pol schreef:Is er dan zoveel verschil per gergem kerk. Ik dacht eigenlijk dat het allemaal ongeveer hetzelfde was?
Qua leer ja, qua prediking grotendeels, qua mensen/kerkenraden kunnen er per plaats behoorlijke verschillen zijn. Zo is een gemeente als Vlissingen wel ietsje anders dan die van Krabbendijke, en die van Kampen, Doetichem of Apeldoorn wel ietsje anders dan die in Rijssen.
Laten we het alsjeblieft niet meteen op dit kerkverband trekken. Ik heb de indruk dat de gemiddelde gergemmer op dit forum zich al heel snel gebashd voelt als hun kerkverband negatief wordt bejegend.
Ik heb dat alleen wanneer mensen vervallen in 'De Gergem' en 'Gergemmers', omdat ik het als 'insider' vaak wel wat anders ervaar.
dat mensen van het avondmaal worden geweerd om hun afwijkende mening vindt ik ronduit stuitend.
Ik ook, maar toch wil ik dit ook nuanceren. Het is ook wel weer fijn dat in de Gergem de tucht nog bediend wordt (ik zal het woord 'recht' niet noemen, ik vind dit niet zo recht bedienen van de tucht). Mensen die belijdenis hebben gedaan en hebben in- en toegestemd met bepaalde regels en denkbeelden en die (totaal) anders denken (aanbod van genade of de verbondsleer bijvoorbeeld, moeten daar niet direct naar buiten over communiceren). Hoe hoog je dit lat moet leggen, weet ik niet. 'Mag' een kerkganger het oneens zijn met kernpunten in de leer (of kernpunten in de GG-leer?)
[quote-"spacy"]nderdaad, wat ik daarnaast erg vreemd vind is dat het afhouden van iemand zo landelijk bekend gemaakt wordt, zelfs de personen voor wie het wel terecht zou zijn wil je dat niet toewensen.[/quote]De van origine behoorlijk-vrijgemaakte krant 'Nederlands Dagblad' meet deze dingen graag breed uit in de krant, iets wat je (volgens mij) niet zult vinden in het Reformatorisch Dagblad (en néé de Kerkelijk Leven-redactie bestaat niet alleen uit Gergemmers, volgens mij zelfs een minderheid).
Optimatus schreef:Enerzijds vreest men voor gergembashen, aan de andere kant: hoe komt het dat er zovaak dergelijke berichten over de gergem worden gepubliceerd? Is het een hetze, zoals Wilders die tegen de islam voert, of zijn er echt dingen aan de hand die nu wel en vroeger niet in het nieuws kwamen?
Er wordt wat meer geschreven denk ik én het komt meer naar buiten in de media (vaak het ND). Misschien ook deels door een soort interreformatorische jongerenavonden (Kom Ook, Ook Jij, Hearthcry, Refoweb) dat deze informatie sneller tot ons komt.
Denkertje21 schreef:Maar het wordt zo'n menselijke club waarbij we vooral proberen alles zelf in de hand te houden!
Ik vind zo'n opmerking niet echt getuigen van respect. Kijk er is veel aan de hand, maar ik vind het nogal wat om een kerk(verband) een 'menselijke club' te noemen. Nee, niets menselijks is ons vreemd, maar toch geloof ik dat ook God in die menselijke club (jou woorden) Zijn kinderen heeft. Daarbij het idee 'menselijke club' is dat niet van toepassing op het hele protestantisme?
Waar Gergemmers en 'Uitgetredenen' elkaar uitmaken voor 'wereldgelijkvormig' als er mensen met een donkerblauwe hoed aan het avondmaal gaan, en waar vrijgemaakten en bevindelijken elkaar uitmaken voor 'verbondsautomatisten' en 'verkiezingsautomatisten'?