Favoriete bijbelboek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kansloos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kansloos » 18 nov 2003 16:44

ik vind openbaringen heel mooi.
Ik ben van Van den Hoven Vrijgemaakt, mijn ex-leraar heeft ook een site: www.keesvandenhoven.tk

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 18 nov 2003 16:58

ik vind Romeinen, Efeze en Openbaring wel mijn favoriet

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 nov 2003 22:58

Europeaan schreef:Begrijp ik goed dat Johannes onze favoriet is? Hetzij zijn evangelie, hetzij zijn visioenen die we in Openbaring vinden.

Hoe was het ook alweer? De schrijver van de 3 brieven van Johannes is niet dezelfde als de Johannes van het evangelie en Openbaring. Toch?

Ik ben bang dat je dat niet hard gaat maken... :mrgreen: De stijl van de eerste Johannesbrief is wel dezelfde als die van het evangelie, lijkt mij. Daarom zal hij ook wel aan Johannes toegeschreven worden (ondanks het feit dat er geen auteur vermeld wordt).
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 19 nov 2003 07:29

één van mijn favoriete bijbelboeken is: spreuken

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

favoriete bijbelboek

Berichtdoor tanteoranje » 19 nov 2003 10:15

De psalmen: altijd mooi.
Verder lees ik graag de evangelien en het mooiste hoofdstuk daar: Romeinen 21...

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 19 nov 2003 13:46

Ik lees graag in Openbaringen. Daar zou je het apocriefe boek Henoch eens naast moeten lezen. Hoe komt het occultisme in de wereld? Staat in Henoch. Uitverkiezing of genade; of een combinatie van beide? Staat in Henoch, onbegrijpelijk dat dit boek niet in de Bijbel is verschenen. Een kanoniek boek heeft de eigenschap te zijn geïnspireerd door God zelf. Is het visioen van Henoch dat dan niet? In de bijbel wordt zelfs een paar keer lovend over zijn boeken gesproken (Jozua 10:13 en Samuël 1:18). Zeker eens doen.

Online versie op Het boek Henoch
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 nov 2003 14:42

Van mij ook Jacobus, kan ik vanalles uit leren en geeft mij wijsheid en bemoediging.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 nov 2003 16:49

JMvVliet schreef:Ik lees graag in Openbaringen. Daar zou je het apocriefe boek Henoch eens naast moeten lezen. Hoe komt het occultisme in de wereld? Staat in Henoch. Uitverkiezing of genade; of een combinatie van beide? Staat in Henoch, onbegrijpelijk dat dit boek niet in de Bijbel is verschenen. Een kanoniek boek heeft de eigenschap te zijn geïnspireerd door God zelf. Is het visioen van Henoch dat dan niet? In de bijbel wordt zelfs een paar keer lovend over zijn boeken gesproken (Jozua 10:13 en Samuël 1:18). Zeker eens doen.

Reuzen van 3000 voet nadat sommige engelen gemeenschap hebben gehad met mensenvrouwen. Ergens anders kunnen we lezen dat engelen onzijdig zijn. Helemaal nergens vinden we terug dat deze onzijdige wezens een genot naar mensenvrouwen zouden kunnen hebben.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 20 nov 2003 17:56

De cynische prediker is natuurlijk een echt cult-held, het buitenbeentje in de Bijbel. Lang hebben de geleerden erover getwijfeld om hem op te nemen in de canon. Hij spot immers en twijfelt aan heel veel.... zelfs het hiernamaals is voor hem geen zekerheid. Was prediker de eerste vrijzinnige Christen??????

Dies roemde ik de vreugde, dat er voor den mens niets goeds onder de zon is dan te eten, te drinken en vrolijk te zijn; dit blijve hem bij onder zijn moeite, gedurende de levensdagen die God hem geeft onder de zon.

8) 8) 8)
Afbeelding

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 nov 2003 18:21

Inspector Morse schreef:De cynische prediker is natuurlijk een echt cult-held, het buitenbeentje in de Bijbel. Lang hebben de geleerden erover getwijfeld om hem op te nemen in de canon. Hij spot immers en twijfelt aan heel veel.... zelfs het hiernamaals is voor hem geen zekerheid. Was prediker de eerste vrijzinnige Christen??????

Dies roemde ik de vreugde, dat er voor den mens niets goeds onder de zon is dan te eten, te drinken en vrolijk te zijn; dit blijve hem bij onder zijn moeite, gedurende de levensdagen die God hem geeft onder de zon.

