zijn de 10 geboden onzin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 18 nov 2003 15:59

De wet zoals de Joden hem lazen (en veel christenen nu misschien nog steeds) is een aaneenschakeling van verplichtingen. Jezus heeft duidelijk gemaakt dat het niet om de letter van de wet gaat, maar om de geest van de wet (niet letterlijk, maar figuurlijk dus). Hij deed zelf ook dingen die tegen de letter van de wet ingingen, zoals verlamden genezen op de sabbat, of overspelige vrouwen een tweede kans geven in plaats van ze te stenigen.

Ik denk dat die kerel in dat praatje gelijk heeft. Op zich is de wet wel een goede, maar het moet een richtlijn zijn, en geen verplichting. Mensen moeten hun verstand (of liever: de Heilige Geest) voorrang geven in plaats van regeltjes navolgen. Christen worden is toch steeds meer op Jezus willen gaan lijken? Dan komt dat 'je aan Gods geboden houden' vanzelf. En bovendien vind je het dan nog leuk ook.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: zijn de 10 geboden onzin?

Berichtdoor TheEdge » 18 nov 2003 16:01

Boudewijn schreef:Stel er zijn geen wetten! Wat dan!

Wetten zijn er om niet-christenen te sturen.
Christenen hebben Gods Geest om ze op de goede weg te houden.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 nov 2003 16:07

Alhoewel wedergeboren Christenen boven de wet staan, hebben ze een grote liefde voor God's geboden gekregen, omdat God's wil daarin vast ligt. De 10 geboden zijn voor hun heel kostbaar en een richtsnoer voor hun leven.

Gal. 4 meen ik?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 nov 2003 23:05

jacobH schreef: Dit snap ik werkelijk niet. Wil je dit eens toelichten met voorbeelden uit de bijbel. (Waarschijnlijk begrijp ik niet eens je antwoord.)

Ga de Galatenbrief eerst maar eens lezen :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 18 nov 2003 23:12

Gershwin schreef:
jacobH schreef: Dit snap ik werkelijk niet. Wil je dit eens toelichten met voorbeelden uit de bijbel. (Waarschijnlijk begrijp ik niet eens je antwoord.)

Ga de Galatenbrief eerst maar eens lezen :mrgreen:

niet zo flauw doen. Je moet wel een beetje meer je best doen om mij te overtuigen. :mrgreen:

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 19 nov 2003 07:27

TheEdge

Inderdaad, als Christenen de Heilige Geest nodig hebben, het voorbeeld van Jezus en het bewijs van Zijn Vader, dan hebben de Christenen dus ook de Hemelse weten nodig ( de 10 geboden) om bewijsvoering te laten zien tegenover de wereld, dat Hij bestaat. Satans wetten tegenover Gods weten. Als God geen wetten heeft; gelden alleen Satans wetten en is de mens niet vrij te pleiten van zonde. Zonder wetten is er geen oordeel en geen bewijs van onschuld. Wat kunnen mensen toich DOM reageren. Zelfs de Nederlandse STaat erkent dat er geen recht gesproken kan worden en iemand vrij gepleit, als er geen wet voorhanden is.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 nov 2003 16:56

Ik zie de tien geboden ook als spiegel van mijn zonden. Dus daarom vind ik de wet noodzakelijk!

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 19 nov 2003 20:28

Het klinkt allemaal leuk en interessant over het al dan niet houden van de 10 geboden, maar ik blijf met één grote vraag zitten.

Wat moet ik met de 10 geboden als ik niet tot het volk behoor dat door God uit Egypte is bevrijd. Aan die zijn toch de tien geboden gegeven. Of moet je elke uitspraak uit de bijbel, maakt niet uit tegen wie zomaar op jezelf betrekken.

Neem bijvoorbeeld de opdracht die Abraham kreeg toen hij nog Abram heette:
Genesis 12:1 De HEERE nu had tot Abram gezegd: Ga gij uit uw land, en uit uw maagschap, en uit uws vaders huis, naar het land, dat Ik u wijzen zal.
(SV)

Wie gaat er eerst?
Doen je dat dan volgt natuurlijk ook:
Genesis 12:2-3 En Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken; en wees een zegen!
3 En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt; en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden.
(SV)

Denk dat we rekening moeten houden met tot wie er gesproken wordt, dus ook bij de 10 geboden, nietwaar?

Ik ben maar een christen uit de heidenen, dus wat moet ik met de tien geboden, anders dan dat ze mij wat leren over het wezen van God.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 nov 2003 21:12

hemelburger schreef:...
Ik ben maar een christen uit de heidenen, dus wat moet ik met de tien geboden, anders dan dat ze mij wat leren over het wezen van God.

Ik ben ook een Christen uit de heidenen, en ik leer uit de 10 geboden hoe lief G.d ons heeft. Hij wil ons beschermen tegen allerlei verdriet.
En als je dat vertrouwen in Hem hebt, dan wil je die geboden best houden hoor. Ook al is dat best moeilijk. (Vooral dat 'eren', 'niet begeren' en 'niet liegen' :wink: )
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 20 nov 2003 08:46

Als u Christus hebt aangenomen en door de Doop met Hem wilt zijn dan onderhoudt u ook zijn geboden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 20 nov 2003 15:15

hemelburger schreef:Het klinkt allemaal leuk en interessant over het al dan niet houden van de 10 geboden, maar ik blijf met één grote vraag zitten.

