Brieven van Paulus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 18 nov 2003 09:48

Een belangrijk punt wat je in je achterhoofd moet houden bij het lezen van Paulus' brieven is het feit dat die niet tegenstrijdig is met de evangeliebeschrijvingen, maar daar een aanvulling op is! In de evangelien staat namelijk niet alles compleet, dat is ook onmogelijk dan zo alleen het evangelie van Lukas al meer dan de complete Bijbel zijn, als er alles details enzo over Jezus' boodschap in zouden staan en zijn levenswandel! In de evangelien staat wat God heeft goedgedacht om aan de latere geslachten bekend te maken.

Zie ook de tekst aan het eind van het evangelie van Johannes 21: 25 (GNB): Jezus heeft nog veel meer gedaan, maar als dat allemaal stuk voor stuk werd opgeschreven, zou er op de wereld, denk ik, niet genoeg plaats zijn voor de boeken die dan geschreven zouden moeten worden.

Paulus vermeldt in zijn brieven een gedeelte van wat hij aan de gemeenten heeft gepredikt. Elke brief heeft vaak weer een andere invalshoek, naar gelang van problemen en vragen in die gemeente. Paulus is geinspireerd door de Heilige Geest na zijn bekering naar Damascus, dus zijn prediking is het Ware Evangelie!
----Kijk vooruit voordat je eeuwig achteruit moet kijken---

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 nov 2003 11:51

Paulus vermeldt in zijn brieven een gedeelte van wat hij aan de gemeenten heeft gepredikt. Elke brief heeft vaak weer een andere invalshoek, naar gelang van problemen en vragen in die gemeente. Paulus is geinspireerd door de Heilige Geest na zijn bekering naar Damascus, dus zijn prediking is het Ware Evangelie!
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, alleen wil ik wel aandacht voor het feit dat sommige uitspraken toch ook veel van Paulus eigen mening in zich hebben.

Bijvoorbeeld zijn uitspraken over het huwelijk, Paulus is daar eigenlijk nogal negatief over, terwijl je dat verder in de Bijbel naar mijn weten nauwelijks tegenkomt.

dat klopt niet helemaal, de RK heeft dezelfde canon en dezelfe apocriefen als de protestantse kerken maar ze geven verschillende waarde aan die apocriefen dan de protestanten. Want de canon van het NT is definitief bepaald rond de vierde eeuw na de Messias, toen de kerk van de Messias nog een was en er niet iets was van een RK enzo. Het verschil zit hem nogmaals in de waarde die men hecht aan de apocriefen.
In de vierde eeuw na Christus, dat is toch minimaal 300 jaar later. Het is goed dat ze toen keuzes gemaakt hebben, het is ook goed om in je achterhoofd te houden dat die keuze niet voor altijd definitief hoeft te zijn. Je kunt stellen dat de synode toen Goddelijk geinspireerd is om de Bijbel in die samenstelling te bepalen; het is echter ook mogelijk dat na 1700 jaar de samenstelling kan veranderen, ook door Goddelijke inspiratie (Deze laatste opmerking is puur hypothetisch bedoeld, ik zou de Bijbel niet zo snel in samenstelling willen veranderen, maar het is wel goed om aandacht te hebben voor diverse haken en ogen).

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 18 nov 2003 12:17

Carlo schreef:Een belangrijk punt wat je in je achterhoofd moet houden bij het lezen van Paulus' brieven is het feit dat die niet tegenstrijdig is met de evangeliebeschrijvingen, maar daar een aanvulling op is!

Bs'd

Daar wringt de schoen nogal. Zoals iedereen wel weet, ik hoef daarvoor geen bijbelteksten te gaan aandragen, Paulus schaft de wet af.

En, ook in deze draad heb ik dit al gepost en geen antwoord op gekregen, dit is wat JC er van zegt:

Hier is een hele duidelijke uitspraak van JC, die door Paulus en de christenheid naar de vuilnisbak verwezen wordt. Ik heb deze vraag al een paar keer gesteld in een ander onderwerp, maar ik krijg er geen antwoord antwoord op. Misschien hier....:

"Vervullen" betekend "voldoen aan". En niet afschaffen of iets dergelijks.

"Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen."
Matt 5:17-19.

Dus Paulus begint wel degelijk een hele nieuwe religie die niets te maken heeft met de woorden van JC.

Eliyahu

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 18 nov 2003 12:50

Eliyahu schreef:"Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen."

