Syndroom v. Asperger- Verhip!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 01 jul 2007 16:38

Dit heb ik zo maar even in een half uurtje van het www naar dit forum gelepeld.

Kennis te over dus, vrij bereikbaar. een slechthorende vindt op het www minder over zijn problemen. Kan ik je verzekeren . Er is blijkbaar momenteel in de NVVS een revolutie gaande naar een onderzoek op www dat ik een aantal jaren geleden heb gedaan ivm luisterhulpsystemen voor slechthorenden.

Kan helaas niet in die club meedoen... Ik heb een stoornis!

Kijk ook hier nog even:

http://www.landelijknetwerkautisme.nl/d ... 8191f3.pdf

.

protje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor protje » 01 jul 2007 23:35

Nou Stylus, Ik denk dat jou Google wel staat te roken ondertussen!
Als er ooit een apart christelijk( voor mij hoeft het ook niet specifiek ger.gez. is ook maar een naampje) komt dan zal ik rekenining houden met de hoeveelheid diskruimte voor het geval jij je aanmeldt! :)

Maar echt, bedankt voor je bijdrage. Ik ben benieuwd hoeveel Autisten er uit deze hoek zullen reageren.

Protje

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 02 jul 2007 19:08

Wow... Inderdaad erg veel informatie beschikbaar zeg, en dat duikel je maar zo even op.

Vervelend dat er op je werk niet zo prettig mee om wordt gegaan. Het lijkt wel alsof ze denken dat je geen gevoelens hebt ofzo, om het allemaal zo bot te gaan zeggen. Ik vind het ook een beetje jammer dat ze zulke dingen niet in een beoordelingsgesprek ter sprake brengen. Daar is zo'n gesprek toch zeker voor bedoeld?

Wanneer ben jij trouwens zelf gaan vermoeden dat je op de een of andere manier 'anders' was dan mensen om je heen? Waar heb je het aan gemerkt?
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 02 jul 2007 19:23

Dat merk je best wel. Maar iedereen, inclusief mezelf, schreef het allemaal toe aan andere dingen: eigenschap A aan achtergrond B en eigenschap C aan karaktertrek D. Gebrek aan kennis dus. Ik vind het niet zo knus om hier te vertellen wat de manco´s waren. Het klopt verbazingwekkend goed met veel algemeen bekende manco´s. Lang hebben we ook gedacht dat er verbetering in zou komen.

Veel van de facetten van mijn persoonlijkheid werden, niet geheel onbegrijpelijk, toegeschreven aan wrok ivm. het verleden. Ik denk dat ik me daar erg op miskeken heb. En dat anderen dat ook hebben gedaan. Sommigen zagen bepaald gedrag als een vlucht voor de werkelijkheid. Het was af en toe misschien ook wel voor een klein deel terecht.

Maar het grootste deel moet toch bij het autistische vandaan zijn gekomen.

Nu ik er wat beter bij mezelf op let, merk ik, dat de bron van de problemen diep in mijn hersenpan zit. Het is verschrikkelijk fundamenteel. Nog steeds denken veel mensen dat het niet aangeboren is, en dat het te genezen is.

Zelfs de gevoelens, eigenlijk meer de manieren van verwerking van informatie, die normale mensen hebben, zullen onherroepelijk nooit naar me toe komen. Ook niet door training of door intensieve gesprekken. Het echte is niet te vervangen!

Het is ook niet te genezen dus. Niemand kan me dus deelgenoot maken van bepaalde gevoelens of van wijzen van perceptie, wat dit soort zaken aangaat.

Over gebrek aan kennis en over managers gesproken: Ik heb het zondag jl. verteld aan al mijn intimi bij ons in de kerk. Wat denk je: een van de twee die er niks van snapten was een marketing_ manager, de andere was een van onze beste sprekers, een soort bijbelexegeet! Hij zit ook nog in het onderwijs. Moet je het echt van hebben!

Maar de verbazing was van de meeste gezichten af te lezen. Ik heb zelf ook lang gedacht dat ik te goed was voor een positieve diagnose- uitslag!

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 25 jul 2007 20:21

Even nog een reactie op wat Sprotje schreef in de topic waar het slot op gegaan is.

