Islam & Christendom, hoe moeten we met elkaar omgaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2007 22:49

Bevlogen schreef:Tja, Rotterdam, maronline.nl. Is alvast een beginnetje :)

De benadering waar ik me mee geconfronteerd zie, is de benadering van een christelijk-reformatorisch forum.

Tot nu toe heb ik een benadering gezien van aanvallen en nog eens aanvallen en niet in discussie willen gaan met de moslims die hier zijn. Dat vind ik persoonlijk een gemiste kans.

Juustem.

Ik opperde al eerder een moskeemeeting. Dat kan best interessant zijn. Bovendien, ik wil ook wel eens andere mannen in jurk zien, die oud-katholieken ken ik zo stilletjes aan wel :mrgreen: :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 jul 2007 22:50

Denkertje21 schreef: De Islam accepeert niets en niemand, buiten de islam

Jammer dat jij daar zo over denkt. Mijn inziens staat de Islam veel meer open voor accceptie, dan wat jij stelt. Je moet er alleen wel wat moeite voor doen van 2 kanten om het mogen ervaren. Nogmaals er zijn net als binnen de Christelijke leren, binnen de Islam vele en diverse stromingen te vinden, van gematigd tot radicaal.

Het zijn wel vaak de radicaal gelovigen die van zich doen spreken en laten zien. Dit is de groep die graag door de media omarmt word. Wat heeft een mediagroep nu aan een brave Moslims huisvader die van 09.00 - 17.00 werkt en zijn kinderen goed opvoedt en zorgt dat ze naar een goede school kunnen gaan

Bovenstaande geldt tevens voor de radicaliserende Christenen. Die komen net zo goed veelvuldiger voor in de media, dan een brave Christelijke huisvader die van 09.00 - 17.00 werkt en zijn kinderen goed opvoedt en zorgt dat ze later naar een goede school kunnen gaan.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 jul 2007 23:01

@Optimatus

Een nieuw topic wijden een "mogelijk" moskee bezoek? Mij lijkt het zinvol om het te proberen om het van de grond te krijgen, wat vindt jij?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 21 jul 2007 23:06

Ik heb het eigenlijk ook niet zo op het accent leggen op het omgaan van de Islam met het Christendom. Volgens mij moet de Islam leren om met meer bevolkingsgroepen om te gaan dan alleen het Christendom in dit land.

Overigens heeft denkertje natuurlijk wel een punt met het 'totalitaire' van de islam, de individuele moslim mag dan wel vredelievend zijn (de meesten), het gaat natuurlijk om de allesomvattende ideologie van de islam. Die nog altijd erg schimmig blijft, tenminste voor mij, vandaar dat 'het op je hoede zijn', nog geen slecht advies is.
Laatst gewijzigd door Flappie op 21 jul 2007 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2007 23:07

Ik heb daar compleet andere ervaringen mee.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 jul 2007 06:38

Optimatus schreef:

Ik heb daar compleet andere ervaringen mee.

Die andere ervaringen heb ik gelukkig ook. Maar dan heb ik het niet over de islam, maar over moslims.
Gelukkig is de overgrote meerderheid daarvan in Nederland aardig en vredelievend.

Maar de islam an sich is totalitair en overheersend.
En toch even voor de duidelijkheid: ik ben super anti-Wilders!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2007 08:27

Een geloof is net als een brok ijzererts. Je kunt er een zwaard van maken en er dood en verderf mee zaaien of je maakt er een ploeg van en velen zullen eten. Dat geldt voor de islam, dat geldt voor het christendom, dat geldt voor alle geloven en filosofieën.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 22 jul 2007 09:33

Optimatus schreef:Een geloof is net als een brok ijzererts. Je kunt er een zwaard van maken en er dood en verderf mee zaaien of je maakt er een ploeg van en velen zullen eten. Dat geldt voor de islam, dat geldt voor het christendom, dat geldt voor alle geloven en filosofieën.
De Bijbelquote is vaak gebruikt: Mattheus 7:15-20.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 22 jul 2007 10:20

Matth. 7:15-20
15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.

