Islam & Christendom, hoe moeten we met elkaar omgaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 23 jul 2007 19:18

Optimatus schreef:Heb je bewijs dat Adam de eerste moslim was?

Natuurlijk heeft hij dat niet. Ik zou ook kunnen roepen dat Adam de eerste christen was, en Joden zouden hetzelfde kunnen doen voor hun religie. Of was Adam misschien de eerste taoïst, daar na de zondeval de scheiding tussen goed en kwaad hier op aarde expliciet werd? Maar hij kan natuurlijk ook de eerste GroenLinkser zijn geweest, aangezien hij nog in harmonie met de natuur leefde.

Kortom, veel geblèr, weinig inhoud.

En waarom zouden we Ilias "fanatici" noemen? Gaan er achter die nickname soms meerdere personen schuil? :shock:
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 jul 2007 19:31

MrSokkie schreef:Ik heb dit weekend de film Gandhi weer eens gekeken. Lijkt me een goed voorbeeld van hoe je met je medemens om moet gaan.

Tja... en je weet hoe het met Gandhi is afgelopen... En met zijn opvolgers...
En jeweet vast ook hoe tolerant men in veel gebieden in India is...

Vrijheid houd gewoon op, waar het de vrijheid van anderen beperkt!

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 23 jul 2007 19:34

Optimatus schreef:Ik heb geen waardering voor gelovigen die anderen op grond hun geloof schade berokkent en ik heb ook geen waardering voor gelovigen die mij omwille van mijn geloof niet respecteren. Geloof wat je wilt, maar laat mij en degenen waar ik van houd, met rust.

Verder weet Ilias, als hij enig onderzoek heeft gedaan, dat religies niet zomaar als paddenstoelen uit de grond schieten, maar ontstaan middels een langdurig proces.

Heb je bewijs dat Adam de eerste moslim was?

Adam(as) was de eerste moslim, moslim = Zuivere onderwerping aan de almachtige. Hij kan geen Christen zijn geweest omdat Jezus(as) in die tijd nog niet aanwezig was. Hij kan geen Jood zijn gweest omdat Judea er ook nog was geweest.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 jul 2007 19:52

Ilias schreef: Adam(as) was de eerste moslim, moslim = Zuivere onderwerping aan de almachtige.

Als dat bij jou zo is, 'zuivere onderwerping aan de Almachtige', dan ben je gewoon christen dus! Zeg dat dan meteen!

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 23 jul 2007 19:54

Denkertje21 schreef:
Ilias schreef: Adam(as) was de eerste moslim, moslim = Zuivere onderwerping aan de almachtige.

Als dat bij jou zo is, 'zuivere onderwerping aan de Almachtige', dan ben je gewoon christen dus! Zeg dat dan meteen!

Oke dan ga ik dus naar de Hemel? :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jul 2007 20:02

Dit vind ik wel een interessant artikel:

Islam is in wezen een veroveringsgeloof

door Lucas Hartong

Volgens minister Vogelaar wordt de islamitische cultuur een onverbreekbaar onderdeel van de Nederlandse samenleving. Uiteindelijk zal het land gaan wortelen in de 'joods-christelijke-islamitische traditie'. Theoloog Lucas Hartong, tevens aanhanger van de Partij voor de Vrijheid, zou dat zeer betreuren. ,,Het gaat uiteindelijk bij de leidende islamitische klasse om macht; niets meer en niets minder.''

Moslims kunnen moeilijk omgaan met het concept van democratie en keuzevrijheid. Dat uit zich in allerlei zaken als 'eerwraak', het gedwongen worden van vrouwen om binnen te blijven en de sluier te dragen, de overheersende rol van de man, het dreigen met sociale uitstoting en zelfs de dood bij geloofsafval, en het niet tolereren van vrij denken in het algemeen. Daarom keer ik me tegen de uitspraak van minister Vogelaar (PvdA), dat Nederland straks gevormd zal zijn door een joods-christelijk-islamitische traditie.

Het islamitisch systeem botst met de westerse democratie. Er wordt voor je gedacht en je mag alleen 'kiezen' voor onderwerping. Na Ibn Rush (1150) is er geen nieuwe filosofische bijdrage meer geweest vanuit de islamitische cultuur, omdat de rede onderworpen diende te zijn aan de supervisie van de religieus-politieke heersers. Kritiek is absoluut niet toegestaan. Het is godslastering en de islam zal de toets der kritiek niet doorstaan. De vele zwakten in het islamitische systeem zullen nooit aan de orde mogen komen, omdat het systeem dan in elkaar valt. Daarom wordt gegrepen naar het simpele, maar uiterst doeltreffende middel van het absolute en algehele verbod op discussie.

