Opleiding 'School in Rotterdam'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

KohlbruggeHoog!
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Opleiding 'School in Rotterdam'

Berichtdoor KohlbruggeHoog! » 16 jul 2007 22:59

Dag allen,

Even een vraag mijnerzijds. Weet iemand hoe het zit met de opleiding van GerGem-predikanten? Als ik het aan gergemmers vraag hebben ze vaak geen flauw idee en op Internet kan ik maar weinig vinden :).
Hoe lang duurt de opleiding? Wat leren ze er? Wie beoordeelt of ze het begrepen hebben, verschilt het curriculum per persoon?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Groet,

A.K.
Kijk maar, er staat niet wat er staat!
-M. Nijhoff-

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 17 jul 2007 07:20

het is in rdam. je moet als je binnen wilt komen eerst langs een curatorium. die gaat beoordelen of jouw roeping wel goed is. wat ze daar leren zal wel ongeveer overeenkomen met de doorsnee gergemeente.
ik ben zelf geen gergemmer. dus ik heb alles maar van horen zeggen.
ik vind het iig een slechte zaak dat mensen (curatorium) gaan beslissen of jouw roeping (van God) wel goed genoeg is. wel is het goed als er enige controle is, zodat de studenten serieus zijn. in bijv Kampen (gkv) is het toelatingsbeleid zo dat in principe iedereen daar de opleiding tot predikant kan volgen.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jul 2007 07:37

Wat fijn dat jou kerk dat zo goed doet Yotam, volgens mij kijken ze ook daar naar je roeping maar dan ná de theologische opleiding..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 17 jul 2007 09:25

Yotam schreef:het is in rdam. je moet als je binnen wilt komen eerst langs een curatorium. die gaat beoordelen of jouw roeping wel goed is. wat ze daar leren zal wel ongeveer overeenkomen met de doorsnee gergemeente.
ik ben zelf geen gergemmer. dus ik heb alles maar van horen zeggen.
ik vind het iig een slechte zaak dat mensen (curatorium) gaan beslissen of jouw roeping (van God) wel goed genoeg is. wel is het goed als er enige controle is, zodat de studenten serieus zijn. in bijv Kampen (gkv) is het toelatingsbeleid zo dat in principe iedereen daar de opleiding tot predikant kan volgen.

Er wordt gevraagd naar informatie, niet naar meningen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jul 2007 18:48

Volgens mij duurt de opleiding 4 jaar.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 17 jul 2007 19:57

ik had gehoopt op de website van de Jeugdbondactie wat informtie aan te treffen, maar helaas. Dan maar uit mijn hoofd:

op de theologische school wordt in een breed scala aan vakken les gegeven zoals Hebreeuws, Grieks, Hermeneutiek, excegese, kerkgeschiedinis, dogmatiek, kerkrecht. cathegetiek, predikkunde, Bijbelse aardrijkskunde, etc.. Er moet het nodige aan papers etc. worden geschreven en alle vakken worden afgesloten met een mondeling tentamen. De eerste twee jaar (van de vier) zijn alleen theorie, de laatste twee jaar zijn gevuld met 2 dagen les en de rest van de tijd is bestemd voor studie en het maken van de preken (officieel: "stichtelijke woorden" omdat de student nog geen dominee is).

Wat opvalt is dat de studenten tijdens hun studie niet in de openbaarheid treden. Het enige wat zij nog wel eens schrijven zijn recensie voor De Saambinder.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

KohlbruggeHoog!
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor KohlbruggeHoog! » 18 jul 2007 10:02

Bedankt voor alle informatie. Het is klaarblijkelijk lastig om aan wat overzicht te komen omtrent de opleiding. Jammer, ik had wel willen weten welke boeken gebruikt worden, wat de criteria zijn etc.
Het lijkt me dat de leden van een kerkverband toch gewoon mogen weten wat hun predikanten hebben geleerd? Merkwaardig weinig openheid mijns inziens. Hebben jullie misschien enig idee hoe ik aan meer informatie zou kunnen komen (ben zelf PKN, dus stap ook niet linea recta naar een predikant vandaar.).

