sinterklaas

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 08 nov 2002 12:24

Wij hebben het vroeger nooit gedaan thuis, helaas!! Maar nu is het veranderd!! We houden gewoon wel pakjesavond, rond de openhaard, met veel gezelligheid!!!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 08 nov 2002 12:28

Wij doen het juist niet meer omdat op 1 na iedereen thuis weg is. En zo'n type als ik vind het bijv dikke onzin een ruim een uur te gaan rijden voor pakjesavond.

Scheelt dat we twee weken later een feesie van me ouders hebben. Dus tzal allemaal wel goed komen

joepie

Berichtdoor joepie » 08 nov 2002 14:00

Ik vind dat je aan je kinderen gerust het verhaal kunt vertellen van Nicolaas. Die vroeger tenslotte geleefd heeft. En dat wij nu elk jaar rond de periode dat hij jarig was ook aan elkaar pakjes geven om zo een gezellig familiefeest te hebben vind ik niks mis mee.
Wij hebben onze kinderen nooit verteld dat sinterklaas bestaat.
En er ook naar andere kinderen niet geheimzinnig over gedaan.
Want ik vind liegen uit de boze. Wie moet het kind nu vertrouwen
Ga je eerst vertellen dat sinterklaas bestaat en als het oud genoeg is zeg je ineens dat je gelogen hebt en dat hij niet bestaat!
Zou God eigenlijk wel bestaan?????????????

Eerlijk duurt het langst.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 08 nov 2002 14:02

Ga je eerst vertellen dat sinterklaas bestaat en als het oud genoeg is zeg je ineens dat je gelogen hebt en dat hij niet bestaat!

Daarom zou ik mijn kinderen van jongs af aan vertellen dat tie niet bestaat

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 08 nov 2002 14:15

janneke schreef:Volgens mij zijn meerdere het hier over eens dat je kinderen niet in de Sint mag laten geloven... Dan een paar vragen van mijn kant:

1-Hebben je ouders jullie er wel in laten geloven?
2-Heb je je kinderen (als je ide hebt) erin laten geloven?
3- Hoe gaat dat op school met je kinderen, als andere kinderen WEL in de sint geloven?

Ben benieuwd naar de anwtoorden!

Ik heb hier nog van niemand antwoord op gekregen....Daarom haal ik het nog maar even aan!

joepie

Berichtdoor joepie » 08 nov 2002 14:20

Janneke het enige waar ik nog niet op geantwoordt heb is of mijn ouders mij erin lieten geloven. Zou het niet weten!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 08 nov 2002 14:22

Jans dan moet je echt ff teruglezen. Ik heb bij mijn weten op alledrie de vragen antwoord gegeven in 1 van mijn eerste postings bij dit onderwerp :lol:

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 08 nov 2002 15:49

Wij hebben altijd "pakjesavond" gehad.
Mijn ouders lieten me er niet in geloven, dat had ook niet veel zin , want mijn zus had me er al van overtuigd dat Sinterklaas niet bestond...
ging ik dat aan al mijn vriendinnetjes op school vertellen! :D
~Get out and do what we were meant to do~

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 08 nov 2002 21:19

janneke schreef:Volgens mij zijn meerdere het hier over eens dat je kinderen niet in de Sint mag laten geloven... Dan een paar vragen van mijn kant:

1-Hebben je ouders jullie er wel in laten geloven?
2-Heb je je kinderen (als je ide hebt) erin laten geloven?
3- Hoe gaat dat op school met je kinderen, als andere kinderen WEL in de sint geloven?

Ben benieuwd naar de anwtoorden!

