Drie-eenheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 18 nov 2003 13:27

hemelburger schreef:Zechariah 14:17 En het zal geschieden, zo wie van de geslachten der aarde niet zal optrekken naar Jeruzalem, om den Koning, den HEERE der heirscharen, te aanbidden, zo zal er over henlieden geen regen wezen.
(SV)

Wij mogen Christus niet aanbidden?

Hier is dezelfde tekst, maar nu is de naam van God niet weggemoffeld en vervangen door "den HEERE":

Maar wie uit de geslachten der aarde niet naar Jeruzalem zal heentrekken om zich voor de Koning, J-H-W-H der heerscharen, neder te buigen, op hem zal geen regen vallen,"

Dus dit gaat over de enig ware God J-H-W-H, en niet over JC.

Eliyahu

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 18 nov 2003 19:26

Eliyuha hoe wordt het woord J-H-W-H in de Septuaginta vertaald? ALs Kurios! En welke naam gebruiken de Evangelisten en Paulus aan JEzus als ze Hem bedoelen juist: Jezus Kurios.

Jezus en J-H-W-H zijn dus dezelfde = Eén God. Eén God die zich bekend maakt in 3 persoonlijkheden, maar die gemeen hebben dat ze God zijn. Wat al eerder geschreven is stem ik mee in:

Ik geloof het volgende en dat dit ook zo in de bijbelteksten bedoelt wordt.
De Bijbel leert ons dat God één in Wezen, maar drie in Personen (Nederlandse Geloofsbelijdenis art 8 en 9 Gebloofsbelijdeins van Athanasius) is.
Onder Gods Wezen verstaan wij Zijn goddelijke naatuur of Godheid; Die hebben alle drie de Personen gemeensachppelijk. Daarin zijn Ze één (Deut. 6:4, Jes. 45:5,14,18 Joh. 10:30)
Onder een Persoon verstaan wij een onmededeelbare zelfstandigheid in het goddelijk Wezen. De Personen zijn in het Wezen onderscheiden door Hun persoonlijke eigenschappen.
Dus in Hun Wezen komen Ze overeen. In Hun Personen zijn Ze onderscheiden. De Eén is daardoor niet meer dan de Ander, noch eerder dan de Ander. Ze zijn van gelijke Goddelijkheid en eeuwigheid.
----Kijk vooruit voordat je eeuwig achteruit moet kijken---

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 18 nov 2003 20:43

Zeg Eliyahu,

Geloof jij niet in het nieuwe testament? ik krijg dat idee zo langzamerhand. Aangezien je alleen maar teksten uit het OT aanhaalt. En het bestaan van Jezus (als zijnde God) zo fel ontkent.
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 nov 2003 21:26

Zeg Eliyahu,

Geloof jij niet in het nieuwe testament? ik krijg dat idee zo langzamerhand. Aangezien je alleen maar teksten uit het OT aanhaalt. En het bestaan van Jezus (als zijnde God) zo fel ontkent.

joden kennen de NT niet, of ze erkennen het niet
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 nov 2003 22:15

Idd, Elia-huh? is orthodoxe Jood, erkent alleen het OT en probeert mensen hier ervan te overtuigen dat Jezus niet God was. Beetje jammer. Nouja, mij overtuigt hij niet, maar het wordt vermoeiend... (moderators?)

Overigens erg dom van Boudewijn om gelijk te roepen dat het een goede post is, aangezien Boudewijn volgens mij wel christelijk is (?)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 19 nov 2003 20:43

Gershwin schreef:Idd, Elia-huh? is orthodoxe Jood, erkent alleen het OT en probeert mensen hier ervan te overtuigen dat Jezus niet God was. Beetje jammer. Nouja, mij overtuigt hij niet, maar het wordt vermoeiend... (moderators?)

inderdaad errug vermoeiend.... :roll: :roll:
Earth has no sorrow that

Heaven cannot heal

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 23 nov 2003 18:01

Eliyahu: Hier is dezelfde tekst, maar nu is de naam van God niet weggemoffeld en vervangen door "den HEERE":
Maar wie uit de geslachten der aarde niet naar Jeruzalem zal heentrekken om zich voor de Koning, J-H-W-H der heerscharen, neder te buigen, op hem zal geen regen vallen,"
Dus dit gaat over de enig ware God J-H-W-H, en niet over JC.

* OK aangezien je dus een expert bent in het detecteren van J-H-W-H-teksten:

van wie in de context wordt dit gezegd in Zecharja 12?