17: Er was geen tegenstelling tussen Jezus en Zijn leer aan de ene kant en het OT (wet en profeten) aan de andere kant. Hij heeft de wet niet ontbonden, maar juist op een volkomen wijze naar haar ware bedoeling gehoorzaamd en Hij heeft de boeken der profeten niet ongeldig verklaart, maar profetien werkelijkheid laten worden.
Met de komst van Jezus, die de beloofde profeet als Mozes (Deut.18:15,18 ) is, zijn de tijden van vervulling aangebroken, de Messiaanse tijd, waarover de profeten hebben geprofeteerd (oa Jer.31:31-34, Ezech.11:19-20). Hoewel er dus geen sprake is van een ontbinden van het gezag van het OT, is het wel zo dat de wet en wil van God nu in een andere gedaante verschijnen en dat de beloften en eisen van het Koninkrijk van God die van het oude verbond overtreffen, zoals te lezen valt in de volgende versen (vs.21-48 ). De wet behoudt dus zijn geldigheid, echter niet in zichzelf, maar in de vervulling, in de eisen nvan het Koninkrijk van God (vgl vs 18 ).

18: Met de jota en de tittel benadrukt Jezus dat de Schrift onverkort tot in de kleinste details van kracht blijft. Maar met het dubbele 'totdat' spreekt Hij over de termijn van de geldigheid: 'totdat hemel en aarde voorbijgaan', dwz tot het einde van deze wereld (Openb.20:11; 21:1); 'totdat alles geschied is', dwz totdat alles wat in de schrift staat zijn vervulling heeft gevonden (vs 17). Het eerste totdat spreekt over het tijdstip tot wanneer de uitspraak geldig blijft, het tweede over het doel, dat bereikt moet worden. In deze tijd van de verkondigingvan het Evangelie voor het einde van deze wereld, zal geen enkel deel van de wetr of van de Schrift onvervuld wegvallen. Wel heft de gedeeltelijke vervulling van de profetieen, namelijk van de voorlopige komst van het Koninkrijk van God, de wet van het oude verbond nu al gedeeltelijk op.

19: De Farizeeen leerden een onderscheid tussen verschillende geboden. Ze hadden de wet ingedeeld in 248 geboden en 365 verboden en hielden heftige discussies over de vraag welke geboden als de belangrijkste beschouwd moesten worden.
Jezus reageert hier op het idee dat het OT en met name de wet een verzameling van afzonderlijke geboden zou zijn, waarin men naar believen enige gedeelten als meer en andere als minder geldend zou kunnen beschouwen. Hij leert zijn discipelen de ondeelbaarheid van de Schrift tot in de kleinste onderdelen. Klein in groot in het Koninkrijk der hemelen. Het Koninkrijk van God bestaat moet uit een grijze zaligheid zonder onderscheid. Er is sprake van indeling en zelfs van rangorde (vgl Math.5:12; 6:20; 10:41-42). TRouw en ontrouw aan de schrift in leer en praktijk zal een maatstaf (niet de enige, zie oa 5:11-12) zijn voor het ontvangen van loon.
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 18 nov 2003 13:04

Bs’d

In deze tijd van de verkondigingvan het Evangelie voor het einde van deze wereld, zal geen enkel deel van de wetr of van de Schrift onvervuld wegvallen. Wel heft de gedeeltelijke vervulling van de profetieen, namelijk van de voorlopige komst van het Koninkrijk van God, de wet van het oude verbond nu al gedeeltelijk op.

JC zegt: "Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen."

Zeeg zegt: “Er valt niets van de wet weg, het is alleen gedeeltelijk opgeheven”.

Als ik het zo lees Zeeg, dan val jij onder diegenen waarvan JC zegt: “Hij zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen.”

Eliyahu

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 18 nov 2003 14:30

Sorry, maar even een off-topic vraagje aan Eliyahu: wat betekent die groet van jou aan het begin van iedere post, "Bs'd"? Ben ik benieuwd naar :) . Is het Hebreeuws of Jiddisch of wat dan ook?
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 18 nov 2003 19:05

Eliyahu,

wat bedoel je met JC: John Campuis, Jan Coetsier of misschien jouw held Johan Cruijff???? :( ik vind het behoorlijk triest om Jezus Christus principieel als JC te schrijven. zeg dan gewoon Jezus als jij vind dat Hij niet de Christus was!!! Met de naam Jezus zal je geen moeite hebben want dat was een heel normale naam in het Israel van toen.....

denk er eens over ik hoor je reactie graag

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 nov 2003 22:37

Carlo schreef:Eliyahu,

wat bedoel je met JC: John Campuis, Jan Coetsier of misschien jouw held Johan Cruijff???? :( ik vind het behoorlijk triest om Jezus Christus principieel als JC te schrijven. zeg dan gewoon Jezus als jij vind dat Hij niet de Christus was!!! Met de naam Jezus zal je geen moeite hebben want dat was een heel normale naam in het Israel van toen.....

