Hoe om te gaan met inhoudelijkheid van de Dordtse Leerregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 jun 2007 22:35

Ik ga binnenkort een keer bij de remonstranten kijken :)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 30 jun 2007 22:58

rafaell schreef:Ik ga binnenkort een keer bij de remonstranten kijken :)
Wil ik ook nog wel eens een keer doen. Zien hoe vrijzinnig ze nu echt zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 jul 2007 07:53

Machiavelli schreef:
rafaell schreef:Ik ga binnenkort een keer bij de remonstranten kijken :)
Wil ik ook nog wel eens een keer doen. Zien hoe vrijzinnig ze nu echt zijn.

En dat geeft precies aan waarover ik me telkens weer verbaas. Die "godsdiensttwist" tussen Remonstranten en Contra-Remonstranten vond notabene 500 (!!) jaar geleden plaats.
Ik kan er niet bij dat dit nog steeds speelt, alsof het gisteren was.
Is er ooit iemand bij de 'tegenpartij' in de kerk geweest? Bekend wat er nu wel of niet gepredikt wordt?
Ja, ik weet het, de Remonstranten zijn vrijzinnig(er), nog altijd, dan andere stromingen. Maar om ze dan te "verketteren"? Ook zij hebben een ontwikkeling doorgemaakt. Net als andere stromingen binnen het protestantisme (mag ik toch hopen).

Kortom: lijkt me een goed idee om eens te gaan kijken bij die Remonstranten... :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jul 2007 11:13

Wij zijn laatst wezen Lutheranen, was ook heel leerzaam.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jul 2007 12:48

De leringen die werden verworpen in de DL zijn niet alleen 'Remonstrants' in die tijd waren het de zogenaamde Remonstranten hier die een aantal punten van het 'calvinisme' anders interpreteerden, maar het is niet alleen 'de Remonstranten' die die dingen geloofden (wat nu Remonstrants is, is bij lange na niet zo als toen), de Remonstranten bij Dordt waren ook 'ortodoxe christenen' niet wat wij nu vrijzinnig zouden noemen. God was God, Jezus is God etcetra..

In een groot deel van de evangelische kerken komen bepaalde leerstukken die verworpen werden door de DL wel voor, bijvoorbeeld de algemene verzoeningsleer is wijd verspreid, de manier waarop iemand bekeerd wordt is vaak meer remonstrants dan calvinistisch (no-offence hoor) maar er zijn weer weinig evangelischen die geloven in de afval der heiligen.

Vooral de kerken die ergens zijn ontstaan in Amerika uit aan het methodisme verwanten kerken/stromingen zijn behoorlijk remonstrants. De Methodistenvoorman Wesley was ook een uitgesproken Arminiaan, Wesley is voor het methodisme geweest wat Kuyper voor de gereformeerden was (of Kersten voor de Gergem, Steenblok voor de GGiN).. Bijvoorbeeld de 'Kerk van de Nazarener' is actief in Nederland is een evangelische/charismatisch kerkgenootschap met duidelijke Wesleyaanse/methodistische trekken.. Ze zijn niet 'remonstrants' maar je zult er dingen aantreffen in de geloofsleer die in de DL richting de remonstranten verworpen is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2007 15:53

Vooral jammer is dat de remonstrantse broederschap niet gelooft in Jezus als Zoon van God.

Uit hun belijdenis:

Wij geloven in Jezus, een van Geest vervulde mens,
het gelaat van God dat ons aanziet en verontrust.
Hij had de mensen lief en werd gekruisigd
maar leeft, zijn eigen dood en die van ons voorbij.
Hij is ons heilig voorbeeld van wijsheid en van moed
en brengt ons Gods eeuwige liefde nabij.

Daar heb ik meer moeite mee dan met de 5 artikelen die ze opstelden, waar de DL tegenin gaat.

Artikel 1

Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.

Artikel 2

Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

Artikel 3

Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij hetware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen..

Artikel 4

Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.

