Scheiding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jnien

Berichtdoor jnien » 03 jul 2007 16:13

Dat is ook wel de overweging die meestal gemaakt word denk ik.!
En dat is misschien ook wel juist het frustrerende; beide is slecht, dus wat kies je dan..
En ik denk dat een kind dan toch altijd het liefst ondanks alles zijn ouders bij elkaar ziet. Omdat dat 'zo hoort'. Al is het niet voor jezelf, dan wel voor wat anderen over jou en je gezin en ouders zullen denken.
Als er ruzies zijn blijft dat binnenshuis, een scheiding treedt naar buiten..
Zelf vond ik dat vooral aan het begin erg lastig in de kerk.. zit in de GerGem in Ned, en daar zijn we zo ongeveer de enige..
Mn pa ging de kerk uit, werd voorgelezen in de kerk,, dat is best wel even slikken.. :? Je voelt je anders dan de rest.. en dat wil je niet..

En elkaar in een negatief daglicht zetten doen ze sowieso wel, ik vind zelf dat dat nu meer is dan toen ze nog wel allebei hier woonde..

En wat betreft de psychische problemen.. als ik daarop terugkijk.. dan is het al wel een deel beter zo.. rustiger.. en dat is iets wat ik moet gaan onthouden, meenemen en alles wat er overblijft accepteren..

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 03 jul 2007 16:18

Knuffel voor alle mensen die een scheiding meemaken...

Mijn ouders zijn nog bij elkaar.. gelukkig wel.. Je ziet zóveel scheidingen om je heen. OP een gegeven moment gingen er 3 van mn moeders vriendinnen bijna tegelijk scheiden..en dan heb je echt zoiets van: ik trouw nóóít, nooit, nooit..

En scheiden waarbij je kinderen niet hoeven te kiezen is onzin :S
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 03 jul 2007 16:28

Inderdaad ontzettend moedig van jullie!! Heb jullie verhalen gelezen, en dan te bedenken dat er nog duizenden kinderen/mensen zijn die dit meemaken!!
@Jnien, heb je site bekeken!! Hele mooie gedichten...compliment!!
Hug voor Jnien, Funlover en Lijsje en alle anderen!!
Wat moet ik me eigenlijk enorm dankbaar voelen!
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 jul 2007 16:43

Moedig idd, om je verhaal hier neer te zetten, sluit ik me helemaal bij aan!
Mijn vriend en ik zeggen wel eens gekscherend: oke, n gaan we trouwen, nu hebben we een huis, dus we kunnen niet meer van elkaar af. Scheiden is zo'n gedoe, we trouwen maar gewoon tot de dood ons scheidt.

maar zo vaak blijkt dat welke geweldige intenties twee jonge mensen ook hebben (gehad), het toch mis kan gaan. Bij 8 van de 10 jongeren op mijn werk zijn de ouders gescheiden. Als ik zie ho ontzettend veel psychische problemen vooral daaruit voortvloeien...

Soms lijkt het me best eng om te trouwen, dan zit je idd vast. En al die ellende die ik om me heen hoor van kinderen van gescheiden ouders zou ik mijn kinderen nooit willen 'aandoen'. Maar je weet nooit hoe het loopt. (en nee, we twijfelen niet aan elkaar of aan ons trouwen ;) het zijn vooral de dingen die we in onze omgeving zien en realteit zijn)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 jul 2007 17:03

Scheiden is inderdaad vreselijk: het effect op de kinderen is gewoon verschrikkelijk... bah.

Soms denk ik weleens: trouwen, ok, maar denk nog eens een paar keer goed na voordat je aan kinderen begint. Zorg dat je opnieuw zeker bent van elkaar ofzo... zo'n gevoel heb ik vaak. Zodat je meer zekerheid hebt dat je je kinderen niet in zo'n situatie plaatst.

@MissF: trouwen is niet helemaal niet eng hoor! :mrgreen: :wink:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jul 2007 18:22

jnien schreef:Wat funlover ook zei; de angst je aan iemand te binden, afhankelijk van iemand te zijn, iemand afhankelijk van jou.. dat hou je het liefst nog even ver van je af..

marilyn schreef:het vertrouwen dat het in een relatie goed kan gaan is weg, en logisch eigenlijk!

Ik heb geen ouders die gescheiden zijn. In mijn directe familie - ouders, broers en zussen - komt scheiding gelukkig niet voor. Wel is het virus inmiddels doorgedrongen tot de familie die iets verder weg is: neven en nichten. (Ik zou zo 3 nichten van mij weten op te sommen.) Terwijl je het in die generatie daarboven niet ziet.
Ook mij doet dat wel wat. Sowieso het feit dat echtscheiding in onze wereld gemeengoed is geworden. Dat laat mij niet onberoerd. Het is een stimulans voor mijn bedachtzaamheid, om het zo eens te zeggen. Al betekent het zeer zeker niet, dat ik mij daarom nooit zou willen binden.