Sprotje wil een discussie waaruit kritiek op de kerk en/ of haar leden helemaal is uitgebannen en dan specifiek betrokken op de ger gez.

Ik heb helemaal niks tegen Sprotje en niks tegen de ger gez wat dat dan ook mag zijn. Maar ik vermoed dat je niet moet streven naar een topic waarin geen kritiek mag worden geut tov de kerk en / of haar leden.

Zolang kerken en leden niet volmaakt zijn en fouten maken mag in topics mi. daar over geschreven worden. Zou wat wezen....

Zeker op het vlak van dit soort subtiele dingen als autistisch spectrum ed slaan kerken en leden ontzettend frequent en intens de plank mis. Die ervaring heb ik zeker de laatste weken. Als ik dat niet meer zou kunnen ventileren in een topic in een forum als dit zou ik dat een zwaar gemis vinden. Ook al hoor ik niet bij de ger.gez. Maar in de ger gez is misschien nooit aanleiding geweest om over problemen te beginnen? Lijkt me stug..

Ik weet niet wat ger. gez. is en ik heb er niks tegen ook. Dat staat voorop.

protje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor protje » 27 jul 2007 01:24

Stylus schreef:
Sprotje wil een discussie waaruit kritiek op de kerk en/ of haar leden helemaal is uitgebannen en dan specifiek betrokken op de ger gez.

Ik heb helemaal niks tegen Sprotje en niks tegen de ger gez wat dat dan ook mag zijn. Maar ik vermoed dat je niet moet streven naar een topic waarin geen kritiek mag worden geut tov de kerk en / of haar leden.

Zolang kerken en leden niet volmaakt zijn en fouten maken mag in topics mi. daar over geschreven worden. Zou wat wezen....

.

Stylus,
Ik weet niet waar je bovenstaande wijsheid vandaan haalt. Ik zoek alleen naar een forum waar open over geloof en autisme gepraat kan worden. Wel of geen kritiek op de kerk heb je mij niet horen zeggen!(Misschien heb ik dat nog wel meer als jou :lol: )
Het gaat mij om een open discussie over geloof!
Dat dat op andere fora's lastig is laat ik je zien in onderstaand voorbeeld van een groot Autisten-forum:

Onderwerp is een artikel over de studiedag Geloof en Autisme. http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=34113

Reacties:
Auties horen niet in een kerk.
Eigenljik hoort niemand in een kerk. Meer dan alleen het verhaal over het bestaan van een god heeft de kerk ook niet te bioeden. Al het andere vindt je ook in de wereld om je heen, zonder er een kerk voor te hoeven bouwen.
Een instituut dat homo's en vrouwen discrimineert, op basis van middeleeuwse gedachten ondersteun ik liever niet.

Reactie:
believe schreef:
Jezus is er voor iedereen, juist ook voor de verschoppelingen en mensen die maar niet willen deugen.

Reactie:
Maar ik wil helemaal niet dat Jezus er voor mij is!

Reactie:
Nou met dat gepreek mag hij op het dak gaan zitten wat mijbetreft.

Je komt hier als autie hoop ik, en niet om het forum even te gaan zitten bekeren.
Jesus is dood jesus is niet voor mij gestorven. En wat mij betreft mag hij branden in de hel voor de zonden die hij op zich genomen heeft. Ik heb niks met die gast op.

Je ziet: Met dit soort opmerkingen tussendoor valt het niet mee om openlijk,als christenen onder elkaar(van RK tot GGinNed) te discussieren over geloof en autisme!
Protje

PS. Het is Protje ipv Sprotje! Een Sprotje is een héél klein visje, en Protje is een héél klein beetje Protestant! 8)

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 28 jul 2007 13:56

Sorry, Protje. Dan heb ik je helemaal verkeerd begrepen.

Maar dan denk ik dat wat je wilt op zo'n forum als dit zeker moet kunnen.

Ik heb ook wel gedachten bij mijn diagnose die betrekking hebben op mijn relatie met God. En mijn vrouw en kinderen ook. Maar het is er niet simpeler op geworden. En ik moet nog maar afwachten of in de pinkstergemeente waar ik bij hoor, en waar iedereen inclusief homofiel en wat dan ook welkom is, op mijn wedervaren wordt gereageerd.