Goed!!! :D Ik vind het ook behoorlijk denigrerend klinken...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 18 nov 2003 23:38

padvinder schreef:Sorry, maar even een off-topic vraagje aan Eliyahu: wat betekent die groet van jou aan het begin van iedere post, "Bs'd"? Ben ik benieuwd naar :) . Is het Hebreeuws of Jiddisch of wat dan ook?

Bs'd

Het is een afkorting van de aramese uitdrukking: Ba siata desmaja, en het betekent: Met de hulp des hemels.

Eliyahu

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 18 nov 2003 23:42

Gershwin schreef:

Goed!!! :D Ik vind het ook behoorlijk denigrerend klinken...

Bs'd

Kom kom jongens, niet van die lange teentjes.

Ik gebruik veel afkortingen, dat typt gewoon ff sneller. :)

En zo gewoon is die naam niet. Wie was de oppergod van de oude grieken?

Hoe heet de christelijke man-god? Je-Zeus.

Voel je het probleem?

Voeg daar aan toe de torah: "De naam van andere goden zult gij niet noemen, hij zal uit uw mond niet gehoord worden." Exodus 23:13

En dan begrijp je dat ik het toch liever mijd.

Eliyahu

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 19 nov 2003 08:56

Eliyahu,

en weet je wat de equivalent van Jezus in het OT was, dat weet je vast wel: Jeshua ---> Jozua, het is een nuance die je vergeet te vermelden... toch niet met opzet he? :?

jouw argumenten spreken ook nogeens zichzelf tegen namelijk:
1 het typt sneller
2 het is in jou opzicht dat je de naam van een andere god niet mag noemen

dat laatste is voor jou de reden en die eerste is een dooddoener toch?

Als ik iemand een leugenaar vind of ik vind het een vreselijk persoon ga ik hem toch ook niet afkorten! Ik noem Adolf Hitler toch ook niet AH? Kom op ik vind dat heel zielig hoor. Bovendien als jij vind dat Jezus Christus geen God of MEssias is, dan heb jij geen last van die tekst uit Exodus, want dan noem je geen naam van een andere God ( los van het feit dat Jezus geen aparte Godheid is, maar een van de 3 personen Gods), probleem opgelost toch?

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 19 nov 2003 09:30

en weet je wat de equivalent van Jezus in het OT was, dat weet je vast wel: Jeshua ---> Jozua, het is een nuance die je vergeet te vermelden... toch niet met opzet he? :?

Feit is dat er in het Grieks "Iesous" staat, en niet "Jeshua", of enig andere hebreeuwse term.

jouw argumenten spreken ook nogeens zichzelf tegen namelijk:
1 het typt sneller

Dit is gewoon een feit. Je zal mij ook nooit "oude testament" zien typen, maar gewoon OT.

2 het is in jou opzicht dat je de naam van een andere god niet mag noemen

dat laatste is voor jou de reden en die eerste is een dooddoener toch?

Als ik iemand een leugenaar vind of ik vind het een vreselijk persoon ga ik hem toch ook niet afkorten! Ik noem Adolf Hitler toch ook niet AH? Kom op ik vind dat heel zielig hoor. Bovendien als jij vind dat Jezus Christus geen God of MEssias is, dan heb jij geen last van die tekst uit Exodus, want dan noem je geen naam van een andere God ( los van het feit dat Jezus geen aparte Godheid is, maar een van de 3 personen Gods), probleem opgelost toch?

Dat er maar 1 God is, J-H-W-H, dat is een algemeen bekend feit. (behalve bij de christenen dan)
Dus elke andere god is per definitie een afgod.
En toch mag die naam niet uitgesproken worden.

Nou is typen niet uitspreken, maar toch vermijd ik het liever.

En er is niks beledigends of denigrerends aan de afkorting JC.

Eliyahu
Laatst gewijzigd door Eliyahu op 19 nov 2003 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 19 nov 2003 10:18

Eliyuhu,

is het gek dat er in de Griekse tekst Griekse namen worden gebruikt??? In onze vertalingen staat toch ook Jezus toch niet Iesous !! Het is algemeen aanvaard dat Jezus de Griekse equivalent is van Jozua.

