weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 12 jul 2007 21:41

Jantjes schreef:Leclerc schreef:
veel plezier in je ivoren toren. op een dag wordt het een onbewoond eiland.
The Engineer schreef:
Je hebt gelijk Leclerc op een dag is er niemand meer over, daar ben ik van overtuigd.
Er zijn zovel mensen die wat denken. Jullie denken dat het een uitsterf leer is bij de GerGem. En dat dachten ze ook toen Christus in het graf was namelijk de twee Emmaus gangers en wat vergisten zij zich.

ik denk helemaal niet dat de leer van de gergem uitsterft. zeker niet als jij al je 7 kinderen in die leer groot gaat brengen :wink:
ik wil alleen maar aangeven dat jij.. jantjes.. dus jezelf isoleert en alles wat niet jou padje is verdoemd.
dan sta je dus behoorlijk alleen.
Verder vind ik het behoorlijk aanmatigend en misplaatst wat voor voorbeeld je erbij wenst te halen. lees het maar eens goed en stop met dat ongeremde bijbelteksten op het forum te flikkeren.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

protje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor protje » 13 jul 2007 00:08

[quote]Dat is hypocriet en had je geen belijdenis moeten doen bij de GerGem.[quote]

Maar dat is weer een hele andere discussie (topic?),
Het belijden van je geloof heeft bijbels gezien niks met een richting of kerk te maken. Terwijl er in de bijbel ook al richtingsverchillen waen( Paulus en Barnabas?). Dus misschien is de koppeling Geloofsbelijdenis en Kerkverband wel helemaal onterecht, en komt misschien voort uit kerkelijke machtswellust? :o
Als jij zoveel waarde hecht aan vraag 4 dan is is het wel vreemd dat je soms bij overgang naar een ander kerkverband niet opnieuw belijdenis hoeft te doen.
Laatst gewijzigd door protje op 13 jul 2007 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.

protje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor protje » 13 jul 2007 00:11

De tussendoor-advertenties vind ik trouwens ook wel avondmaalafhoudingswaardig voor de Modjes! Top 40 enzo! :D :D :D
Laatst gewijzigd door protje op 13 jul 2007 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.

protje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor protje » 13 jul 2007 00:16

Sabra schreef:
elbert schreef:Bovendien: de kerkenraad is gekozen door de gemeente. Dus als de gemeente het er niet mee eens is, kunnen er bij de eerstvolgende ambtsdragersverkiezingen tegenkandidaten worden gekozen.

In theorie wellicht, maar niet in de praktijk. Dergelijke kerkenraden zorgen er namelijk voor dat het morele karakter van de kerkenraad blijft bestaan.

Idd, volgens het principe "Ons kent ons" kan in kerkenraad in staat zijn een totaal "gemeentevreemde kerkenraad" te laten verkiezen. En de mogelijkheid om als leden kandidaten voor te dragen is in de GerGem nog ver weg!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jul 2007 07:54

Daarbij mag ik niet stemmen, dus ik heb totaal niets in te brengen verder dan alleen, door nu aan te geven waar ik voor sta en hoe ik het zie.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2007 08:08

leclerc schreef:
Jantjes schreef:Leclerc schreef:
veel plezier in je ivoren toren. op een dag wordt het een onbewoond eiland.
The Engineer schreef:
Je hebt gelijk Leclerc op een dag is er niemand meer over, daar ben ik van overtuigd.
Er zijn zovel mensen die wat denken. Jullie denken dat het een uitsterf leer is bij de GerGem. En dat dachten ze ook toen Christus in het graf was namelijk de twee Emmaus gangers en wat vergisten zij zich.

ik denk helemaal niet dat de leer van de gergem uitsterft. zeker niet als jij al je 7 kinderen in die leer groot gaat brengen :wink:
ik wil alleen maar aangeven dat jij.. jantjes.. dus jezelf isoleert en alles wat niet jou padje is verdoemd.
dan sta je dus behoorlijk alleen.
Verder vind ik het behoorlijk aanmatigend en misplaatst wat voor voorbeeld je erbij wenst te halen. lees het maar eens goed en stop met dat ongeremde bijbelteksten op het forum te flikkeren.

Liefdevol vermanen geschiedt mijns inziens op een andere toon dan het gekladder wat jij, Jantjes, hier regelmatig laat zien. Liefdevol vermanen doe je onder vier ogen (zoals in Mattheüs staat, werkt ook goed in conflicten met je buren overigens). Wat jij, Jantjes, hier vaak pleegt te doen, is het bestormen van mensen met een reformatorische stormram. Als een dolle gereformeerde stier ga je te keer tegen mensen die hun liefde voor Christus combineren met het hardop nadenken over hun eigen kerkverband. In starheid doe je niet onder voor de mijter van Rome, die dezer dage zijn eigen (in grootte niet te onderschatten) kerkgenootschap weer eens als het enige ware kerkverband bestempeld heeft.

Rome en Dordrecht, waarom toch die oogkleppen? Waarom toch die zelfingenomenheid?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 jul 2007 08:11

Daar kan ik me volledig bij aansluiten.

Gerdien, ik heb veel respect voor hoe jij met de zaken omgaat. Veel mensen die in hetzelfde schuitje zouden zitten, waren allang weggerend naar een andere kerk
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jul 2007 16:37

Gerdien B. schreef:Daarbij mag ik niet stemmen, dus ik heb totaal niets in te brengen verder dan alleen, door nu aan te geven waar ik voor sta en hoe ik het zie.

