Piercings en tatoeages

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Piercings en tatoeages

Berichtdoor Rijnmond » 28 jun 2007 22:06

Enige tijd geleden had ik een blog geschreven over dit onderwerp. Ik was het bijna vergeten totdat ik vandaag een reactie kreeg waarvan ik eigenlijk niet zo goed wist wat ik ermee aan moet.

Hier de blog maar:

Gezien de veelheid aan piercings die tegenwoordig in mijn vriendekring te bewonderen zijn leek het mij leuk om te kijken wat de Bijbel (en inet) hierover te melden heeft. Terwijl ik dit typ realiseer ik me dat ik me bijzonder inpopulair zou kunnen maken...

De Wet van het Oude Testament gebood de Israëlieten: “Kerf geen tekens in je lichaam en breng geen tatoeages aan. Ik ben de HEER” (Leviticus 19:28). Dus, ook al bevinden gelovigen zich tegenwoordig niet onder de wet van het Oude Testament (Romeinen 10:4; Galaten 3:23-25; Efeziërs 2:15), toch is het een feit dat er een gebod tegen tatoeages was iets dat ons zou moeten aanzetten om er vragen over te stellen. Het Nieuwe Testament zegt niets over of we wel of geen tatoeages zouden mogen laten aanbrengen.

Met betrekking tot tatoeages en body piercings is een goede test of we eerlijk, naar eer en geweten, God kunnen vragen om die bepaalde activiteit voor Zijn eigen goede doeleinden te zegenen. “Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God” (1 Korintiërs 10:31). De Bijbel verbiedt ons niet om tatoeages of body piercings te hebben, maar geeft ons tevens geen enkele reden om te geloven dat God zou willen dat we tatoeages of boy piercings laten aanbrengen.

Een andere kwestie is bescheidenheid. De Bijbel draagt ons op om ons bescheiden te kleden (1 Timoteüs 2:9). Eén aspect van je bescheiden kleden is er zeker van zijn dat alles dat door kleding bedekt hoort te worden ook inderdaad voldoende is bedekt. Maar, de essentiële betekenis van bescheidenheid is om geen aandacht op jezelf te vestigen. Mensen die zich bescheiden kleden, kleden zich op een zodanige manier dat zij hiermee geen aandacht op zichzelf vestigen. Tatoeages en body piercings trekken zeer zeker de aandacht van anderen. In dat opzicht zijn tatoeages en body piercings niet bescheiden.

Een belangrijk principe in de Schriftteksten over kwesties die de Bijbel niet specifiek behandelt is dat als er ruimte is voor twijfel over of een bepaald iets God wel of niet zal behagen, dat het dan het beste is om dat niet te doen. “Alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig" (Romeinen 14:23). We moeten ons er aan herinneren dat onze lichamen, net als onze zielen, verlost zijn en aan God toebehoren. Hoewel 1 Korintiërs 6:19-20 niet rechtstreeks van toepassing is op tatoeages en body piercings, geeft dit ons wel een principe: “Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam en met uw geest, die van God zijn". Dit is een grootse waarheid die een werkelijke relevantie zou moeten hebben in wat we doen en wat we met onze lichamen willen doen. Als onze lichamen aan God toebehoren, dan moeten we onszelf ervan verzekeren dat we Zijn duidelijke “toestemming” hebben alvorens we dit “bekladden” met tatoeages of body piercings

De eerst reacties waren over het algemeen positief en instemmend. Niet iedereen was het ermee eens maar er zaten hele leuke reacties tussen als deze:

amen!! goeie en pakkende woorden stojca..
sta volledig achter je uitleg.het stuk trok me direct om het te gaan lezen!

komt immers uit de bijbel;dus dat het waarheid is,is zeker

maar gaaf dat je daarin verdiept.

weetje,wij als christenen ,moeten anders zijn,in christus,want anders maken we geen verschil met hen die in de wereld leven,dus kunnen die aan je doen en laten zien dat je christen bent?
het is tevens stukje eigen verantwoording..maar toch,God is duidelijk over dat WIJ als christenen ,het verschil moeten maken..

dat prikkelt mensen uit de wereld..Gods liefde door je heen laten werken...wauw..

heb zelf ook een piercing gehad maar heb m eruit gehaald...heb er geen spijt van,ik wilde dat.en het is goed.

