Trek geen juk aan met een ongelovige?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 jul 2007 15:18

zahra schreef:
Cisca schreef:Zahra, iets minder fel kan ook!

ben ik fel....hmmm dat vind ik juist van jou dat je vaak fel reageert :D

het kan soms best dat ik fel ben, maar ik erger me aan eigenwijze mensen die alles maar beter denken te weten :mrgreen:
alhoewel is zelf ook vaak zo'n eigenwijze betweter ben

Het is nooit onmogelijk dat een ander iets beter weet dan jezelf :wink:

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 jul 2007 15:23

Gerdien B. schreef:
zahra schreef:
Gerdien B. schreef:Welke reformatorische ouder is blij als hun kind wel christen blijft maar niet op een reformatorische manier geloofd en in een reformatorische kerk lid is?

Ik heb ook begrepen dat in Africa christenen met moslims trouwen.

nou ik denk dat veel refo ouders juist wel blij zijn als hun kind Christelijk blijft(maar dan bv Evangelisch)...beter dat dan dat ze Atheist worden..
Er zijn namelijk ook een hoop refo jongeren die het geloof gewoon helemaal vaarwel zeggen..ken jij daar dan geen voorbeelden van??
Ik merkte dat al op de Refo school waar ik op zat, sommige jongeren schopte echt overal tegen aan, en deden alles wat niet mag en hoort

ik ken er genoeg, maar ik ken nog veel meer refo-ouders die het enorm erg vinden als hun kind geen refo blijft. Daar vergis je je echt nog enorm in hoeveel strijd geeft tussen refo- jongeren en ouderen
Dat is echt een culturr ansich

ik ben ook een refo jongeren..nou ja ex-refojongere dan

toen ik 16 was vonden mijn ouders het wel erg ja dat ik niet meer naar de kerk wou e.d..ik was toen ook een beetje schopperig..
We hebben toen wel veel strijd gehad..maarja uiteindelijk ben je wel een keer uitgestreden
Nu gaan we gewoon normaal met elkaar om(ben nu 25) en ben inmiddels een jaartje moslim ongeveer
ligt er misschien ook net aan waar je woont...mijn ouders wonen in een totaal niet refo omgeving..en zijn gewend met verschillende mensen om te gaan..waardoor ze mij misschien ook sneller accepteren
.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 23 jul 2007 15:24

zahra schreef:
Ze wouden toch in bepaalde delen van Afrika iedere man laten besnijden..dit om aids tegen te gaan
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/29097558/

dus blijkbaar is niet elke Afrikaan die geen moslim is besneden, onder de moslims in Afrika is wel iedere man besneden

Maar zoals je wel snapt gaat het niet om de besnijdenis dat je daarom niet met een niet-moslim man mag trouwen
Maar ik kan me er weinig bij voorstellen dat in West-Afrika veel moslim vrouwen met Christelijke mannen trouwen..heb je daar een bron van of iets..het zal best gebeuren..maar het is niet iets heel normaals daar
Andersom gebeurt het vaker.. moslim man met Christen vrouw

Afrika is natuurlijk wel ietsje groter dan alleen West-Afrika :lol: Voor Christenen maakt het in ieder geval niet uit, zie het NT.

Dat moslima's niet met een niet-moslim man kunnen trouwen heeft natuurlijk te maken met de Shariawetten die door Mohammed (als die bestaan heeft tenminste, de overlevering is niet altijd betrouwbaar) zijn opgesteld. De Islam is een veroveringsgodsdienst en daar is deze regel een onderdeel van. Ik zal eens voor je zoeken of ik een bron kan vinden voor mijn bewering over de gemengde moslimahuwelijken (heb het gehoord van iemand uit die hoek).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2007 15:27

zahra schreef:
Gerdien B. schreef:Welke reformatorische ouder is blij als hun kind wel christen blijft maar niet op een reformatorische manier geloofd en in een reformatorische kerk lid is?

Ik heb ook begrepen dat in Africa christenen met moslims trouwen.

nou ik denk dat veel refo ouders juist wel blij zijn als hun kind Christelijk blijft(maar dan bv Evangelisch)...beter dat dan dat ze Atheist worden..
Er zijn namelijk ook een hoop refo jongeren die het geloof gewoon helemaal vaarwel zeggen..ken jij daar dan geen voorbeelden van??
Ik merkte dat al op de Refo school waar ik op zat, sommige jongeren schopte echt overal tegen aan, en deden alles wat niet mag en hoort