De islam is verder een veroveringsgeloof, waarbij alles draait om het gegeven van de Dar, het veroveren van grond, teneinde de islam te vestigen. Eenmaal veroverd grondgebied mag nooit meer teruggegeven worden aan de heidenen. De jaartelling van de islamitische kalender begint dan ook bij de hidjra, de eerste vestiging van Mohammed te Medina, van waaruit hij de strijd tegen Mekka en zijn veroveringstocht op de omringende woestijnstammen begon; het eerste islamitische grondgebied was gevestigd.

De islam was tot die tijd een religieuze leer om het polytheïstisch denkbeeld van de woestijnstammen te veranderen in een monotheïstisch beeld. Dat Mohammed er tegelijkertijd in slaagde een aantal mensen en stammen bij elkaar te krijgen, was mooi meegenomen. Toen hij echter zeer succesrijk bleek in het veroveren van grond en dus steeds meer macht kreeg, werd de islam plotsklaps een politieke machtsfactor. Daarvan is de islam zich onder de erna komende kaliefen zeer bewust geworden. Vandaag de dag is de islam in zijn verschijningsvorm dan ook geen religie, maar een politiek systeem met een religieus sausje.

Onjuist
Westerse denkers, politici en geestelijken hebben gesteld dat we 'de theologische islam moeten loskoppelen van de politieke islam', ofwel: de 'doorsnee islamiet is niet fundamentalistisch ingesteld'. Dat is onjuist. Het gaat uiteindelijk bij de leidende islamitische klasse om macht; niets meer en niets minder. De goedbedoelende moslim die antwoorden probeert te vinden op zijn levensvragen, is hiervan het misleide slachtoffer en zal zijn antwoorden moeten vinden in vrijheid en niet in een opgelegd, gedwongen systeem van 'slikken of stikken'.

Dat is dan ook gelijk de onderscheidende kracht van het christendom, dat niemand iets oplegt onder dreiging van doodslag, maar eenieder in volstrekte vrijheid stelt voor de keuze om God te dienen of niet. Het Westen heeft die vrijheid van denken en godsdienstkeuze vastgelegd in wetgeving en grondwetten en een scheiding van Kerk en Staat. Die ontwikkeling hebben de islamitische landen in het Midden-Oosten nooit doorgemaakt.

Ik zou willen bepleiten dat de islam als godsdienst in ons land ongemoeid wordt gelaten.

Levensvragen
Immers: iedere wereldburger heeft de vrijheid om zijn fundamentele levensvragen te beantwoorden op zijn eigen manier en levenswijze. Dit niet erkennen zou ons even schuldig maken aan het overtreden van de Universele rechten van de mens. De vrijheid van godsdienst en de vrijheid van het veranderen van godsdienst is een groot en kostbaar goed. Godsdienst is per definitie niet geschikt of bedoeld voor politieke expansiedrift. Christus zei: ,,Mijn koninkrijk is niet van deze wereld.,,

Nederland dient zich de vraag te stellen wat zijn eigen identiteit ten diepste inhoudt. Nederland en Europa als geheel missen een besef aan cultuurhistorische eigenheid. Wij dienen ons veel meer opnieuw bewust te worden van onze oorsprong en bijzondere verworvenheden.

Lucas Hartong is columnist en theoloog. Tevens was hij kandidaat- Kamerlid van de Partij voor de Vrijheid.

(Bron: ND)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 23 jul 2007 20:04

Heeft iemand nog de moeite genomen de column van prof.dr. B. Smalhout van zaterdag j.l. te lezen?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jul 2007 20:05

Ilias schreef:
Optimatus schreef:Ik heb geen waardering voor gelovigen die anderen op grond hun geloof schade berokkent en ik heb ook geen waardering voor gelovigen die mij omwille van mijn geloof niet respecteren. Geloof wat je wilt, maar laat mij en degenen waar ik van houd, met rust.

Verder weet Ilias, als hij enig onderzoek heeft gedaan, dat religies niet zomaar als paddenstoelen uit de grond schieten, maar ontstaan middels een langdurig proces.

Heb je bewijs dat Adam de eerste moslim was?

