Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:35

Smurffie schreef:
DesertRose schreef:dat klopt. en de gedachte aan sex voor het huwelijk is ook getrouwd zijn voor God.
met het verschil dat de verkeringstijd een "proeftijd" is, een tijd om naar het huwelijk toe te werken. het kan uitgaan. en dat is ook niet erg, als je voor God maar niet " getrouwd" bent. anders is er voor God sprake van het breken van de "echt"

Jij hebt dus echtbreuk gepleegd een paar maanden geleden? Je maakt mij namelijk niet wijs dat je geen enkel seksuele verlangens hebt gehad richting haar. Dat lijkt me keihard tegenover Dippie :shock:

DR, ik denk dat wij naast een andere definitie van seks, overspel en begeerte/verlangen, ook nog een ander Godsbeeld hebben. God is geen Tiran, die dergelijke zaken verbiedt. Echt onzin. Zoals Othello zegt; God weet wat er in ons omgaat, hij heeft het zelf gegeven.

God verbied ons heel veel, maar Hij geeft ons ook heel veel. en Hij heeft het huwelijk gegeven als plaats voor sex.
Ik zie God absoluut niet als een Tiran, maar als Iemand die recht heeft op onze volledige toewijding. en dat recht neemt Hij, Hij is rechtvaardig. Daarnaast is Hij zo genadig, dat hij ons nog de mogelijkheid geeft ons te bekeren van onze zonden.
Laatst gewijzigd door DesertRose op 25 jun 2007 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 jun 2007 14:36

DesertRose, denk je nu echt dat God zo'n Tiran is?

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 jun 2007 14:37

Tja, in het Oude Testament ging 't nog weer iets anders. Rebecca zag er goed uit en kwam uit een welgestelde familie. Ideale huwelijkskandidaat. Niks ondertrouw, gelijk die tent in.

Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat je jezelf voor de gek houdt door te stellen dat lichamelijk verlangen in verkeringstijd zonde is. Elke seksuoloog zal dat bevestigen. En elke weldenkende predikant ook.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 jun 2007 14:39

DesertRose schreef:
Smurffie schreef:
DesertRose schreef:dat klopt. en de gedachte aan sex voor het huwelijk is ook getrouwd zijn voor God.
met het verschil dat de verkeringstijd een "proeftijd" is, een tijd om naar het huwelijk toe te werken. het kan uitgaan. en dat is ook niet erg, als je voor God maar niet " getrouwd" bent. anders is er voor God sprake van het breken van de "echt"

Jij hebt dus echtbreuk gepleegd een paar maanden geleden? Je maakt mij namelijk niet wijs dat je geen enkel seksuele verlangens hebt gehad richting haar. Dat lijkt me keihard tegenover Dippie :shock:

DR, ik denk dat wij naast een andere definitie van seks, overspel en begeerte/verlangen, ook nog een ander Godsbeeld hebben. God is geen Tiran, die dergelijke zaken verbiedt. Echt onzin. Zoals Othello zegt; God weet wat er in ons omgaat, hij heeft het zelf gegeven.

God verbied ons heel veel, maar Hij geeft ons ook heel veel. en Hij heeft het huwelijk gegeven als plaats voor sex.

Concreet; Denk je dat God je straft voor het verlangen naar je vriendin? Je zag haar, sloeg jezelf voor je hoofd; ''Niet aan denken DR, niet doen, aí, te laat, te laat!''

Zeg nou zelf..bullshit toch? :|

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:39

waarom dan zo'n uitzondering? als elke gedachte aan zonde de zonde zelf is, waarom geld dat dan niet voor de gedachte aan sex met je vriend(in)? want we zijn erover eens dat sex met je vriend(in) zonde is.

André

Berichtdoor André » 25 jun 2007 14:39

DesertRose schreef:ja, maria en Jozef waren in ondertrouw, maar zij hadden nog geen sex gehad, en tot ze getrouwd waren ook niet.
Ik was met mijn gedachten nog niet bij het NT, zat meer over David te denken enzo.
Trouwens ik denk wel dat je God vergevende liefde in gedachten mag blijven houden bij dit soort onderwerpen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:40

Smurffie schreef:
DesertRose schreef:
Smurffie schreef:

Concreet; Denk je dat God je straft voor het verlangen naar je vriendin? Je zag haar, sloeg jezelf voor je hoofd; ''Niet aan denken DR, niet doen, aí, te laat, te laat!''