Artikel 5

Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede conscientie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 01 jul 2007 17:15

Riska schreef:En dat geeft precies aan waarover ik me telkens weer verbaas. Die "godsdiensttwist" tussen Remonstranten en Contra-Remonstranten vond notabene 500 (!!) jaar geleden plaats.
Ik kan er niet bij dat dit nog steeds speelt, alsof het gisteren was.
Is er ooit iemand bij de 'tegenpartij' in de kerk geweest? Bekend wat er nu wel of niet gepredikt wordt?
Ja, ik weet het, de Remonstranten zijn vrijzinnig(er), nog altijd, dan andere stromingen. Maar om ze dan te "verketteren"? Ook zij hebben een ontwikkeling doorgemaakt. Net als andere stromingen binnen het protestantisme (mag ik toch hopen).

Kortom: lijkt me een goed idee om eens te gaan kijken bij die Remonstranten... :wink:
Ik probeer ze niet te verketteren. Ik weet dat ze, in vergelijking met de CGK, vrij vrijzinnig schijnen te zijn, maar ik wil graag weten hoe vrijzinnig en hoeverre de spookverhalen die ik soms hoor correct zijn.

@Raido: Inderdaad, als ik naar de vijf artikelen van de remonstranten kijk kom ik een hoop tegen dat je tegenwoordig ook in gereformeerde kerken aantreft.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 01 jul 2007 18:03

Ik zie niet waar in die belijdenis staat dat Jezus niet de zoon van God is.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 01 jul 2007 23:02

Er staat inderdaad niet in dat hij niet de zoon van God is, ook niet dat hij dat wel is. Ik vermoed dat ze dat overlaten aan de indiviudele leden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2007 07:07

rafaell schreef:Ik zie niet waar in die belijdenis staat dat Jezus niet de zoon van God is.

Het probleem is dat er niet staat dat Hij het wel is, er staat alleen dat hij een door de Geest vervuld mens en God ons door hem aanziet, maar er wordt nergens expliciet vermeld dat Jezus de Zoon van God is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rafaell

Berichtdoor rafaell » 03 jul 2007 16:28

Marnix schreef:
rafaell schreef:Ik zie niet waar in die belijdenis staat dat Jezus niet de zoon van God is.

Het probleem is dat er niet staat dat Hij het wel is, er staat alleen dat hij een door de Geest vervuld mens en God ons door hem aanziet, maar er wordt nergens expliciet vermeld dat Jezus de Zoon van God is.

Ja en? Dan moet je dus niet zeggen dat ze het ontkennen want dat doen ze nergens. Ik kan volledig achter deze uitspraak van de belijdenis staan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2007 16:47

Ze laten wel de mogelijkheid open, er staat bijvoorbeeld dat hij een met de Geest vervulde mens was dat zijn alle bekeerde mensen ook bijvoorbeeld. Jezus is een heilig voorbeeld van wijsheid en moed.. het zijn dingen die 'wij' ook geloven.

Alleen geloven wij meer ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jul 2007 17:55

Machiavelli schreef:

Er staat inderdaad niet in dat hij niet de zoon van God is, ook niet dat hij dat wel is. Ik vermoed dat ze dat overlaten aan de indiviudele leden.

Die "ze" zijn de opstellers van de Leerregels, bedoel je?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 jul 2007 18:16

De remonstranten van nu hebben echt weinig van doen met de remonstranten van vroeger. De remonstranten van vroeger zijn voor een groot deel te vinden bij de Evangelischen van nu. De remonstrantie zelf zal door vrijwel geen lid van de remonstrantse broederschap ondertekend worden.

En Rafael, praat eens met een lid van de remonstrantse broederschap. Ze zijn echt behoorlijk vrijzinnig. Of God persoonlijk moet worden gezien is voor veel van hen een vraag om maar wat te noemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 03 jul 2007 19:09

Optimatus schreef:
Machiavelli schreef:

Die "ze" zijn de opstellers van de Leerregels, bedoel je?
Lezen, Opti, lezen. :wink:

Dit ging over de remonstranten.

@Parsifal: Dat gaat voor de meesten, maar ook niet voor allen op hoor.

Terug naar “Archief”