vergeven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jul 2007 14:40

jnien schreef:@ Elbert..
Ik denk niet dat met vergeven persé de bedoeling is dat de relatie tussen personen verzoend word. Ik denk dat het juist grotendeels voor jezelf is, en voor God. Vergeven zodat je de haat en de wrok kwijtraakt tegenover die ander.
Anders kom je ook in situaties te zitten waarin je elke keer weer de relatie zou moeten verzoenen, en dat is soms onmogelijk.. vooral na herhaling..

Zeventig maal zeven maal vergeven, zegt de Heere Jezus toch?
Als iemand bij je komt om vergeving te vragen, dan worden we geroepen om te vergeven. Ik kan me ook indenken dat dit ontzettend moeilijk ligt.
Als zo iemand niet bij je komt en alles ontkent, dan ligt het denk ik anders.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 jul 2007 14:55

Het punt van Jnien is ook mijn punt in deze discussie.
Vergeven is 1, maar om verder te gaan of er niets gebeurd is vind ik een volgend punt. Ik kan met sommige, die mij wat aan hebben gedaan, niet meer in vertrouwen mee omgaan. Dat is niet dat je niet wil vergeven e.d., maar je bent toch beschadigt ook al vergeef je het de ander.
Laatst gewijzigd door Gerdien B. op 03 jul 2007 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jnien

Berichtdoor jnien » 03 jul 2007 15:04

elbert schreef:
jnien schreef:@ Elbert..
Ik denk niet dat met vergeven persé de bedoeling is dat de relatie tussen personen verzoend word. Ik denk dat het juist grotendeels voor jezelf is, en voor God. Vergeven zodat je de haat en de wrok kwijtraakt tegenover die ander.
Anders kom je ook in situaties te zitten waarin je elke keer weer de relatie zou moeten verzoenen, en dat is soms onmogelijk.. vooral na herhaling..

Zeventig maal zeven maal vergeven, zegt de Heere Jezus toch?
Als iemand bij je komt om vergeving te vragen, dan worden we geroepen om te vergeven. Ik kan me ook indenken dat dit ontzettend moeilijk ligt.
Als zo iemand niet bij je komt en alles ontkent, dan ligt het denk ik anders.

Als zo iemand bij je komt ben je tegenover God verplicht te vergeven denk! En als hij elke keer weer bij je komt ook! Maar dat is wel erg lastig denk :roll:

En ik bedoel dan eigenlijk ook juist wanneer zo'n persoon dus niet bij je komt of inderdaad ontkent..

Moet je eigenlijk zelf ook elke keer naar die persoon toe om haar/hem te vertellen dat je hem/haar vergeeft.. ?

jnien

Berichtdoor jnien » 03 jul 2007 15:08

Gerdien B. schreef:Het punt Jnien is ook mijn punt in deze discussie.
Vergeven is 1, maar om verder te gaan of er niets gebeurd is vind ik een volgend punt. Ik kan met sommige, die mij wat aan hebben gedaan, niet meer in vertrouwen mee omgaan. Dat is niet dat je niet wil vergeven e.d., maar je bent toch beschadigt ook al vergeef je het de ander.

Ik snap helemaal wat je bedoelt..
En ik vraag me af of het uberhaupt mogelijk is dat je het vergeet..
Misschien hoeft dat wel helemaal niet, misschien moeten we er wel van leren en er later op terug kijken..
Ik zou in elk geval niet weten hoe je bepaalde kúnt vergeten..

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 jul 2007 15:09

ik denk je het dan moet proberen te vergeven zodat het voor jezelf geen drempel meer is in je leven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2007 15:10

jnien schreef:
Marnix schreef:Maar goed, misschien heeft dat ook wel te maken met onze verschillende opvattingen in het geloof, God vergeeft ook niet als mensen dat niet nodig denken te hebben en het niet vragen.

Zijn moordenaars vroegen toch niet om vergeving?
Maar God vroeg wel om vergeving voor hen!

En over David..
Zou het niet zo kunnen zijn dat dit komt doordat ook David een mens was, en dus ook in hem zonde zaten, waardoor hij zo'n vraag kon stellen..