Ik ben dus geen gergemmer, vandaar deze vraag:
Jij bent toch belijdend lid? Waarom mag je dan niet stemmen?
Of is dat gebaseerd op: "dat de vrouw zwijge in de gemeente"? Ik mag hopen van niet?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 jul 2007 16:53

Even een aanvulling op de vraag van Riska.

leclerc schreef:

Overigens vind ik dat je wat generaliseert, maar ik herken uit mijn oude gergem waar ik gedoopt ben dat de mondige mensen niet in de kerkenraad terecht kwamen, dat sowieso de kerkenraad al 25 jaar uit dezelfde personen bestond.

Kan ik daaruit opmaken, dat er niet om de bv 2 - 4 jaar verkiezingen plaats vinden, waarbij de gemeenteleden een stem uit mogen brengen op mensen waarvan zij denken dat iemand geschikt zou kunnen zijn voor het ambt van Ouderling of Diaken?

De volgende vraag is, hoe zit het met rust termijnen tussen het aanvaarden van een ambt en het volgende ?
Meestal is de geldende regel dat als iemand het ambt van Ouderling of Diaken voor een ambtstermijn vervuld heeft (gem. 2 - 4 jaar) dat hij dan voor de volgende verkiezing een vrijstelling (rustperiode) geniet.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 13 jul 2007 20:30

Ik heb geen flauw idee Harm-J. ik ben al 16 jaar hervormd/pkn.
wbt. die vrouwen... in sommige bondsgemeentes en ik vermoed ook wel in sommige cgk's en hhk's mogen die idd niet stemmen. Ik zie wel eens in een kerkblaadje staan dat de mannenbroeders worden opgeroepen om te stemmen. op zich geen punt als je het gezin vertegenwoordigt, dat zou de vrouw ook kunnen doen overigens, maar de alleenstaanden hebben zo geen stem in de gemeente en dat vind ik op zijn minst bedenkelijk. afgezien van het feit dat een vrouw niet mag stemmen.. dat is nog bedenkelijker.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jul 2007 22:47

@ Riska... Ik heb als belijdend lid van de GerGem totaal niets in te brengen en dat is idd om die reden. Ik mag niet eens stemmen e.d. op een ledenvergadering ik vraag me zelfs af of ik er wel mag komen. De kerels gaan iig altijd en mijn ouders bespraken van te voren op wie mijn vader zou gaan stemmen.

@ Harm-J... 1 keer in de 4 jaar is iemand herkiesbaar. Iemand die in de kerkenraad zit wordt er niet zomaar uitgestemd, maar het wel is voorgekomen dat het toch gebeurde. Iemand blijft in de kerkenraad tot die persoon zelf aan geeft er uit te willen of pas als hij er uit gestemt wordt. Zo hebben we het wel is gehad dat iemand 40 jaar lang in de kerkenraad zat. Rustperiodes kennen ze niet.

maar misschien is hier verderr over door gaan misschien meer iets voor het topic van de GerGem of het topic over macht binnen de kerk

protje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor protje » 14 jul 2007 00:38

leclerc schreef:Ik heb geen flauw idee Harm-J. ik ben al 16 jaar hervormd/pkn.
wbt. die vrouwen... in sommige bondsgemeentes en ik vermoed ook wel in sommige cgk's en hhk's mogen die idd niet stemmen. Ik zie wel eens in een kerkblaadje staan dat de mannenbroeders worden opgeroepen om te stemmen. op zich geen punt als je het gezin vertegenwoordigt, dat zou de vrouw ook kunnen doen overigens, maar de alleenstaanden hebben zo geen stem in de gemeente en dat vind ik op zijn minst bedenkelijk. afgezien van het feit dat een vrouw niet mag stemmen.. dat is nog bedenkelijker.

Bij ons (PKN-Evangelisatie) is het huidige beleid: 1 Stem per gezinssituatie.
Tot 3 jaar terug werdem ook alleen mannen uitgenodigd voor de ledenvergadering. Rond de PKN/HHK-perikelen besefte men echter dat men de alleenstaande vrouwen(en weduwen) niet buiten kon sluiten van zo'n beslissing. Dus sinds die tijd wordt iedereen uitgenodigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jul 2007 11:27

Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe er gedacht wordt over verstandelijk gehandicapten die aan het avondmaal gaan.
Dan heb ik echt over alle nivo's die er zijn onder de verstandelijk gehandicapten.

Dit vraag ik omdat wij op het werk speciale diensten hebben voor deze mensen. Elke zondag. Vanochtend ging ik er ook heen met een bewoner en de puurheid straalt zo enorm van deze mensen af als het om geloof gaat. Ik weet dat in deze diensten ook wel is het avondmaal wordt bediend. Vinden jullie dit kunnen en waarom wel of niet?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 22 jul 2007 11:36

Tja, ik ben sowieso tegenstander van het uitsluiten van mensen, maar het is iets om voorzichtig mee te zijn. Ik denk dat je het per geval moet bekijken, in samenspraak met ouders/verzorgers en kerkeraad. Belangrijk is iig. dat de betreffende persoon gelooft, hoe kinderlijk en basaal dat geloof ook mogen zijn.
Ik denk wel dat het goed is om voor die personen, ook zonder belijdend lid te zijn, de avondsmaaltafel open te stellen, ook zij horen tot de gemeente.

Helaas zal dit een behoorlijk non-issue zijn binnen de gereformeerde kerken, omdat je eigenlijk alleen als belijdend lid mag aangaan en in sommige gemeenten is zelfs dat niet genoeg.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jul 2007 11:39

uhm... de kerkenraad bestaat uit de dominee, iemand uit een naburig kerkenraad (onder die verantwoording vallen deze diensten) en verder alleen maar verstandelijk gehandicapten in de ´kerkenraad´.

Terug naar “Archief”