GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 31 jul 2007 21:54

Raido schreef:Dat er mensen zijn met open internet :shock:
Wat een énorme verantwoording neem je dan heh, bijna eng....
Dat er men met donkerblauwe hoeden ipv zwarte aan het avondmaal gaan :shock:
Mmm, nog nooit een avondmaal gang(er) cq (ster) met een hoed op aan het avondmaal gezien....
Dat er 'evangelische liederen gezongen worden door de jeugd :shock:
Jah, ook héél eng, misschien strookt het niet met het Woord van God.
Dat de jeugd naar interkerkelijke (evangelische) bijeenkomsten gaan :shock:
Raar heh, het lijken net mensen uit noem eens een willekeurig voorbeeld, Ger. Gem. jeugd bij Koos :mrgreen:

Overigens zijn er wel dingen waar je vragen bij kunt hebben.. Alphacursussen? Dat is niet héél gereformeerd ;) Goed in de GKN(PKN) hadden ze een aantal cursussen bij Willow Creek.
Tsja, iedere 'actie' die je aan de hand van Mat. 28: 19 op touw zet is vrijzinnig en eng, stel je voor dat er mensen met kwade bedoelingen meer over God willen weten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 aug 2007 07:06

Tsja, iedere 'actie' die je aan de hand van Mat. 28: 19 op touw zet is vrijzinnig en eng, stel je voor dat er mensen met kwade bedoelingen meer over God willen weten.
Met een bijbeltekst is alles goed te praten, ik denk dat je niet staat te springen om je kinderen een cursus bij de Remonstrantse Broederschap zou laten doen (of De Wachttoren).. Ken je Willow Creek? Dat is theologisch gezien gewoon Antigereformeerd te noemen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 01 aug 2007 10:39

Raido schreef:
Met een bijbeltekst is alles goed te praten, ik denk dat je niet staat te springen om je kinderen een cursus bij de Remonstrantse Broederschap zou laten doen (of De Wachttoren).. Ken je Willow Creek? Dat is theologisch gezien gewoon Antigereformeerd te noemen.
Mm, ik ging even van de Alphacursus uit, daar zie ik alleen positieve elementen in.
Verder waren mn antwoorden ook wat cynisch, maar dat had je wel begrepen wsl?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 aug 2007 12:20

Er zullen wat positieve dingen inzitten ja :)

André

Berichtdoor André » 01 aug 2007 12:24

Raido schreef:Er zullen wat positieve dingen inzitten ja :)
Vind je het negatief omdat het veelal door leden van een GKv wordt 'gegeven'?
Of vind je het niet juist dat mensen meer van de Bijbel leren kennen op de manier zoals AC dat doet?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 aug 2007 12:34

André schreef:
Of vind je het niet juist dat mensen meer van de Bijbel leren kennen op de manier zoals AC dat doet?
Ik heb niets tegen gkv'ers, maar ik vind dat de Alphacursus (in zover ik hem ken!) niet zo gereformeerd is qua opvattingen (Dordtse Leerregels)..

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 aug 2007 12:42

André schreef:

Ik denk dat je je daarin vergist. Het is zo interkerkelijk als het maar zijn kan en de hoofdmoot is niet GKV.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 aug 2007 13:07

tante-tortel schreef:
André schreef:

Ik denk dat je je daarin vergist. Het is zo interkerkelijk als het maar zijn kan en de hoofdmoot is niet GKV.
Zo hyperinterkerkelijk is het niet, over het algemeen is het evangelisch ;)

André

Berichtdoor André » 01 aug 2007 13:44

Raido schreef:Zo hyperinterkerkelijk is het niet, over het algemeen is het evangelisch ;)
Mooi, in de GKv wordt ook het evangelie/blijde boodschap gepredikt/gebracht, so far, so good.

Alpha is er voor iedereen! Speciaal voor:

Mensen die het christelijk geloof willen verkennen
Mensen die pas christen zijn geworden
Mensen die nieuw zijn in de kerk
Mensen die de basiselementen van het christelijk geloof nog eens willen doornemen

Alpha wordt gehouden in elk kerkgenootschap:

Rooms-Katholiek, PKN, Evangelische, Pinkster, Baptisten, Gereformeerd Vrijgemaakt, Nederlands Gereformeerd, Christelijke Gereformeerde, Leger des Heils, etc.
Alle kerken gebruiken dezelfde materialen, met mogelijk kleine aanpassingen die aansluiten op de lokale situatie (zie copyrights)

[url=http://www.alpha-cursus.nl/[/url]Bron[/url]

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 aug 2007 13:51

André schreef:
Raido schreef:Zo hyperinterkerkelijk is het niet, over het algemeen is het evangelisch ;)
Mooi, in de GKv wordt ook het evangelie/blijde boodschap gepredikt/gebracht, so far, so good.

Alpha is er voor iedereen! Speciaal voor:

Mensen die het christelijk geloof willen verkennen
Mensen die pas christen zijn geworden
Mensen die nieuw zijn in de kerk
Mensen die de basiselementen van het christelijk geloof nog eens willen doornemen

Alpha wordt gehouden in elk kerkgenootschap:

Rooms-Katholiek, PKN, Evangelische, Pinkster, Baptisten, Gereformeerd Vrijgemaakt, Nederlands Gereformeerd, Christelijke Gereformeerde, Leger des Heils, etc.
Alle kerken gebruiken dezelfde materialen, met mogelijk kleine aanpassingen die aansluiten op de lokale situatie (zie copyrights)

[url=http://www.alpha-cursus.nl/[/url]Bron[/url]

dus: interkerkelijk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 aug 2007 13:54

*zucht*

Tja, Gergemmers zijn ook 'vrijgemaakt' en 'hervormd' dus, je weet donders goed wat ik bedoelde.

André

Berichtdoor André » 01 aug 2007 14:08

tante-tortel schreef:dus: interkerkelijk.
Daar is niets mis mee, of is jou mening een andere?

André

Berichtdoor André » 01 aug 2007 14:09

Raido schreef:
*zucht*

Tja, Gergemmers zijn ook 'vrijgemaakt' en 'hervormd' dus, je weet donders goed wat ik bedoelde.
Bedoel je dat de GKv opschuift naar 'de evangelischen'?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 aug 2007 14:10

André schreef:
tante-tortel schreef:dus: interkerkelijk.
Daar is niets mis mee, of is jou mening een andere?
Niet an sich, maar hoe tactisch is het als je als gereformeerde kerk, met een gereformeerde overtuiging mensen wilt trekken met een cursus Christendom die (naar mijn gevoel) niet helemaal aansluit bij je eigen overtuiging omdat het uitgaat van de evangelische kerkverbanden (niet aan belijdenisgeschriften gebonden)..

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 01 aug 2007 14:21

Raido, ik denk dat je het verkeerd ziet. De alphacursus is een eerste 'kennismaking' met het christendom voor mensen die niet christelijk (of 'nominaal christelijk') zijn opgevoed en kan hierdoor dienen als 'opstapje' voor verdere lering in de gereformeerde theologie, traditie en belijdenisgeschriften. Eerst de basis (alpha), daarna verdieping ('Dordt' :)).
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Terug naar “Archief”