wat is de ware leer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 nov 2003 16:39

ik zou de vraag misschien liever herformuleren, van 'wat is de ware leer' tot 'wat is de ware houding'...

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 nov 2003 16:40

Met een open hart voor God en de mensen? Luisteren naar Hem?

Kansloos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kansloos » 18 nov 2003 16:44

ik denk dat de waare leer allen bij Jezus Christus te vinden is.
Ik ben van Van den Hoven Vrijgemaakt, mijn ex-leraar heeft ook een site: www.keesvandenhoven.tk

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 nov 2003 16:51

Kaw schreef:Met een open hart voor God en de mensen? Luisteren naar Hem?
ja, bijvoorbeeld in die formulering. Of gericht zijn op uitgangspunten als liefde en waarheid. Dan kom je vroeg of laat ook bij God uit (het is een andere benoeming, maar eigenlijk met dezelfde inhoud, als je bedenkt dat God zichzelf waarheid en liefde noemt. Ofwel; zonder God is er geen waarheid en liefde).

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 nov 2003 20:42

Je kunt denk ik nooit vanuit de wetenschap zeggen dat het Christendom de ware godsdienst is.
Toen Jezus gekruisigd was en later weer opgestaan is, geloofden de discipelen dat het ook echt zo was. Alleen Thomas geloofde het niet: Hij wilde bewijs. En Jezus gaf hem dat bijzondere voorrecht. Niet iedereen krijgt zo'n bewijs. Jezus zei: Zalig zijn zij die niet gezien hebben, en toch geloofd hebben. Het geloof in Jezus is de toegang tot God. Jezus is de deur van de Hemel.
Als je bereid bent de onveranderde waarheid te accepteren en je ervoor openstelt, geloof ik dat God die aan je bekend zal maken.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 18 nov 2003 20:55

Beste mensen, iedereen schrijft hier leuke dingen als: je moet je er voor open stellen, bidden, zoeken en aanverwante activiteiten, maar kan iemand mij een aantal argumenten geven waarom het christendom en het geloof in Jezus zoveel beter en aannemelijker is dan al die andere godsdiensten en levensbeschouwingen? Volgens mij was dat namelijk de vraag van de topicstarter. Waarom is het nou zo fantastisch om in Jezus te geloven in plaats van Allah, Boeddha en andere goden? Is het niet een beetje arrogant te menen dat je als geloof al het gelijk aan je zijde hebt, terwijl er miljarden mensen zijn die in iets anders geloven?
The proof of the pudding is in the eating.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 18 nov 2003 21:47

Omdat de Bijbel het oudste boek is; omdat Jezus zo'n impact op de wereld heeft gehad, dat Hij de teller van de tijd op nul heeft gezet toen Hij geboren is; omdat God Zich openbaart in de natuur; omdat God Zich openbaart in ons hart; omdat God echt tot je kan spreken; omdat als je bidt, God je gebed verhoort, terwijl dat bij andere goden niet zo is (die bestaan ook niet, dus ze kunnen moeilijk je gebed verhoren); omdat, als Jezus in je leven komt, je niet meer de zonden wilt dienen, maar alleen nog maar goede dingen wilt doen: Open staan voor je naaste, anderen zo veel mogelijk helpen, bidden voor je vijanden, anderen vergeven, enz.
Omdat we leren om niet uit eigen kracht te leven, maar door de kracht van de Heilige Geest, en die kracht is zó groot, daar kan niets tegen op, zelfs geen xtc.! :wink: :mrgreen:
En zo kan ik nog wel ff doorgaan, maar dit zijn de belangrijkste verschillen denk ik met andere geloven.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 nov 2003 22:09

bloempie19 schreef:Omdat de Bijbel het oudste boek is(...)

Dat dacht ik ook altijd, maar allerlei vage Tibetaanse geschriften schijnen echt nog ouder te zijn... :(
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2003 22:40

maar kan iemand mij een aantal argumenten geven waarom het christendom en het geloof in Jezus zoveel beter en aannemelijker is dan al die andere godsdiensten en levensbeschouwingen

Volgens mij is het een (wetenschappelijk gezien) niet veel aannemelijker of beter dan het ander. De meeste godsdiensten hebben als doel om de mens/wereld te verbeteren. Ik denk dat TheEdge op de vraag waarom je dan toch voor het christendom zou moeten kiezen een heel duidelijk en goed antwoord gegeven heeft. (waarvoor mijn complimenten :wink: ) Echter, argumenten kunnen nooit aangeven waarom het een beter/meer waar zou zijn dan het ander. Dat zal wel altijd een van de grote vragen van de mensheid blijven... :roll:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 nov 2003 10:06

Christendom is de enige Godsdienst die genade kent. Alle andere godsdiensten zijn alleen rechtvaardig. Christendom is ook de enige godsdienst waarin zaligheid niet in je eigen verdienste ligt door bv. goed genoeg te leven of veel in iets te trainen of zelmoord te plegen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gerrit2

Berichtdoor Gerrit2 » 19 nov 2003 10:36

De ware leer in mijn ogen:
Christus in het middelpunt en zondaren tot bekering!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 nov 2003 11:55

klopt Gerrit 2, en de ware leer is nog altijd de Bijbel van A tot Z.
de Bijbel is geinspireert door de Heilige Geest en alle andere godsdiensten niet. en het ware geloof onvangt je van de H G door God te zoeken door te bidden ,te lezen in Zijn Woord en luisteren naar de uitleg van het Woord die zijn dienaren, de dominee's o.a, je kunnen geven in de kerk en ander onderwijs.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 nov 2003 13:54

Columbus je hebt helemaal gelijk hoor, maar de argumenten die je nu noemt zijn niet tastbaar maar moet je geloven, dus zijn eigenlijk niet echt argumenten.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 nov 2003 14:07

klopt, daarom is het soms wel eens moeilijk vind ik. het is niet echt tastbaar.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 nov 2003 14:08

aanvulling, maar wel voelbaar dus toch tastbaar. (snap je het nog :roll: )

Terug naar “Archief”