Rechtszaak tegen de SGP

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 nov 2003 07:35

hijwel schreef: :?: De vrouwen die het er niet mee eens zijn dat ze niet in de SGP mogen zitten als vrouw, staan niet achter het partijprogramma dus willen als het goed is ook niet bij die partij horen.
Die vrouwen kunnen zich niet gediscrimineert voelen wat ze hebben het volledige recht om een nieuwe partij op te richten.

Er zijn genoeg vrouwen die wel lid willen worden, denk aan mevr. Grabijn. Daarnaast zijn er wellicht nog honderden andere vrouwen die wel lid zouden worden, maar door de bekrompenheid van een aantal oude mannen in zwarte pakken worden tegengehouden.

Wat ik me verbaas, is dat je niet ingaat het punt wat ik aanhaal, namelijk dat het vrouwenstandpunt van de SGP gebaseerd is op een verkeerde interpretatie van verschillende bijbelteksten.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 18 nov 2003 08:17

De vrouwen die het er niet mee eens zijn dat ze niet in de SGP mogen zitten als vrouw, staan niet achter het partijprogramma dus willen als het goed is ook niet bij die partij horen.

Dat vind ik dus een verkeerde redenering. Zo sluit je je af van opinies die er leven en sluit je verandering uit. Dat die vrouwen willen lid worden van de SGP duidt aan dat ze het met heel veel eens zijn en die partij de moeite waard vinden! Dan gaan zeggen dat ze het eigenlijk niet eens zijn met de partij omdat ze willen toetreden is een beetje navelstaarderij. Zo verwordt de SGP tot een monolytisch blok waar geen verandering mogelijk is. Maar ook dat is haar keuze, persoonlijk denk ik dat politieke partijen die hun uitgangspunten en keuzes niet in vraag durven stellen ten dode opgeschreven zijn.
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 nov 2003 18:43

Sabra schreef:Er zijn genoeg vrouwen die wel lid willen worden, denk aan mevr. Grabijn. Daarnaast zijn er wellicht nog honderden andere vrouwen die wel lid zouden worden, maar door de bekrompenheid van een aantal oude mannen in zwarte pakken worden tegengehouden.

Wat ik me verbaas, is dat je niet ingaat het punt wat ik aanhaal, namelijk dat het vrouwenstandpunt van de SGP gebaseerd is op een verkeerde interpretatie van verschillende bijbelteksten.

Waarom wil een vrouw lid worden van een partij die vrouwen uitsluit op "bijbelse" grond of naar hun overtuiging? Deze mensen het volle recht om een nieuwe christelijk partij te beginnnen.
Ik snap niet waar mensen zich druk over maken, als je het niet met de partij eens ben wil je toch ook geen lid worden van die partij :roll:

Verder ben ik het met je eens dat het naar mijn mening niet bijbels is om vrouwen te wijgeren, maar de meerderheid van de partij is daar wel van overtuigt, dus is dat de regel en wie het daar niet mee eens is, wil toch ook niet bij de SGP zitten?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 nov 2003 18:49

Inspector Morse schreef:
De vrouwen die het er niet mee eens zijn dat ze niet in de SGP mogen zitten als vrouw, staan niet achter het partijprogramma dus willen als het goed is ook niet bij die partij horen.

Dat vind ik dus een verkeerde redenering. Zo sluit je je af van opinies die er leven en sluit je verandering uit. Dat die vrouwen willen lid worden van de SGP duidt aan dat ze het met heel veel eens zijn en die partij de moeite waard vinden! Dan gaan zeggen dat ze het eigenlijk niet eens zijn met de partij omdat ze willen toetreden is een beetje navelstaarderij. Zo verwordt de SGP tot een monolytisch blok waar geen verandering mogelijk is. Maar ook dat is haar keuze, persoonlijk denk ik dat politieke partijen die hun uitgangspunten en keuzes niet in vraag durven stellen ten dode opgeschreven zijn.

