Jo'tje schreef:
Bestaat er in de GerGem dan niet zoiets als elkaar helpen?
Wanneer een gemeente geen dominee kan onderhouden springen grotere gemeentes uit Nederland zo'n kleine gemeente bij. Logisch toch, als het Gods bedoeling is dat die kleine gemeente een dominee heeft?
Anders zou een dominee van een grote gemeente ook nog eens een stuk soepeler in de centen zitten. Ik mag toch hopen dat dat niet zo is!!
Een gemeente met 2000 leden kan makkelijk bijdragen in zulke situaties. En zulke joekels zijn er behoorlijk wat, dus laat ze dan maar wat kerkjes onder hun hoede nemen, dan wordt de boel misschien weer wat eerlijker verdeeld.
ik ben er niet van overtuigd dat grote GG'en dit snel zullen doen (ik ken geen voorbeelden). het zou wel goed zijn ja. Ook is het zo dat dominee's in grote gemeenten iets beter in de centen zitten, want er bestaat voor zover ik weet een tractament berekening waarin ook de grootte van de gemeente is meegenomen. De verschillen zijn echter niet heel groot.
Wordt er binnen de GerGem gewerkt met een soort counselers, die een paar vacante gemeentes begeleiden ofzo? Zeker voor een kleine, langdurig vacante gemeente is dat ideaal.
Jazeker. iedere dominee heeft binnen zijn eigen classis een aantal gemeenten waarvan hij consulent is. Iedere gemeente heeft een consulent, maar als de gemeente een eigen dominee heeft, hoeft de consulent weinig te doen. (alleen als de ds van de gemeente met emiritaat gaat, als er problemen zijn tussen kerkenraad en dominee, of als er een predikant bevestigt moet worden)
Als de gemeente geen eigen dominee heeft, doet de consulent veel meer:
- minimaal 1 keer per jaar het Heilig Avondmaal bedienen
- dopen
- belijdeniscathechesatie geven
- beroepsbrieven mede ondertekenen
- voorgaan in rouw- en trouwdiensten
- bijstaan in moeilijke situaties
bovenstaande activiteiten zijn de vernatwoordelijkheid van de consulent, maar mogen ook door een andere ds. (of ouderling) worden gedaan.
Trouwens, een gemeente van 2000 leden lijkt me inderdaad niet echt geweldig, maar het ligt eraan hoe je dat aanpakt. Je zult dan erg wijkgericht bezig moeten zijn en de groepsleiders etc. heel erg goed moeten toerusten! Het is erg uitkijken geblazen dat er geen gaten vallen, mensen op een eilandje komen te staan binnen zo'n joekel van een gemeente.
Zelf kom ik uit een gemeente met ruim 600 leden, en dat vind ik meer dan zat, want zelfs daar ken ik nog lang niet iedereen...
herkenbaar. wij zijn nu bijna naar 1000 leden gegoeid en ik ken ook alng niet iedereen meer
600 is ideaal: klein genoeg om iederen te kennen (als je dat wil), en groot genoeg om allerhande activiteiten te doen (JV's voor diverse leeftijdscategorieen, bijbelstudiegroepen, onderlinge steun, vrijwilligers voor de diverse taken zoals schoonmaken van de kerk etc.) en een eigen dominee te hebben