grenzen in je verkeringstijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

denon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor denon » 28 jul 2007 17:05

marina87 schreef:
denon schreef:volgens mij hebben jongere mensen (onder de 22 ) hier ook sneller "last" van , als je ouder bent kun je je (meestal ) beter beheersen .
niet dat het altijd zo is maar denk dat het wel zo is.

Zelfbeheersing heeft niets met je leeftijd te maken.

nee , niet met leeftijd maar wel met volwassenheid !
en aangezien de een eerder volwassen is dan de ander.....

die leeftijd van 22 was een voorbeeld , er zijn ongetwijfeld mensen die op hun 16 e al volwassen zijn .
Het valt mij overigens wel op dat diegenen die zich niet eraan houden vaak vrij jong zijn
dus vandaar .
Laatst gewijzigd door denon op 29 jul 2007 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jul 2007 17:13

Kun je je bewering ook nog staven met een onderzoek denon? Je zou op basis van jouw uitspraken namelijk verwachten dat 'moetjes' (wat een ontzettend denigrerende term) juist vaak een jaar of 12 a 13 zijn, op de leeftijd van 17 zijn ze immers al een stuk volwassener. Verder is het natuurlijk logisch dat die mensen vaak minder oud zijn, op hogere leeftijd ligt het percentage ongehuwden namelijk lager. Je moet het percentage dan ook afzetten tegen het percentage ongehuwden in de leeftijdsgroep, anders kun je totaal niks vergelijken. Verder zul je allerlei invloeden mee moeten nemen, misschien gebruiken mensen op een hogere leeftijd namelijk wel vaker voorbehoedsmiddelen dan jeugd rond de 15 jaar. Verder is 'volwassenheid' een nogal vaag begrip en ik ben benieuwd hoe je de mate van 'volwassenheid' meet. Misschien is het wel zo dat 'moetjes' (om die afschuwelijke term van je nog maar een keer te gebruiken) juist volwassener zijn dan hun leeftijdsgenoten. Kortom, je moet eerst maar eens met een fatsoenlijke onderbouwing aankomen voor hetgeen je roept. Prima dat je denkt dat zelfbeheersing groeit naarmate je volwassener wordt, maar daar zou ik dan graag wat argumenten voor zien.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 28 jul 2007 19:40

Nog niet zo lang geleden ging er een stel trouwen bij mijn ouders in de kerk omdat ze een kindje verwachtten, ze waren al een jaar of 26. . .

Mijns inziens heeft het meer te maken met principes, geloof en wilskracht dan met leeftijd.

Love2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Love2 » 28 jul 2007 21:02

Oke maar je kunt er beiden nog zo achter staan om het niet te doen voor je getrouwd bent, maar je bent en blijft mens! Ieder mens heeft z'n zwakke momenten, dus ik vind dat je voorzichtig moet zijn met opmerkingen zoals dat zal mij niet overkomen.
Ik vind het woord 'moetjes' een vreselijk woord. Net of zij minder zijn dan een ander...
Geloof, hoop en liefde

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jul 2007 21:12

En als het je overkomt wat dan? Alle mensen doen dagelijks veel dingen die niet goed zijn, daarmee vergeleken vind ik sex voor het huwelijk niet zo erg hoor :) Er wordt hier net gedaan alsof sex voor het huwelijk nog wel een van de ergste dingen is die je verkeerd kunt doen. Het is, als het goed is, tenminste nog een, erg begrijpelijke, daad van liefde.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 29 jul 2007 11:22

rafaell schreef:En als het je overkomt wat dan? Alle mensen doen dagelijks veel dingen die niet goed zijn, daarmee vergeleken vind ik sex voor het huwelijk niet zo erg hoor :) Er wordt hier net gedaan alsof sex voor het huwelijk nog wel een van de ergste dingen is die je verkeerd kunt doen. Het is, als het goed is, tenminste nog een, erg begrijpelijke, daad van liefde.
Het is nu eenmaal een zwaar beladen onderwerp, en veel dagelijkse dingen die niet goed zijn, niet. Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen het zien als daad van liefde, ik vrees niet veel.

