wanneer ben je gereformeerd?

Berichtdoor GKN'er » 06 aug 2007 19:28

Maja de Bij schreef:De vraag is dus : wat is nou kenmerkend voor iemand die zich gereformeerd noemt? En dan niet de kerk, maar de richting. Wat verenigt de Gereformeerde Gemeente, de Christelijke Gereformeerde Kerk, de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk en vul maar aan met elkaar?
Ligt er een gemeenschappelijk idee aan ten grondslag?

Heel simpel gezegd ben je gereformeerd wanneer je lid bent van een zich gereformeerd noemend kerkgenootschap. De term 'gereformeerd' verwijst op haar beurt weer naar de afscheiding uit de Nederlandse Hervormde Kerk en naar de Drie Formulieren van Enigheid die in gereformeerde kerken formeel gelden als grondslag voor het kerkelijk leven. Ik begrijp echter dat je hier vraagt naar de geestelijke component van het gereformeerd-zijn, maar daar moet ik nog even over nadenken.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 aug 2007 19:33

Dirk schreef:ehm..., zomaar wat ideeen:

- het erkennen van de drie formulieren van enigheid en de drie geloofsbelijdenissen

de invulling hiervan laat echter nog steeds zoveel ruimte dat men elkaar soms over en weer niet of niet volledig herkent. Per kerkverband kan er ook nog een nadere inkadering hebben plaatsgevonden. Deze nadere inkadering kan dan bestaan uit het erkennen en belijden van de ideeen uit de nadere reformatie.

Dus HHK valt hier buiten???
Terwijl men wel hetzelfde belijdt!

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 06 aug 2007 19:41

essieee schreef:Dus HHK valt hier buiten???

Linguïstisch gezien wel, maar de Hersteld Hervormde Kerk, en ook de Confessionele Vereniging en de Gereformeerde Bond binnen de Nederlandse Hervormde Kerk, worden wel tot de gereformeerde gezindte gerekend. ;)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 aug 2007 20:16

Gereformeerd komt van reformée en is dus een verfransing van hervormd. ;)

Van wat Dirk hierover schrijft, neem ik alleen de eerste en de derde gedachte over, omdat zowel de HHK als het hervormd-gereformeerde deel van de PKN gereformeerd willen zijn:

- het erkennen van de drie formulieren van enigheid (Heidelbergse Catechismus, Nederlandse geloofsbelijdenis en Dordtse Leerregels) en de drie geloofsbelijdenissen (12 artikelen, Nicea, Athanasius)
- willen staan in de lijn van de reformatie en het erkennen van de drie sola's (sola scriptura, sola fide, sola gratia).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 06 aug 2007 20:49

hm, ik had de vraag opgevat met betrekking tot de groep mensen die niet meer deel uitmaken van de NHK, tegenwoordig de PKN (en de HHK). Dit zijn de kerkverbanden die 'gereformeerd' zijn.

een belangrijk verschill tussen gereformeerd en PKN/HHK is dat de gereformeerde kerkverbanden denken vanuit de losse gemeenten en de PKN/HHK een heel sterke gedachte hebben van één kerk met plaatselijke afdelingen.

en ja, dan valt de HHK dus buiten de omschrijving gereformeerd.

dit levert dus het volgende rijtje met kenmerken op:
- een kerkregering van onderaf, met de gemeente als basiseenheid. Dit zie je ook terug in de DKO.

Zoals je ziet, heb ik ze in een andere volgorde gezet. Omdat de eerste twee ook worden gedeeld door PKN op GG en HHK is er gelukkig veel herkenning en worden ze terecht gezien als onderdeel van de gereformeerde gezindte.

blijkbaar wordt het begrip 'gereformeerd' niet op een eenduidige wijze gebruikt.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 06 aug 2007 21:43

ik zie het zelf veel sterker als ik het gereformeerd zijn vergelijk met de charismatische richtingen.

-de bijbel is van kaft tot kaft, Gods woord en hoort in de juiste context gelezen en uitgelegd te worden
-Jezus'gemeente hier op aarde heeft al een lange geschiedenis achter de rug met veel waardevolle erfenissen (belijdenisgeschriften/fomurlieren) maar ook vele fouten (inquisities/scheuringen)
-het is hier op deze oude aarde niet alleen maar hallelujah stemming
-wij kunnen Gods wil niet afdwingen
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2007 22:14

Ik noem mijzelf christen. Dat moet voldoende zijn. Al die kerkmuren hebben me nooit veel gezegd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 aug 2007 07:26

-de bijbel is van kaft tot kaft, Gods woord en hoort in de juiste context gelezen en uitgelegd te worden
Dat is ook een heel erg katholiek standpunt (en overigens ook evangelicaal). Dan is er nog een verschil of 'Gods Woord' dan direct ook letterlijke historie is ;)

-Jezus'gemeente hier op aarde heeft al een lange geschiedenis achter de rug met veel waardevolle erfenissen (belijdenisgeschriften/fomurlieren) maar ook vele fouten (inquisities/scheuringen)
Ik zie het gereformeerde hier niet zo in terug ;)
-het is hier op deze oude aarde niet alleen maar hallelujah stemming
Dat zulle evangelicals (en ook baptists) mee instemmen.

