Help ik schiet wijsheid tekort!!!!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

theoloogje
Verkenner
Verkenner

Help ik schiet wijsheid tekort!!!!!!

Berichtdoor theoloogje » 03 jul 2007 23:01

Een vriendin van me zit te dubben al dan niet een relatie te beginnen met een man die 41 is en zijzelf is 22. Op korte termijn is er natuurlijk niks aan de hand maar als het leeftijdsverschil 50-70 is dan gaan de jaartjes ineens welk tellen qua wat je kunt onder nemen. Wat moet ik haar adviseren?

Wat is wijsheid?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 03 jul 2007 23:23

Het beste wat iemand in dat soort gevallen kan geven is je liefde, niet je oordeel of advies.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 03 jul 2007 23:28

Mwah, persoonlijk zou ik het wel op prijs stellen als iemand met wat argumenten voor of tegen zou aankomen...

Maar goed, wat is wijsheid? Mij lijkt het verstandiger om eerst eens wat meer te vertellen. Zijn beiden gelovig? Is de man al getrouwd (geweest)? Zit die man niet in een midlifecrisis ofzo?

Goed, aan de antwoorden hebben we nog steeds niks, want we kennen beide personen simpelweg niet. Neemt niet weg dat we er wel lekker over kunnen discusieren: is een relatie tussen een oud en een jong iemand wel gezond?

theoloogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor theoloogje » 03 jul 2007 23:29

Maar ik heb haar lief en wil dat ze gelukkig wordt en deze keuze kan daar invloed op hebben. Ik wil niet dat ze de keuze maakt en na zeg 30 jaar te zijn 20 jaar ongelukkig is

theoloogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor theoloogje » 03 jul 2007 23:31

Bevlogen schreef:Mwah, persoonlijk zou ik het wel op prijs stellen als iemand met wat argumenten voor of tegen zou aankomen...

Maar goed, wat is wijsheid? Mij lijkt het verstandiger om eerst eens wat meer te vertellen. Zijn beiden gelovig? Is de man al getrouwd (geweest)? Zit die man niet in een midlifecrisis ofzo?

Goed, aan de antwoorden hebben we nog steeds niks, want we kennen beide personen simpelweg niet. Neemt niet weg dat we er wel lekker over kunnen discusieren: is een relatie tussen een oud en een jong iemand wel gezond?

Nee hij zit niet in een midlife crises en de man is nog niet getrouwd geweest en de man is niet gelovig en zij wel. Zij is behoorlijk volwassen voor haar leeftijd maar heeft het zwaar en heeft iemand nodig die haar begrijpt en dat doet hij kennelijk

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 03 jul 2007 23:33

Bevlogen schreef: is een relatie tussen een oud en een jong iemand wel gezond?

Is per situatie verschillend lijkt mij?

theoloogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor theoloogje » 03 jul 2007 23:37

Harm-J schreef:
Bevlogen schreef: is een relatie tussen een oud en een jong iemand wel gezond?

Is per situatie verschillend lijkt mij?

Ik denk dan ook liefde is zekerder dan hoe oud iemand wordt

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 jul 2007 00:19

Bevlogen schreef:Neemt niet weg dat we er wel lekker over kunnen discusieren: is een relatie tussen een oud en een jong iemand wel gezond?

theoloogje schreef:de man is niet gelovig en zij wel.

Om de discussie in zwang te brengen, het lijkt mij zo dat bij een situatie van: 'de man is niet gelovig en zij wel' het (voor)oordeel klaar ligt.! Misschien nog wel meer, als er aan toegevoegd wordt dat hij 41 is en zij 22 ?

theoloogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor theoloogje » 04 jul 2007 00:24

Harm-J schreef:
Bevlogen schreef:
Om de discussie in zwang te brengen, het lijkt mij zo dat bij een situatie van: 'de man is niet gelovig en zij wel' het (voor)oordeel klaar ligt.! Misschien nog wel meer, als er aan toegevoegd wordt dat hij 41 is en zij 22 ?

