Christelijke discotheek??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 nov 2003 11:22

Bloempie, ik reageerde op jou reaktie op de mijne, dus ik heb wel degelijk jou stukjes gelezen, maar jij vraagt waarom ik het er niet mee eens ben, dus geef ik jou antwoord, mijn antwoord is dan ook niet persoonlijk op jou gericht.

Ik ben blij dat het er bij ons in de kerk heel anders aan toe gaat en er dan ook niemand ligt te slapen, tuurlijk zijn er mensen die voor de gewoonte naar de kerk gaat, maar een gewoonte kan ook goede uitwerkingen hebben!!
Maar goed begin is bij het veranderen van de kerk, voortaan prijzen we de Heere op een andere manier dan waarop het nu gebeurt.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 nov 2003 16:23

bloempie19 schreef:
Harold schreef:
bloempie19 schreef:
joris schreef:weet je wat ik merk, dansen ga je niet '' doen''. Dansen gaat vanzelf!!!!!

Dat is zo, maar in een gewone discotheek gaat het dansen ook vanzelf.

Dat bedoelde Joris toch ook.

Bij mij gaat dansen voor God ook vanzelf.

Op de plaat van John Bunyan stond de danszaal wel aan de brede weg! :x

Sjofar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sjofar » 14 nov 2003 16:40

caprice schreef:
bloempie19 schreef:
Harold schreef:
bloempie19 schreef:
joris schreef:weet je wat ik merk, dansen ga je niet '' doen''. Dansen gaat vanzelf!!!!!

Dat is zo, maar in een gewone discotheek gaat het dansen ook vanzelf.

Dat bedoelde Joris toch ook.

Bij mij gaat dansen voor God ook vanzelf.

David was er eerder dan John Bunyan en die danste wel.
Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren. Romeinen 14:8

joris

Berichtdoor joris » 14 nov 2003 16:50

En john bunyan is slechts een mens.

Davd was dat ook wel hoor, maar bunyan ken ik niet eens.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 nov 2003 02:59

caprice schreef:

Die plaat van Bunyan klopt natuurlijk van geen kant, maar dat terzijde.

Ik ben vroeger vaak wezen stappen, maar ik kan me niet voorstellen dat het fenomeen discotheek aan te bieden is met een christelijk sausje.

Ik begin al te glimlachen als ik er aan denk, een christelijke discotheek.

De muziek die dan gedraait wordt, is dat dan Martin Mans met een beat eronder? :mrgreen: :mrgreen:

En de danseressen en dansers, zijn die gekleed in lange rokken en zwarte pakken? :mrgreen: :mrgreen:

En om het lichaam te stimuleren, wordt er dan King-pepermunt geslikt? :mrgreen: :mrgreen:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 nov 2003 19:16

Ow, Sabra, lachen met jou 8)
Eventjes over dat dansen en de brede weg van John Bunyan.
DAnsen in de bijbel is wel iets heel anders dan dansen zoals dat in een discotheek voorkomt. Ik heb al teveel kostbare tijd van mijn leven in een disciotheek doorgebracht maar wat daar dansen wordt genoemd is geen dansen. Dat is een soort van helemaal los gaan en het is puur egocentrisme en eigen liefde. Ookal ben je er met vrienden en is het zogenaamd 'gezellig'. Mijn ervaring is ook dat het sexuele aspect behoorlijk nadrukkelijk aanwezig is en de muziek wordt misbruikt om de boel op te zwepen. Je raakt jezelf kwijt en soms doe je dingen waar je later veel spijt van hebt. OP dat moment voel je je een tijger maar achteraf een leeg robotje. Nog niet gesproken over de teksten van de muziek en de vraag of het eigenlijk wel muziek is wat er wordt gedraaid.

Echt nooit meer: God is far away.
Naar mijn idee zou zo'n 'christelijke' discotheek mij daar veel te veel aan doen denken en het zou me niet verbazen dat het precies hetzelfde is alleen dan met een christelijk sausje erover.

Anderzijds geloof ik wel dat echt dansen niet per definitie verkeerd is. Bepaalde volksdansen enzo, wat puur kunst is. Een mens heeft ritme in zn lijf en dat is ook geschapen. Dat kan je ten goede en ten kwade gebruiken. Huppelen voor God, dat lijkt me de mooiste uiting van vreugde die je kan hebben. Puur alleen op God gericht in volle aanbidding. Daar heb je helemaal geen muziek bij nodig en al helemaal geen beat. Slechts Zijn liefde.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 nov 2003 23:00

Meschianza schreef:

Anderzijds geloof ik wel dat echt dansen niet per definitie verkeerd is. Bepaalde volksdansen enzo, wat puur kunst is. Een mens heeft ritme in zn lijf en dat is ook geschapen. Dat kan je ten goede en ten kwade gebruiken. Huppelen voor God, dat lijkt me de mooiste uiting van vreugde die je kan hebben. Puur alleen op God gericht in volle aanbidding. Daar heb je helemaal geen muziek bij nodig en al helemaal geen beat. Slechts Zijn liefde.