Het wordt wel degelijk in discussie gesteld een paar jaar gelden was zo'n 80% van de mannen binnen de SGP het volkomen met dit standpunt eens, als dit zo is dan lijkt mij het logisch dat ze vrouwen uitsluiten.
En nu willen ze het binnen de partij nog een keer ter discussie stellen (of iig over praten)).

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 18 nov 2003 20:33

Is er misschien nog iemand die een doorslaggevend (bijbels) argument weet om vrouwen te weigeren als lid van een politieke partij? Dat heb ik volgens mij nog niet gehoord. Kan ermee te maken hebben dat dat argument er niet is... :mrgreen:
The proof of the pudding is in the eating.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 nov 2003 02:39

Het is fijn dat 80% van de mannen niet willen dat vrouwen lid worden, maar is de vrouwen ooit om hun mening gevraagd?

Bovendien ben ik het volledig eens met de bijdrage van Dire Straits.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 nov 2003 06:14

Aardig stukje:

Clara

En het Clara Wichmann-instituut maar ijverig zoeken naar SGP-vrouwen
die de SGP in de beklaagdenbank willen zetten. Zelfs duurbetaalde
advertenties hielpen niet om die arme onderdrukte SGP-vrouwen uit hun
tent te lokken.

Dat verbaast me niks. 't Is in de kern van de zaak heel simpel. Een
vrouw die het met het SGP-standpunt eens is wil geen lid van de partij
worden, terwijl een vrouw die het níet met het partijstandpunt eens is wel
gek moet zijn om met behulp van het Clara Wichmann-instituut wél lid
van de SGP te willen worden.

Dat de clevere Clara's de SGP-Sara's niet kunnen vatten en maar door
blijven drammen, bewijst dat ook niet-gelovigen streng in de leer kunnen
zijn en vrijdenkers dogmatisch.

Bron: http://www.sgp.nl/1.0.1.68.html

caprice

Berichtdoor caprice » 19 nov 2003 06:34

Aardig stukje:

Clara

En het Clara Wichmann-instituut maar ijverig zoeken naar SGP-vrouwen
die de SGP in de beklaagdenbank willen zetten. Zelfs duurbetaalde
advertenties hielpen niet om die arme onderdrukte SGP-vrouwen uit hun
tent te lokken.

Dat verbaast me niks. 't Is in de kern van de zaak heel simpel. Een
vrouw die het met het SGP-standpunt eens is wil geen lid van de partij
worden, terwijl een vrouw die het níet met het partijstandpunt eens is wel
gek moet zijn om met behulp van het Clara Wichmann-instituut wél lid
van de SGP te willen worden.

Dat de clevere Clara's de SGP-Sara's niet kunnen vatten en maar door
blijven drammen, bewijst dat ook niet-gelovigen streng in de leer kunnen
zijn en vrijdenkers dogmatisch.

Bron: http://www.sgp.nl/1.0.1.68.html

De partij is al 85 jaar oud. Het is de oudste partij die nog in de kamer zit.
Het programma is destijds opgesteld op grond van de Bijbel(se principes).
Waarom is er nu ineens zo veel kritiek op deze standpunten, ook uit onze kringen? Is het geen vorm van schriftkritiek?

DireStraits schreef:Is er misschien nog iemand die een doorslaggevend (bijbels) argument weet om vrouwen te weigeren als lid van een politieke partij? Dat heb ik volgens mij nog niet gehoord. Kan ermee te maken hebben dat dat argument er niet is... :mrgreen:

Misschien dat het standpunt hierop (o.a.) gebaseerd is:

Efeze 5:
22 Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;
23 Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.
24 Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles.
25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven;
26 Opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord;
27 Opdat Hij haar Zichzelven heerlijk zou voorstellen, een Gemeente, die geen vlek of rimpel heeft, of iets dergelijks, maar dat zij zou heilig zijn en onberispelijk.
28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.
30 Want wij zijn leden Zijns lichaams, van Zijn vlees en van Zijn benen.
31 Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot een vlees wezen.
32 Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.
33 Zo dan ook gijlieden, elk in het bijzonder, een iegelijk hebbe zijn eigen vrouw, alzo lief als zichzelven; en de vrouw zie, dat zij den man vreze.

