blij met jullie kerkorganist(en)?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 19 nov 2003 12:43

joris schreef:Niet van orgelmuziek houden past heel goed bij een kerkorganisten, want die moet namelijk dienend bezig zijn en nietheersend. Vier maten voorspel, liederen spelen die aasnluiten op de preek en niet dat wat je ingestudeert hebt.

Met de kanttekening dat dit een mening en dus subjectief is, evenals je opmerking over het nerveus worden van de muziek van Bach. Wanneer een organist nav een preek over het zondigen van de mens tegenover God na de dienst Bach's 'O Mensch beweind dein' Sünde' groß speelt, is daar niets nerveus aan en wordt er wel degelijk dienend gespeeld, maar goed dat is mijn mening.

Overigens vier maten voorspel, alsof je zoiets in wiskundige formules kunt vangen, en ik mag hopen dat kerkorganisten studeren, stel je voor, hetzelfde als een predikant die zijn preek niet voorbereidt, daar krijg je rommel van en dat in de Eredienst voor de Allerhoogste, wij zitten kerkmuzikaal duidelijk op een andere lijn.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 nov 2003 13:57

afgelopen zondag vond ik dat de organist mooi gespeeld had. echt van genoten.! na de dienst dronk ik koffie bij familie en toen merkte iemand op dat die organist echt waardeloos had gespeeld.
het is dus heel persoonlijk.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joris

Berichtdoor joris » 19 nov 2003 20:24

columbus schreef:afgelopen zondag vond ik dat de organist mooi gespeeld had. echt van genoten.! na de dienst dronk ik koffie bij familie en toen merkte iemand op dat die organist echt waardeloos had gespeeld.
het is dus heel persoonlijk.
ha ja das altijd waar. Net als met dominees en voetbalelftallen.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 19 nov 2003 21:55

De meeste organisten die wij hebben spelen echt waardeloos.
Uit ons orgel valt veel meer te halen, want doordeweeks hoor ik andere mensen er weleens heel mooi op spelen.

Het jammere is, dat ze eigenlijk niet mooi mógen spelen van de kerkeraad!!!
We hadden ooit een hele goeie, maar die werd eruit geknikkerd, omdat hij niet 'stichtelijk' genoeg speelde ofzo. Dus met teveel riedeltjes :mrgreen: erdoorheen.
Nu moeten we het dus met deze mensen doen, die verkeerde noten aanslaan, vre-se-lijk langzaam spelen, enz.
Maarrrjaaa
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 19 nov 2003 22:18

wij hebben geloof ik op t moment 6 of 7 organisten.. weet t niet precies... waarvan iig een die de neiging heeft gveeeeel te hard te spelen...dan komt de inzet en dan vallen je oren dr zo'n beetje af.. en t valt mij ook weleens op dat bij minder bekende liederen de organisten soms gewoon fout spelen.. foute ritmes enzo.. errug jammer.. verder heel tevreden :)
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

André

Re: blij met jullie kerkorganist(en)?

Berichtdoor André » 20 nov 2003 00:22

tanteoranje schreef::lol: Laat het eens weten (of was het al eerder aan de orde?): genieten jullie 's zondags steeds weer van de samenzang, mede omdat de organist er zoveel in weet te leggen? En op welke manier wordt er in jullie gemeente een organist gekozen?

Hoi lezers,

Misschien niet aardig om te zeggen maar we hebben alleen maar organisten die fijn het onderscheid weten te bespelen tussen de diverse "soorten" psalmen en gezangen en ik denk dat je daar dankbaar voor mag zijn.
En we hebben een prachtig orgel misschien kun je daar dan ook "meer uithalen".
En idd zo geniet ik van de samenzang en zo af en toe word er ook eens een ander instrument bij gebruikt.

grtn André

Terug naar “Archief”