Raido schreef:The Engineer schreef:Dat houdt dus in dat zei het ware verkondigen: rechtzinnige leer. En de rest die dat niet geloven dus verdoemd zijn.
1. Dat houdt dus in dat zei het ware verkondigen: rechtzinnige leer,
dat zeggen ze ja..2. En de rest die dat niet geloven dus verdoemd zijn.
dat niet
Precies. Er is een onderscheid tussen het verwerpen van de dwaling en het verwerpen van de dwalende. De belijdenisgeschriften verwerpen de dwaling, maar niet de dwalende. Dat is precies hetzelfde als dat men de zonde verwerpt, maar de zondaar niet.
Dat is geheel overeenkomstig de Bijbel, die ons oproept om de zonde in onze broeder niet te verdragen (Lev. 19:17).
Harm-J schreef:parsifal schreef:Volgens mij ging dat niet over dit soort situaties. De kerk mag best bepalen wat zij voor waar en voor een dwaling houdt.
Eens, in zoverre dat een kerk zich misschien eens wat meer naar binnen zou moeten richten op een eigen leer, i.p.v te veel naar buiten te kijken wat er aan een andere leer als dwaling zou kunnen gelden.
De controverse over de remonstrantie vond plaats
binnen de Gereformeerde Kerk van de 17e eeuw. Daarover moest de kerk dus wel een oordeel vellen. En nee, beoordelen is niet altijd fout, soms is het zelfs geboden. De tekst "oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt" wordt nogal eens gebruikt om elk oordeel te verbieden, maar dit is niet de bedoeling van deze tekst. Wat bedoeld wordt is dat ons oordeel rechtvaardig moet zijn. Is het dat niet, dan halen we een oordeel over onszelf.
Riska schreef:Wullimpie schreef:Ze verwerpen de dwaling, niet de dwalende, dat is aan God.
Waar het The Engineer om gaat is: wie bepaalt wat dwalingen zijn????
De christelijke kerk, naar uitwijzing van het heilig Evangelie, door de Heilige Geest.
Ik zet het hier wat dogmatisch neer, maar mijns inziens bevat dit wel de kern. De christelijke kerk is geroepen om haar leer zuiver te houden. Daartoe is aan haar de Heilige Geest gegeven. De Heilige Geest zal haar in alle waarheid leiden, in zoverre zij zich enkel en alleen op de Schrift baseert. Door middel van de ambten wordt de kerk geregeerd (vooral dit laatste is ontzettend impopulair tegenwoordig, maar wel Bijbels).
Matth. 16:19
En Ik zal u de sleutels van het Koninkrijk der hemelen geven; en wat u bindt op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en wat u ontbindt op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.
Matth. 18:15
Maar als uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga naar hem toe en wijs hem terecht tussen u en hem alleen; als hij naar u luistert, hebt u uw broeder gewonnen.
16 Maar als hij niet naar u luistert, neem er dan nog een of twee met u mee, opdat in de mond van twee of drie getuigen elk woord vaststaat.
17 Als hij niet naar hen luistert, zeg het dan tegen de gemeente. En als hij ook niet naar de gemeente luistert, laat hij dan voor u als de heiden en de tollenaar zijn.
18 Voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u op de aarde bindt, zal in de hemel gebonden zijn; en alles wat u op de aarde ontbindt, zal in de hemel ontbonden zijn.
1 Kor. 5:12b
Oordeelt u niet alleen hen die binnen zijn?
13 Maar hen die buiten zijn, oordeelt God. En doe de boosdoener uit uw midden weg.
1 Kor. 6:1
Durft iemand van u, die een geschil heeft met een ander, zijn recht te zoeken bij de onrechtvaardigen en niet bij de heiligen?
2 Weet u niet dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En als door u de wereld geoordeeld wordt, bent u dan ongeschikt voor de meest onbeduidende rechtszaken?
3 Weet u niet dat wij engelen zullen oordelen? Hoeveel te meer dan alledaagse dingen?
4 Als u dus rechtszaken hebt over alledaagse dingen, stel dan hen aan die in de gemeente niet in aanzien zijn.
5 Tot beschaming zeg ik u dit. Is er dan onder u geen enkel wijs mens, die in staat zal zijn een oordeel te vellen in een geschil tussen broeders?
Openbaring 2:2
Ik weet uw werken en uw inspanning en uw volharding, en dat u slechte mensen niet kunt verdragen. U hebt hen op de proef gesteld die van zichzelf zeggen dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en U hebt ontdekt dat zij leugenaars zijn.
Openbaring 2:6
Maar dit hebt u dat u de werken van de Nikolaïeten haat, die ook Ik haat.
Openbaring 2:14
Maar Ik heb enkele dingen tegen u, namelijk dat er onder u zijn die zich houden aan de leer van Bileam, die aan Balak leerde voor de Israëlieten een struikelblok neer te leggen, opdat zij afgodenoffers zouden eten en hoererij bedrijven.
15 Zo zijn er ook onder u die zich houden aan de leer van de Nikolaïeten en dat haat Ik.
16 Bekeer u. Zo niet, dan kom Ik spoedig tot u en zal tegen hen oorlog voeren met het zwaard van Mijn mond.
Openbaring 2:20
Maar Ik heb enkele dingen tegen u, dat u de vrouw iIzébel, die van zichzelf zegt dat ze een profetes is, ongemoeid haar gang laat gaan om te onderwijzen en Mijn dienstknechten te misleiden, zodat zij hoererij bedrijven en afgodenoffer eten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)