Dat komt in alle gemeenschappen voor waar vrijheid van geweten niet al te algemeen aanwezig is, niet alleen bij refo's, maar ook bij moslims, Jehovah's en weet ik veel wat.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 jul 2007 15:28

goshen schreef:
zahra schreef:
Ze wouden toch in bepaalde delen van Afrika iedere man laten besnijden..dit om aids tegen te gaan
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/29097558/

dus blijkbaar is niet elke Afrikaan die geen moslim is besneden, onder de moslims in Afrika is wel iedere man besneden

Maar zoals je wel snapt gaat het niet om de besnijdenis dat je daarom niet met een niet-moslim man mag trouwen
Maar ik kan me er weinig bij voorstellen dat in West-Afrika veel moslim vrouwen met Christelijke mannen trouwen..heb je daar een bron van of iets..het zal best gebeuren..maar het is niet iets heel normaals daar
Andersom gebeurt het vaker.. moslim man met Christen vrouw

Afrika is natuurlijk wel ietsje groter dan alleen West-Afrika :lol: Voor Christenen maakt het in ieder geval niet uit, zie het NT.

Dat moslima's niet met een niet-moslim man kunnen trouwen heeft natuurlijk te maken met de Shariawetten die door Mohammed (als die bestaan heeft tenminste, de overlevering is niet altijd betrouwbaar) zijn opgesteld. De Islam is een veroveringsgodsdienst en daar is deze regel een onderdeel van. Ik zal eens voor je zoeken of ik een bron kan vinden voor mijn bewering over de gemengde moslimahuwelijken (heb het gehoord van iemand uit die hoek).

met overleveringen bedoel je de Hadieth/Soennah van de profeet neem ik aan..ja daar staat het in
Maar in de Koran zelf staat het ook dat een man mag trouwen met de Christelijke Joodse vrouwen..en de moslim vrouw met een moslim man moet huwen...of de man moet moslim worden(maar dan wel oprecht en niet voor de vrouw)

Maar het is toch niet zo'n punt..De Bijbel raad het toch ook niet aan om te huwen met niet-gelovigen..blijkbaar zijn dan de Christenen en de moslims in dat deel van Afrika daar heel makkelijk in
Laatst gewijzigd door zahra op 23 jul 2007 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jul 2007 15:29

@Zahra.. dan heb jij denk ik mazzel gehad. Dat is niet wat ik allemaal zie.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 jul 2007 15:43

Gerdien B. schreef:@Zahra.. dan heb jij denk ik mazzel gehad. Dat is niet wat ik allemaal zie.

klopt ik heb best mazzel gehad :)

ik ken inderdaad ook extreme vb die ik via mijn zusje gehoord heb
.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 23 jul 2007 15:46

zahra schreef: en dat een moslima niet mag huwen met een christen man.........als je daar als moslim niet aan houd bega je een zonde
Behalve in geval van nood natuurlijk :mrgreen:
Laatst gewijzigd door goshen op 23 jul 2007 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 23 jul 2007 17:56

mba schreef:
Ilias schreef:
mba schreef:
Ilias schreef:Ik heb zelf zat ongelovige vrienden.... Zolang zij mijn geloof niet bespotten is er geen probleem.

Uit je reacties begrijp ik dat je moslim bent. Wat vind je dan van deze tekst uit de koran?

60. De Vrouw die Ondervraagt zal worden (Al-Momtahanah)
13. O gij die gelooft, bevriendt u niet met een volk op hetwelk Allah vertoornd is; zij wanhopen aan het Hiernamaals zoals de ongelovigen wanhopen aan hen, die in de graven liggen
.

Lees eens de hele hoofdstuk door...... Begrijp de context.... een verz uit context halen is makkelijk en zeer onweten.

Teneerste, 1.

60: 1

O gij die gelooft, neemt Mijn vijanden en uw vijanden niet tot vrienden! Biedt gij hun vriendschap aan, hoewel zij de Waarheid die tot u is gekomen hebben verworpen en de boodschapper en uzelf verdrijven, omdat gij in Allah uw Heer gelooft? Indien gij optreedt om voor Mijn zaak te strijden en Mijn welbehagen te zoeken, zoudt gij hun dan in het geheim vriendschap betuigen? En Ik weet het beste wat gij verbergt en wat gij openbaar maakt. En wie van u zo handelt, is zeker van de rechte weg afgedwaald.

Hier is het duidelijk dat het gaat om degene die tegen de moslims strijden, degene die ons wilt doen afdwalen en onze religie willen bestrijden. (God spreekt hier over dit soort volk).

60: 8. Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

....

9. Maar Allah verbiedt u vriendschap te betonen aan degenen, die tegen u gevochten hebben om de godsdienst, en die u uit uw huizen hebben verdreven of geholpen hebben u te verdrijven. En wie hun ook vriendschap aanbiedt, dezen zijn de boosdoeners.

