Gaan al die mensen dan gewoon verloren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 31 jul 2007 10:37

Dat is ook moeilijk te aanvaarden. Maar we moeten niet vergeten dat wij allemaal verloren zouden gaan. We zijn allemaal even verdorven als die ander. Er is niets wat wij gedaan hebben waardoor wij niet verloren zouden gaan. Uit genade heeft God ons tot zijn kinderen aangenomen. Niet uit verdienste of omdat we beter zijn dan die ander.
Enkel en alleen uit genade. Als je dat goed tot je laat doordringen dan wil je God niet narekenen. En zeker niet alleen in een God geloven die doet zoals jij denkt dat het rechtvaardig is.

Maar je weet in het geheel niet wie er van al die mensen nu verloren gaan. Voor eeuwig.
Dat is ook niet aan ons.

Laten we vooral niet gaan speculeren wie er wel en wie er zeker niet gaan.
Geloof dat jij wel gaat.
Dan is het oordeel aan God.

Maar dat God iedereen op de nieuwe hemel en aarde laat komen die nu leven of geleefd hebben is een fabeltje. Daar is de Bijbel erg duidelijk over.

Joh. 3:
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. 20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; 21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 31 jul 2007 11:24

Denkertje21 schreef:En zelfs als "die gewone Gereformeerden en ander vrijzinning volk" dat niet de refo-gang van "ware bekering" is gegaan...

Een zin die mij aangrijpt, omdat ik zelf behoor tot wat in de volksmond wordt genoemd "gewoon Gereformeerden". Jij beweert: "die gewone Gereformeerden en ander vrijzinnig volk", ergo: alle "gewone Gereformeerden" zijn vrijzinnig; wat uiteraard kul is. Ook onder de "gewone Gereformeerden" zullen uitverkorenen zitten, ook onder de "gewone Gereformeerden" zijn oprechte gelovigen aanwezig, ook de "gewone Gereformeerden" zullen ter ere des Heeren handelen naar wat zij denken dat volgens de Schrift goed is. Dat dat afwijkt van de bevindelijken, wil niet zeggen dat de "gewone Gereformeerden" dwalen en niet dat (en ik citeer jou nu even:) zij niet "waar bekeerd" zijn.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 31 jul 2007 12:00

GKN'er schreef: Jij beweert: "die gewone Gereformeerden en ander vrijzinnig volk", ergo: alle "gewone Gereformeerden" zijn vrijzinnig; wat uiteraard kul is. Ook onder de "gewone Gereformeerden" zullen uitverkorenen zitten, ook onder de "gewone Gereformeerden" zijn oprechte gelovigen aanwezig, ook de "gewone Gereformeerden" zullen ter ere des Heeren handelen naar wat zij denken dat volgens de Schrift goed is. Dat dat afwijkt van de bevindelijken, wil niet zeggen dat de "gewone Gereformeerden" dwalen en niet dat (en ik citeer jou nu even:) zij niet "waar bekeerd" zijn.

Nee nee!!! je begrijpt me verkeerd!!! Ik geef alleen een gedachte weer die bij veel rechtsreformatorische mensen leeft! Zeer zeker niet bij mij. Integendeel: ik kom juist bij deze "traditioneel gereformeerden" zoveel oprecht geloof tegen, dat heel wat minder belast is door allerlei voorwaarden die wij refo's stellen aan 'zalig worden'.

Voor veel rechtsrefo's is dit bij 'gereformeerden" vaak een oneigenlijke toe-eigening van het geloof!

Maar laten we het hier niet op toespitsen: er zullen in de hemel heel wat mensen zijn die we er niet verwachten en er zullen er heel wat afwezig zijn die wij er wel zouden verwachten!

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 31 jul 2007 12:44

Okee, ik had eerlijk gezegd ook niet anders van je verwacht, Denkertje21. ;) Ik was iets te snel in mijn verdedigende stelling gekropen.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 jul 2007 16:30

Maar geloven jullie dan serieus dat iedereen die niet hetzelfde gelooft als jullie voor eeuwig gepijnigd zal worden in de hel? Of voor eeuwig van God afgesneden zal zijn?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 31 jul 2007 16:37

Lalage schreef:Maar geloven jullie dan serieus dat iedereen die niet hetzelfde gelooft als jullie voor eeuwig gepijnigd zal worden in de hel? Of voor eeuwig van God afgesneden zal zijn?

Waar lees je dat? Dat iemand het hier geloofd dat het zo is?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 jul 2007 17:17

tante-tortel schreef:
Lalage schreef:Maar geloven jullie dan serieus dat iedereen die niet hetzelfde gelooft als jullie voor eeuwig gepijnigd zal worden in de hel? Of voor eeuwig van God afgesneden zal zijn?

Waar lees je dat? Dat iemand het hier geloofd dat het zo is?