Maar goed, ik was het dus al bijna vergeten totdat ik vandaag deze reactie kreeg:

Beetje late reactie, maar hier komt ie!Volgens XXXX prikkeld dit stukje mensen van de wereld, maar ook zeker mij!Maar daar ben je op uit, is het niet!!!

Fijn dat je je zo verdiept in de bijbel! Zou als ik jou was ook eens andere bijbel gedeeltes lezen!iets over een balk en een splinter! een ander niet tot toor verwekken! Deze provocerende actie word door mij in ieder geval niet gewaardeerd!

Een christen moet inderdaad heilig zien te leven en laten zien dat hij anders is! Maar daar komt meer bij kijken dan het laten van een piercing of tatoeage!Daar zul je het, neem ik aan mee eens zijn! Een houding hoe je je opsteld en hoe je andere mensen benaderd is naar mijn mening van groter belang!Ooit over nagedacht dat "mensen van de wereld" zich ook met mij of iemand anders met een piercing zou kunnen identificeren? Of drempel verlagend zou kunnen werken!Zeg niet dat we gelijkvormig moet zijn aan deze wereld, maar een klein beetje herkenning kan van de wereld kan geen kwaad!!!

Deze blog van jou kan ook door "wereldse" mensen gelezen worden, dus zou voortaan je uitspraken iets nuanceren......

Afgezien van het agressieve schrijfstijl lijkt deze meneer nogal met mij persoonlijk te zitten. Mijn blog was als een soort (zelf)bijbel-studie bedoeld en ik hoopte ook mijn vrienden aan het denken te zetten. Ik weet dus eigenlijk niet zo goed wat ik hiermee aanmoet... In 1e instantie wilde ik me in dezelfde agressieve schrijfstijl uitdrukken aan zijn persoon, maar toen bedacht ik me dat dat niet de oplossing zou zijn. Kortom dit leek me de uitgelezen mogelijkheid om mijn "refo-vriendjes" in te schakelen!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 28 jun 2007 22:13

Laat ik vooropstellen dat ik tatouages en piercings over het algemeen afschuwelijk vind, met uitzondering van de oorbellen, over de Bijbelse houding ertegenover heb ik nooit echt over nagedacht.
Ik kan mij echter voorstellen dat je met een piercing of tatoeage evenzeer tot Gods eer kunt leven als zonder, tenminste als ik een willekeurige kerk (van GerGem tot Pinkster) op zondag binnenstap zit het vol met vrouwen met piercings.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 28 jun 2007 22:27

Tja, het ging mij ook niet direct over de bijbelse visie, maar eerder hoe om te gaan met de laatste reactie.

Deze meneer schijnt nogal met mijn visie te zitten. Ik kreeg erg de neiging om te vragen hoe letterlijk hij zijn piercing in Gods naam had geplaatst. Zoals je weet uit de Bliek kan ik zelf ook aardig agressief met woorden omgaan, maar zoals eerder gezegd leek me dat niet de weg.

Wat ik me verder afvraag, hij schermt erg met de woorden "identificeren" en "herkenning", maar mijn vraag is dan "hoe radicaal ben?" In feite kun je dan zo'n beetje alles goed praten.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 jun 2007 12:18

Ik krijg het idee dat de ze man (of vrouw) zijn schuldgevoel probeert de overschreeuwen.
Diep in zich voelt het niet goed, maar door lekker agresief te reageren naar iedereen die er wat van zegt, en die dan vaak zwijgen, sust hij zijn eigen geweten.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jun 2007 12:36

Machiavelli schreef:Laat ik vooropstellen dat ik tatouages en piercings over het algemeen afschuwelijk vind, met uitzondering van de oorbellen.

En dat vind ik dus echt onzin. Het is gewoon cultuur dat je oorbellen goed vindt maar andere piercings niet. Als je was opgegroeid in bepaalde landen in Afrika had je zo'n schotel in je lip mooi gevonden. Gaatjes in de oren schieten is net zo raar als een gaatje door je wenkbrauw.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jun 2007 12:43

Rijnmond schreef:Wat ik me verder afvraag, hij schermt erg met de woorden "identificeren" en "herkenning", maar mijn vraag is dan "hoe radicaal ben?" In feite kun je dan zo'n beetje alles goed praten.

Rijnmond, wat bedoel jij met alles goed praten? In hoeverre trek jij dat door?