-wij kunnen Gods wil niet afdwingen
Daar zal een katholiek het ook grondig mee eens zijn.

Optimatus schreef:Ik noem mijzelf christen. Dat moet voldoende zijn. Al die kerkmuren hebben me nooit veel gezegd.
Wel beetje een oneliner, het gaat in dit topic namelijk niet om kerkmuren.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 aug 2007 16:58

ik ben dan ook gereformeerd in de ruime zin van het woord :P

maar Raido het zijn wel dingen waardoor ik me niet helemaal thuis zou voelen in diverse andere gemeentes, maar het blijven wel mijn broeders en zusters hoor waarmee ik van harte samenwerk :)

dus om mijzelf nu een etiket 'gereformeerd' op te plakken... ik weet in elk geval zeker dat er vele anderen zijn die het me juist niet op zouden plakken.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 07 aug 2007 17:34

spacy schreef:dus om mijzelf nu een etiket 'gereformeerd' op te plakken... ik weet in elk geval zeker dat er vele anderen zijn die het me juist niet op zouden plakken.

Tja, zonder mij te kennen, zouden velen in de gereformeerde gezindte mij hoogstwaarschijnlijk ook niet 'gereformeerd' noemen. En dat alleen vanwege het ("verkeerde" gereformeerde) kerkverband waarbinnen ik mijn geloofsovertuiging praktiseer.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 aug 2007 18:47

Maar wat maken de gereformeerde belijdenissen nou zo typische gereformeerd? Is dat het denken vanuit de uitverkiezing of zo?

Ik zelf denk dat ook de gedachte zoals bijvoorbeeld uit zondag 10 over de voorzienigheid van God heel erg gereformeerd is. God is almachtig en is mijn Vader -zoals ook de 12 artikelen belijden-. Dat kom je voor zover ik weet in andere richtingen minder nadrukkelijk tegen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

André

Berichtdoor André » 07 aug 2007 21:20

Waar heb je deze quote eigenlijk gevonden, ik bedoel in welk verband werd dit geroepen?
Roodkapje schreef:Verder: er zijn heel veel mensen die zich gereformeerd noemen, er zijn slechts weinigen die het ook zijn.

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 08 aug 2007 17:14

ik zie hier wel een aantal zinnige opmerkingen maar men slaat toch de plank niet helemaal raak. gereformeerd:
volgend de Reformatie en de belangrijke synode van 1618die de Reformatie op schrift stelde: de geREFORMeerde belijdenis.
de kerk die ontstond uit de RKK was NIET de hervormde kerk. maar deze kerk heette Gereformeerde kerk. pas in 1816 (het tegenovergestelde van 1618, zowel letterlijk als figuurlijk(!)) is die gereformeerde kerk verkracht tot hervormde kerk. hervormd en gereformeerd betekend hetzelfde net als vormen en formeren die naam was zo erg nog niet, maar het was wel een langzaam maar zeker losweken van wat Gereformeerd inhoud.
kuyper greep terug op die oude naam: nederduits gereformeerde kerk, later: gereformeerde kerken in NL. prof K.Schider greep ook terug op die oude naam: Gereformeerde kerken(art31)
gereformeerd is sterk Calvinistisch, bind zich aan de Schrift en de daaruit voortvloeiende belijdenis: HC, DL,NGB (gereformeerde belijdenissen)+de 3 oecomenische belijdenissen: de 12 artikelen, nicea, athanasius.
daarbij komt nog de DKO, maar dat is geen belijdenis, maar een ordening.
groepen/kerken die zich hard maken voor 'het gereformeerde' door de belijdenis te handhaven (dit is uiteraard subjectief, maar bevat op zn minst een objectieve kant omdat het ook van andere kanten is bevestigd)
Calvijn, Datheen, de Bres, Gomarus, voetuis, het reveil, geref.bond, H.de Cock, H. Bavink, A.Kuyper en K.Schilder met het 'neo-calvinisme', GKN(tot ca.1940), GKV (tot ca.1990), GKH (op een bedenkelijke manier) J.Kamphuis. ARP (nu cda) SGP, GPV(nu CU) en vele anderen...
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Terug naar “Archief”