We zitten nu in de vakantieperiode, maar straks is iedereen weer terug en dan is het echt afwachten, wat ik allemaal te horen krijg. Ik heb iedereen in mijn familie en op mijn werk ook ingelicht gisteren.

Een Zus van me dacht dat een autistische stoornis samenhing met last hebben van spanningen. En op de site van mijn eigen woonplaats had men een hoofdstukje voor autisme ingeruimd bij de motorische problemen.

Ik bedoel maar: zoveel medemensen, zoveel visies op dit soort dingen.....

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 29 jul 2007 16:24

Ik ben nog lang niet rond met de vraag hoe ik mijn pos. diagnose moet rijmen met het geloof.

Het betreft namelijk zo'n beetje mijn hele levensverhaal.

Voorlopig voel ik mezelf voornamelijk bekocht door de schepper.

Geen enkele preek plus oproep om naar voren te gaan in de kerk heeft zodanig direct met dit probleem te maken dat ik ook echt naar voren ga. Ze verkopen zwembandjes, mobieltjes en rolletjes pepermunt maar nou net niet het soort dingetjes waar ik om verlegen zit.

protje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor protje » 30 jul 2007 01:09

Stylus schreef:Ik ben nog lang niet rond met de vraag hoe ik mijn pos. diagnose moet rijmen met het geloof.

Het betreft namelijk zo'n beetje mijn hele levensverhaal.

Voorlopig voel ik mezelf voornamelijk bekocht door de schepper.

Geen enkele preek plus oproep om naar voren te gaan in de kerk heeft zodanig direct met dit probleem te maken dat ik ook echt naar voren ga. Ze verkopen zwembandjes, mobieltjes en rolletjes pepermunt maar nou net niet het soort dingetjes waar ik om verlegen zit.

Stylus!,
Nou dat bedoel ik dus! Hoewel ik "bekocht"een groot woord vind. Ik geloof dat Hij voor "ons soort mensen"echt wel een oplossing gepland heeft!(in tegnstelling tot de kerkelijk instituten.)
Maar dat wij het gebeuren in de kerk, het gemeente zijn, het samenleven, het Avondmaal etc anders ervaren als dat de "Kerk" graag ziet en/of gewend is, dat zie ik ook als een probleem.
Ikzelf heb bv veel moeite met het Gemeente-zijn(bijbelclubjes, verenigingetje zusenzo, huisbezoek) en het Avondmaal. Ik sta wel volledig achter de (bijbelse) strekking van het Avondmaal( tussen God en mij), maar als ik de ervaringen/emoties van andere Avondmaalsgangers daarbij zie, dan voel ik me daar totaal niet bij thuis!
En leg dat maar eens uit aan ze! :roll:

In de refo-wereld gebruikt men vaak het gezegde: "Wij zijn niet van de wereld, maar wel in de wereld."
Ik denk dat wij dat als geen ander begrijpen!
Protje

BTW: Ben benieuwd waar jij kerkt, want mijn mobieltje is bijna op! :lol:

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 31 jul 2007 21:09

Het nieuws is bij mij nog erg vers. De gedachten gieren me wel een beetje chaotisch door de kop. Maar gelukkig heeft het onze vakantie niet intensief beinvloed.

Ik ben lid van een pinkstergemeente. Ik heb me in mijn gemeente altijd wel een beetje afwijkend gevoeld. Na het vakantieseizoen zullen de eerste reacties komen, lijkt me.

Ik heb zelf niet zo de indruk, dat gemeenteleden met misplaatste emoties het Avondmaal beleven. Maar ik denk dat de meerderheid niet precies weet wat autisme voor iemand kan betekenen. En zeker niet hoe iemand het een en ander moet rijmen met zijn geloof.

Ik heb inderdaad soms dubbel het idee dat ik niet van deze wereld ben. Een spreekster bracht in onze samenkomst bijv. het bekende: "Gij geheel anders." naar voren. Ze kent me nog van jaren terug. En was best verbaasd, dat ik aan die spreuk direct een extra invulling gaf.