Waarom zegt God zelf dan: Mij komt de wraak toe, ik zal het vergelden?

Waarom vergeeft God dan niet iedereen? Ik lees dat Jezus over Judas zegt: Iemand moet me verraden maar wee degene die dat doet? Hij kreeg dus geen vergeving daarvoor. En die moordenaars, als ze zich niet bekeerden werden ze toch ook niet vergeven?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jul 2007 15:16

jnien schreef:Als zo iemand bij je komt ben je tegenover God verplicht te vergeven denk! En als hij elke keer weer bij je komt ook! Maar dat is wel erg lastig denk :roll:

En ik bedoel dan eigenlijk ook juist wanneer zo'n persoon dus niet bij je komt of inderdaad ontkent..

Moet je eigenlijk zelf ook elke keer naar die persoon toe om haar/hem te vertellen dat je hem/haar vergeeft.. ?

Wat het laatste betreft: als je het kunt opbrengen (alleen dan!) zou ik dat 1 keer doen. Je kunt dan zeggen: dit en dit heb je me aangedaan, maar ik wil het je vergeven. Als die persoon daardoor geraakt wordt, heb je daarmee zo iemand gewonnen en kun je die vergeving ook kwijt. Als die persoon dat afwijst, is het verstandig (vooral voor jezelf) om dat niet meer te doen. Want je moet voorkomen dat je keer op keer gekwetst wordt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 jul 2007 15:18

Ik vind wel dat je voor ogen moet houden dat wij niet God zijn.

God kan vele dingen meer dan dat wij kunnen. Als iemand in zijn leven niet er toe komt om een ander te vergeven, daarmee kan je niet zeggen dat hij/ zij niet door God vergeven wordt.

Mij kan je niet de wonden die in mij zijn geslagen aangerekenen. Daar heb ik geen invloed op gehad. Het enige waar mij op gewezen kan worden is: wat heb ik er aan gedaan om ze zo goed mogelijk te laten genezen.

Zoals God ons vergeeft, zo kunnen wij anderen niet vergbeven. God vergeet het ook gelijk, wij kunnen dat als mensen niet.

jnien

Berichtdoor jnien » 03 jul 2007 15:29

Marnix schreef:
jnien schreef:
Marnix schreef:Maar goed, misschien heeft dat ook wel te maken met onze verschillende opvattingen in het geloof, God vergeeft ook niet als mensen dat niet nodig denken te hebben en het niet vragen.

Zijn moordenaars vroegen toch niet om vergeving?
Maar God vroeg wel om vergeving voor hen!

En over David..
Zou het niet zo kunnen zijn dat dit komt doordat ook David een mens was, en dus ook in hem zonde zaten, waardoor hij zo'n vraag kon stellen..

Waarom zegt God zelf dan: Mij komt de wraak toe, ik zal het vergelden?

Waarom vergeeft God dan niet iedereen? Ik lees dat Jezus over Judas zegt: Iemand moet me verraden maar wee degene die dat doet? Hij kreeg dus geen vergeving daarvoor. En die moordenaars, als ze zich niet bekeerden werden ze toch ook niet vergeven?

Omdat Hij genadig is?

En waarom Hij niet iedereen vergeeft..
Echt een antwoord heb ik daar niet op, ik zou willen dat ik zeker wist dat God iedereen vergeeft..

Mensen hebben inderdaad zelf die 'wil', ze moeten het zelf accepteren zegmaar; erin meegaan, vergeven willen worden..
Ik begin hem te snappen :wink: Dan heb je dus met je vorige opmerking ook gelijk :)

jnien

Berichtdoor jnien » 03 jul 2007 15:30

Gerdien B. schreef:ik denk je het dan moet proberen te vergeven zodat het voor jezelf geen drempel meer is in je leven.

