wat is de ware leer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DJ

wat is de ware leer?

Berichtdoor DJ » 18 nov 2003 12:32

hoe weet je nu zeker wat de goede leer is? ook onder het christendom, maar ook daarbuiten? de christenen zeggen dat hun god de echte is, de moslims ook enz. maar ook binnen de christenwereld: je weet toch nooit echt wat de goede leer is? je wordt er alleen maar door door de war gebracht... wat denken jullie?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 18 nov 2003 12:41

Zoekt en gij zult vinden...

Je kan God zien en ervaren. Heel direct, door Zijn Woord, door gebed, door mensen, door de natuur... Joris heeft in zijn signature staan: "Nader tot God en hij zal tot jou naderen" God kan je die zekerheid krijgen. Hij stuurt zijn Heilige Geest en laat je zien wie Hij is, wat jouw zonde zijn en hoe je verlost kan worden. Dan kan je ware zekerheid vinden.

Overige leer is bijzaak.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 18 nov 2003 12:54

Bs'd

Je zou kunnen beginnen met je gezonde verstand te gebruiken.

Het is een feit dat als jij in India geboren zou zijn, dan had je god een slurf gehad.

Was je in Iran geboren, dan had je nu waarschijnlijk met een machinegeweer rondgerend om ongelovigen te vermoorden in naam van Allah.

Dat je toevallig in een christelijk land geboren bent betekent niet automatisch dat het christendom het enig ware geloof is.

Dus: Gebruik je gezonde verstand.

Daarvoor heeft God het gegeven.

Niet om het op nul te zetten en alleen maar te "geloven" als het aankomt op onmogelijke/onlogische dingen in het geloof.

Eliyahu

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 nov 2003 12:54

Van een leer is nog nooit iemand dichter bij God gekomen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 nov 2003 13:30

En van een gezond verstand ook niet.

Ik zou zeggen: Smaakt en ziet dat de Heere goed is. (Ps. 34:9)
Je kunt God echt ervaren als een levend wezen die zich bekommert om jouwn welzijn. Ik heb dit het weekend weer mogen beleven en het ontroert mij diep.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 18 nov 2003 13:38

Kaw schreef:Ik heb dit het weekend weer mogen beleven en het ontroert mij diep.

Vertel?
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 nov 2003 13:40

In de Hemel is de ware leer.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 nov 2003 13:50

Ik heb donderdag na dat ik weer zwaar gezondigd had, God mijn hopeloze situatie voorgelegd. Ik had die avond een tekst gelezen waar Paulus schreef dat een bekeerde ziel niet nog een keer bekeerd kon worden. Dus ik waande mij verloren, omdat God al eerder in mijn leven (vele malen) Zijn liefde heeft betoond en vergeving en kracht tot bekering heeft geschonken. Ik heb het leven van een wedergeboren christen ontvangen, maar ik heb enkel bedorven vruchten voortgebracht. Toen ik dit voor ogen werd gesteld, heb ik God gesmeekt of Hij nog 1 maal genade wilde geven aan mij. Dit heeft Hij gedaan. Hij heeft mij kracht geschonken om mijn werk te doen en om tegen de zonde te strijden. Bovendien heb ik weer lust om Hem te dienen.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 18 nov 2003 14:49

Ikke21 schreef:In de Hemel is de ware leer.

LEER in de Hemel??? daar heb ik nog nooit van gehoord. Volgens mij is in de hemel alleen maar EER!!!
Laatst gewijzigd door Acire op 18 nov 2003 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2003 14:50

Ik meen me aardig te kunnen verplaatsen in de vraag van DJ omdat ik me dit zelf ook regelmatig afvraag. Ik denk dat je sowieso niet van buitenaf kunt vaststellen welke religie de ware is, want welk criterium zou je dan moeten gebruiken? Hooguit kan je erachter komen wat je aanspreekt en wat niet. Als je op dit niveau religies met elkaar gaat vergelijken kan het bijna niet anders of je wordt ofwel atheist, ofwel agnost (die zeggen dat er vast wel een hogere wereld is, maar omdat deze voor de mens toch niet te kennen is dient hij zich er ook niet teveel mee bezig te houden). Ikzelf vind atheisme even 'dom' als geloven in een bepaalde religie, dus dat is geen optie. (Mensen, denk niet dat ik geloven dom vind, maar een argument van atheisten is dat gelovigen dom zijn en dat vind ik dus een typisch geval van de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet want je kunt ook nooit zeker weten dat er geen God is.) En ook agnosticisme is op langere termijn onbevredigend, want je wilt toch 'De Waarheid' weten (tenminste, de meeste mensen wel). Ik denk dat de enige manier om overtuigd te raken van een bepaalde religie is dat je je er serieus aan overgeeft en wacht/zoekt tot/of het je de rust geeft die je zoekt.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 nov 2003 14:51

Acire schreef:
Ikke21 schreef:In de Hemel is de ware leer.

