Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 02 jul 2007 22:45

dus laat ze dan maar wat kerkjes onder hun hoede nemen, dan wordt de boel misschien weer wat eerlijker verdeeld.
Mijn idee, als voorbeeld bij 'ons' zijn er 750 leden, bouwen wel een nieuw kerkgebouw een kleine 10 jaar terug en nu een 'halftime' predikant er bij. Dus ik heb ook vrij sterk het vermoeden dat er veel meer kan met 2000 leden. Maar dat moet je samen wel willen.......

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jul 2007 22:49

De kerken die vacant zijn krijgen vrij regelmatig bezoek van een dominee. Er wordt echt wel op ze gelet om eht zo maar te noemen. Alleen een eigen predikant onderhouden kunnen ze gewoon weg niet. Dat heeft dus niets met roepingen te maken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 03 jul 2007 07:42

wat ook kan is dat bijvoorbeeld 2 kleine gemeenten 1 predikant beroepen, die preekt de bv sochtends in kerk a en savonds in b en de week daarna andersom, vooral handig in kleine dorpen die iedere een eigen kerkelijke gemeente hebben!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Cornel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cornel » 03 jul 2007 08:23

Dat gebeurt al meer. Spijkenisse en Hoogvliet hebben het destijds gedaan en nu doen Sprang Capelle en Meeuwen het.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 jul 2007 08:49

De kerken die vacant zijn krijgen vrij regelmatig bezoek van een dominee. Er wordt echt wel op ze gelet om eht zo maar te noemen. Alleen een eigen predikant onderhouden kunnen ze gewoon weg niet. Dat heeft dus niets met roepingen te maken.

Dat is nou net m'n punt :? Hier wordt het hele idee van roeping keihard de grond in geboord, 'omdat een kleine gemeente daar nou eenmaal geen geld voor heeft'. M.i. belachelijk, omdat grote kerken daar makkelijk hun steentje in bij kunnen dragen.
Dan vraag ik me sterk af in hoeverre er roeping is.
Toevállig heeft geen enkele dominee een roeping naar zo'n kleine gemeente?
Ik ken ook wel een domineesgezin waarvan de man in een kleine gemeente stond, maar de vrouw gewoon een stuk meer werkte waardoor ze wel bij konden dragen aan de studie voor 3 kinderen.
(Zij werden gedeeltelijk ook gesteund door een grotere gemeente. Dit was geen GerGem trouwens)

wat ook kan is dat bijvoorbeeld 2 kleine gemeenten 1 predikant beroepen, die preekt de bv sochtends in kerk a en savonds in b en de week daarna andersom, vooral handig in kleine dorpen die iedere een eigen kerkelijke gemeente hebben!

Dat gebeurt al meer. Spijkenisse en Hoogvliet hebben het destijds gedaan en nu doen Sprang Capelle en Meeuwen het.

Ook een prima oplossing inderdaad, als de mogelijkheid er is met een buurgemeente.
pobody's nerfect

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 03 jul 2007 12:06

Jo'tje schreef:
Bestaat er in de GerGem dan niet zoiets als elkaar helpen?
Wanneer een gemeente geen dominee kan onderhouden springen grotere gemeentes uit Nederland zo'n kleine gemeente bij. Logisch toch, als het Gods bedoeling is dat die kleine gemeente een dominee heeft?
Anders zou een dominee van een grote gemeente ook nog eens een stuk soepeler in de centen zitten. Ik mag toch hopen dat dat niet zo is!!
Een gemeente met 2000 leden kan makkelijk bijdragen in zulke situaties. En zulke joekels zijn er behoorlijk wat, dus laat ze dan maar wat kerkjes onder hun hoede nemen, dan wordt de boel misschien weer wat eerlijker verdeeld.

ik ben er niet van overtuigd dat grote GG'en dit snel zullen doen (ik ken geen voorbeelden). het zou wel goed zijn ja. Ook is het zo dat dominee's in grote gemeenten iets beter in de centen zitten, want er bestaat voor zover ik weet een tractament berekening waarin ook de grootte van de gemeente is meegenomen. De verschillen zijn echter niet heel groot.

Wordt er binnen de GerGem gewerkt met een soort counselers, die een paar vacante gemeentes begeleiden ofzo? Zeker voor een kleine, langdurig vacante gemeente is dat ideaal.

Jazeker. iedere dominee heeft binnen zijn eigen classis een aantal gemeenten waarvan hij consulent is. Iedere gemeente heeft een consulent, maar als de gemeente een eigen dominee heeft, hoeft de consulent weinig te doen. (alleen als de ds van de gemeente met emiritaat gaat, als er problemen zijn tussen kerkenraad en dominee, of als er een predikant bevestigt moet worden)

