Dan zou de SGP ook moeten vinden, zoals al eerder gezegd in dit topic, dat overspel door steniging gestraft moet worden... consequent is de SGP in elk geval niet!
Nee, dat vindt de SGP inderdaad niet omdat de SGP er van overtuigd is (net als het hele gereformeerde christendom) dat die weten golden voor Israel, en niet voor de volkeren waar wij onder vallen.
Bovendien zou dan nog steeds iemand de dodelijke injectie of wat dan ook moeten geven. Die iemand ontneemt dan iemands leven.
Waarmee een moord begaan is. Die weer met de doodstraf gestraft moet worden...
Nee, althans niet volgens 'de SGP';) Daar kom ik zo op.
Ja en dan? Wie doodt die persoon dan uiteindelijk?! Nee, ik weet zeker dat het niet in onze handen ligt om het leven van iemand te nemen. We leven simpelweg niet meer in het jaar 0.
Ook niet in het jaar 2000 voor Christus, de tijd waarin God opdracht gaf om mensen die vermoorden te doden, en ook niet in 300 na Christus waar het volkomen logisch en rechtvaardig was dat de doodstraf bestond, omdat God een rechtvaardige God was. Deze dingen zijn vooral cultureel gebonden. Wij vinden het helemaal niet erg om iemand op te sluiten (dat verdient ie!) maar iemand doden dát is barbaars.. Terwijl in andere culturen de opsluiting een gruwelijke schande is en was en de dood als verlossing wordt gezien.
Terugkomend op wat je schrijft. Wie dood de persoon? Volgens de SGP dood God die persoon, via de overheid bij hande van een mens. Werd in het oude testament de bloedwreker vermoord? Was de bloedwreker de moordenaar? Nee, God was de wreker, maar deed dit door de hand van de bloedwreker.
Iek. Altijd als ik over de SGP praat of denk, dan bekruipt mij een dubbel gevoel: aan de ene kant schaamte, omdat zo'n partij zichzelf christelijk noemt en ik mijzelf ook... en ik wil nooit met de SGP geassocieerd worden, aan de andere kant blijdschap dat de SGP het in dit land nooit voor het zeggen zal hebben!
Ik stem ook geen SGP

Kom op man, bij ontvoering bega je een strafbaar feit en in de wet staat nu eenmaal, dat dat niet mag.
Machiavelli's uitgangspunt is dat jij de doodstraf afschrijft omdat je geloof dat moord niet mag (en doodstraf is volgens jou ook moord). Volgens onze wet is vrijheidsberoving in welke vorm dan ook een wetsovertreding, echter celstraf is ook vrijheidsberoving, maar volgens jou wél weer geoorloofd.
Wanneer je het dus, zoals jij op het niveau van 'de wet verbied het' bekijkt is het heel erg moeilijk om vrijheidsberoving als straf te propaganderen en als alternatief aan te bieden voor de levensberoving als straf, omdat deze volgens jou niet mag/hoort.