Wat moet ik met de 10 geboden als ik niet tot het volk behoor dat door God uit Egypte is bevrijd. Aan die zijn toch de tien geboden gegeven. Of moet je elke uitspraak uit de bijbel, maakt niet uit tegen wie zomaar op jezelf betrekken.

Genesis 12:1 De HEERE nu had tot Abram gezegd: Ga gij uit uw land, en uit uw maagschap, en uit uws vaders huis, naar het land, dat Ik u wijzen zal.
(SV)

Wie gaat er eerst?
Genesis 12:2-3 En Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken; en wees een zegen!
3 En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt; en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden.
(SV)

Denk dat we rekening moeten houden met tot wie er gesproken wordt, dus ook bij de 10 geboden, nietwaar?

Christus zij dit over de wet:

Mattheus 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

Mattheus 5:18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

Paulus:

Romeinen 2:14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;

Romeinen 3:19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.

Romeinen 4:15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.

env enzv.

Kijk nog eens naar het schema van Joris. Hij geeft daarin precies de plaats in die de wet heeft.

weet ik veel hoe je het allemaal noemen wilt.
Wat ik weet is dat
- ik zondig ben
- ik redding nodig heb
- ik dat alleen kan vinden bij Jezus
-dat ik Hem dus nodig heb

Dus de wet is een tuchtmeeter tot Christus.

Is er geen wet voor de heiden? Dan is er ook geen verlossing voor die heiden. Waarom een Borg nodig hebben als je nergens tegen zondigt? Daarom is alleen in deze wijze sprake dat Christus boven de wet is. Het hebben van Christus betkent dat de wet door Zijn bloed voor jouw is voldaan. Heeft Christus dat (nog) niet gedaan dat is de wet onze rechter. En Christus niet onze borg. Op de oordeels dag zal worden gevraagd naar ons leven. God oordeelt niet zonder wet maar aan de hand van Zijn geboden. Alleen het hebben van Jezus als Borg zal ons vrijmaken.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 nov 2003 18:14

Ok, nog ff toelichting over de wet (ad JacobH):
De wet is gekomen 'omwille van de overtredingen'. De wet is geen doel op zich; het gaat, zoals The Edge al goed verwoord heeft (ik herhaal het nog een keer) om de geest, niet om de letter van de wet. De kern van de wet (je zou dit natuurwet kunnen noemen) is: God liefhebben boven alles, de naaste als onszelf. Daar zijn de 10 geboden een verwoording van, voor het volk Israel van 4000 jaar geleden. Dat wil niet zeggen dat het niet meer geldig is; echter: het gaat om de kern, niet om de verwoording. De kern van de wet is de liefde.

Laten we het socratisch spelen :D hoe groot is volgens jou de kans dat mensen nu beelden gaan maken en zich daarvoor gaan buigen?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 nov 2003 18:35

okay de wet is liefde maar hij verwerpt onze zonden ook!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 20 nov 2003 18:56

Gershwin schreef:Ok, nog ff toelichting over de wet (ad JacobH):
De wet is gekomen 'omwille van de overtredingen'. De wet is geen doel op zich; het gaat, zoals The Edge al goed verwoord heeft (ik herhaal het nog een keer) om de geest, niet om de letter van de wet. De kern van de wet (je zou dit natuurwet kunnen noemen) is: God liefhebben boven alles, de naaste als onszelf. Daar zijn de 10 geboden een verwoording van, voor het volk Israel van 4000 jaar geleden. Dat wil niet zeggen dat het niet meer geldig is; echter: het gaat om de kern, niet om de verwoording. De kern van de wet is de liefde.

Laten we het socratisch spelen :D hoe groot is volgens jou de kans dat mensen nu beelden gaan maken en zich daarvoor gaan buigen?

Beste Gershin,

Ik begrijp werkelijk niet wat je zegt. Wat bedoel je nu precies met de woorden.; Dat wil niet zeggen dat het niet meer geldig is; echter: het gaat om de kern, niet om de verwoording.

en wat is dan precies het verschil met de wet in de tijd van het OT

We buigen nog steeds voor eigen gemaakte goden. Welke? Geld, je kinderen, je vrouw je werk enzv.

groeten

JacobH

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 20 nov 2003 21:06

hemelburger schreef:Het klinkt allemaal leuk en interessant over het al dan niet houden van de 10 geboden, maar ik blijf met één grote vraag zitten.

(SV)

Ik ben het helemaal eens met jouw denken. Wij zijn uit de heidenen en niet uit de joden. Daarom gelden de 10 geboden niet voor ons uit de heidenen. Lees eens Handl. 21 vanaf vers 15. Je leest vanaf vers 25 het antwoord dat Paulus gaf aan de heidenen die christen geworden waren. Deze christenen liepen met dezelfde vraag rond: waar moeten we ons aan houden nu we christen zijn.
De christenen uit de heidenen moeten zich houden aan Gal. 5: vanaf vers 18 en Ef. 4 vanaf vers 20. (hier staan de complete 10 geboden behalve de sabbat)

Wie gaat er eerst?
(SV)

Terug naar “Archief”