"De ongetemde man"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

"De ongetemde man"

Berichtdoor Javaca » 15 jul 2007 23:15

Voor m'n verjaardag kreeg ik van Esra het boek "De ongetemde man" (En; "Wild at Heart") van John Eldredge.

Ik ben nu op 3/4e en moet zeggen dat ik me vrij goed kan vinden in het beschreven beeld van 'de man'.

Zijn er hier meer mensen die dit boek gelezen hebben? Wat vinden jullie ervan?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 15 jul 2007 23:17

Ik moet dat boek heel erg nodig gaan lezen, ik heb m thuis liggen. Mensen om mij heen zijn over het algemeen vrij positief en zien inderdaad zichzelf al dan niet voor een groot gedeelte terug in het boek.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 jul 2007 23:22

Is het handig voor vrouwen om het te lezen? Of krijgen we dan een heel grote schok te verwerken? 8)

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 15 jul 2007 23:27

Eldredge heeft twee boeken geschreven
-Captivating (De fascinerende vrouw)
-Wild at heart (De ongetemde man)

Beiden gaan ze over 'het geheim van de mannelijke/vrouwelijke ziel' hoe God mensen gemaakt heeft. De eigenschappen, overeenkomsten, verschillen en diepste verlangens van onze ziel.

Het flapschrift;

De ongetemde man - John Eldredge
Het geheim van de mannelijke ziel blootgelegd

Elke man is ooit een jongen geweest. En jongens dromen dat ze helden zijn, boeven vangen en lieve meisjes redden.
Maar op weg naar de volwassenheid zijn de meeste mannen innerlijk verwond, meestal door hun vader. En ze hebben hun dromen diep weggestopt. Ze proberen zich te handhaven in de zakenwereld, waar het draait om efficiëntie en resultaat. Bovendien wordt er, thuis en op hun werk, van hen verwacht dat ze fijngevoelig, communicatief en begrijpend zijn.
Is aardig zijn en welvaart creëren dan het kenmerk van de nieuwe mannelijkheid?
De moderne man is een gekooid dier. Hij lijkt getemd, maar diep in zijn hart sluimert de droom dat hij een held is. Als hij niet kan leven zoals God hem ontworpen heeft, zit hij niet lekker in z’n vel en grijpt hij naar het surrogaat. Of de lafaard in hem krijgt de overhand. En de kerken? Helpen die hem naar Gods ontwerp te leven?
Wordt hij gestimuleerd gewaagde dingen te doen voor zijn Heer, te strijden tegen onrecht en zijn vrouw te laten merken dat zij een schoonheid is?
De meeste kerken moedigen hem aan vooral plichtsgetrouw te zijn. Braaf. En als je om je heen kijkt, zie je dat heel veel mannen zich… vervelen in de kerk.
Herken je hier iets in? Ga dan met John Eldredge op weg om je mannelijkheid te heroveren.

http://www.vergadering.nu/boekeldrigdeongetemdeman.htm
Laatst gewijzigd door Javaca op 15 jul 2007 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 15 jul 2007 23:32

ik kreeg het laatst als tip, maar wacht met lezen nog even tot de tipgever mij zijn exemplaar uitleent ;)

in het gesprek waarin hij iets over de inhoud vertelde, kwam het mij erg interessant, en met enige herkenning over, maar of ik een goed beeld over de inhoud gekregen heb moet ik dus nog even afwachten...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2007 05:59

Ik wil het nog wel een keer lezen. Ik heb Captivating wel gelezen. Eerst vond ik het een stom boek, maar later heb ik het toch verder gelezen en ik moest toegeven dat het toch wel herkenbaar was. Je moet even door het Amerikaanse heen prikken.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 16 jul 2007 10:39

Javaca schreef:Eldredge heeft twee boeken geschreven
-Captivating (De fascinerende vrouw)

Beiden gaan ze over 'het geheim van de mannelijke/vrouwelijke ziel' hoe God mensen gemaakt heeft. De eigenschappen, overeenkomsten, verschillen en diepste verlangens van onze ziel.

