De verhouding tussen de bijbel en de traditie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jul 2007 12:43

Raido schreef:Lees de notulen van een paar GKV-synodes eens door, er zijn aardig wat predikanten die problemen hadden met een aantal liederen.

Ik ben geen GKV-er, maar wel gebruiker van het Liedboek van de Kerken. Onzingbare melodieën vallen over het algemeen wel mee. Er zitten er een paar tussen ja. Maar wat ik verwachtte op mijn vraag was een commentaar op teksten... Want hoe je het zingt is niet eens zo belangrijk, wat je zingt wel!

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 17 jul 2007 12:44

Ik geef nog steeds de voorkeur aan het liedboek der eeuwen :wink:
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jul 2007 13:59

SimonT schreef:Ik geef nog steeds de voorkeur aan het liedboek der eeuwen :wink:

O ja, maar die zijn onberijmd he... en dat zingt misschien nog weer wat lastiger... :wink:
Maar in onberijmde vorm zijn ze alle eeuwen door onvervangbaar gebleken en voor iedere levenssituatie is er iets in te vinden...

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 17 jul 2007 14:20

idd, en ik kan er veel uit halen! als ik vrolijk ben, als ik verdriet heb, in angst, pijn en moeite, David had het allemaal!

En de berijmde versie doet me ook veel plezier beleven, wat een berijmingen die vaak de kracht van de onberijmde tekst niet helmaal weergeven maar toch nog in staat zijn me kippenvel te bezorgen!

Juicht aarde juicht alom de Heer'
Dient God met blijdschap, geeft Hem eer
Komt nadert voor Zijn aangezicht
Zingt Hem een vrolijk lofgedicht!

En of dat nu 1 van de psalmen is of een opwekkings lied, zolang het de toetsing van de Bijbel kan doorstaan is het een lofprijzing :!:
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jul 2007 16:07

Het vagevuur kan uit de bijbel gehaald worden:

Oude testament: 2 Macabeeën 12:40-44
Nieuwe testament: Mattheüs 12:32
Nieuwe testament: 1 Corinthiërs 3:11-15
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 17 jul 2007 19:54

Optimatus schreef:Oude testament: 2 Macabeeën 12:40-44

Die valt buiten de protestantse canon. ;)

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 17 jul 2007 21:54

Leuke discussie weer...

Orgel en electrische gitaar kunnen erg goed samen gaan hoor...
Heb het met mijn band iig regelmatig gedaan. Zowel wel- als niet religieuze stukken. Het is even oefenen en proberen (vaak zit de speeltafel van het orgel te ver van de band waardoor je een opgetelde vertraging krijgt) maar het kan erg mooi zijn. Ik vond dit orgeltje er fantastisch voor http://www.orgelsite.nl/doorn.htm

Het gaat er niet om met welk instrument, maar hoe we God aanbidden en prijzen.

Ooit vroeg de Samaritaanse vrouw aan Jezus waar men God moest aanbidden. Jezus antwoord: (klik hier voor de vertalingen naast elkaar)

Het gaat niet om het instrument, maar hoe er op gespeeld wordt.
Iemand die God niet kent die een lied speelt op een orgel, of iemand die God wel kent en datzelfde lied speelt op gitaar... Of vice versa...
Wat zal de kern raken van waar het lied over gaat?

Een kind dat dansend en zingend de Here looft...
Of een volle kerk met een gemeente die half ingeslapen een psalm door de ruimte pompt...
Wat zal de Here meer behagen?

Een band die zeer virtuoos, geen nootje verkeerd, maar enkel speelt om entertainment in de kerk te brengen...
Of een groepje gehandicapten die zonder begeleiding vals, maar overtuigd een lied voor de Here zingen...
Wat zal de Here meer behagen?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 17 jul 2007 23:45

Maar...traditie is wel wat breder dan alleen begeleidende instrumenten in de dienst. ;)

M'n topic was primair gericht op traditie in de context van die subforum (Dogmatiek/Kerkleer) in relatie met de Schrift, of preciezer de sola scriptura, waar uiteraard wel dingen omtrent muziek bij betrokken kunnen worden (in zekere zin is dat ook 'traditie'), maar nu lijken de zijtakken mijn topic een beetje over te nemen. :mrgreen:

Ik vond de reactie van Optimatus wel mooi mbt het vage vuur, die verworpen wordt als onschriftuurlijk, hoewel er wel bijbelteksten voor te vinden zijn (zoals de tekst uit 1 Corinthiërs over het louterende vuur).

Er bestaan natuurlijk ook argumenten waarom. En al zou je iets wat op vagevuur lijkt aanvaarden, hoeft dat nog niet automatisch het volledige RK leerstuk te zijn.
Maar toch, is het interessant dat we (protestanten) het als geheel verworpen hebben (geen eens een herziening, ook geen uitgeklede versie(, terwijl er een bijbelse 'fundering' voor bestaat en er blijkbaar verschil van mening over bestaat met bijvoorbeeld de RKK of het in strijd is met de rest Schrift.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 jul 2007 00:40

Het lijkt mij duidelijk dat het Sola Scriptura niet houdbaar is, de vraag is dan welke positie de traditie heeft. Gelijkwaardig aan de Schrift of daaraan ondergeschikt?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2007 08:04

Machiavelli schreef:Het lijkt mij duidelijk dat het Sola Scriptura niet houdbaar is, de vraag is dan welke positie de traditie heeft. Gelijkwaardig aan de Schrift of daaraan ondergeschikt?
Daaraan ondergeschikt is de visie die 'Sola Scriptura' wordt genoemd. De Schrift als enige bron, buiten de Schrift zijn geen bronnen waarop gebouwd mag en kan worden. Dus niet de traditie als onafhankelijke bron.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 21 jul 2007 21:26

Riska schreef:
Yotam schreef:liedboek voor de kerken invoeren(met zeer aanvechtbare liederen),

Noem eens een paar????

dooplied. meer info: http://www.aanvulling.nl/Gezangen.htm
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 21 jul 2007 23:52

maar je bent zelf vrij om een ander dooplied te kiezen hoor,
ik zou dat lied waar je op doelt ook niet kiezen, maar ook psalm 105 niet, deze laatste omdat je die in mijn gemeente bijne elke week wel hoorde...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 27 jul 2007 19:25

dus het word ingevoerd omdat mensen meer keuze willen hebben ongeacht of dat niet hele verkeerde liederen zijn. de Bijbel spreekt over psalmen gezangen en geestelijke liederen. als een lied nou geen geloofstaal, niet de taal van de Bijbel, bevat, dan valt dat niet onder die 3 categorieën.
je bent vrij om een dooplied te kiezen met de Bijbel als richtlijn.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 22 aug 2007 10:57

In de 39 artikelen van de Anglicaanse kerk staat het volgende omschreven in artikel 6:

Article VI: Of the sufficiency of the Holy Scripture for Salvation
Holy Scripture containeth all things necessary to salvation: so that whatsoever is not read therein, nor may be proved thereby, is not to be required of any man, that it should be believed as an article of the faith, or be thought requisite or necessary to salvation.

Hoe verhoudt dit artikel zich tot de Drie Formulieren van Enigheid of met het geloof van de gereformeerde stromingen an sich?

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 22 aug 2007 11:29

Misschien eerst eens even definiëren wat de reformatie bedoelde met 'traditie'?

Terug naar “Archief”