Is het niet zo dat een mens volwassen wordt door zijn eigen keuzes te maken?
Laatst gewijzigd door theoloogje op 04 jul 2007 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.

theoloogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor theoloogje » 04 jul 2007 00:24

Harm-J schreef:
Bevlogen schreef:

Is het niet zo dat een mens volwassen wordt door zijn eigen keuzes te maken?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 jul 2007 00:29

theoloogje schreef:Is het niet zo dat een mens volwassen wordt door zijn eigen keuzes te maken?

Doet mij denken aan een tekst van William Shakespeare: 'Wat liefde kan, durft liefde ook te beproeven'. Wat ik daar mee bedoel is, dat ik zeker denk dat een mens volwassen kan worden door zijn eigen keuze's te maken.

Het in situaties als deze, heel moeilijk om een advies te geven, soms luisteren mensen, soms werkt een advies juist averechts. Dat laatste misschien nog wel meer als iemand het gevoel krijgt dat veel mensen ergens op voorhand al tegen zijn.

Mensen geven vaak een advies van uit hun "ik" eigen visie, dit zonder zich eerst in de ander verplaatst te hebben.

theoloogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor theoloogje » 04 jul 2007 00:44

Harm-J schreef:
theoloogje schreef:
Mensen geven vaak een advies van uit hun "ik" eigen visie, dit zonder zich eerst in de ander verplaatst te hebben.

En dit is geleid door ervaring maar die ervaring is zo persoonsgebonden dat het lang niet altijd toepasbaar is.

Het lijkt allemaal een kwestie van kans en risico. Het kan goed gaan en het kan niet goed gaan. De crux voor haar is dat als zij straks 40 is en nog veel wil ondernemen en hij 60 is en dat niet meer wil wat dan?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 jul 2007 00:59

theoloogje schreef:En dit is geleid door ervaring maar die ervaring is zo persoonsgebonden dat het lang niet altijd toepasbaar is.

Vaak wel.

theoloogje schreef:Het lijkt allemaal een kwestie van kans en risico. Het kan goed gaan en het kan niet goed gaan. De crux voor haar is dat als zij straks 40 is en nog veel wil ondernemen en hij 60 is en dat niet meer wil wat dan?

Hmm.. het lijkt mij moeilijk om te spreken bij het aangaan of in een relatie van een kans of risico. 'Persoonlijk' lijkt mij dat bij ware liefde er geen sprake hoeft te zijn van een later crux. Het is misschien wel verstandig dat iemand er wel zelf van te voren over na moet denken, als het toch geen ware liefde blijkt te zijn, kan de crux wel eens het kernprobleem worden.

Een andere kant, kan zijn, dat sommige dingen zich met de tijd zelf wel oplossen of in het juiste perspectief vallen. Haar visie over later, als zij 40 is, kan als zij echt 40 is en hij 60 is wel weer heel anders zijn dan nu.

Ik weet echt niet wat wijsheid is, w.b.t. jouw eerdere vraag: 'Wat moet ik haar adviseren'?

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 04 jul 2007 05:22

Ik denk dat ze goed bij zichzelf na moet gaan wat ze precies voor deze man voelt. En dan bedoel ik niet direct of er sprake is van liefde, maar meer welk 'soort' liefde. Als ik eerdere posts lees komt bij mij de vraag naar boven of ze een partner nodig heeft die haar begrijpt of meer een vaderfiguur.
Als er liefde is als partners onder elkaar, lijkt me dat dat op latere leeftijd geen problemen hoeft te geven, dan sta je gewoon anders in je relatie als de meeste stellen om je heen, maar er zal ongetwijfeld nog genoeg overblijven om samen te doen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2007 07:13

Zoals eerder gezegd: verschil in geloof lijkt me een groter bezwaar dan de leeftijd. Je hoort wel vaker van zulke verschillen, ook van stellen die al jaren gelukkig getrouwd zijn (al zal er misschien toch een groter risico aan kleven dat het misgaat).

Terug naar “Archief”