Zeg nou zelf..bullshit toch? :|

nee. het klopt wat je zegt. het klopt dat wij ons niet kunnen weerhouden te zondigen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 jun 2007 14:44

DesertRose schreef:waarom dan zo'n uitzondering? als elke gedachte aan zonde de zonde zelf is, waarom geld dat dan niet voor de gedachte aan sex met je vriend(in)? want we zijn erover eens dat sex met je vriend(in) zonde is.

Dat vind ik een moeilijk punt. Ben daar ook nog niet over uit. Ik denk zelfs dat seks voor het huwelijk opzích geen probleem is, als je er 100% zeker van bent dat je trouwt. Het probleem is dat je dat nooit zeker weet. Daarom zegt God dat het beter is om het te laten (voor je eigen bestwil dus), om jezelf te sparen voor de ellende en spijt die je ervan krijgt. (t.o.v. je volgende partner) God heeft dingen niet verboden om je eens lekker te kunnen straffen wanneer je Zijn geboden en verboden overtreedt; Het is pure zelfbescherming.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:45

smurffie, hier ben ik het 100% over eens.

behalve met je eerste zinnetje trouwens ;)
voor mezelf heb ik dus de conclusie getrokken, dat deze gedachte simpelweg ook zonden zijn. de gedachte aan sex voor het huwelijk is ook niet erg als je 100% zeker bent dat je trouwt.

het huwelijk is een contract, het staat vast.

maar wat mij betreft:
gedachte = daad

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 jun 2007 14:49

DesertRose schreef:waarom dan zo'n uitzondering? als elke gedachte aan zonde de zonde zelf is, waarom geld dat dan niet voor de gedachte aan sex met je vriend(in)? want we zijn erover eens dat sex met je vriend(in) zonde is.

Seks met je vriendin mag je dan als zonde zien, lichamelijk verlangen naar je vriendin is dat niet. Dát is het verschil. Ik verwijs nogmaals naar het Hooglied. En daarbij maakt het geen spetter uit of die twee nu wel of niet ondertrouwd waren. Ook verloofde of ondertrouwde stellen gaan wel 's uit elkaar.

Lees de Vragenrubriek 's:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/AlieHoek%20-%20van%20kooten8458.html
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/AlieHoek%20-%20van%20kooten161.html

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 jun 2007 14:49

God heeft dingen niet verboden om je eens lekker te kunnen straffen wanneer je Zijn geboden en verboden overtreedt; Het is pure zelfbescherming.

En ik voeg hieraan toe; God straft je op het moment dat je spijt krijgt van je daden. Had je het idd. maar niet moeten doen..en nu heb je last van je geweten. En dan is God niet boos, maar intens verdrietig om wat je jezelf aandoet.

Welke eerste zin bedoel je?

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 jun 2007 14:51

DesertRose schreef:de gedachte aan sex voor het huwelijk is ook niet erg als je 100% zeker bent dat je trouwt.

En dat denkt iedereen die verkering heeft, toch? Dus wat is nu jouw bezwaar?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:53

dat voor God de gedachte gelijk is aan de daad.

verlangen naar elkaar is niet fout.

maar sex begeren met je vriend(in) is wel fout.
waarom? omdat sex met je vriendin ook fout is

@othello,
en wat iedereen doet, is normaal? toen ik nog verkering had, was ik nuchter en hield ik er rekening mee.

@ smurffie,
En God straft je op het moment dat je onbekeerd sterft.
maar dat is te veel off-topic

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:55

Othello schreef:

Seks met je vriendin mag je dan als zonde zien, lichamelijk verlangen naar je vriendin is dat niet. Dát is het verschil. Ik verwijs nogmaals naar het Hooglied. En daarbij maakt het geen spetter uit of die twee nu wel of niet ondertrouwd waren. Ook verloofde of ondertrouwde stellen gaan wel 's uit elkaar.

Lees de Vragenrubriek 's:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/AlieHoek%20-%20van%20kooten8458.html
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/AlieHoek%20-%20van%20kooten161.html

tja, ik zou de antwoorden van mevrouw hoek niet direct als universele waarheid willen zien.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 jun 2007 14:57

dat voor God de gedachte gelijk is aan de daad.

verlangen naar elkaar is niet fout.

maar sex begeren met je vriend(in) is wel fout.
waarom? omdat sex met je vriendin ook fout is

Nee, want God heeft dergelijke verlangens Zelf geschapen in de mens.
(Hoe vaak moet ik het herhalen?) God heeft over moord gezegd dat je idd. moord pleegt op het moment dat je iemand doodwenst. Waar staat concreet dat je idd. seks hebt op het moment dat je denkt aan seks met je vriend(in)?

Terug naar “Archief”