8 Te dien dage zal J*H*W*H de inwoners van Jeruzalem beschutten, en wie onder hen struikelt, zal te dien dage zijn als David, en het huis van David als God, als de Engel van J*H*W*H voor hun aangezicht.
9 Te dien dage zal Ik zoeken te verdelgen alle volken die tegen Jeruzalem oprukken.
10 Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitgieten de Geest der genade en der gebeden; zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig kind, ja, zij zullen over hem bitter leed dragen als het leed om een eerstgeborene.

ח ביום ההוא, יגן יהוה בעד יושב ירושלם, והיה הנכשל בהם ביום ההוא, כדויד; ובית דויד כאלהים, כמלאך יהוה לפניהם. ט והיה, ביום ההוא; אבקש, להשמיד את-כל-הגוים, הבאים, על-ירושלם. י ושפכתי על-בית דויד ועל יושב ירושלם, רוח חן ותחנונים, והביטו אלי, את אשר-דקרו; וספדו עליו, כמספד על-היחיד, והמר עליו, כהמר על-הבכור

Gershwin: Idd, Elia-huh? is orthodoxe Jood, erkent alleen het OT en probeert mensen hier ervan te overtuigen dat Jezus niet God was. Beetje jammer. Nouja, mij overtuigt hij niet, maar het wordt vermoeiend... (moderators?)

* twee dingen:

1) zich presenteren als is niet hetzelfde als zijn.
2) dat je niet overloopt van liefde voor Eliyahu is een zaak, maar zijn naam eb vooral het gedeelte dat de Naam van God inhoudt, verkrachten is een tweede ernstigere zaak. gewoon Eliyahu, of abnders inkorten tot Eli, wat gebruikelijk is in het Hebreeuws.

een groet,

Menachem

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 23 nov 2003 18:05

Joden kennen de NT niet, of ze erkennen het niet.

degene die dat schreef moet zich de ogen uit de kop schamen.

er zijn heidenen die het NT niet kennen en er bestaan al 2000 jaar Joden die Jesjoea en het NT wél kennen.

in A´dam zit een gemeente van messiaanse Joden en in A´veen zit een synagoge met Jesjoea belijdende Joden.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 nov 2003 14:32

ik bedoelde dat de orthodoxe joden alleen de OT erkennen, maar je hebt messias belijdende joden die het NT wel erkennen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 nov 2003 14:59

Bovendien is Eliyahu helemaal geen Jood, maar gewoon een Nederlander zonder enig Joods bloed in zijn aderen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 nov 2003 14:58

menachem schreef:
Gershwin schreef:: Idd, Elia-huh? is orthodoxe Jood, erkent alleen het OT en probeert mensen hier ervan te overtuigen dat Jezus niet God was. Beetje jammer. Nouja, mij overtuigt hij niet, maar het wordt vermoeiend... (moderators?)

* twee dingen:

1) zich presenteren als is niet hetzelfde als zijn.
2) dat je niet overloopt van liefde voor Eliyahu is een zaak, maar zijn naam eb vooral het gedeelte dat de Naam van God inhoudt, verkrachten is een tweede ernstigere zaak. gewoon Eliyahu, of abnders inkorten tot Eli, wat gebruikelijk is in het Hebreeuws.

ok, ad 2 heb je waarschijnlijk gelijk :oops: hoewel ik bij Eliyahu niet direct aan God denk (hoewel ik had kunnen bedenken dat El- voor God staat).
ad 1: dan zie ik het nut er niet van in. Herformulering: Eliyahu doet zich voor als hebbende het Joods-orthodoxe geloof.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 25 nov 2003 22:58

hoewel ik had kunnen bedenken dat El- voor God staat.
ad 1: dan zie ik het nut er niet van in. Herformulering: Eliyahu doet zich voor als hebbende het Joods-orthodoxe geloof.

ad ad2) het element Yahu (of -Jahoe) is een inkorting van de Heilige Naam: J*H*W*H: nóg korter tref je hem aan in de liturgische formule: Hal´loe-Jah = Loof J*H*W*H

de naam die hij na z´n bekering gekozen heeft betekent dus J*H*W*H is mijn God en dit is de Hebreeuwse naam van de Profeet Elia (met wie hij zich vast graag vergelijkt als `Licht´ der Wereld).

ad1) klopt: hij zegt op z´n website dat hij uitgekomen is in het jodendom: wat een te betreden pad is: maar wat hij doet is spreken over zijn visie als DE joodse visie: dat is niet waar: helaas is het zo dat de meeste christenen geen joods onderwijs hebben genoten om vast te stellen dat hij onzin schrijft.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 20 dec 2003 13:32

Waarom wordt anders het woord Adonai gebruikt, in plaats van adoni? adoni is immers 'lord' en Adonai is 'Lords', toch? Het zelfde geldt voor Elohiem, dat is ook meervoud...!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 24 dec 2003 18:17

menachem schreef:ad1) klopt: hij zegt op z´n website dat hij uitgekomen is in het jodendom: wat een te betreden pad is: maar wat hij doet is spreken over zijn visie als DE joodse visie: dat is niet waar: helaas is het zo dat de meeste christenen geen joods onderwijs hebben genoten om vast te stellen dat hij onzin schrijft.