Volgens mij zijn tatoeages en piercings cultuur gebonden, net als een visie er over? Misschien is het beter om eerst te kijken, dan wel te vragen waarom iemand een tatoeage of piercing heeft laten plaatsen of wat hij/zij er mee uit wil dragen?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 jun 2007 13:19

Laat ik vooropstellen dat ik tatouages en piercings over het algemeen afschuwelijk vind, met uitzondering van de oorbellen.

Lalage schreef:En dat vind ik dus echt onzin.
Als hij dat vindt is dat zijn goed recht en kun jij dat eigenlijk niet onzinnig vinden omdat het een kwestie van smaak is. Verder kan ik erg kort reageren, ik vind het (indien je geloofd in dien je geloofd dat Christenen die wetten niet hoeven te houden) het erg vreemd om ze te citeren. Wanneer je ze citeerd, citeer ze dan ook goed want hoe je het nu aangehaald hebt is gewoonweg tekstenplukkerij.

Hij citeerd 'Kerf geen tekens in je lichaam en breng geen tatoeages aan. Ik ben de HEER' ... Dat staat NERGENS in de Bijbel en niet in de Wet. Er staat het volgende:

27 Gij zult de hoeken uws hoofds niet rond afscheren; ook zult gij de hoeken uws baards niet verderven.

28 Gij zult om een dood lichaam geen snijding in uw vlees maken, noch schrift van een ingedrukt teken in u maken; Ik ben de HEERE!

29 Gij zult uw dochter niet ontheiligen, haar ter hoererij houdende; opdat het land niet hoerere, en het land met schandelijke daden vervuld worde.

Er staat dus in Leviticus 28 heel vrij vertaald 'je zult niet rouwen om een dode door in je lichaam te snijden of schrift/ingedrukt teken in u te maken (schrijven, brandmerken), de nadruk ligt op het 'niet rouwen om een dode dóór', waarom? Om te onderscheiden van de heidense riten bij een begrafenis waarvan God vondt dat deze niet goed waren, God zet Israel apart en verbied hun dat. Ook mochten ze de bakkebaarden en baarpunten niet afscheren. Joden rouwden op een andere manier ze gingen in zak en as. De Bijbel is niet erg huiverig over dingen in je lichaam, het verschil is de intentie. Denk bijvoorbeeld eens aan de slaaf die met een priem aan de deur werd vastgeprikt wanneer hij er voor koos om bij zijn 'baas' te blijven. Denk aan de 'voorhoofdsierselen', aan oorbellen, versieringen, belletjes en-zo-voort. De dingen die God verbood werden vaak verboden om de schijn van het kwaad te weren, geen gesnij in je lichaam bij een begrafenis, want dat deden de heidenen.

Voor de rest, ik denk dat er zoveel verschillende christelijke culturen zijn dat je het niet zo algemeen kunt stellen. In de lijn van de wetten van God zou je voor jou gemeente misschien kunnen stellen 'je hoort geen piercings te doen, omdat wereldse mensen dat hebben, en die luisteren vaak metalmuziek en daarvan denken de gemeenteleden dat het allemaal satanistisch is, het is daarom goed om je niet zo te kleden om geen aanstoot te geven'. Toch schuild er geen demoon in een piercing, tattoeage of hennatekening. Ahoewel ik denk dat een bekeerde animist (natuurgodsdienstgelovige bijvoorbeeld in afrika) er moeite mee zou hebben omdat het aan zijn tijd van heidendom zal herinneren.

En zo sprak Paulus de woorden in de Romeinenbrief, over de zwakke gelovigen die alleen moeskruiden eten, veracht ze niet. In andere brieven over het eten van offervlees in de heidense cultuur. Het mocht, maar het was logisch dat mensen daar moeite mee hadden, als ze echt grote moeite hadden, eet het dan niet om ze niet in gewetensnood te brengen, maar zeg niet dat het eten een zonde is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jun 2007 13:41

Raido schreef:
Lalage schreef:
Machiavelli schreef:Laat ik vooropstellen dat ik tatoeages en piercings over het algemeen afschuwelijk vind, met uitzondering van de oorbellen.

En dat vind ik dus echt onzin.
Als hij dat vindt is dat zijn goed recht en kun jij dat eigenlijk niet onzinnig vinden omdat het een kwestie van smaak is.