Jammer dat je geen antwoord/ reactie hebt gegeven op mijn quote dat als jij Jezus niet erkent als een van de onderscheiden maar niet deelbare Personen van de Drieenheid, maar enige God, maar Jezus alleen ziet als een (dwaal)leraar, je probleem is opgelost. Kijk de Allah van de moslims kun je als ware God of afgod zien klaar. Jij en ik zien Allah niet als de ware God, dus als afgod. Daarop zou dan die tekst van toepassing kunnen zijn. Maar voor Jezus Christus is dat anders, je ziet Hem als Gods Zoon of als leraar of leugenaar. Snap je het verschil. Dus wat blijft dan je probleem?

Dat er maar 1 God is, J-H-W-H, dat is een algemeen bekend feit. (behalve bij de christenen dan)

ik geloof ook dat J-H-W-H de enige God is die er bestaat, alleen openbaart Hij zich aan de mensheid in 3 personen die ondeelbaar zijn, maar wel onderscheiden. Hoe dat precies ziet? Dat is een mysterie: verborgenheid van de godzaligheid. Hoe kan een mens met een verduistert verstand de eeuwige heilige God doorgronden? Daarom is het ook een Godsdienst, juist een dienst aan de eeuwige God, die ons heeft geopenbaard wat Hij heeft goedgedacht. Niet alles is ons geopenbaard en verklaard, maar dat is ook geloven: wat niet met het verstand klein te krijgen is, moet je God op zijn WOord geloven.

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 19 nov 2003 10:51

Carlo schreef:Eliyuhu,

is het gek dat er in de Griekse tekst Griekse namen worden gebruikt??? In onze vertalingen staat toch ook Jezus toch niet Iesous !! Het is algemeen aanvaard dat Jezus de Griekse equivalent is van Jozua.

Jammer dat je geen antwoord/ reactie hebt gegeven op mijn quote dat als jij Jezus niet erkent als een van de onderscheiden maar niet deelbare Personen van de Drieenheid, maar enige God, maar Jezus alleen ziet als een (dwaal)leraar, je probleem is opgelost.

Bs’d

Ik heb getracht dit uit te leggen door te zeggen dat Ex per definitie spreekt over ANDERE goden dan J-H-W-H.
Ik geloof niet dat JC een god is/was. Maar 2.000.000.000 christenen geloven dat wel. Daarom is hij voor mij een "andere god/afgod".

En Ex 23:13 verbiedt het uitspreken van die namen.

Kijk de Allah van de moslims kun je als ware God of afgod zien klaar. Jij en ik zien Allah niet als de ware God, dus als afgod. Daarop zou dan die tekst van toepassing kunnen zijn. Maar voor Jezus Christus is dat anders, je ziet Hem als Gods Zoon of als leraar of leugenaar. Snap je het verschil. Dus wat blijft dan je probleem?

Zie boven. Overigens geloven de arabieren in 1 God die 1 is, de God van Abraham, Izak, en Jakob. "Allah" is het arabische equivalent van het hebreeuwse woord "El" wat (meestal) God betekend.
Dus de arabieren worden niet gezien als afgodendienaars, en een jood mag in een moskee bidden, maar niet in een kerk.

ik geloof ook dat J-H-W-H de enige God is die er bestaat, alleen openbaart Hij zich aan de mensheid in 3 personen die ondeelbaar zijn, maar wel onderscheiden. Hoe dat precies ziet? Dat is een mysterie: verborgenheid van de godzaligheid. Hoe kan een mens met een verduistert verstand de eeuwige heilige God doorgronden? Daarom is het ook een Godsdienst, juist een dienst aan de eeuwige God, die ons heeft geopenbaard wat Hij heeft goedgedacht. Niet alles is ons geopenbaard en verklaard, maar dat is ook geloven: wat niet met het verstand klein te krijgen is, moet je God op zijn WOord geloven.

Als je zegt: JC = J-H-W-H, dan loop je tegen de volgende problemen aan:

Als iemand zegt dat JC dezelfde is als J-H-W-H, dan zit je dus met het feit dat God zijn eigen zoon is.

Dan zit je met het feit dat als JC tot zijn vader bidt, dat God dan tot zichzelf bidt.

Lukas 22:41-42; "…, en bad deze woorden: … doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede!" Dus hier had God een andere wil dan zichzelf?