Echtscheiding, de wijze van omgaan met seksualiteit in onze maatschappij... het zijn allemaal symptomen van het individualisme. Het denken wat eigenlijk hierop neerkomt: het gaat om jou als individu, en dat jij aan je trekken komt, en de ander is niet relevant.
Ik denk niet dat ik iets heel verrassends zeg, als ik zeg dat de Bijbel een heel andere levenshouding leert.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 03 jul 2007 18:40

Als eerste wil ik zeggen dat ik dit een heel waardevol topic vind.
ook erg moedig dat jullie ondanks wat je meegemaakt hebt het hier wilt vertellen.

Des te dankbaarder moeten we dus zijn als beide ouders nog samen leven!

Maar verder wil ik ook de aandacht vragen voor gezinnen waar het ook allemaal niet lekker loopt maar waar een taboe rust op scheiding. Daar heb je ook te maken met schrijnende situaties.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jul 2007 19:51

Diep respect voor de mensen die hier hun verhaal hebben neergezet.

Ik heb bewust niet 'mijn' verhaal gepost, maar eerst reacties van mensen afgewacht. Dit om het doel van het topic te behouden.

Het is namelijk zo; Sinds een maand of drie ben ik in contact gekomen met een jongen die toevallig hier in de buurt woont. Hij is overigens niet gelovig, dus houd er rekening mee dat hij op de meeste dingen wel een andere visie heeft dan een doorsnee christen.

Als het over liefde gaat, zijn daar geen christelijke normen en waarden aan verbonden, wat mij betreft. Liefde is universeel. God heeft er enkel regels aan verbonden, waar wij christenen ons aan moeten (en meestal ook willen) houden. Verder heeft ieder mens liefde nodig en iedereen geeft daar een eigen invulling aan, hoewel de 'symptonen' meestal wel aardig overeen komen.

De jongen waar ik het over heb, geeft zo ook een eigen invulling aan de 'liefde'. Hij heeft ''Een aantal projecten lopen''. ''Drie..nouja..twee, afgerond''. Inmiddels zijn het er al ''zes''. Ik vroeg hem al gekscherend hoe het toch met onze 'projectmanager' was. 8)

Toen Mini hem naar zijn ouders vroeg, reageerde hij nogal fel. Dat was de eerste keer dat hij bij ons was. Hij zei toen ook niet dat zijn ouders gescheiden waren. Enkele weken later kwam het weer ter sprake en toen zei hij dat zijn ouders zijn gescheiden toen hij twaalf jaar was. ''Dat is een ***leeftijd zeg'' zei ik. Ja, dat was het. En daarmee was dan ook alles gezegd. Ik waagde nog een kleine opening, maar daar ging hij amper op in. Hij zei alleen dat ik vragen stelde die hem wel weer aan het denken zette.

Gisterenavond sprak ik er met Mini over. Samen kwamen we tot de conclusie dat er echt iets enorm dwars zit bij hem. Sowieso een torenhoge muur, waar je niet zomaar overheen bent. Hij is onzeker als het om vrouwen gaat, maakt zich druk om een goede openingszin (Tja, op een gegeven moment heb je alle bruikbare openingszinnen wel gehad natuurlijk), maakt zich druk om z'n uiterlijk, is in mijn ogen egocentrisch, kortom; Geen normaal gedrag. Hij heeft vier jaar een vaste relatie gehad. Ik begrijp niet dat hij dan nu zo uit de band springt én dit serieus meent; ''Die relatie..tja, weer een ervaring rijker. Wel, we waren op elkaar uitgekeken. Overigens moet je in een relatie àlles kunnen doen wat je zelf wil. Wil je stappen? Dan ga je stappen. Wil je sporten? Dan ga je sporten. Dat is het allerbelangrijkste; Dóen wat je zelf wil, voor jezelf kiezen, ook in een relatie.''

Zijn hele manier van doen, dat koppige, starre, stronteigenwijze gedrag. M.i. vaak erg kortzichtig..kan dat komen door de scheiding van zijn ouders? Opgekropte frustratie? Funlovers verhaal bevestigd voor mij wel veel. Let op; het hóeft niet zo te zijn, ik (en Mini) vermoeden het voornamelijk dat het een soort bindingsangst is. Hij is zo onzeker als het maar zijn kan. Verborgen onder een laag humor, mooie kop en een goed figuur.

Ik heb hem al meerdere keren gezegd dat hij zichzelf nog wel een keer tegenkomt. Alsof vrouwen zo naief zijn dat ze met zich laten sollen. Ze krijgen het gegarandeerd door dat hij er meer dates op na houd.
Zijn gedrag keur ik af, maar het is dus wel een ander verhaal als de scheiding de oorzaak is.

Ik ben van plan er nog wel met hem over te praten, als ik een goede opening kan vinden. Wie weet krijg ik er nog het 1 en ander uit en kan ik hem iets beter volgen.

Zo..dat is een aardig lang verhaal geworden :wink: Met dank aan Mini die het een en ander eerder doorhad dan ik. Het zal de leeftijd wel zijn 8)
Wat denken jullie van dit verhaal?

jnien

Berichtdoor jnien » 03 jul 2007 20:57

Als ik het zo eens lees denk ik dat jullie in de goede richting zitten, en dat dit heel goed kan!