Verder ben ik het van harte eens met Love2, het woord 'moetjes' is vreselijk. Er wordt meteen zo'n rotstempel op iemand gedrukt. Ik zou zeggen, wie zonder zonde is werpe de eerste steen maar op zo iemand.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

denon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor denon » 29 jul 2007 15:35

heb het beladen woord verwijdert, ik bedoel beslist niet dat zij die sex v het huwelijk hebben minder zijn oid , het zou mij ook kunnen overkomen , het vlees is immers zwak.........

en er zijn inderdaad ergere dingen dan sex voor het huwelijk , al doen sommigen net of het een verschrikkelijk iets is.
wat ik wel erg vind is dat er in geval van zwangerschap er niet getrouwd gaat worden , dat je het meisje ermee laat zitten , dat vind ik dan wel weer schandalig.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 jul 2007 16:00

Wat ik ook schandalig vindt is als kerk en ouders mensen pushen om vooral te trouwen, terwijl ze dat misschien wel helemaal niet willen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 29 jul 2007 17:05

bedoel je dat mensen mischien tot elkaar sexueel aangetrokken voelen (door bv bepaalde omstandigheden ) er wat fout gaat, er een zwanger wordt en men dan gepusht word om te trouwen terwijl er geen goede basis is en er een schijnhuwelijk kan ontstaan waarin men elkaar niet lief heeft en ongelukkig is...

bedoel je dat raafje ?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 jul 2007 17:09

Exact. Je moet mensen niet dwingen tot een huwelijk als men niet van elkaar houdt of iig nog niet zeker weet of men wel het hele leven met elkaar verder wil en kan.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 29 jul 2007 17:12

Meestal is dat vragen om ellende inderdaad ...

garfield53
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garfield53 » 03 sep 2007 23:01

Waarom is het eigenlijk de gewoonte om openbare belijdenis te doen als je als stel 'moet' trouwen? Staat het 7e gebod boven andere geboden of zo? Leren we bovendien niet dat zondigen in gedachten even 'slecht' is als de praktijk? Wie van ons is dan zonder zonde?

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 04 sep 2007 10:23

Het gaat er niet om of de ene zonde 'erger' is als de andere, maar of de zonde openbaar is gekomen of niet. Dus ook iemand die getrouwd is en overspel heeft gedaan wat bekend wordt doet openbare schuldbelijdenis. Als de zonde niet openbaar is gekomen maar bijvoorbeeld wel bekend is bij predikant of kerkenraad doet zo iemand vaak schuldbelijdenis voor de kerkenraad, dit wordt dan niet verder bekend gemaakt.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 sep 2007 13:41

Schuldbelijdenis tegenover God lijkt me het belangrijkste in zo'n geval. Ik vind het altijd een beetje autoritair overkomen.
pobody's nerfect

pluisje23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pluisje23 » 04 sep 2007 14:23

Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen het zien als daad van liefde, ik vrees niet veel.

Ik denk dat je je daarin erg vergist je hebt toch sex met degene van wie je houdt ook al ben je niet getrouwd. Dus ik denk dat veel mensen het als een daad van liefde zien met een uitzondering daar gelaten.
Ik woon samen ben dus niet getrouwd en ik zie het toch echt wel als een daad van liefde. Als ik dat niet zo zou voelen dan zou ik toch geen sex meer hebben.

wat ik wel erg vind is dat er in geval van zwangerschap er niet getrouwd gaat worden

Een huwelijk is een verbintenis voor het leven je moet er dus voor de volle 100% achter staan je gaat tenslotte de rest van je leven met iemand doorbrengen. Ik zou nooit kunnen trouwen alleen om het feit dat ik zwanger zou zijn ik denk dat een slecht huwelijk vreselijk is voor een kind en dat een kind dan beter af is met een vader en moeder die niet getrouwd zijn.

En tenslotte gaat het er uiteindelijk hier om de grenzen in je verkeringstijd nouja officieel heb ik alleen nog maar verkering ook al woon ik samen. Dus mijn grenzen zijn duidelijk denk ik :P

Terug naar “Archief”