1 Timotheüs 2:12
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.

1 Korinthiërs 11:3
Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.

1 Korinthiërs 11:8
Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.

1 Korinthiërs 11:9
Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 19 nov 2003 08:56

Als je deze teksten zo letterlijk neemt en ze laat gelden voor alle terreinen van het leven, dan is een vrouwelijke meerdere op het werk ook onaanvaardbaar, blijkbaar? Er zijn zat goed gereformeerde vrouwen die hoge functies bekleden in zorginstellingen en ziekenhuizen. Geen vrouwelijke voorzitter van een commissie waar ook een of meer mannen inzitten? Logisch doorgeredeneerd: geen enkele positie of omstandigheid, op welk terrein van het leven dan ook, waarin een man op welke wijze dan ook ondergeschikt is aan een vrouw. Is er hier nog iemand die de burka in wil voeren? :mrgreen:
Een beroep op deze teksten is volgens mij hoogstens nog een beetje aanvaardbaar m.b.t. de kerkelijke situatie, maar ook dan vind ik het onzin. Zou God de ene mens onder de andere hebben geschapen, met minder bevoegdheden?
The proof of the pudding is in the eating.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 nov 2003 15:05

Ik ben het met Caprice eens. Ik ben zelf een vrouw en heb al meerdere keren met mensen in conflict gelegen, omdat ik idd ook vind, dat een vrouw in een bedrijf niet geschikt is om een leidinggevende functie te hebben.Behalve over kinderen of andere vrouwen. Ook heb ik al meerdere keren uitgelegd waarom. Niet zozeer vanwege de bijbel, maar vanwege horonale schommelingen, die mannen niet hebben.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 nov 2003 18:21

Sabra schreef:Het is fijn dat 80% van de mannen niet willen dat vrouwen lid worden, maar is de vrouwen ooit om hun mening gevraagd?

Bovendien ben ik het volledig eens met de bijdrage van Dire Straits.

Lees het hierboven staande stukje :mrgreen:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 nov 2003 18:41

Ik denk niet dat uit de mening van één vrouw de mening van alle vrouwen geabstraheert kan worden.

Caprice, je hebt wel een heleboel teksten aangehaald, maar deze gaan louter om de rol van de vrouw in de gemeente en dus niet over vrouwen in de maatschappij.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 nov 2003 19:26

Sabra schreef:Ik denk niet dat uit de mening van één vrouw de mening van alle vrouwen geabstraheert kan worden.

Ik ook niet, maar des al niet te min.
Als de SGP er van overtuigt is dat er geen vrouwen bij hun in de partij mogen dan is het hun volste recht om dit door te zetten.
Vrouwen hebben het volste recht om een nieuwe partij op te richten.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 nov 2003 08:10

Sabra schreef:Ik denk niet dat uit de mening van één vrouw de mening van alle vrouwen geabstraheert kan worden.

Caprice, je hebt wel een heleboel teksten aangehaald, maar deze gaan louter om de rol van de vrouw in de gemeente en dus niet over vrouwen in de maatschappij.

Het gaat hier voornamelijk om de verhoudingen van man en vrouw tegenover elkaar.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 nov 2003 11:54

Maar Caprice, de door jou aangehaalde teksten sluiten de vrouwen toch niet uit van het politieke leven. Tenminste niet als de man het goedkeurt.

Ik vind deze teksten eigenlijk veel te ver gaan om ze letterlijk uit te voeren. De vrouw wordt dan in een zo onderdanige rol gedreven dat mannen hier misbruik van kunnen maken, mat ook wel gebeurd denk ik.

Bovendien blijf ik nog steeds vinden dat deze teksten vooral gebaseerd zijn op de rol van de man/vrouw in de Gemeente en niet in het maatschappelijk leven.

Terug naar “Archief”