Galaten 5:22
22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

Waar vinden we deze vruchten nu meer....in de islam of in het christendom?

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

sela

Berichtdoor sela » 22 jul 2007 10:47

Carl schreef:Matth. 7:15-20
15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.

Galaten 5:22
22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

Waar vinden we deze vruchten nu meer....in de islam of in het christendom?

je broer
Carl

laten we vooral naar ons eigen vrucht'loos bestaan kijken, dunkt me. voordat we gaan kijken hoe anderen het doen..

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 22 jul 2007 10:47

Carl schreef:Waar vinden we deze vruchten nu meer....in de islam of in het christendom?

je broer
Carl

De vraag kun je beter veranderen in: Waar zouden we eigenlijk meer van deze vruchten moeten vinden? In de Islam of in het Christendom?

Want volgens mij zijn christenen nog steeds net zo zondig als de moslims. In de christelijke kerken missen juist vaak die vruchten... Al zouden ze er natuurlijk wel moeten zijn.

Ik denk eerlijk gezegd dat het grootste probleem van het Westen is, dat zij de islam als een achterlijke godsdienst zien. De vraag is natuurlijk of dat wel waar is. Volgens mij zijn culturen niet minderwaardig als zij anders dan de onze zijn. De grootste aanjager van al de haat die moslims voelen, is waarschijnlijk wel het superioriteitsgevoel van het Westen. Wij voelen ons zo hoog verheven boven alle andere volkeren, dat we een beetje naast onze schoenen gaan lopen. Maar zijn wij nou echt zoveel beter? Ik denk van niet...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 jul 2007 11:24

Harm-J schreef: Mijn inziens staat de Islam veel meer open voor accceptie, dan wat jij stelt. Je moet er alleen wel wat moeite voor doen van 2 kanten om het mogen ervaren.

Ik ben benieuwd waar jij dat inzicht hebt verkregen.

Wat heeft een mediagroep nu aan een brave Moslims huisvader die van 09.00 - 17.00 werkt en zijn kinderen goed opvoedt en zorgt dat ze naar een goede school kunnen gaan.

Wat als deze brave huisvader wel naar de moskee gaat waar radiciale ideeën worden uitgewisseld. Het feit dat iemand een brave huisvader is, doet niets af aan het feit dat hij onder het gehoor is van radicale leiders.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 jul 2007 11:27

Optimatus schreef:Ik heb daar compleet andere ervaringen mee.

Het lijkt me sterk dat jij ervaringen hebt met de 'islam'. Enkel met individuele gelovigen.

Jij zult niet moeten afgaan op hetgeen jouw vrienden je zeggen, maar wat de mainstream gedachte is binnen de religie. Dit in ogenschouw nemend, kan ik niets anders doen dan Denkertje gelijk geven.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jul 2007 11:31

Als je bij de islam uit gaat van de mainstream (wat een woord trouwens :roll: ), dan moet je dat ook doen bij het christendom in deze discussie vind ik. Alleen wat is de mainstream binnen het christendom?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 jul 2007 11:33

Bevlogen schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat het grootste probleem van het Westen is, dat zij de islam als een achterlijke godsdienst zien.

Ik ben van mening dat men slechts doelt op de cultuur waarin deze religie gedijt.

Volgens mij zijn culturen niet minderwaardig als zij anders dan de onze zijn.

Niet per definitie. Maar het is wel eenmaal zo dat de 'islamitische' cultuur waarden vertegenwoordigt die niet in overeenstemming zijn met onze westerse waarden.

De grootste aanjager van al de haat die moslims voelen, is waarschijnlijk wel het superioriteitsgevoel van het Westen.

Denk je? Licht eens toe!

Wij voelen ons zo hoog verheven boven alle andere volkeren, dat we een beetje naast onze schoenen gaan lopen. Maar zijn wij nou echt zoveel beter? Ik denk van niet...

Het gaat niet om beter, maar om anders. Wij vertegenwoordigen nu eenmaal waarden die binnen de islamitische wereld op geen enkele waardering kunnen rekenen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”