Ik reken uiteraard subjectieve bewijs (waaronder ook het ervaren van Gods aanwezigheid onder valt) ook mee, maar ook empirisch bewijs, de logica en de ratio.
Ratio? Laat me niet lachen. Als je rationeel denkt, weet je dat de bijbel geen bewijs kan vormen. Als je logisch kijkt zie je dat er heel veel van de bijbel met interpretaties aan elkaar gepraat wordt terwijl er compleet het tegenovergestelde staat.
Dat versje is een bewijs voor de drie eenheidsleer. Wat er staat is een onderdeel wat de drie eenheidsleer ook zegt. Er is maar één God, geen twee of drie, zoals bijvoorbeeld de gnostiek wel stelt (dualisme).
Dat versje stelt slechts dat er 1 God is. Dat dat bijdraagt aan de drie-eenheidsleer is slechts een zwaar gekleurde interpretatie. Dat zien en herkennen is ook weer rationeel denken.
En wat mag je dan niet oordelen?
Ja idd Gandalf, in de roos. Dat is dus de vraag. Aangezien er niets bijstaat neem ik logischerwijs aan dat daarmee alles bedoelt wordt. Ook staat er: wie bent u om te oordelen over de dienaar van uw heer. Ook hier staat het er zoals het er staat, in Romeinen overigens.
Satan die mensen dichter bij God brengt om ze zo mee te krijgen?
Nee natuurlijk niet. Satan laat mensen denken dat ze dichterbij God komen terwijl ze steeds verder van hem af gaan. Ik stel deze mogelijkheid absoluut niet uit.