Grote mond, klein hartje..

Wil zeker zijn voor de 'grote wereld', en zeker overkomen,, maar is diep geraakt geweest..

Die bindingsangst zou dus heel goed van de scheiding vandaan kunnen komen, en misschien wel van dingen die hij tussen zijn ouders meegemaakt heeft!
Is bindingsangst eigenlijk een beetje standaard bij kinderen van gescheiden ouders?

Ik denk dat het best goed voor hem zou zijn als jullie hem aan et praten krijgen..

Misschien kun je hem dit topic eens laten lezen?

In elk geval suc6 ermee!!

* pray for him.. and all of you.. *

LieffsS

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 03 jul 2007 21:25

Smurffie schreef:, Hij heeft vier jaar een vaste relatie gehad. Ik begrijp niet dat hij dan nu zo uit de band springt én dit serieus meent; ''Die relatie..tja, weer een ervaring rijker. Wel, we waren op elkaar uitgekeken. Overigens moet je in een relatie àlles kunnen doen wat je zelf wil. Wil je stappen? Dan ga je stappen. Wil je sporten? Dan ga je sporten. Dat is het allerbelangrijkste; Dóen wat je zelf wil, voor jezelf kiezen, ook in een relatie.''

Zijn hele manier van doen, dat koppige, starre, stronteigenwijze gedrag. M.i. vaak erg kortzichtig..kan dat komen door de scheiding van zijn ouders? Opgekropte frustratie? Funlovers verhaal bevestigd voor mij wel veel. Let op; het hóeft niet zo te zijn, ik (en Mini) vermoeden het voornamelijk dat het een soort bindingsangst is. Hij is zo onzeker als het maar zijn kan. Verborgen onder een laag humor, mooie kop en een goed figuur.

Wat denken jullie van dit verhaal?

heb je het over mijn broer???? :shock: nee dat kan niet want hij was net 8 toen onze ouders uit elkaar gingen naar de omschrijving is precies hem..

hij is eerst verloofd geweest met zijn eerste vriendin toen dat uitging (omdat hij vreemd ging) heeft hij heel veel meiden gehad waarna hij trouwde met een meisje en na 1 jaar al gescheiden was. en nu al weer elke maand a 3 mnd weer een ander...

ik ben blij dat ik het nu goed getroffen heb met man en 2 kids
en natuurlijk heel blij dat ik God heb mogen leren kennen.
Maar het verleden draag je altijd mee in het heden en steekt telkens weer de kop op.
geloven is op jezus vertrouwen!
ook als je hem niet begrijpt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jul 2007 22:17

Nee, hij is nooit getrouwd geweest :wink:

Overigens, iedereen bedankt! Ik kan hier zeker iets mee doen :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 jul 2007 08:46

In de familieomgeving heb ik ook een scheiding van vrij dichtbij meegemaakt en ik vond het geen pretje om mee te maken. Wat je tot nog toe als vanzelfsprekend vindt, nl. dat man en vrouw bij elkaar blijven, zie je zomaar op lossen schroeven gezet worden. Als dit voor een relatieve buitenstaander als ik al zo is, hoe moet dit dan wel niet zijn voor een kind die de veilige geborgenheid van een gezin nodig heeft? En in dit geval zijn er kleine kinderen bij betrokken. De moeder is bij een ander ingetrokken (maar ze vindt dit geen overspel!), heeft de kinderen meegenomen en is na een tijdje samenwonen weer getrouwd. Ze ontkent dat haar kinderen er enig nadeel van ondervonden hebben. Maar ik merk en zie dat dit niet waar is, al was het alleen al vanwege het feit dat de kinderen nu constant pendelen tussen hun nieuwe gezin en hun vader. Hoe dan ook is dit voor een kind een gecompliceerde situatie, waarbij je veel minder vastheid hebt dan wanneer je in een stabiel gezin wordt grootgebracht. Ik houd eerlijk gezegd m'n hart erbij vast, want de bewuste verwerking van zoiets komt pas als ze eenmaal in de puberteit komen. :|
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 jul 2007 09:11

Inderdaad Elbert. Ik heb het idee dat er veel te licht over wordt gedacht. Mensen hebben al snel zoiets van; Het gebeurd zó vaak, man, zoveel mensen maken dit mee, stel je niet aan. Feit is dat, hoe vaak iets voor komt, er helemaal niks mee te maken heeft. We vergeten al snel dat elk individu die dit meemaakt, alles voorzich beleeft. Misschien wel heel intens. We weten de helft nog niet volgens mij.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 04 jul 2007 11:04

jnien schreef:Is bindingsangst eigenlijk een beetje standaard bij kinderen van gescheiden ouders?

Ik denk dat het er wel mee te maken heeft, maar dat het ook aan de leeftijd ligt...
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 04 jul 2007 11:17

Dreamster schreef:
jnien schreef:Is bindingsangst eigenlijk een beetje standaard bij kinderen van gescheiden ouders?

Ik denk dat het er wel mee te maken heeft, maar dat het ook aan de leeftijd ligt...
Karakter en persoonlijkheid spelen natuurlijk ook wel een rol.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”