Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:@mic:Volgens Paulus kunnen de heidenen God ook kennen vanuit de natuur.
Paulus' conclusie is dan echter dat allen schuldig zijn en niemand voor God rechtvaardig is. Da's precies het tegenovergestelde.
Klaas
1-6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend
Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat.
En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard....
Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
Vraagje: is niet-verkiezing het zelfde als verwerping?
Ik geloof in een alwetende G.d, Die idd alles van eeuwigheid weet, maar dat is iets anders dan een G.d, Die van te voren dit soort beslissingen heeft genomen.
En nu ben ik geloof ik een beetje Arminiaans
Gershwin schreef:Ad 1.6: reactie op BJ: dit wordt in alle refo-kerken onderschreven, als daar zijn: CGK, GVK, GG, GGiN, GGiN(bv), OGG, VOGG, hele rechterflank NHK.
Klaas schreef:Jacobh:vrije wil. Die zal je in de DL niet tegenkomen. Waarom? Omdat er geen vrije wil meer is!!
Laten we het dan 'verantwoordelijkheid' noemen. Die is in het licht van 1-6 ook ver te zoeken...
Klaas
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten