Nelleke 1991 schreef:pas las ik een boek van Beverly Lewis dat me aan het denken zette. het ging nl over het doorgeven van zonden via de familielijn. ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken, vandaar dit bericht. er staat natuurlijk aardig wat over in de bijbel, maar sommieg dingen zijn wat tegenstrijdig, er staat bv ergens in ezechiel dat de zonden van de voorouders je niet aangerekend zullen worden, terwijl ergens anders staat dat bepaalde profeten vergeving vragen voor de zonden van hun voorouders. en in de Tien Geboden staat natuurlijk ook dit:
''Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God, die de misdaad der vaderen bezoeke aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten''
dus wat denken jullie hiervan?[/b]
Ik denk niet dat je later verantwoording moet afleggen omdat je vader bijvoorbeeld wat gestolen heeft.
Ik geloof dat hier meer wordt bedoelt op dingen die generatie op generatie worden doorgeven.
Bijvoorbeeld:
Pa en ma gaan trouw twee keer naar de kerk > hun dochter trouwt en gaat ook 2 keer naar de kerk maar dat wordt langzamer hand minder > hun zoon gaat 1 keer naar kerk, hij weet niet beter want pa en ma doen dat ook > zoonlief trouwt en gaat in het begin nog trouw 1 keer naar de kerk maar dat wordt steeds minder > hun dochter gaat nog wel eens een enkele keer naar de kerk, maar trouwt met een ongelovige en gaat daarna nooit meer > de kinderen die zij krijgen gaan nooit naar kerk en verkeren dus ook niet onder de verkondiging van het Woord, iets wat God nu bij uitstek wil gebruiken om tot hen te spreken.
Ik kan natuurlijk nog veel meer van dit soort rijtjes maken, maar ik hoop dat het idee duidelijk is.
(natuurlijk kan God hierin ingrijpen, maar dat mag niet het uitgangspunt zijn)