Islam & Christendom, hoe moeten we met elkaar omgaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 jul 2007 02:49

Optimatus schreef:
Hoe ik redeneer? Heel eenvoudig:

1. Enkele van mijn beste vrienden zijn moslim.
2. Zij plegen geen aanslagen, ook niet in naam van de islam.
3. Er zijn gekken die dat wel doen.
4. Zij zijn niet gelijk aan die gekken.
5. Zij zijn niet verantwoordelijk voor de daden van die gekken.
6. Ik hoef hen niet aan te spreken op de daden van die gekken.
7. Wij onderhouden de vriendschappen zodanig dat wij veel plezier en gezelligheid en steun aan elkaar hebben

Makkelijk toch? Zolang zij zich niet met allerlei terroristische onzin bezighouden, heb ik geen enkele reden om hen daarmee lastig te vallen. Dat zou de vriendschapsband schaden en daar pas ik voor. Omgekeerd word ik, als representant van "het westen" ook niet aangesproken op wat het westen allemaal uitvreet en/of uitgevroten heeft. Anders hadden ze mij ook kunnen aanspreken op nogal wat onverkwikkelijkheden in heden en verleden. Dat doen zij ook niet.

Ik had hier bovenstaande quote nooit zo goed kunnen verwoorden. Maar goed, waar zijn gegeven talenten liggen op taalkundig gebied (wat ik heb leren respecteren) daar liggen mijn talenten duidelijk niet, en wat w.b.t de mij gegeven talenten op aritmetisch en mathematisch terrein, daar zullen misschien zijn talenten weer niet liggen?

Wat Optimatus hierboven weergeeft is feitelijk wel de basis, van hoe men om zou horen te gaan met een Moslimbroeder, en hoe iemand vandaar uit een mogelijke verdere diepgang, een relatie op kan bouwen, zonder het dat je het gevoel hebt van op eieren te lopen of dat men uitgaat van wat ik geloof is waar en wat de ander gelooft is per definitie onwaar. Al zal het volgens sommigen vanuit de de bijbel gezien niet juist zijn wat ik stel, het is wel die zelfde bijbel die stelt dat men moet omzien naar zijn naaste (Heb u naaste lief). Moslims horen daar ook bij.!!

Een andere vraag die bij mij steeds weer naar boven komt borrelen is, waarom zijn mensen zo bang voor de Islam? Een goede kennis van mij zegt vaak: "Kennis is vaak beste tegengif voor angst".

Tot slot, ik ben er van overtuigt dat zoals God ons immers een nieuwe hemel én een nieuwe aarde belooft heeft, dat daar ook plaats is voor Moslims. Het zij dat hun dit waarschijnlijk weer vanuit een ander perspectief zullen bekijken. Het is naar m.i. en zoals vaker door mij gesteld, God die mensen naar het hart beoordeeld, en hoe iemand geleeft heeft zoals hij dacht dat God of Allah voor de Moslims het bedoeld heeft. Hoe God zal oordelen weet ik niet, daar blijf ik met mijn tengels van af. Waar ik wel probeer voor te waken is, om vanuit mijn visie te gemakkelijk te spreken naar een ander toe, van mijn geloof is het ware en het jouwe deugd niet! Dat de allerhoogste mij hiervoor wil bewaken.

Iemand kan vanuit de bijbel gezien vele leerstellingen optrekken, dat doe ik vaak ook..., hoe vaak zie je dan ook niet dat wij hiermee mensen sneller van het evangelie afstoten dan bereiken als wij er de ware liefde van Christus voor de mensen niet in betrekken? Hoe vaak zeggen wij dan ook niet hij/zij wil niet geloven of staat niet open voor en iets met het stof van de kleren kloppen? Wat als God ons nu eens als het stof van zijn kleren afklopte omdat wij onze medemensen niet willen zien staan, omdat wij te veel bezig waren met onze leerstellingen?