Dan heb ik het misschien verkeerd gelezen, ik dacht dat hij het moreel verwerpelijk vindt. Als het een kwestie van smaak is, dan ligt het inderdaad anders.
Laatst gewijzigd door Lalage op 29 jun 2007 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 jun 2007 13:44

Als wij op basis van de schrift gingen bepalen wat moreel verwerpelijk zou zijn in onze Westerse cultuur, zou onze cultuur opeens heel veel lijken op 'De Islamistische Cultuur' die veel Westerlingen hardgrondig verafschuwen.

Volgens mij bedoelde Machiavelli dat niet met zijn opmerking, bedoelde hij dat wel dan horen we dat vast en dan help ik je graag met het relativeren met zijn moraalsopvattingen ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 29 jun 2007 14:42

Ik weet niet of het des Bijbels is al dan niet piercings en tatoeages te nemen, maar mijn mening is duidelijk: ik vind ze afschuwelijk lelijk, vreselijk ordinair en houd me zoveel mogelijk verre van deze lichaamsverminkingen (en dat terwijl de meeste mensen - domme schapen - ze nemen om hun lichaam zogenaamd te "verfraaien") en hun dragers. Ik walg er echt van! Alleen wanneer een meisje of vrouw bescheiden oorbellen draagt (van die knopjes en niet van die grote ringen), dan kan ik het nog wel waarderen (maar dat reken ik dan ook niet tot piercings).

Ik heb gezegd.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jun 2007 15:38

GKN'er schreef:Ik weet niet of het des Bijbels is al dan niet piercings en tatoeages te nemen, maar mijn mening is duidelijk: ik vind ze afschuwelijk lelijk, vreselijk ordinair en houd me zoveel mogelijk verre van deze lichaamsverminkingen (en dat terwijl de meeste mensen - domme schapen - ze nemen om hun lichaam zogenaamd te "verfraaien") en hun dragers. Ik walg er echt van! Alleen wanneer een meisje of vrouw bescheiden oorbellen draagt (van die knopjes en niet van die grote ringen), dan kan ik het nog wel waarderen (maar dat reken ik dan ook niet tot piercings).

Ik heb gezegd.

GKN....

Is dit bovenstaande niet wat te kort gesteld?

Vroeger droegen zeelui grote gouden ooringen, dit niet ter fraaing van zich zelf, maar ter betaling van hun begrafenis bij een overlijden. (lees bij verdrinking en of aanspoelen van hun lichaam op een strand. )Die visie kan ik niet onder de noemer: 'domme schapen' wegschuiven. Het lijkt mij eerder iets waar goed is over nagedacht.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2007 15:50

Bij de een staat het wel, bij de ander niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jun 2007 15:59

Optimatus schreef:Bij de een staat het wel, bij de ander niet.

:mrgreen:

An zich heb ik niets tegen tatoeages of piercings... E.a. zou misschien anders liggen als mensen genitiale piercings hebben of overwegen te nemen. Hoewel dit in sommige culturen soms ook weer onderdeel van een traditie is. Het is meer wat iemand er mee beoogt lijkt mij zo?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 29 jun 2007 16:38

GKN'er schreef:Alleen wanneer een meisje of vrouw bescheiden oorbellen draagt (van die knopjes en niet van die grote ringen), dan kan ik het nog wel waarderen (maar dat reken ik dan ook niet tot piercings).
Wat een onzin, of een oorbel neemt of een ring door je wenkbrauw, in beide gevallen is het verminking van je lichaam en in beide gevallen pierce je wat door je lichaam.

Lalage schreef:En dat vind ik dus echt onzin. Het is gewoon cultuur dat je oorbellen goed vindt maar andere piercings niet. Als je was opgegroeid in bepaalde landen in Afrika had je zo'n schotel in je lip mooi gevonden. Gaatjes in de oren schieten is net zo raar als een gaatje door je wenkbrauw.
Klopt helemaal, maar gezien mijn culturele achtergrond gaat mijn voorkeur uit naar oorbellen. Pure smaakkwestie. :wink:

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 29 jun 2007 17:48

Machiavelli schreef:Wat een onzin, of een oorbel neemt of een ring door je wenkbrauw, in beide gevallen is het verminking van je lichaam en in beide gevallen pierce je wat door je lichaam.

Dat heeft met esthetische waarden te maken. In de regel vallen oorbellen niet onder piercings. Maar ik verder geen behoefte nog verder in dit topic te posten: ik walg van piercings en tatoeages en daarmee uit!!!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Terug naar “Archief”