zijn de 10 geboden onzin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 15 nov 2003 19:10

jacobH schreef:
joris schreef:weet ik veel hoe je het allemaal noemen wilt.
Wat ik weet is dat
- ik zondig ben
- ik redding nodig heb
- ik dat alleen kan vinden bij Jezus
-dat ik Hem dus nodig heb

Als '' geoefend'' gelovige weet ik:
- dat christus mij naar zich toetrek
- dat Christus mij mijn zonde liet zien
- dat door het offer van Christus ik tot de Vader mag komen
- dat als ik Jezus aanneem (gewerkt door de Heilige Geest) dat ik dan vergeving van zonden krijg als ik mijn zonden belijdt

Dus weet ik:
- dat ik gered ben!
- dat de Heilige Geest mij overtuigd van goed en kwaad, heel bijbels: de wet is in mijn hart geschreven.
- als ik gericht blijf op Jezus kan ik geestelijk leven en zijn wil doen.

AMEN
tjonge!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 nov 2003 21:20

joris schreef:
jacobH schreef:
joris schreef:weet ik veel hoe je het allemaal noemen wilt.
Wat ik weet is dat
- ik zondig ben
- ik redding nodig heb
- ik dat alleen kan vinden bij Jezus
-dat ik Hem dus nodig heb

Als '' geoefend'' gelovige weet ik:
- dat christus mij naar zich toetrek
- dat Christus mij mijn zonde liet zien
- dat door het offer van Christus ik tot de Vader mag komen
- dat als ik Jezus aanneem (gewerkt door de Heilige Geest) dat ik dan vergeving van zonden krijg als ik mijn zonden belijdt

Dus weet ik:
- dat ik gered ben!
- dat de Heilige Geest mij overtuigd van goed en kwaad, heel bijbels: de wet is in mijn hart geschreven.
- als ik gericht blijf op Jezus kan ik geestelijk leven en zijn wil doen.

AMEN
tjonge!

Ja Joris dit vind ik heel mooi. Zo zie je maar dat soms het uitleggen van zaken heel moeilijk en onbegrijpelijk voor elkaar kunnen zijn. Ik dacht dat je heel anders dacht. Ik schrik vaak van mensen die dat zeggen. Maar door jouw worden begrijp ik nu dat de wet jou verteld wie je bent. En dat Christus nu voor mensen die zijn wet overtreden wil zorgen. Toch onbegrijpelijk. Vind je niet?

groeten JacobH

joris

Berichtdoor joris » 15 nov 2003 23:35

ja we moeten elkaar de mond gunnen ja en niet te snel oordelen. Sorry voor die keren dat ik dat wel deed.

Er is nog wel een verschil hoor, zeker wel. Ik kenmerk het vershcil tussen mijn leven van tot voor een jaar geleden en het leven daarna: ik leefde toen vanuit de belofte en nu leef ik vanuit de bevrijding. Dat is denkik het grootste verschil tussen evangelische en gereformeerd (even in t grof de wereld ingedeeld).
Op deze manier zitten alle geschilpuntjes in elkaar.

Neem bijvoorbeeld de zondagsrust. Ik krrijg veel mensen over mij heen omdat ik op zondag van alles doe en een keer naar de gemeente ga. Maar als ze eenmaal door hebben dat het volgens mij de bedoeling is dat ik ieder moment God op de eerste plaats zet en dat ik dat ook probeer, dan blazen ze gauw een toontje lager en schamen ze zich over hun eigen '' goddeloosheid'' door de weeks. dit nu even niet om mijzelf op te hemelen, maar wel om even aan te geven dat we vaak te snel denken en veroordelen.
in die zin geloof ik dat Jezus de wet vervuld heeft. MIjn leven is daardoor ook vervuld. Niet een uitgeholde zondag meer, maar een vervuld leven.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 15 nov 2003 23:38

Her en der lees ik de misvatting dat de 10 woorden (ja, zo worden ze eigenlijk in de schrift genoemd in het hebreeuws, Asserreth HaD'variem, Ex.34:28; Deut.4:13; 10:4) belangrijkst zijn, en dat de rest van de wetten afgeschaft zijn. Onzin! De 10 woorden geven een aantal duidingen die in de andere inzettingen en rechten in detail uitgewerkt staan. Net als ons rechtsysteem verschillende takken kent: arbeidsrecht, sociaalrecht, strafrecht, etc. en alle wetten per sectie uitgebreid staan beschreven.
Genade en vergeving zijn er niet zonder oordeel. Ook is aan de wet van Mozes (Torath Mosje) een vloek verbonden. Een ieder die niet blijft bij de rechten van het boek is vervloekt. Door mede dood en begraven te zijn in onze Masjiach Jesjoea, door onze erkentenis niet aan G-ds wet uit eigen kracht te voldoen en tevens schuldig te zijn en door daarom met de hand op het Hoofd van het Lam te belijden, heeft de kracht van de vloek geen vat meer op ons, tenzij wij daarna tot het einde toe volharden in het begaan van overtredingen waar doodstraf of afsnijding uit het volk voor staat in de wet van Mosje. Dan kan je het Koninkrijk G-ds niet beerven (Gal.5:19-21; Openb.21:8).