Het is God die mij wil leren lankmoedig te zijn, wat ga ik hier toch vaak mank aan. :oops:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 jul 2007 06:50

zahra schreef: Wat zit jij nou de hele tijd te zeuren over buikspreken.. :roll:

Ja ik weet dat jij de Islam een verschrikkelijke Godsdienst vind..heeft die afkeer er iets mee te maken dat je Homo bent..misschien rare vraag, maar het zou toch kunnen.?
In het Christendom is homofillie in praktijk brengen namelijk ook een zonde..het is dus niet de Islam speciaal die er op tegen is

Met buikspreken bedoel ik dat het zo makkelijk is om God voor je karretje te spannen en te alten zeggen wat jij wilt.

En nog even voor de duidelijkheid: ik heb van nature geen afkeer van mensen en al zeker niet van moslims. Maar ik heb een afkeer van totalitaire ideeën, religies en mensen. Nogmaals: ik geloof in vrijheid en vrijheid houdt op waar het de vrijheid van anderen beperkt.

Wij leven volgens de moslims in 'dar el harb', het huis van oorlog, het gebied waar de islam nog niet iedereen onderworpen heeft. Nederland, Europa, is typisch een dar el harb-gebied. Het is de plicht van iedere moslim om de 'dar el salam' uit te breiden.

En dáár kom ik tegen in het geweer. Het heeft niets met mijn homoseksualiteit te maken. Daar gaat dit tyopic ook niet over. Voor veel praktizerende homo's is Marokko bijvoorbeeld een paradijs omdat men daar alle kanten uitkan. Neem Marakkech. Maar nogmaals, ik ben meer dan homo...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 25 jul 2007 07:21

zahra schreef:Ja ik weet dat jij de Islam een verschrikkelijke Godsdienst vind..heeft die afkeer er iets mee te maken dat je Homo bent..misschien rare vraag, maar het zou toch kunnen.?
In het Christendom is homofillie in praktijk brengen namelijk ook een zonde..het is dus niet de Islam speciaal die er op tegen is

Met natuurlijk wel het grote verschil dat je in sommige delen van het Christendom met de rug wordt aangekeken terwijl je in verschillende Islamitische landen aan het eind van een stuk touw beland of onder een hoop stenen.
Afgelopen zondag zijn er in Iran weer 10 homo's ter dood gebracht. En wachten er nog 10 op de voltrekking van het vonnis. Ammesty Int. schat het aantal homo's dat jaarlijks in Islamitische landen vermoord word op enkele duizenden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 jul 2007 07:36

Harm-J schreef:
Ja Sabra, ik weet heel goed wat de term de Dar el Harb betekent. net als de tegenhanger ervan, genaamd: de 'dar el salaam (ik hoop dat ik het goed schrijf?)
Het eerste betekent zoiets (dacht ik mij te herinneren?) als het huis van de vrede, het 2e betekent (dacht ik ?) het huis van de oorlog. Het gaat hier om zendingsbevelen. Christen kennen dit eigenlijk ook, ofwel het evangelie verkondigen.

Ik ben blij dat eindelijk iemand zich hierin heeft verdiept. Zoals je in een ander topic reeds hebt aangegeven is de Dar El Harb het gebied dat nog niet door de islam is onderworpen. Hoewel zending en onderwerping wellicht het zelfde resultaat hebben, is de motivatie geheel anders. Zending betekent dat de gezondene geen dwang toepast, onderwerping laat subjecten geen vrije keuze.

Dat het hier in feite om niet meer gaat dan als een soort zendingsbevel.

Je weet het goed te relativeren, door het woord zendingsbevel te gebruiken. De vraag is in hoeverre men geneigd is dwang c.q. geweld te gebruiken om te onderwerpen.

Ik respecteer een Moslim in zijn geloof en ik verwacht dat hij mijn opvattingen respecteert.

Een mens is vrij te geloven, echter wanneer opvattingen van ander in het gedrang komen, zal ik mij daartoe verzetten.

N
Wat je vaak ziet (mens eigen vermoed ik) dat als je ergens een keuze tussen moet maken, (lees: ergens voor uit durven komen of wegkruipen, vrede of oorlog) dat mensen niet voor de gulden middenweg kiezen. Het is altijd links of rechts. Bij moslim jongeren zie je vaak dat ze voor het huis van oorlog kiezen. (dar el harb) Dat is waarschijnlijk dat gene wat Sabra hoopte waar ik over zou schrijven?

