weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 jul 2007 12:10

Een kerkenraad mag iemand van het avondmaal afhouden als die persoon openlijk in zonde leeft en zich daarvan niet bekeert. Wanneer die persoon echter schuld belijdt en belooft voortaan in een christelijk leven te wandelen, dan moet zo iemand weer toegelaten worden.

Het stuk van het avondmaalsformulier dat ik hierboven geciteerd heb, gaat uiteraard in de eerste plaats over zelfbeproeving (dus door de gelovigen zelf). De kerkenraad komt er alleen aan te pas bij openbare zonden waarin willens en wetens voortgeleefd wordt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2007 12:17

maar wat is dan de grens? Wie bepaald dat?
De 1 kan niet niet met tv om gaan en de ander wel, maar moet je daarom voor allen het verbieden?
De ene kan wel goed over seksualiteit praten en de ander vind dat erg moeilijk en al gauw eng/ hellend vlak. Mag daarom die ene persoon er ook niet over spreken?

Het wordt te veel algemeen getrokken en niet persoonlijk bekeken. het is een persoonlijke zaak en daarom vind ik ook dat het een persoonlijke benadering nodig heeft ipv een algemene
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 jul 2007 12:27

Gerdien B. schreef:maar wat is dan de grens? Wie bepaald dat?

De kerkenraad is geroepen (door de gemeente en mitsdien door God Zelf) om die grens te bewaken.
Maar het punt wat je aansnijdt is belangrijk. Want de kerkenraad moet wel voorzichtig zijn met het alsmaar strenger bewaken van die grenzen. Want dan kun je wel eens in de christelijke vrijheid van de gemeenteleden gaan snijden, bijvoorbeeld als censuur wordt toegepast om zgn. middelmatige zaken, dus zaken waarover verschil van mening is toegestaan omdat de Bijbel er niet direct over spreekt. Ik noem een voorbeeld: de kerkenraad mag mijns inziens je niet van het avondmaal afhouden omdat je als vrouw wel eens een broek draagt. De macht van de kerkenraad is dus niet onbeperkt. Naar mijn mening moet ze afhouding van het avondmaal alleen toepassen in die zaken waarvan duidelijk is dat de gemeente er niet mee gediend wordt als een zondaar aangaat. En die zaken worden in de Bijbel ook beschreven: afgodendienst, hoererij, enz. Zie ook het zondenregister.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2007 12:33

Daar kan ik mij wel in vinden, want het moet ook geen zooitje worden.
Maar ik krijg steeds meer het idee dat mensen in hun christelijke vrijheid beperkt worden. Broeken dragen mag eigenlijk ook niet bij ons in de ekrk, ik doe het wel maar ze denken alleen naar mijn werk. Helaas voor ze ook daarbuiten, maar blijkbaar is dat neit duidelijk overgekomen :lol:
verder weren ze om je tv enzo. Dat vind ik neit kunnen. Nu ook iemand om een boekje wat iemand schrijft. Ik ben alleen maar nieuwsgierig geworden naar de eerste druk van dit boekje.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 12 jul 2007 12:47

elbert schreef:Zie ook het zondenregister.
Daarmee doel je op de tien geboden?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 jul 2007 13:02

André schreef:

Nee, de lijst met "ergerlijke zonden" in het avondmaalsformulier (zie op de vorige pagina)

André

Berichtdoor André » 12 jul 2007 13:07

elbert schreef:
André schreef:

Nee, de lijst met "ergerlijke zonden" in het avondmaalsformulier (zie op de vorige pagina)
Ja ik heb het gelezen, ik had altijd sterk de overtuiging dat die n.a.v. de 10 geboden waren opgesteld.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 jul 2007 13:10

elbert schreef:Nee, de lijst met "ergerlijke zonden" in het avondmaalsformulier (zie op de vorige pagina)

Die hele lijst zou er imho niet zo in moeten staan. Het is te breed uitlegbaar, en kan te gemakkelijk gebruikt worden als een stok om mee te slaan, ipv te gaan.!

Hieronder wat gesche(r)tste voorbeelden:

die afgoden in welke gestalte ook voor de Heere in de plaats stellen of God op eigenwillige manier vereren;

Hier kan een lid van een kerkraad echt alles onderschuiven als hij dwars wil liggen. Als een kerkraad een televisie als werelds bestempeld of van de duivel, gaan ze volgens mij zelf op een hellend vlak. wbt bv het het hebben van een tv in huis, daar geeft de bijbel m.i. geen eensluidend oordeel over. Het is zijn mensen die het als werelds hebben bestempeld of soms nog erger, als een product van de duivel.

die zich bezighouden met occulte praktijken of daaraan geloof hechten

Fijn, dus niemand mag meer naar Jan Zijlstra toe. Imho valt dat ook occult. Waar ligt de grens van occult, vallen alternatieve genezers en het gebruik van homopatische middelen hier onder?

die aan hun ouders of andere gezagsdragers ongehoorzaam zijn

Bovenstaande is te breed uitlegbaar. Een open gesprek is bij onwelwillenheid van de kerkraad niet mogelijk, daar zij dan ten allen tijde kunnen stellen dat een lid ongehoorzaam is.

· die zich aan menselijk leven vergrijpen of haat koesteren tegen hun naasten en zich niet met hen willen laten verzoenen[

Je zult maar werkzaam bij de overheid, je word dan bijbels gezien in sommige opvattingen geacht het zwaard te dragen.

die hebzuchtig, verkwistend of verslaafd zijn;

Waar ligt de grens van verkwisting dan wel hebberigheid..wie bepaald dat?

die leugenaars of roddelaars zijn;
kortom, allen die zich in woord en wandel als ongelovigen gedragen.

