Carlo schreef:Eliyuhu,
is het gek dat er in de Griekse tekst Griekse namen worden gebruikt??? In onze vertalingen staat toch ook Jezus toch niet Iesous !! Het is algemeen aanvaard dat Jezus de Griekse equivalent is van Jozua.
Jammer dat je geen antwoord/ reactie hebt gegeven op mijn quote dat als jij Jezus niet erkent als een van de onderscheiden maar niet deelbare Personen van de Drieenheid, maar enige God, maar Jezus alleen ziet als een (dwaal)leraar, je probleem is opgelost.
Bs’d
Ik heb getracht dit uit te leggen door te zeggen dat Ex per definitie spreekt over ANDERE goden dan J-H-W-H.
Ik geloof niet dat JC een god is/was. Maar 2.000.000.000 christenen geloven dat wel. Daarom is hij voor mij een "andere god/afgod".
En Ex 23:13 verbiedt het uitspreken van die namen.
Kijk de Allah van de moslims kun je als ware God of afgod zien klaar. Jij en ik zien Allah niet als de ware God, dus als afgod. Daarop zou dan die tekst van toepassing kunnen zijn. Maar voor Jezus Christus is dat anders, je ziet Hem als Gods Zoon of als leraar of leugenaar. Snap je het verschil. Dus wat blijft dan je probleem?
Zie boven. Overigens geloven de arabieren in 1 God die 1 is, de God van Abraham, Izak, en Jakob. "Allah" is het arabische equivalent van het hebreeuwse woord "El" wat (meestal) God betekend.
Dus de arabieren worden niet gezien als afgodendienaars, en een jood mag in een moskee bidden, maar niet in een kerk.
Dat er maar 1 God is, J-H-W-H, dat is een algemeen bekend feit. (behalve bij de christenen dan)
Dus elke andere god is per definitie een afgod.
ik geloof ook dat J-H-W-H de enige God is die er bestaat, alleen openbaart Hij zich aan de mensheid in 3 personen die ondeelbaar zijn, maar wel onderscheiden. Hoe dat precies ziet? Dat is een mysterie: verborgenheid van de godzaligheid. Hoe kan een mens met een verduistert verstand de eeuwige heilige God doorgronden? Daarom is het ook een Godsdienst, juist een dienst aan de eeuwige God, die ons heeft geopenbaard wat Hij heeft goedgedacht. Niet alles is ons geopenbaard en verklaard, maar dat is ook geloven: wat niet met het verstand klein te krijgen is, moet je God op zijn WOord geloven.
Als je zegt: JC = J-H-W-H, dan loop je tegen de volgende problemen aan:
Als iemand zegt dat JC dezelfde is als J-H-W-H, dan zit je dus met het feit dat God zijn eigen zoon is.
Dan zit je met het feit dat als JC tot zijn vader bidt, dat God dan tot zichzelf bidt.
Lukas 22:41-42; "…, en bad deze woorden: … doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede!" Dus hier had God een andere wil dan zichzelf?
Zelfs in de hemel is JC ondergeschikt aan de Vader volgens 1 Korintiers 15:28, Matteus 20:23, Filippenzen 2:9.
God ondergeschikt aan zichzelf?
Toen JC aan het kruis hing riep hij uit: "Mijn G.d, mijn G.d, waarom hebt Gij mij verlaten?" Matteus 27:46.
Verliet God zichzelf?
“zo zoekt hetgeen boven is, waar Christus is, zittende ter rechterhand Gods;” Colossenzen 3:1
God zit aan zijn eigen rechterhand?
God is doodgegaan aan het kruis, geslacht door zijn eigen schepselen?
In dat geval: Wie heeft hem uit de dood opgewekt?
Die hele theorie zit net zo onlogisch en onmogelijk in elkaar als de drie-eenheidstheorie.
Het gaat lijnrecht in tegen wat God zegt: “Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is 1!” Deut 6:4.
God zegt in het hele begin van het geven van de wet: “Toen sprak God al deze woorden: Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een jaloers God.” Ex 20.
Wat jij doet is God presenteren als een mens, iets wat God als eerste verboden heeft.
Dat deden de Israelieten ook eens, God presenteren, niet als een mens, maar als een beeld:
“Toen rukte het gehele volk zich de gouden ringen die in hun oren waren, af en zij brachten ze aan Aäron. Hij nam ze van hen aan, gaf er vorm aan met een stift en maakte er een gegoten kalf van. En zij zeiden: Dit is uw god, Israël, die u uit het land Egypte heeft gevoerd. Toen Aäron dat zag, bouwde hij daarvóór een altaar en riep uit: Morgen is er een feest voor J-H-W-H!” Exodus 32:4-6
De israeliten maakten de fout zich de enig ware God voor te stellen als een gouden kalf.
Dit was afgodendienst, en God bestrafte dat met duizenden doden onder de israeliten.
Nu, duizenden jaren later, maakt het christendom weer dezelfde fout zich een beeld te maken van God. Niet een gouden kalf, maar een joodse man die 2000 jaar geleden vermoord is wordt door hen gepresenteerd als de enig ware God. Waarbij de enig ware God die 1 is (zie Deut 6:4 NBG vertaling) gelijk maar in drie stukken gedeeld wordt waarbij gesteld wordt dat God tevens zijn eigen zoon is. ?????
Dat deze onmogelijke constructie en het aanbidden van een dode jood alsof hij God is net zo goed afgodendienst is als het aanbidden van een gouden kalf en en het zeggen: “Dit kalf is J-H-W-H die ons uit Egypte geleid heeft” moge duidelijk zijn.
Eerst werd er een kalf aanbeden als was het God, nu wordt er een mens aanbeden als was hij God.
En God zegt toch heel duidelijk:
“GIJ ZULT U GEEN GESNEDEN BEELD MAKEN NOCH ENIGE GESTALTE VAN WAT BOVEN INDE HEMEL, NOCH VAN WAT BENEDEN OP DE AARDE, NOCH VAN WAT IN DE WATEREN ONDER DE AARDE IS. GIJ ZULT U VOOR DIE NIET BUIGEN NOCH HEN DIENEN.”
Eliyahu