Sam

joris

Berichtdoor joris » 15 nov 2003 23:41

ja hoor, alsi k het over de tien geboden heb, bedoel ik de tien woorden met alles wat daarom heen staat. De hele torah zeg maar.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 nov 2003 00:24

volgens mij zijn de 10 geboden in deze tijd harder nodig dan ooit!
kijk maar om je heen in je omgeving!

dat Christus aan het kruis gestorven is wil niet zeggen, zondig maar raak want Hij is voor ons gestorven!
hoe dan ook, de mens is altijd verplicht geweest om zich te houden aan de 10 geboden. ook al kan de mens het niet, je moet het proberen, vechten tegen verleidingen, zonden en kwaad.

hoe meer de Bijbel uit elkaar gerukt word, hoe verder bergafwaarts gaat het met de mens.
het mag dan wel een goede spreker zijn, die van de eo, maar ik vind het een slechte zaak wat hij verkondigd.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joris

Berichtdoor joris » 17 nov 2003 06:40

ikheb geprobeerd uit te leggen hoe hij het bedoeld. Constantijn Geluk is iemand die komt vanuit de geref. bond en de mensen probeert te laten inzien dat het niet gaat om het naleven van regels maar dat het gaat om een levende rleatie met God.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2003 16:43

joris schreef:(...)dat het niet gaat om het naleven van regels maar dat het gaat om een levende rleatie met God.

Juist, dat is dus het belangrijkste! bovendien is het leven van Jezus een veel betere indicator voor hoe wij moeten leven, dan de wet. Jezus heeft de wet vervuld (gehouden) en meer!
Verder denk ik dat de 10 geboden een praktische leefregel zijn aan de hand van de 2 grote geboden. Een verwoording. En de Sabbat is al afdoende behandeld op dit forum, anders zou ik nogmaals gaan verdedigen wat Joris al zei over de zondagsrust.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 nov 2003 17:17

dus als de 10 geboden niet meer zo belangrijk zijn, maakt het ook niet uit of ze nageleefd worden. want Jezus heeft toch je zonden vergeven.
je doet Hem dus ook geen verdriet want je hebt een persoonlijke relatie met Hem.??

lekker makkelijk!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2003 17:37

columbus schreef:dus als de 10 geboden niet meer zo belangrijk zijn, maakt het ook niet uit of ze nageleefd worden. want Jezus heeft toch je zonden vergeven.
je doet Hem dus ook geen verdriet want je hebt een persoonlijke relatie met Hem.??

lekker makkelijk!

Nee, je begrijpt me niet helemaal, denk ik.

Jezus was het volmaakte beeld Gods. Mee eens? de mens moet ook weer leven naar het beeld Gods. Mee eens? dus de mens moet leven zoals Jezus. Mee eens?
De 10 geboden zijn in die zin in feite minder praktisch dan het bedenken van 'wat zou Jezus in deze situatie doen'.
Bovendien veroorzaakt de liefde tot Jezus het houden van de wet. Als je een persoonlijke relatie met Hem hebt, wil je hem geen verdriet doen. Het maakt wel uit of de wet gehouden wordt, maar het accent ligt gewoon ergens anders. De basis is Jezus, niet de wet. Duidelijk?

Goodbye.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 17 nov 2003 17:40

Gershwin schreef:
columbus schreef:dus als de 10 geboden niet meer zo belangrijk zijn, maakt het ook niet uit of ze nageleefd worden. want Jezus heeft toch je zonden vergeven.

lekker makkelijk!

Nee, je begrijpt me niet helemaal, denk ik.

Jezus was het volmaakte beeld Gods. Mee eens? de mens moet ook weer leven naar het beeld Gods. Mee eens? dus de mens moet leven zoals Jezus. Mee eens?
De 10 geboden zijn in die zin in feite minder praktisch dan het bedenken van 'wat zou Jezus in deze situatie doen'.
Bovendien veroorzaakt de liefde tot Jezus het houden van de wet. Als je een persoonlijke relatie met Hem hebt, wil je hem geen verdriet doen. Het maakt wel uit of de wet gehouden wordt, maar het accent ligt gewoon ergens anders. De basis is Jezus, niet de wet. Duidelijk?

nog even een vraag. Was God dan niet de basis ook voor de voldoening door christus? Ik zie niet in wat nu precies het verschil is van de wet voor Christus en de wet na Christus.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 nov 2003 17:43

mmmjah Gerswin, het is duidelijker geworden wat je bedoeld.
tnx

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2003 17:48

jacobH schreef: nog even een vraag. Was God dan niet de basis ook voor de voldoening door christus? Ik zie niet in wat nu precies het verschil is van de wet voor Christus en de wet na Christus.

Het verschil is, dat je je focust op het mogen uit liefde en niet het moeten uit angst voor straf o.i.d. OT zegt: wet houden = liefde; NT zegt: liefde => je houdt de wet. Dat is een fundamenteel andere insteek. Je begint aan de andere kant. Tenminste, zo doen de apostelen het...

Goodbye.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 17 nov 2003 19:42

Gershwin schreef:
jacobH schreef: nog even een vraag. Was God dan niet de basis ook voor de voldoening door christus? Ik zie niet in wat nu precies het verschil is van de wet voor Christus en de wet na Christus.

Het verschil is, dat je je focust op het mogen uit liefde en niet het moeten uit angst voor straf o.i.d. OT zegt: wet houden = liefde; NT zegt: liefde => je houdt de wet. Dat is een fundamenteel andere insteek. Je begint aan de andere kant. Tenminste, zo doen de apostelen het...

Dit snap ik werkelijk niet. Wil je dit eens toelichten met voorbeelden uit de bijbel. (Waarschijnlijk begrijp ik niet eens je antwoord.)

Boudewijn

zijn de 10 geboden onzin?

Berichtdoor Boudewijn » 18 nov 2003 12:57

Stel er zijn geen wetten! Wat dan! Stel er is geen wet in Gods Hemelrijk, wat dan! Nieuwe kansen voor Satan? ik denk het niet

Terug naar “Archief”