LEER in de Hemel??? daar heb ik nog nooit van gehoord. Volgens mij is in de helmel allen maar EER!!!

Dat snap ik wel, maar ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat er op de aarde zoveel verschillende kerken met 1001 verschillende leren. En in de Hemel is dat niet, daar is maar 1 God en daar is zijn geen verschillende kerken.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 18 nov 2003 14:55

Er is geen ware leer in de kerken. De ware leer vindt je alleen in de Bijbel. En als je dicht bij Jezus blijft, dan leert Hij je hoe je moet geloven.
God kijkt niet naar kerkmuren. Daar werkt Hij dwars doorheen. God heeft in elke kerk Zijn kinderen.
Hij kijkt alleen naar ons hart.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 nov 2003 15:03

Bidt tot God of je mag ontdekken dat de God van de bijbel een levende God is.
Alleen zo kun je ontdekken dat Jahwé de enige levende God is.

Bidt tot God of Hij de diepte van de bijbel aan je wil openbaren. Je zult dan ontdekken dat Hij de bijbel gebruikt om Zijn band met jou te versterken en te verdiepen. Zo kom je er achter dat de bijbel het enige ware Goddelijk Geschrift is die er op aarde te vinden is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2003 15:07

Volgens mij bedoelt DJ welke godsdienst de ware is, niet welke stroming binnen het christendom!
(Want daarvan weet iedereen al wel dat er geen een is die al het gelijk aan zijn kant heeft. Zie in dit verband ook het gesprek tussen Jezus en de Samaritaanse vrouw. Als zij zegt dat de Samaritanen God in Sichem aanbidden en de Joden in Jeruzalem (wat dus verwarrend is), antwoordt Jezus dat God noch in Sichem, noch in Jeruzalem aanbeden zal worden.)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 18 nov 2003 15:29

Het toffe van christen zijn is dat het zich niet beperkt tot lezen in het een of andere boek en vervolgens allerlei wetjes en regeltjes navolgen. Het betekent een levende relatie met God hebben, die jou wil bijstaan als je het moeilijk hebt, die jouw leven wil sturen, en jouw lichaam gebruikt om Hem te dienen.

En dat is meteen het moeilijkste aan het christen zijn. Soms verlang ik ernaar dat God is zoals Allah. Allemaal regeltjes, en zolang je ze maar opvolgt, dan weet je dat Allah blij met je is en dat je later naar de hemel mag. Of dat God, net als bij sommige oosterse godsdiensten, te vinden is in jezelf. Veel meditatie en oefeningen doen die je ontspanning geven, en weten dat jij degene bent die de touwtjes in handen heeft, dat jij bepaalt wat je wilt of niet.

Ik denk juist dat het feit dat God een levende relatie met mensen aan wil gaan, een teken is dat God de enige ware God is die niet alleen bestaat, maar ook nog eens oppermachtig is. En waarvan het goed is om aan Zijn kant te staan. Omdat deze God je niet dwingt tot iets waar je geen zin in hebt, omdat Hij Iemand is om op terug te vallen, en omdat Hij Iemand is die zo ontzagwekkend groot en indrukwekkend is dat wij nietige mensjes Hem nooit zullen begrijpen. Voorwaarde voor zo'n levende relatie is echter wel dat je erkent dat Jezus voor jouw zonden is gestorven, en dat je de Heilige Geest in je hart laat komen om de rest van je leven te laten leiden.

Goed, je kunt ook wel christen (of liever: christelijk) worden op basis van je verstand, en omdat je voors en tegens tegen elkaar hebt weggestreept en daarom hier op uit bent gekomen. Maar zonder Jezus en de Heilige Geest is dat geloof niets anders dan een inhoudsloze slappe hap.

(ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben, anders vraag je maar...)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”