Bs'd

Het hoofdartikel, "Waarom weigert het joodse volk het Nieuwe Testament te erkennen", is zoals ik al zei, bewerkt en gecontroleerd door mijn leraar, een orthodoxe rabbijn. (Dat is de engelse editie, maar de nederlandse uitgave is een redelijk nauwkeurige vertaling) Het is daarna nog is een keer nagekeken door een andere orthodoxe rabbijn, en het is doorgenomen door de Rosh Yeshiva (een yeshiva is een talmoed academie/rabbijns seminarie, een Rosh Yeshiva is de rabbijn die aan het hoofd staat van een yeshiva.) van de yeshiva waar ik toen leerde. Mijn leraar heeft het voorgelegd aan zijn leraar, het hoofd van 1 van de meest prestigeuze yeshiva's in Israel, in Bne Brak, en hij verklaarde er zeer blij mee te zijn.

Dus ik denk dat ik veilig kan stellen dat het artikel de gezichtspunten van het orthodox jodendom weergeeft.

Het artikel: "Why did the holocaust happen" is voordat ik het op het internet zette doorgelezen door de orthodoxe rabbijn die mij toen les gaf, en er waren geen wijzigingen noodzakelijk.

Ook het artikel over hoe de joodse boekwerken als talmoed en midrash te lezen is doorgelezen door verschillende jeruzalemse orthodoxe rabbijnen en heeft orthodox rabbinale goedkeuring ontvangen.

Al de andere links zijn niet rabbinaal goedgekeurd, maar ze zijn naar het beste van mijn weten geworteld in de orthodox joodse traditie.

Eliyahu

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 24 dec 2003 18:19

dode zee schreef:Waarom wordt anders het woord Adonai gebruikt, in plaats van adoni? adoni is immers 'lord' en Adonai is 'Lords', toch? Het zelfde geldt voor Elohiem, dat is ook meervoud...!

Bs'd

“Elohiem” is een meervoudsvorm, maar het wordt heel vaak gebruikt voor enkele personen of goden. Mozes wordt in Ex 4:16 en 7:1 een “Elohiem” genoemd, en niemand die bij zijn volle verstand is zal zeggen dat Mozes een meervoud was.

Ook afgoden, zoals de philistijnse afgod Dagon, wordt aangeduid met “elohiem” in I Sam 5:7, en Chemosh, de god van Ammon en Moab in Richteren 11:24, I Kon 11:33, en Ashtarte, de afgod van de Sidoniers, zie I Kon11:33, en Milcom, een andere afgod van Ammonieten in I Kon 11:33.
En ook in het gebed van Ezra in Nehemia 9:18 wordt het woord “elohiem” gebruikt om een enkel gouden kalf aan te duiden. Zie ook Ex 32:4.

Dus het woord “Elohiem”, ook al heeft het een meervoudsuitgang, wordt geacht enkelvoudig te zijn, tenzij de context duidelijk aangeeft dat het meervoud moet zijn.

Er zijn nog veel meer woorden in het hebreeuws waarvan de enkelvoudsvorm uitgedrukt wordt met de mannelijke meervoudsuitgang “iem”. Voorbeelden hiervan zijn “gezicht”: Paniem, “water”, Majiem, “hemel”, shamajiem”, en nog vele anderen.
Ook het woord “Heer”, wordt soms in de meervoudsvorm gebruikt voor enkelvoudige personen zoals bijvoorbeeld Abraham in Gen. 24:9-10, Voor Josef in Gen. 42:30+33, de farao van Egypte in Gen. 40:1, en een “hardvochtige heer”, in Jes 19:4.

Dus het woord “Elohiem” is totaal geen indicatie voor een meervoud. Temeer daar de werkwoorden verbonden aan het woord elohiem vrijwel altijd in het enkelvoud staan.

Wat wel vreemd is is dat ondanks het feit dat de bijbel zeer duidelijk stelt dat God 1 is, het christendom blijft stellen dat God 3 is, en dat terwijl daar geen enkele aanleiding voor is.

Er is in het OT noch in het NT een tekst te vinden die zegt dat God een drie-eenheid is.

Eliyahu

Terug naar “Archief”