Groet,

A.K.

-M. Nijhoff-

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 18 jul 2007 10:17

Dirk schreef:
Wat opvalt is dat de studenten tijdens hun studie niet in de openbaarheid treden. Het enige wat zij nog wel eens schrijven zijn recensie voor De Saambinder.

Wat bedoel je hiermee? Studenten preken dacht ik in het 3e en 4e leerjaar van hun studie wel gewoon op zondag. Dus dan treden ze toch wel in de "openbaarheid"?

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 18 jul 2007 10:17

Wellicht toch even een mailtje naar een van de predikanten sturen. Dat kan toch prima? Succes!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 jul 2007 16:21

KohlbruggeHoog! schreef:Bedankt voor alle informatie. Het is klaarblijkelijk lastig om aan wat overzicht te komen omtrent de opleiding. Jammer, ik had wel willen weten welke boeken gebruikt worden, wat de criteria zijn etc.
Het lijkt me dat de leden van een kerkverband toch gewoon mogen weten wat hun predikanten hebben geleerd? Merkwaardig weinig openheid mijns inziens. Hebben jullie misschien enig idee hoe ik aan meer informatie zou kunnen komen (ben zelf PKN, dus stap ook niet linea recta naar een predikant vandaar.).

Groet,

A.K.

In de Saambinder staan aan het begin van het studiejaar altijd lijsten met boeken die men nodig heeft voor nieuwe studenten, en inderdaad een mailtje naar een lid van de theologische school kan misschien meer duidelijkheid geven.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 19 jul 2007 22:02

KohlbruggeHoog! schreef:Bedankt voor alle informatie. Het is klaarblijkelijk lastig om aan wat overzicht te komen omtrent de opleiding. Jammer, ik had wel willen weten welke boeken gebruikt worden, wat de criteria zijn etc.

Groet,

A.K.

Omdat mensen hier het niet precies weten, suggereer je dat de leden van het kerkverband het niet mogen weten?
Dat lijkt me wat kort door de bocht. Ik weet het antwoord zelf ook niet precies, maar volgens mij is het ook geen geheim ofzo. Alleen kun je van een willekeurige opleiding een 'studiegids' (whatever) aanvragen en dat bestaat hier waarschijnlijk niet.

KohlbruggeHoog!
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor KohlbruggeHoog! » 20 jul 2007 00:36

Heb je een punt, beetje slordig mijnerzijds.
Mijn excuses.

-M. Nijhoff-

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 21 jul 2007 11:10

Vonkie schreef:
Dirk schreef:

Wat bedoel je hiermee? Studenten preken dacht ik in het 3e en 4e leerjaar van hun studie wel gewoon op zondag. Dus dan treden ze toch wel in de "openbaarheid"?

Ik bedoelde aan te geven dat ze nog niet al die andere soorten lezingen geven, boeken uitgeven, artikelen schrijven etc. wat dominee's dus wel doen. Zo kan ik mij niet herinneren dat er ooit een student heeft meegewerkt aan de lezingen op winterconferenties die de JBGG ieder jaar organiseert. De interviews in de Daniel worden ook (bijna) nooit met sutdenten gehouden. En in de saambinder schrijven ze ook niet, en ook niet in de GezinsGids, Terdege en al die andere bladen.

Uiteraard zullen er wel uitzonderingen zijn, maar dit is wel de algemene lijn die ik meen te zien (en voorgestaan wordt).

De theologische school is een periode van voorbereiding op het ambt. Ik denk dat dit enigszins teruggetrokken bestaan tijdens de opleiding heel positief kan zijn en een periode is om veel kennis, wijsheid en kracht op te doen voor het ambt.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 21 jul 2007 20:57

Raido schreef:Wat fijn dat jou kerk dat zo goed doet Yotam, volgens mij kijken ze ook daar naar je roeping maar dan ná de theologische opleiding..
nope
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 jul 2007 17:17

Volgens mij heeft te topicstarter antwoord op zijn vraag. zo niet dan hoor ik dat wel
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”