Duidelijk genoeg? Duidelijk genoeg over wat voor personen het gaat.

Het komt mij erg tegenstrijdig over en ik zal uitleggen waarom.
Volgens vers 1,8 en 9 zou jij bijv. met mij bevriend mogen worden. Ik heb niet tegen je gevochten om de godsdienst, ik heb je niet uit je huis verdreven of geholpen je te verdrijven.
Maar als ik naar vers 13 kijk mag het niet want Allah is op mij vertoornd. Ik ben namelijk een christen die in aanraking gekomen is met de Islam maar deze bewust afwijst. Ook overtreed ik dagelijks veel ge/verboden van de Islam. Ik heb hier absoluut geen schuldgevoel over dus is Allah vertoornd over mij.

Naar mijn mening kan een christen volgen de Islam niet bevriend zijn met een moslim omdat een christen automatisch onder de categorie "een volk-op-hetwelk-Allah-vertoornd-is" valt.
Begrijp me goed, ik zeg dit niet absoluut niet om jouw geloof onderuit te schoppen maar dit voelt heel onrechtvaardig.

Nee dat is het niet hoor, het heeft met context te maken, zelf heb ik pas met een aantal tafseer lessen (uitleg van Quraan) o.a. deze vers bestudeerd, daarbij zijn Tafseers van O.a. Ibn Khatir gebruikt, er word namelijk in het Arabisch de word "Wali" gezegd en om het naar het Nederlands te interpreteren kunnen we het best Vrienden zeggen, maar Wali in het Arabisch heeft niet Geheel dezelfde betekenis als hier, Wali word namelijk in de Arabische context gebruikt om een Vriend aan te duiden waarvan jij Houdt als geen ander, een beschermer en een vriend, er word namelijk onderhscheid gemaakt in de liefde voor de "vriend", er zijn namelijk 2 soorten "liefdes" die een moslim kan uiten, de "algemene liefde voor een persoon" en de "specifieke liefde" voor de moslim o.a. Het komt er op neer dat wij een niet-moslim niet mogen liefhebben als een moslim (een broeder uiteraard), en daar draait deze verzen ook om, ik zelf ga verder mijn woorden hier niet aan weggeven, puur omdat ik Allah Vrees en omdat ik geen verkeerde interpretatie(uitleg) aan wil geven.

mba
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mba » 23 jul 2007 18:01

Dankje voor de uitleg.. Als ik het goed begrijp is dat dus het gevolg van de vertaling naar het nederlands.

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 23 jul 2007 18:07

mba schreef:Dankje voor de uitleg.. Als ik het goed begrijp is dat dus het gevolg van de vertaling naar het nederlands.

O.a. ja

Dat gebeurt ook heel vaak, daarom word het voor elke moslims aangeraden om arabisch te leren en het orgineel te lezen, dat is zoveel krachtiger en begrijpelijker.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 jul 2007 19:44

Daar ken ik er legio van! Zoals je weet kom ik uit de GerGem. Mijn broer is naar een super charismatische Evangelische gemeente gegaan, inclusief tongentaal enz. Hij heeft zich daar ook laten dopen.
Maar hij is oprecht met God bezig en ik geloof ook dat-ie een oprecht kind van God is.
Natuurlijk was het voor mijn ouders even slikken. Maar ze zijn oprecht blij dat hij gelooft en er zo mee bezig is! Niet alle reformatorische ouders zien alleen hun iegen kringetje...

Daarom denk ik ook dat "het juk me de ongelovige ook letterlijk 'ongelovige' moet zijn, dat je uit de weg moet gaan...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jul 2007 20:55

ik zeg ook niet dat allen zo zijn maar ik ken er meer die wel gericht zijn op hun eigen wereldje, dan die verder kijken. Het dus een kwestie van ervaring en ook geen feit.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 jul 2007 21:41

Voor de notoire off-topic posters: Er kunnen drastischer maatregelen gaan volgen dan dat jullie berichten verwijderd worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2007 21:44

Denkertje21 schreef:

Daar ken ik er legio van! Zoals je weet kom ik uit de GerGem. Mijn broer is naar een super charismatische Evangelische gemeente gegaan, inclusief tongentaal enz. Hij heeft zich daar ook laten dopen.
Maar hij is oprecht met God bezig en ik geloof ook dat-ie een oprecht kind van God is.
Natuurlijk was het voor mijn ouders even slikken. Maar ze zijn oprecht blij dat hij gelooft en er zo mee bezig is! Niet alle reformatorische ouders zien alleen hun iegen kringetje...

Daarom denk ik ook dat "het juk me de ongelovige ook letterlijk 'ongelovige' moet zijn, dat je uit de weg moet gaan...

En als hij nou joods geworden was?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”