Adam(as) was de eerste moslim, moslim = Zuivere onderwerping aan de almachtige. Hij kan geen Christen zijn geweest omdat Jezus(as) in die tijd nog niet aanwezig was. Hij kan geen Jood zijn gweest omdat Judea er ook nog was geweest.

Zo ken ik er ook één: en een moslim kan hij ook niet geweest zijn, want Mohammed was nog niet opgetreden. :lol: :schaterlach:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 jul 2007 20:12

zahra schreef:
waarom zo'n reactie..lekker respectvol weer

Dat heeft niets met respect te maken, maar met feiten. Het feit is dat de islam als pas bestaat sinds de 7e eeuw. Het kan dus niet dat Adam of Adamas een moslim was, wat daarover ook wordt gezegd in koran of haddith.

Wat er mee bedoeld is dat de mens als Hanifie(geloofd in 1 God word geboren zoals de Islam) in die zin was Abraham ook moslim, ookal was de Koran er toen nog niet

Achteraf kun je alles recht praten wat krom is. Dat iemand ongeveer 4600 jaar na Adam het idee krijgt dat Adam de eerste gelovige was, is niet meer dan een schot voor open doel.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 jul 2007 20:14

Optimatus schreef:Ik denk dat de islam al eerder bestond, maar in de zevende eeuw "geconstitutionaliseerd" is. Immers, godsdiensten ontwikkelen zich, maar komen niet uit de lucht vallen.

Jij probeert ook al recht te praten wat krom is. Waarop baseer je je uitspraak dat de islam ouder is dan Mohammad?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 23 jul 2007 20:18

Ilias schreef:
Optimatus schreef:Heb je bewijs dat Adam de eerste moslim was?

Christenen beweren ook niet dat Adam een Christen wás. Adam was de eerste mens. Adam is in die redenering net zo min een moslim geweest, gezien het feit dat er toen nog geen mohammed geweest wás.

Dit is dus precies wat ik bedoel, het ergerlijke in de islam. Het herschrijven van de geschiedenis vóór de islam. Je kunt het respectloos noemen, Zahra, alleen dit vind ik wel een kritiekpunt. En Ilias bevestigt exact wat ik bedoel. Overigens behoud ik mij het recht voor om de islam te bekritiseren, in mijn reactie speelde ik niet op de man. Ik hoef enkel respect voor jou als persoon te hebben en eventueel de gebruiken als ik je beter zou kennen. Je gedachtegoed mag ik hard bekritiseren.

Overigens geloof ik niet dat de islam véél eerder is ontstaan als de 7e eeuw. In die tijd leefde mohammed, en gezien zijn contacten met de cristenen en joden in die tijd heeft hij vanaf die tijd zijn godsdienst op poten gezet. Dat is wat kort gezegd, maar daar komt het wel op neer.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2007 21:20

Sabra schreef:
Optimatus schreef:Ik denk dat de islam al eerder bestond, maar in de zevende eeuw "geconstitutionaliseerd" is. Immers, godsdiensten ontwikkelen zich, maar komen niet uit de lucht vallen.

Jij probeert ook al recht te praten wat krom is. Waarop baseer je je uitspraak dat de islam ouder is dan Mohammad?

Er zijn kenmerken van oudere godsdiensten aanwezig in de islam. De Kaäba in Mekka werd al eerder vereerd dan toen Mohammed er een heilige steen van maken - de steen was al heilig. Dit is net zo'n truc als het annexeren van 25 december als verjaardag van Christus.

Los daarvan, er zijn meer godsdiensten die trekjes van andere godsdiensten hebben overgenomen. Nogmaals, een godsdienst komt niet zomaar tot stand, maar is altijd een voortvloeisel van eerdere ontwikkelingen. Het christendom is daar ook een mooi voorbeeld van, dit heeft zich ontwikkeld uit het jodendom.

Ik vind dat claimgedrag van Ilias overigens tamelijk vervelend. Het lijkt wel of hij/zij/het pretendeert, de waarheid in pacht te hebben.

Boekenlezer schreef:Zo ken ik er ook één: en een moslim kan hij ook niet geweest zijn, want Mohammed was nog niet opgetreden.

Ik ben het deze keer met je eens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 jul 2007 21:21

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2007 21:23

Denkertje21 schreef:

Ah, nog zo'n claimant.

De moslim zegt: de koran heeft gelijk.
De christen zegt: de bijbel heeft gelijk.

Maar wie heeft er nu object gezien gelijk?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 23 jul 2007 21:24

Ik neem aan dat je de ironie in de opmerking van denkertje wel zag.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “[Religie] - Open forum”