8) 8) 8)

Anders neem je de context ff mee 8) :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Mallan

Berichtdoor Mallan » 20 nov 2003 20:44

Jesaja en Prediker,

De hoop en de verwachting op God van Jesaje en de cynsiche houding van de Prediker.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 21 nov 2003 10:05

Kaw schreef:
JMvVliet schreef:Ik lees graag in Openbaringen. Daar zou je het apocriefe boek Henoch eens naast moeten lezen. Hoe komt het occultisme in de wereld? Staat in Henoch. Uitverkiezing of genade; of een combinatie van beide? Staat in Henoch, onbegrijpelijk dat dit boek niet in de Bijbel is verschenen. Een kanoniek boek heeft de eigenschap te zijn geïnspireerd door God zelf. Is het visioen van Henoch dat dan niet? In de bijbel wordt zelfs een paar keer lovend over zijn boeken gesproken (Jozua 10:13 en Samuël 1:18). Zeker eens doen.

Reuzen van 3000 voet nadat sommige engelen gemeenschap hebben gehad met mensenvrouwen. Ergens anders kunnen we lezen dat engelen onzijdig zijn. Helemaal nergens vinden we terug dat deze onzijdige wezens een genot naar mensenvrouwen zouden kunnen hebben.

Waar kunnen we dat dan lezen? Aan deze info heb ik niet zo veel zonder duidelijke verwijzing...

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 nov 2003 10:18

JMvVliet schreef:
Kaw schreef:

Waar kunnen we dat dan lezen? Aan deze info heb ik niet zo veel zonder duidelijke verwijzing...

Henoch schreef:Hoofdstuk 6

1 En het gebeurde dat toen de mensenkinderen talrijk geworden waren, dat er aan hen in die dagen 2 mooie en bevallige dochters geboren werden. En de engelen, de kinderen van de hemel, zagen hen, verlangden naar hen, en zeiden tegen elkaar: 'Kom, laat o­ns vrouwen kiezen vanuit de mensenkinderen 3 en nageslacht bij hen verwekken'. En Semjeza, die hun leider was, zei tegen hen: 'Ik ben bang dat gij niet 4 werkelijk met deze daad zult instemmen, en ik alleen de straf voor een grote zonde zal moeten dragen'. En zij allen antwoordden hem en zeiden: 'Laat o­ns allen met een eed zweren, en o­ns o­nder wederzijds toezicht allen aan elkaar binden 5 om dit plan niet te verlaten, maar het uit te voeren'. Toen zwoeren zij gezamenlijk en verbonden zich eraan 6 door er wederzijds op toe te zien. En het waren er allen tezamen een tweehonderd die in de dagen van Jered neerdaalden op de top van de berg Hermon, en zij noemden het de berg Hermon omdat zij gezworen hadden 7 en zich eraan verbonden hadden door er wederzijds op toe te zien. En dit zijn de namen van hun leiders: Semjeza, hun leider, Areklba, Rameël, Kokablel, Tamlel, Ramlel, Danel, Ezekweël, Barekwijal, 8 Azazel, Armaros, Baterel, Ananel, Zakwiël, Samzepeël, Saterel, Turel, Jomjael, Sariël. Dit zijn hun oversten van tien.

Hoofdstuk 7

1 En alle anderen met hen namen zichzelf vrouwen, en ieder koos er een voor zich, en zij begonnen in hen te gaan en zich met hen te verontreinigen, en zij leerden hen tovernarij 2 en banspreuken, en het insnijden van wortels, en maakten hen vertrouwd met kruiden. En zij 3 werden zwanger, en zij baarden grote reuzen, wier grootte drieduizend(?) el was; Dezen verorberden 4 alles wat de mensen voortbrachten. En toen de mensen ze niet langer konden o­nderhouden, keerden de reuzen zich tegen 5 hen en aten mensen op. En zij begonnen te zondigen tegen vogels, en dieren, en reptielen, en 6 vissen, en eenieder de ander zijn vlees te eten, en het bloed te drinken. Daarna klaagde de aarde de wettelozen aan...

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 21 nov 2003 11:13

Kaw schreef:
JMvVliet schreef:
Kaw schreef:

Helemaal nergens vinden we terug dat deze onzijdige wezens een genot naar mensenvrouwen zouden kunnen hebben.

Ik bedoelde eigenlijk waar je vetgedrukte kunt vinden (onzijdige wezens...)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 nov 2003 14:00

JMvVliet schreef:
Kaw schreef:
JMvVliet schreef:
Kaw schreef:

Luc. 20:35,36. maar zij die waardig gekeurd worden aan de andere wereld en de opstanding uit de doden deel te verkrijgen nemen niet ten huwelijk en worden niet uitgehuwelijkt; zij kunnen immers ook niet meer sterven; want zij zijn aan de engelen gelijk; en daar zij zonen der opstanding zijn, zijn zij zonen G’ds.

Helemaal nergens vinden we terug dat deze onzijdige wezens een genot naar mensenvrouwen zouden kunnen hebben.

Ik bedoelde eigenlijk waar je vetgedrukte kunt vinden (onzijdige wezens...)

Terug naar “Archief”