Dan hoef je het dus ook niet te vergeten..
Dan kun je eraan terugdenken met een zekere voldoening.. ?

jnien

Berichtdoor jnien » 03 jul 2007 15:31

elbert schreef:
jnien schreef:Als zo iemand bij je komt ben je tegenover God verplicht te vergeven denk! En als hij elke keer weer bij je komt ook! Maar dat is wel erg lastig denk :roll:

Wat het laatste betreft: als je het kunt opbrengen (alleen dan!) zou ik dat 1 keer doen. Je kunt dan zeggen: dit en dit heb je me aangedaan, maar ik wil het je vergeven. Als die persoon daardoor geraakt wordt, heb je daarmee zo iemand gewonnen en kun je die vergeving ook kwijt. Als die persoon dat afwijst, is het verstandig (vooral voor jezelf) om dat niet meer te doen. Want je moet voorkomen dat je keer op keer gekwetst wordt.

Ik snap wat je bedoelt.
Dankjewel.. :)

Denk niet dat ik het kan.. nu in elk geval nog niet..

jnien

Berichtdoor jnien » 03 jul 2007 15:34

Gerdien B. schreef:Ik vind wel dat je voor ogen moet houden dat wij niet God zijn.

God kan vele dingen meer dan dat wij kunnen. Als iemand in zijn leven niet er toe komt om een ander te vergeven, daarmee kan je niet zeggen dat hij/ zij niet door God vergeven wordt.

Mij kan je niet de wonden die in mij zijn geslagen aangerekenen. Daar heb ik geen invloed op gehad. Het enige waar mij op gewezen kan worden is: wat heb ik er aan gedaan om ze zo goed mogelijk te laten genezen.

Zoals God ons vergeeft, zo kunnen wij anderen niet vergbeven. God vergeet het ook gelijk, wij kunnen dat als mensen niet.

Ik vind dat je dat allemaal erg mooi zegt..
En het is helemaal waar..
Ik denk wel dat God hier ook rekening mee houdt, dat hij weet wat we wel of niet aankunnen, en ons er juist daarom ook mee wil helpen..

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 jul 2007 15:49

jnien schreef:
Gerdien B. schreef:ik denk je het dan moet proberen te vergeven zodat het voor jezelf geen drempel meer is in je leven.

Dan hoef je het dus ook niet te vergeten..
Dan kun je eraan terugdenken met een zekere voldoening.. ?

een voldoening zal het nooit geven, maar de pijn is dan controleerbaar. Weet niet goed hoe ik dat moet zeggen. De pijn is er dan uit of je weet er goed mee om te gaan.

Vergeten zullen wij nooit kunnen. Dat is het verschil tussen het vergeven van God naar ons toe en van ons naar anderen toe.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 jul 2007 15:50

Wat ik niet begrijp is dat jullie het telkens weer over vergeTen hebben, in combinatie met vergeVen.
Vergeven staat niet gelijk aan vergeten.
Er zijn dingen die je nooit kunt vergeten, omdat je er alle dagen aan herinnerd wordt in soms kleine dingen.
Dat heeft in zekere zin niets te maken met vergeven.
En 'vergeven' is nog weer wat anders dan 'vertrouwen'.

Ik kan mij geheel vinden in wat Gerdien zegt:
Gerdien schreef:Vergeven is 1, maar om verder te gaan of er niets gebeurd is vind ik een volgend punt. Ik kan met sommige, die mij wat aan hebben gedaan, niet meer in vertrouwen mee omgaan. Dat is niet dat je niet wil vergeven e.d., maar je bent toch beschadigt ook al vergeef je het de ander."
Zo is het maar net. En vergeven hoeft niet te betekenen dat je iemand weer vertrouwt. Dat moet die ander 'verdienen'...

jnien

Berichtdoor jnien » 03 jul 2007 16:04

Ik kwam erop doordat het mij werd gezegd..

Er zijn een aantal dingen die ik graag even wilde vergeten; even kwijt wilde; weg wilde stoppen, omdat ik er niet uitkwam, en omdat het teveel word doordat er nog steeds dingen gebeuren..

Toen was er iemand die zei: Je moet eerst vergeven, voor je kunt vergeten.

Overigens;
Als je iemand vergeeft, heb ik het idee dat er meestal wel word verwacht dat je het ook vergeet, dat je het er niet meer over hebt..
Zand erover..

Terug naar “Archief”