Hebreeen 11, de meest gebruikte tekst voor dat doel.
Het geloof is geen zekerheid, dat kan gewoon niet. Dan kan een rechter iemand veroordelen omdat hij gelooft dat hij schuldig is. Beetje krom niet?
Zoiezo, als je iets hoopt kun je er niet zeker van zijn, want dan hoef je niet te hopen. Overigens staat in Groot nieuws voor u je er van overtuigd bent dat dingen bestaan die je niet ziet.
Als je in je binnenste niet zeker bent van de waarheid van iets, geloof je ook niet.
Ja met je hart kun je dat geloven, wat ik ook doe. Maar rationeel bekeken is geloof geen zekerheid. Ik geloof dat God bestaat, maar weet ik het zeker? Nee. Niemand weet dat zeker. En dat is ook logisch want dat is onmogelijk. Dus je uitspraak is ongegrond.
Dat is heel wat anders dan: "ja ik geloof nu wel, maar misschien zit ik er wel naast".
Ik geloof dat ik goed zit, maar zeker weten doe ik het niet. Maar dat zal ik nooit doen dus blijf ik hier hangen.
Op de bijbelteksten ga ik niet in, want dat vorm slechts een verschil in interpretatie. En interpretaties en aannames zijn (voor de hoeveelste x zeg ik het nu?) het verschil tussen de geloven.