Het flapschrift;

De ongetemde man - John Eldredge
Het geheim van de mannelijke ziel blootgelegd

Elke man is ooit een jongen geweest. En jongens dromen dat ze helden zijn, boeven vangen en lieve meisjes redden.
Maar op weg naar de volwassenheid zijn de meeste mannen innerlijk verwond, meestal door hun vader. En ze hebben hun dromen diep weggestopt. Ze proberen zich te handhaven in de zakenwereld, waar het draait om efficiëntie en resultaat. Bovendien wordt er, thuis en op hun werk, van hen verwacht dat ze fijngevoelig, communicatief en begrijpend zijn.
Is aardig zijn en welvaart creëren dan het kenmerk van de nieuwe mannelijkheid?
De moderne man is een gekooid dier. Hij lijkt getemd, maar diep in zijn hart sluimert de droom dat hij een held is. Als hij niet kan leven zoals God hem ontworpen heeft, zit hij niet lekker in z’n vel en grijpt hij naar het surrogaat. Of de lafaard in hem krijgt de overhand. En de kerken? Helpen die hem naar Gods ontwerp te leven?
Wordt hij gestimuleerd gewaagde dingen te doen voor zijn Heer, te strijden tegen onrecht en zijn vrouw te laten merken dat zij een schoonheid is?
De meeste kerken moedigen hem aan vooral plichtsgetrouw te zijn. Braaf. En als je om je heen kijkt, zie je dat heel veel mannen zich… vervelen in de kerk.
Herken je hier iets in? Ga dan met John Eldredge op weg om je mannelijkheid te heroveren.

http://www.vergadering.nu/boekeldrigdeongetemdeman.htm

Ken dit boek niet, maar heb mijn man wel vorig jaar het boek 'No more Christian nice guy!' gegeven, dat heel erg op dit boek lijkt.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 16 jul 2007 11:21

Is het net zoiets als mannen van mars en vrouwen van venus? Dat boekje heeft me namelijk al eens een verloving gekost....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 16 jul 2007 11:24

Katlheen schreef:Is het net zoiets als mannen van mars en vrouwen van venus? Dat boekje heeft me namelijk al eens een verloving gekost....

Heb zelf dat boek niet gelezen, maar is dat niet meer een soort van 'humanistische' benadering van het verschil tussen m/v? Terwijl het boek waar ik het over had, en 'de ongetemde man', meer een Christelijk boek is voor mannen, om ze bewust te maken van wie zij zijn in Christus? Laat het even weten als ik het verkeerd heb.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 16 jul 2007 12:01

*grinnik* Sorry, maar wat een stom verhaaltje op de achterkant.. Aan de hand daarvan zou ik in ieder geval niet zo'n boekje gaan lezen.
"Maar op weg naar de volwassenheid zijn de meeste mannen innerlijk verwond, meestal door hun vader. En ze hebben hun dromen diep weggestopt." Wat vreselijk dramatisch :)

Wat verwachten ze dan dat mannen gaan doen naar aanleiding van dit boekje? Hoe worden ze meer man?
En zeg nou niet dat ik daarvoor eerst het boek moet gaan lezen :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2007 12:28

JK: dat bedoel ik met dat Amerikaanse waar je even doorheen moet prikken, het is soms wat dramatisch.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 jul 2007 13:05

Captivating (De fascinerende vrouw)

Beide van harte aanbevolen en uitermate leerzaam!
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2007 13:14

De fascinerende vrouw? Maffe vertaling... ik zou zeggen 'De innemende vrouw'. Maar misschien vonden ze dat raar klinken. Tja, je kunt toch beter het Engels lezen (voor zover je die taal beheerst).

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 16 jul 2007 13:49

Heb het vorig jaar eens ingekeken en het leek me vreselijk.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 16 jul 2007 13:55

Mij ook (alhoewel ik wel ongetemd ben 8))

Terug naar “Archief”