Ik vraag toch juist of je dat echt gelooft.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 31 jul 2007 20:23

wist ik het maar!

try

Berichtdoor try » 01 aug 2007 15:10

Wordt het niet weer eens tijd om te wijzen op de mogelijkheid, dat God alle mensen (de mensheid, zeg maar) met zichzelf verzoend heeft? Dat Hij alles wat nodig was om die verzoening tot stand te brengen heeft verricht? Wordt daarmee de plaats en betkenis van Jezus niet veel groter en hoger, dan wanneer we er vanuit gaan, dat er maar enkele of hooguit de helft van alle mensen gered zullen worden. Duiden de visioenen van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde er ook niet op, dat het heil in Christus nu een universeel heil is? En dat dat betekent, dat er voor iedereen op deze wereld een plek zal zijn. Is dat niet de grootste boodschap, die we aan de wereld kunnen geven nl. dat God de wereld liefheeft (niet voorwaardelijk en niet beperkt).

Je kunt zeggen: maar het kwaad dan, de zonden dan die alle mensen doen. Juist daarom is alverzoening zo'n logisch oplossing! Wat onderscheidt jouw (kleine) zonde van de grote zonde van een misdadiger? Principieel is er geen verschil. Of is het zo, dat God moeilijker een grotere misdadiger met Zichzelf zou willen of kunnen verzoenen dan een kleine zondaar? Het bloed van Christus is niet alleen voor de zonden van ons vergoten, maar ook voor die van de gehele wereld! Zeg niet, dat er geen aanwijzingen in de Bijbel staan voor zo'n algemene en universele verzoening.

try

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 01 aug 2007 15:31

Deze vraag heeft mij ook lang bezig gehouden. Heb God een tijdlang gezien als een grote boeman met een honkbalknuppel om zoveel mogelijk mensen de hel in te knuppelen.

Maar gelukkig is dat veranderd!! God is zo liefdevol en genadig dat Hij zijn Zoon naar deze wereld zond voor alle mensen! Jezus Christus heeft al geleden voor alle zonde op aarde. Door Zijn genade steekt Hij ons vaak de hand toe. De vraag is alleen wat doe jij (of alle "ongelovige" mensen in je omgeving) met dit aanbod van God.
Versta me niet verkeerd het is 100 % werk van God maar wel onze vrije wil om daar ja of nee tegen te zeggen. Ik ben er diep van overtuigd dat iedereen in z'n leven een keer de roep van God in zijn leven te horen krijgt. Het is dus absoluut niet de schuld van Hem als je verloren gaat.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 aug 2007 15:34

Ger, ik geloof dat het wel puur genade van God is als je al in dit leven tot geloof komt. Je moet inzien dat het waar is, je kunt niet zeggen: ik geloof nu dat de zon blauw is, want je ziet gewoon dat dat niet zo is.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 01 aug 2007 15:37

Lalage schreef:Ger, ik geloof dat het wel puur genade van God is als je al in dit leven tot geloof komt. Je moet inzien dat het waar is, je kunt niet zeggen: ik geloof nu dat de zon blauw is, want je ziet gewoon dat dat niet zo is.

Zeg je hier dat jij helemaal niets hoeft te doen maar God alles moet doen of begrijp ik je nu verkeerd?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 aug 2007 15:38

Ger(nl) schreef:
Lalage schreef:Ger, ik geloof dat het wel puur genade van God is als je al in dit leven tot geloof komt. Je moet inzien dat het waar is, je kunt niet zeggen: ik geloof nu dat de zon blauw is, want je ziet gewoon dat dat niet zo is.

Zeg je hier dat jij helemaal niets hoeft te doen maar God alles moet doen of begrijp ik je nu verkeerd?

Sterker nog: God heeft alles al gedaan, door Zijn Zoon naar deze aarde te sturen. Jij kunt niets veranderen aan Gods liefde voor jou. En die liefde stopt niet als je doodgaat.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 01 aug 2007 15:42

Lalage schreef:Sterker nog: God heeft alles al gedaan, door Zijn Zoon naar deze aarde te sturen. Jij kunt niets veranderen aan Gods liefde voor jou.

AMEN!!
Lalage schreef:Toch geloof ik wel dat een mens bepaalde keuzes heeft in z'n leven, alleen of je het inzicht krijgt dat Jezus Heer is... dat is puur genade .

Dit betekend volgens jou dus dat er een mensen zullen zijn die niet de kans krijgen zich te bekeren en te starten met een leven met God

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 aug 2007 15:55

Maar mensen die nu niks van God willen weten, willen dat toch ook straks niet?

En stel je nou voor dat mensen die God helemaal niet kennen straks Iemand tegenkomen die ze helemaal niet herkennen?

Ik denk zomaar even hardop...

Terug naar “Archief”