Jij doet nu net of er een keuze gemaakt kan worden. De islam verdeelt de wereld in twee gebieden, de Umma, de islamitische gemeenschap en de Dar El Harb. Dat wat niet behoort tot de Umma ( Dar El Salam) dient verplicht te worden onderworpen aan de islam, met gebruikmaking van daartoe beschikbare middelen. Dit houdt in dat ook geweld in deze niet kan en mag worden geschuwd.

Jongeren in de Islam zijn soms geneigd of er gevoelig voor, om de weg van het huis van oorlog te kiezen.

Ik ben geneigd te zeggen dat je wel de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Er is namelijk geen keuze mogelijk.

die wijken waarin ze wonen, mag je vaak rustig getho's noemen, waar de wet van straat telt

Dan heb ik jarenlang in een ghetto gewoond.

Maar goed... ondertussen word het een lang verhaal maar ben ik aardig nieuwschierig geworden waar Sabra nu heel wil met het huis van Oorlog of eigenlijk de oorspronkelijke vraag van hem: "Heb je al opgezocht wat Dar El Harb betekent".

Besef je in welk gebied je woont en welke betekenis dit heeft?

Sabra, ik weet niet alles over de Koran, dat het duidelijk moge zijn voor jou, daarin tegen ben ik wel bereid om te leren en te verdiepen in iets.

Ik weet niet waarop je jouw gedachte baseert dat ik niet bereid ben mij te verdiepen in iets, in casu de islam. Ik heb mij er namelijk behoorlijk in verdiept. De grootste fout die je kunt maken is om je morele tegenstander c.q. vijand te onderschatten.

Ben jij er alleen maar op uit om de Moslims vanuit een negatieve idealogie te bekijken, dan is het misschien beter dat jij eens een keer jou negatieve kwek dicht houd, als jij niets posititiefs te melden hebt?

Dat jij geen onderscheid kunt maken tussen de islam enerzijds en de moslims anderzijds is jouw gebrek.

Ik probeer graag zaken voor te stellen zoals ze zijn. Dat mensen desondanks graag alles door een roze bril willen zien (hun ogen sluiten voor de gevaren) is niet mijn verantwoordelijkheid.

En waarom zou ik louter positieve zaken mogen vermelden van de islam? Dat is nogal een eenzijdige (en zeer naïeve) benadering.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jul 2007 08:48

Harm-J schreef:Een lange bijdrage

Ehm... tussen de genoemde familie en mij heeft het gewoon goed geklikt, zondar dat daar allerlei hoge idealen bij kwamen kijken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 24 aug 2007 08:43

---------islam en christendom hoe moeten we met elkaar omgaan?:
zowiezo als mensen onder elkaar :
elkaar in onze waarden laten..... elkaar geen dingen verbieden of opdragen....
YHWH kent het hart van ieder mens en weet of het oprecht is.
wie zoekt zal vinden.......
:wink:
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 11 sep 2007 22:41

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 sep 2007 22:47

Ik vind Salty's bijdrage heel positief.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 11 sep 2007 22:51

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 sep 2007 22:52

Ook :)

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 11 sep 2007 22:57

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 sep 2007 07:50

We hebben 3 weken lang bij moslims in huis gezeten. We trokken veel met elkaar op en dat was echt een mooie tijd. Af en toe moesten ze ons even alleen laten voor het gebed en als wij naar de kerk wilden was het prima. Ook voor het eten konden wij even een gebed doen.
Dat je 's ochtends vroeg door de imam gewekt wordt, dat zij dan zo. Ook dat went.

Zou willen dat we dat in Nederland ook wat meer kunnen creeren. Nu lijkt de kloof in Nederland alleen maar groter te worden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 sep 2007 12:45

Het kromme is dat er in de Bijbel staat dat je je eigenlijk niet moet inlaten met ongelovigen (of is dat bedoeld ivm. het huwelijk?), maar Jezus zat wel met hen aan tafel. Dan verkies ik idd. liever Zijn voorbeeld te volgen en daar heb ik totaal geen moeite mee. (Er vanuitgaande dat elke religie naast het christendom als ongeloof wordt gezien)

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 12 sep 2007 13:28

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 sep 2007 13:35

Dat lijkt mij de enige juiste manier van omgang met elkaar.

Terug naar “[Religie] - Open forum”