Desiree
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Desiree » 31 jul 2007 23:16

Ik denk dat ik ook Asperger heb... maar ik geef er nix om, kga t ook niet tegen iedereen zeggen ofzoow. Ik heb er geen last van, ik probeer ermee te leven!

En over dat wat stylus zei van 'gij geheel anders', misschien is het al gezegd, maar Aspergers kunnen ook een 'Oops, wrong planet' gevoel hebben, dus van: help, wie zijn dit, wat doe ik hier? (ik overigens niet hoor).
A woman without a man is like a fish without a bicycle

protje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor protje » 01 aug 2007 00:41

Desiree schreef:Ik denk dat ik ook Asperger heb... Ik heb er geen last van, ik probeer ermee te leven!

Als je ergens geen last van hebt zie ik niet in waarom je ermee moet proberen te leven. Dan leef je er toch gewoon mee? Wat valt er te proberen dan????? :roll: Dat leven gaat dan toch vanzelf?

protje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor protje » 01 aug 2007 00:48

Stylus schreef:

Ik heb zelf niet zo de indruk, dat gemeenteleden met misplaatste emoties het Avondmaal beleven. Maar ik denk dat de meerderheid niet precies weet wat autisme voor iemand kan betekenen. En zeker niet hoe iemand het een en ander moet rijmen met zijn geloof.

Ik wil ook niet zeggen dat gemeenteleden misplaatse emoties beleven aan het Avondmaal, maar dat autisten die emoties niet,of anders beleven, dat valt moeilijk uit te leggen aan die gemeenteleden.
Zij beleven het niet verkeerd, maar wij door onze onkunde toch ook niet?
En zo wordt het wel vaak opgevat!

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 02 aug 2007 19:46

protje schreef:
Desiree schreef:Ik denk dat ik ook Asperger heb... Ik heb er geen last van, ik probeer ermee te leven!

Als je ergens geen last van hebt zie ik niet in waarom je ermee moet proberen te leven. Dan leef je er toch gewoon mee? Wat valt er te proberen dan????? :roll: Dat leven gaat dan toch vanzelf?

Ik vind dit juist heel primair. Soms gebeurt er iets en dan voel ik me geroepen snel op een bepaalde maniet te reageren. In feite reageer je op zo'n moment vaak wel, zoals je dat meent te moeten doen, maar bij iemand anders kan het heel anders overkomen dan je verwacht. Omdat ze het vreemd vinden dat je zo reageert.

Soms gun je jezelf de kans om iets wel eerst tot jezelf te laten doordringen en dan gaat het vaak wat beter.

Er zit dus verschil tussen het beleven van iets waarbij je even op jezelf wacht of en de belevenis waarbij je je hersenen de verwerking niet gunt.

Ook kan het zo zijn dat je kwaad wordt op jezelf, terwijl je toch weet, dat je niet anders had kunnen reageren. omdat je hersenen het een beetje averechts verwerkten. Maar je kunt ook eventjes bij jezelf een goed woordje doen voor jezelf. Waarbij je beseft dat je op dat moment gewoon niks anders kon produceren.

Ik zit zelf nog in de evaluatie-fase van de diagnose. Vrij spoedig begint de fase van de sociaal- pedagogische volwassen- educatie. Misschien hoort daarbij dat "ermee leren leven" Vermoedelijk hoort daarbij ook het jezelf niet te zwaar lastig vallen.

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 02 aug 2007 19:48

protje schreef:
Stylus schreef:

Ik wil ook niet zeggen dat gemeenteleden misplaatse emoties beleven aan het Avondmaal, maar dat autisten die emoties niet,of anders beleven, dat valt moeilijk uit te leggen aan die gemeenteleden.
Zij beleven het niet verkeerd, maar wij door onze onkunde toch ook niet?
En zo wordt het wel vaak opgevat!

Ik begrijp het. Ik denk ook dat het zo is. Het schijnt ook zo te zijn, dat bij autisten het geloofsleven vaak wat anders in elkaar zit. Zoals bij alle dingen waarbij relaties in het zicht zijn.

Terug naar “Archief”