Zelfs in de hemel is JC ondergeschikt aan de Vader volgens 1 Korintiers 15:28, Matteus 20:23, Filippenzen 2:9.
God ondergeschikt aan zichzelf?

Toen JC aan het kruis hing riep hij uit: "Mijn G.d, mijn G.d, waarom hebt Gij mij verlaten?" Matteus 27:46.
Verliet God zichzelf?

“zo zoekt hetgeen boven is, waar Christus is, zittende ter rechterhand Gods;” Colossenzen 3:1
God zit aan zijn eigen rechterhand?

God is doodgegaan aan het kruis, geslacht door zijn eigen schepselen?
In dat geval: Wie heeft hem uit de dood opgewekt?

Die hele theorie zit net zo onlogisch en onmogelijk in elkaar als de drie-eenheidstheorie.

Het gaat lijnrecht in tegen wat God zegt: “Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is 1!” Deut 6:4.

God zegt in het hele begin van het geven van de wet: “Toen sprak God al deze woorden: Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een jaloers God.” Ex 20.

Wat jij doet is God presenteren als een mens, iets wat God als eerste verboden heeft.
Dat deden de Israelieten ook eens, God presenteren, niet als een mens, maar als een beeld:

“Toen rukte het gehele volk zich de gouden ringen die in hun oren waren, af en zij brachten ze aan Aäron. Hij nam ze van hen aan, gaf er vorm aan met een stift en maakte er een gegoten kalf van. En zij zeiden: Dit is uw god, Israël, die u uit het land Egypte heeft gevoerd. Toen Aäron dat zag, bouwde hij daarvóór een altaar en riep uit: Morgen is er een feest voor J-H-W-H!” Exodus 32:4-6

De israeliten maakten de fout zich de enig ware God voor te stellen als een gouden kalf.
Dit was afgodendienst, en God bestrafte dat met duizenden doden onder de israeliten.

Nu, duizenden jaren later, maakt het christendom weer dezelfde fout zich een beeld te maken van God. Niet een gouden kalf, maar een joodse man die 2000 jaar geleden vermoord is wordt door hen gepresenteerd als de enig ware God. Waarbij de enig ware God die 1 is (zie Deut 6:4 NBG vertaling) gelijk maar in drie stukken gedeeld wordt waarbij gesteld wordt dat God tevens zijn eigen zoon is. ?????

Dat deze onmogelijke constructie en het aanbidden van een dode jood alsof hij God is net zo goed afgodendienst is als het aanbidden van een gouden kalf en en het zeggen: “Dit kalf is J-H-W-H die ons uit Egypte geleid heeft” moge duidelijk zijn.

Eerst werd er een kalf aanbeden als was het God, nu wordt er een mens aanbeden als was hij God.

En God zegt toch heel duidelijk: “GIJ ZULT U GEEN GESNEDEN BEELD MAKEN NOCH ENIGE GESTALTE VAN WAT BOVEN INDE HEMEL, NOCH VAN WAT BENEDEN OP DE AARDE, NOCH VAN WAT IN DE WATEREN ONDER DE AARDE IS. GIJ ZULT U VOOR DIE NIET BUIGEN NOCH HEN DIENEN.”

Eliyahu

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 19 nov 2003 11:15

Eliyuhu,

we kunnen nog uren en uren doorgaan met discusseren maar dat heeft geen zin want er gaapt een heel groot gat tussen ons beiden. Dat gat is het dogma van de Godheid van Jezus. Ik geloof dat Jezus God is en jij gelooft dat niet. Doordat jij dat niet gelooft, ga je redeneren dat Hij dus een afgod is, dat de Christenen een dode Jood aanbidden als God enz. Je geeft heel mooie teksten waaruit blijkt dat er één God namelijk J-W-H-W. Ik geloof in de Heilige Triniteit, dus die teksten over een enig God maken geen indruk want dat geloof ik ook. Ik geloof in één God, de VerbondsGod. Maar wel dat die ondeelbaar maar wel onderscheiden is in 3 Personen.

Ik geloof dat Jezus en God en mens was, beiden 100% dat die naturen niet te mengen zijn, noch te delen. Dat is weer een mysterie, maar daaruit blijkt dat de Christenen geen door mensen bedachten godsdienst hebben, maar een Godsdienst die van de enige en ware God afkomstig is, juist omdat wij mensen niet alles kunnen begrijpen met ons verduisterd verstand.

Terug naar “Archief”