Als de gemeente geen eigen dominee heeft, doet de consulent veel meer:
- minimaal 1 keer per jaar het Heilig Avondmaal bedienen
- dopen
- belijdeniscathechesatie geven
- beroepsbrieven mede ondertekenen
- voorgaan in rouw- en trouwdiensten
- bijstaan in moeilijke situaties

bovenstaande activiteiten zijn de vernatwoordelijkheid van de consulent, maar mogen ook door een andere ds. (of ouderling) worden gedaan.
Trouwens, een gemeente van 2000 leden lijkt me inderdaad niet echt geweldig, maar het ligt eraan hoe je dat aanpakt. Je zult dan erg wijkgericht bezig moeten zijn en de groepsleiders etc. heel erg goed moeten toerusten! Het is erg uitkijken geblazen dat er geen gaten vallen, mensen op een eilandje komen te staan binnen zo'n joekel van een gemeente.
Zelf kom ik uit een gemeente met ruim 600 leden, en dat vind ik meer dan zat, want zelfs daar ken ik nog lang niet iedereen...

herkenbaar. wij zijn nu bijna naar 1000 leden gegoeid en ik ken ook alng niet iedereen meer

600 is ideaal: klein genoeg om iederen te kennen (als je dat wil), en groot genoeg om allerhande activiteiten te doen (JV's voor diverse leeftijdscategorieen, bijbelstudiegroepen, onderlinge steun, vrijwilligers voor de diverse taken zoals schoonmaken van de kerk etc.) en een eigen dominee te hebben
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

André

Berichtdoor André » 03 jul 2007 12:26

Dirk schreef:
Jo'tje schreef:(....)
Een gemeente met 2000 leden kan makkelijk bijdragen in zulke situaties. En zulke joekels zijn er behoorlijk wat, dus laat ze dan maar wat kerkjes onder hun hoede nemen, dan wordt de boel misschien weer wat eerlijker verdeeld.
ik ben er niet van overtuigd dat grote GG'en dit snel zullen doen (ik ken geen voorbeelden). het zou wel goed zijn ja.
Eens met Dirk dat het wel goed zou zijn, alleen al de opdracht 'heb uw naaste zo lief als u zelf' is al toereikend. Immers het is in Nederland niet zo dat het grootste deel van de mensen op bijstands niveau leeft.
Maar dan komt mijn volgende vraag van een eindje terug, waarom is er structureel een tekort aan predikanten in de Ger. Gem.?

freek

Berichtdoor freek » 03 jul 2007 13:05

Andre schreef:Maar dan komt mijn volgende vraag van een eindje terug, waarom is er structureel een tekort aan predikanten in de Ger. Gem.?

Volgens mij is deze kwestie al onuitputtelijk op dit forum besproken, en lok je opnieuw een discussie uit over het beruchte verschijnsel van een 'curatorium'. Dus een beetje flauw vind ik je vraag wel.

André

Berichtdoor André » 03 jul 2007 13:15

freek schreef:
Andre schreef:Maar dan komt mijn volgende vraag van een eindje terug, waarom is er structureel een tekort aan predikanten in de Ger. Gem.?

Volgens mij is deze kwestie al onuitputtelijk op dit forum besproken, en lok je opnieuw een discussie uit over het beruchte verschijnsel van een 'curatorium'. Dus een beetje flauw vind ik je vraag wel.
Nee, dat heb ik wel gelezen, ik zat meer te denken aan, is er misschien niet voldoende animo om predikant te worden in een Ger. Gem. als dat zo is, zou ik dat veel zorgelijker vinden.

freek

Berichtdoor freek » 03 jul 2007 13:53

André schreef:
freek schreef:

Nee, dat heb ik wel gelezen, ik zat meer te denken aan, is er misschien niet voldoende animo om predikant te worden in een Ger. Gem. als dat zo is, zou ik dat veel zorgelijker vinden.

Ik geloof niet dat het aan animo ontbreekt. Volgens mij (maar bevestigen kan ik dat niet) worden er altijd veeeel minder studenten aangenomen dan dat er 'opkomen' met attestatie van hun kerkenraad (!)

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 03 jul 2007 14:32

ga ergens verscholen zitten zodat je deur van het curatorium in de gaten houd en ik zou zeggen: tel ze hoeveel er naar binnen gaan en vervolgengs hoor je wel hoeveel er aangenomen zijn.
Een leuke taak voor volgend jaar.
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 03 jul 2007 16:11

Volgens mij hebben we een GerGem topic voor vragen over de GerGem.
Laten we hier focussen op het beroepingswerk.

Bedankt voor Loon op Zand, Y. R. Bijl te Waddinxveen e.o. (HHK)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 03 jul 2007 17:16

kand. G. Heijkamp heeft het beroep dat Enkhuizen op hem heeft uitgebracht mogen aannemen.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 03 jul 2007 17:44

japio schreef:kand. G. Heijkamp heeft het beroep dat Enkhuizen op hem heeft uitgebracht mogen aannemen.

dat zou heel mooi zijn. om diverse redenen: de classis waar enkhuizen onder valt heeft nu maar één predikant. een tweede predikant is in deze classis dus van harte welkom.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 03 jul 2007 20:29

Waarom posten jullie nu net mijn nieuwtje!

Mijn moeder belde om 8 uur met groot nieuws. Ze wonen en kerken bij de Ger. Gem. in Enkhuizen, evenals mijn broers, schoonzussen en vele bekenden.

Niet alleen Enkhuizen heeft er een predikant bij gekregen, heel de classis Amsterdam eigenlijk.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Terug naar “Archief”