Wie kan van zich zelf zeggen, dat hij/zij nooit iets slechts uitspreekt van over of een ander?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 jul 2007 13:21

Je kunt er inderdaad nogal wat kanten mee op. De kant van de voorzichtigheid en wijsheid lijkt me altijd nog de beste (en natuurlijk kun je daarover weer van interpretatie verschillen). ;)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 jul 2007 13:25

elbert schreef:Je kunt er inderdaad nogal wat kanten mee op. De kant van de voorzichtigheid en wijsheid lijkt me altijd nog de beste (en natuurlijk kun je daarover weer van interpretatie verschillen). ;)

Ze kunnen er m.i. te veel kanten mee op, zoals de lijst met ergerlijke zonden nu is opgesteld, legt dit imho mij inziens te veel macht neer bij de kerkraad.

Het is helaas maar al te vaak zo, dat macht corrumpteert.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 jul 2007 13:41

Wat mij opvalt is dat er nogal wat GerGem-ers reageren op de censuur van Wagenaar
Allerlei opmerkingen maar dat ze het niet eens zijn met de censuur c.q. leer van de GerGem.
Ik zou zeggen een kerkscheuring hoef je niet meer teweeg brengen, want er zijn kerken met diverse pluimage genoeg die aan jou wensen voldoen.
Waarom bedanken die mensen niet voor de GerGem en gaan naar die kerk waar het een en ander volgens hun opvattingen wel mag. B.V. PKN Ds. Herman Hegger.
Kan je toch in vrede en harmonie kerken en je eigen wil ook nog eens handhaven prachtig toch. Tevens hoef je je niet zo in te spannen en op te letten als je in de wereld bent, zo ruim mogelijke kerk nemen, kan je eigelijk helemaal hoegenaamd met de wereld meedoen en aan het einde van je leven met gesloten geweten zo de hemel in wandelen, mooier kan het niet.

André

Berichtdoor André » 12 jul 2007 13:47

Jantjes schreef:Tevens hoef je je niet zo in te spannen en op te letten als je in de wereld bent, zo ruim mogelijke kerk nemen, kan je eigelijk helemaal hoegenaamd met de wereld meedoen en aan het einde van je leven met gesloten geweten zo de hemel in wandelen, mooier kan het niet.
Misschien zie je een 'kleinigheidje' over het hoofd, ieder mens hier op aarde doet zonden. God ziet alles, zelfs je gedachten.
Maar je bedoelt het wsl cynisch?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 jul 2007 13:49

Harm-J schreef:Ze kunnen er m.i. te veel kanten mee op, zoals de lijst met ergerlijke zonden nu is opgesteld, legt dit imho mij inziens te veel macht neer bij de kerkraad.

Wat is het alternatief voor het opzicht door de kerkenraad? Volgens mij is dat er niet.
Bovendien: de kerkenraad is gekozen door de gemeente. Dus als de gemeente het er niet mee eens is, kunnen er bij de eerstvolgende ambtsdragersverkiezingen tegenkandidaten worden gekozen.

Jantjes schreef:Waarom bedanken die mensen niet voor de GerGem en gaan naar die kerk waar het een en ander volgens hun opvattingen wel mag. B.V. PKN Ds. Herman Hegger.

Erg uitnodigend klinkt dit niet: "als je het er niet mee eens bent, is daar het gat van de deur". :?
Overigens is ds. Hegger PKN, maar kerkt hij bij de GG.

Maareh, het ging hier over avondmaalsmijding, niet over avondmaalsafhouding. :oops:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 jul 2007 14:42

Elbert schreef:
Overigens is ds. Hegger PKN, maar kerkt hij bij de GG.

Hegger kerk niet meer bij de GerGem.
Dominee Herman Hegger preekt al weer een poosje in de PKN, zie op deze website http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws ... =&oId=9326

elbert schreef:
"als je het er niet mee eens bent, is daar het gat van de deur".

Dat is niet zo.
De betreffende personen vinden zelf het gat van de deur wel, want de leer van de GerGem zal niet wijzigen maar door hun kritiek verstevigd worden.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 jul 2007 15:13

Waarover ik mij telkens weer verbaas is dat het je een 'oordeel eten en drinken' altijd weer uitgelegd wordt als: pas op, leef je wel goed, doe je geen zondige dingen, want dan... terwijl Paulus toen iets heel anders bedoeld heeft.
En kerkenraden oefenen dan toezicht uit ( om het niet negatiever te zeggen) of iemand niet over de grens gaat, die gesteld is, o.a. in het Avondmaalsformulier.

Wij worden genodigd aan te gaan aan de Maaltijd van de Heer.
Hij weet heel goed dat wij zondig zijn en dat als wij van de Tafel opstaan weer in de fout gaan en zondigen. Maar toch nodigt Hij ons telkens weer.

Een heel aards voorbeeld: in mijn kinderjaren werden wij soms naar onze kamer gestuurd en kregen 'voor straf geen eten'. Je voelde je volledig buitengesloten.

Het troostvolle is nu dat de Heer dat niet doet, maar ons altijd weer nodigt. Wie zijn wij dan om, om welke reden dan ook, de ander te verbieden aan te gaan?
Maar ook, wie zijn wij om te zeggen dat wij niet kunnen en mogen aangaan, om de zonde in ons?

Terug naar “Archief”