Inderdaad zeer bekend Denkertje, ik heb twee jaar dabarwerk gedaan op de camping en dan zie je kinderen komen die thuis de naam van God alleen maar horen als er gevloekt wordt. Ik vindt het moeilijk om te bedenken (wat ik echt geloof) dat deze kinderen als er geen verandering komt verloren zullen gaan. Naast dat het zo ongenadig (om dat woord maar te gebruiken) klinkt, ben ik me er van bewust dat het ook nog eens een aanklacht tegen ons is. Ik geloof namelijk dat met elk mens dat verloren gaat er ook weer een stukje schuld bij ons bij komt, wij hadden ze beter moeten vertellen, wij wisten tenslotte beter.
Beide jaren als ik thuiskwam had ik een hulpeloos gevoel, ik zou die kinderen (en natuurlijk ook de volwassenen) zoveel meer gunnen, maar het werkt nou ook weer niet echt om het er met de hamer in te slaan

Ofwel zoals je wel merkt zit ik ergens wel met hetzelfde probleem als jij. En ook voor mij is er altijd op de achtergrond (en soms op de voorgrond) nog wel ergens de vraag waarom zou ik het goed hebben en de moslim het fout hebben. Het enige wat ik daar echter tegen kan doen is geloven met al mijn gebreken en hopen dat de twijfel door dat geloof zal afnemen en daar natuurlijk ook om bidden.
En als ik hier zo allemaal over nadenk wil ik jullie eigenlijk oproepen om te bidden voor de mensen die er allemaal niets van moeten weten, het zal zo vreselijk voor hen zijn als God op een dag niets van hen moet hebben. Dus laten we onze "reformatorische oordeel gewoontes" even vergeten en laten we bidden. Dat is niet het enige wat we kunnen doen, dat is het meeste wat er gedaan kan worden.