BertV schreef:Wullimpie schreef:Beste mensen, het gaat in dit topic al lang niet meer over het onderwerp waarmee we van start gingen.
En aangezien ik niet de indruk heb dat er ooit op een natuurlijke weg een einde komt aan dit topic wil ik voorstellen om te gaan afronden.
Ik zal dan dit topic in de loop van de week sluiten.
B.V.D.
Wil dan toch even reageren met De Ware Kerk
Zat vanavond te lezen uit de Belijdenis des Geloofs Art.IX laatste deel.
Deze leer van de Heilige Drievuldigheid is altijd beweerd en onderhouden geweest bij de Ware Kerk, van de tijden der apostelen af tot nu toe,.....
Dan hebben we het hier over welke kerk van heden de ware kerk moge zijn. In bovengenoemde Geloofsbelijdenis gaan we een stuk verder terug en noemen deze hier een andere "ware Kerk''. Komen we dan uit bij de RK kerk? Wie wil hier op in gaan!.
BertV.
Dat grijpt natuurlijk terug op de kerkgeschiedenis.
"Deze leer van de Heilige Drieëenheid heeft de ware kerk altijd gehandhaafd, van de tijd van de apostelen af tot nu toe, tegenover joden, mohammedanen en valse christenen en ketters als Marcion, Mani, Praxeas, Sabellius, Paulus van Samosata, Arius en dergelijke." De kerk wordt hier tegenover ketterse stromingen geplaatst.
Of je dat ook zou kunnen gebruiken om te bepalen wat vandaag de ware kerk is... op een bepaalde manier ongetwijfeld wel, nl. het vasthouden van die genoemde belijdenis. Maar als het je daar speciaal om te doen is, kan het tegelijkertijd ook erg ingewikkeld worden. Loop je dan niet het gevaar de tekst te gaan overvragen met je hedendaagse probleemstellingen?