Je hebt helemaal gelijk. Soms, als we een psalm zingen in de kerk, dan zou ik ook God wel willen aanbidden, voor Hem willen dansen (of huppelen). Daar hoeft heus niet perse een beat bij te zitten.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 nov 2003 00:12

ik kan me niet voorstellen dat je in zo'n herrie God aanbidt of looft of prijst. je kan amper denken in een discotheek.
ook zware beats kunnen een euforie en gevoelens oproepen (wetenschappelijk bewezen) die niet stroken met Gods beeld van loven en prijzen. of het nou refobeats zijn of niet.
zelf denk ik dat het een goed excuus is voor bepaalde mensen om naar een disco te gaan, onder het mom van christelijk, dan mag het wel.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2003 16:32

Vraagje: waarom zou je niet uit je dak mogen gaan door te dansen? nog een vraagje: moet alle dansen expliciet tot eer van God zijn, of hoort het bij 'genieten'? Nog een vraagje: waarom is een harde beat fout? ik kan me heel goed snoeiharde Hallelujah-gitaarrock of zelfs -trance voorstellen, eerlijk gezegd.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 nov 2003 17:09

Gershwin schreef:Vraagje: waarom zou je niet uit je dak mogen gaan door te dansen? nog een vraagje: moet alle dansen expliciet tot eer van God zijn, of hoort het bij 'genieten'?

Je mag wel dansen, maar dat hoeft niet in een (christelijke) discotheek. Ik geloof dat dat tot eer van God moet zijn. Bij dansen in een disco gaat het ook om het seksuele, iedereen staat met zijn lichaam te showen.

Nog een vraagje: waarom is een harde beat fout? ik kan me heel goed snoeiharde Hallelujah-gitaarrock of zelfs -trance voorstellen, eerlijk gezegd.

Kunnen jou gedachten dan nog naar God gericht zijn? Muziek met een harde beat er in, kan je ook een kick geven, waardoor je door wilt gaan. Je wordt opgezweept door de muziek. Denk jij dat dat is hoe God muziek bedoelt heeft??
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 nov 2003 17:13

volgens mij moet alles wat je doet tot eer van God zijn. ook al lukt dat niet als mens. de reden is bekent.
en snoeiharde muziek lijkt mij niet echt tot eer van God.
bij de vragen op refoweb staat een antwoord van een d.s die daar dieper op ingaat.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2003 17:53

Sorry, maar ik kan bij heel harde muziek soms juist denken: wat is God geweldig! Dat je het negatief ervaart, komt eerder omdat je het met foute dingen associeert, dan omdat het op zichzelf fout zou zijn.
Nog ff toelichting: ik dans zelf nooit, maar moet wel vaak meebewegen :mrgreen:

bloempie19 schreef:Je mag wel dansen, maar dat hoeft niet in een (christelijke) discotheek. Ik geloof dat dat tot eer van God moet zijn. Bij dansen in een disco gaat het ook om het seksuele, iedereen staat met zijn lichaam te showen.

Maar dat hoeft dus niet... het is een risico, maar daar moet iedere bezoeker van een christelijke discotheek juist zijn verantwoordelijkheid in kennen.

bloempie19 schreef:Kunnen jou gedachten dan nog naar God gericht zijn? Muziek met een harde beat er in, kan je ook een kick geven, waardoor je door wilt gaan. Je wordt opgezweept door de muziek. Denk jij dat dat is hoe God muziek bedoelt heeft??

Is extase op zich verkeerd?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 nov 2003 23:32

Gershwin, ik geloof dat je op deze manier grenzen aan het verleggen bent, die je niet verleggen moet. Door middel van een christelijke discotheek balanceer je echt op het randje. De stap om naar een gewone discotheek te gaan wordt steeds kleiner.
Bovendien denk ik ook dat we vaak uit het oog verliezen dat God wil, dat we met eerbied voor Hem naderen. Dus niet door muziek in extase gebracht, schreeuwend en gek doen voor Hem. Ik denk juist dat Hij daar ontzettend veel verdriet van heeft. Voor de koningin doe je dat toch ook niet? Ik zie me al aankomen, met m'n soundblaster met (christelijke) hardcore. Ga ik effe uit m'n dak, omdat ik denk dat ze het leuk vindt om dat te zien.
Laten we dicht bij Jezus blijven, bij Hem schuilen, Hem aanbidden, Hem alle lof toe zingen. En dit op eerbiedige muziek. God is een GOD hoor! Niet zomaar een mens!

Nog even over het in extase zijn: Denk je dat je daardoor eert? Eer je Hem niet meer, als je met beide benen op de grond blijft?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 18 nov 2003 05:18

Gershwin schreef:Sorry, maar ik kan bij heel harde muziek soms juist denken: wat is God geweldig! Dat je het negatief ervaart, komt eerder omdat je het met foute dingen associeert, dan omdat het op zichzelf fout zou zijn.
Nog ff toelichting: ik dans zelf nooit, maar moet wel vaak meebewegen :mrgreen:

Zo kun je ook naar de satanskerk gaan en denken: 'Wat is God geweldig!'
Het slaat nergens op.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 18 nov 2003 08:12

Los van het feit dat ik niet geloof dat God enige voorkeur of afkeur voor bepaalde muziekstijlen heeft, hij is namelijk geest, lees ik hierboven toch wel zinnige dingen. In de meeste discotheken heerst inderdaad een egocentrische mentaliteit, men is enkel gericht op zichzelf en op primaire emoties: sexualiteit, drank, kikcken op muziek. Het heeft iets primitiefs. Het lijkt mij erop dat deze combinatie ideaal is om het innerlijke, goddelijke licht dat in alle mensen aanwezig is te doven ....... Leven in God's geest wordt een stuk moeilijker.
Afbeelding

Terug naar “Archief”