Ik geloofde er volgens mij wel in. Volgens mij is het ook niet erg als kinderen denken dat ie echt bestaat, kinderen denken nl heel snel dat iets echt is, dat komt omdat ze zoveel fantasie hebben. Als je een gezichtje op je vinger tekent en die laat praten, denken ze ook dat het echt is...
Ze komen trouwens gauw genoeg achter de harde waarheid dat ie niet bestaat :lol:
Ik zie er niet zoveel kwaad in dus.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 nov 2002 15:36

Juliah schreef:, dat had ook niet veel zin , want mijn zus had me er al van overtuigd dat Sinterklaas niet bestond...
:D

leuke zus heb jij :mrgreen:

mijn ouders lieten me er niet in geloven, maar we vierden altijd wel sinterklaas, eerst bij mijn opa met heel de familie, maar toen ik een jaar of 10 was, is dat afgeschaft, omdat de familie bijzonder uitbreidde, en mijn opa het allemaal niet meer kon herbergen (hij heeft inmiddels ongeveer 40 kleinkinderen, en zo'n 5 a 6 acherkleinkinderen), maar het was altijd vreselijk gezellig, en ik keek er altijd al maanden vantevoren naar uit.

ik ga mijn eventuele kinderen ook niet wijsmaken dat sinterklaas bestaat, ze komen er toch snel genoeg acher dat het niet zo is, en het is inderdaad liegen. of valt het onder het invullen van de kinderlijke fantasiewereld? nou ja, dat kunnen ze zelf ook heel goed, dus daar hebben ze mij niet voor nodig. en als andere kinderen wel in sinterklaas geloven, laat ik mijn kinderen niet liegen. dit laatste onder het mom van 'evangelisatie' :mrgreen:
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 11 nov 2002 15:52

Bij ons gaat het meer om de gezelligheid. Wij hebben een aantal jaren geleden het volgende ingesteld:

we gaan met het hele gezin een weekendje weg... En dan zaterdagsavond gedichten lezen en lekker speculaas, chocomelk, pepernoten (zo af en toe lekker mee gooien), taai taai poppen eten en kadootjes uit pakken. Heerlijk gezellig en s avonds met z'n allen buiten vuurtje maken...

Gezellig toch?

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 11 nov 2002 19:36

1. Mijn ouders hebben me er nooit in doen geloven, we vierden het altijd met heel de familie.. maar ik weet nog wel dat een paar nichtjes en neefjes het wel geloofden en er was ook wel eens een sint en piet bij (ook oom en tante;-)
2. Ik zou mijn kinderen er niet in doen geloven, net als mijn ouders zou ik het ook vertellen van de oorsprong richting familiefeest e.d. zie andere topic.
3. als anderen het wel geloven.. ik mocht het nooit tegen neefjes en nichtjes zeggen;-) en vond het als kleintje wel moeilijk.
Time flies when you have none!

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 11 nov 2002 21:10

Ik zal ook nog ff reageren....Mijn ouders hebben me er wel in laten geloven (1) en ik zou mijn kinderen er ook in laten geloven, tenzij dat door bijv. de school niet geaccepteerd wordt (2). Waarom? Omdat er niets spannenders is 's ochtend naar je schoen te rennen om te kijken of er wat in zit, om het bij de intocht van de sint op zn schoot te zitten en niet te weten dat deze nep is! En dat wil ik mijn kinderen niet onthouden! Ik zie dat niet zozeer als liegen.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 nov 2002 21:36

Met het bovenstaande van Janneke ben ik het helemaal eens. Zo denk ik er precies zo over. Mijn ouders lieten mij er ook in geloven, maar dan puur voor de cadeautjes. Ik heb nooit Sinterklaas met God vergeleken of zo. Mijn neefje van bijna 12 weet dat Sinterklaas niet bestaat, maar nu het weer zover is is hij nauwelijks meer te overtuigen dat Sinterklaas niet bestaat. Want dat zou toch jammer zijn van die cadeuatjes die je dan mist.

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 12 nov 2002 00:58

BJ schreef:Met het bovenstaande van Janneke ben ik het helemaal eens. Zo denk ik er precies zo over. Mijn ouders lieten mij er ook in geloven, maar dan puur voor de cadeautjes. Ik heb nooit Sinterklaas met God vergeleken of zo. Mijn neefje van bijna 12 weet dat Sinterklaas niet bestaat, maar nu het weer zover is is hij nauwelijks meer te overtuigen dat Sinterklaas niet bestaat. Want dat zou toch jammer zijn van die cadeuatjes die je dan mist.

Ik geloof er nog steeds in, maar krijg nooit cadeautjes... :(

Terug naar “Archief”